Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 380
Offentligt
1926467_0001.png
Kenneth Jensen
Jægerspris, den:
5. august 2018
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att.: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Pr. e-mail: [email protected]
Kopi sendt til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Vedr. fremtidig fremkommelighed over Roskilde Fjord.
Kære Ole Birk Olesen,
Jeg tillader mig at rette henvendelse til dig i anledning af det igangværende anlæg
af Kronprinsesse Marys Bro. Den nye bro er et længe ventet supplement til den
eksisterende Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund kommune, og som sådan er
der tale om et anlægsprojekt der optager mange lokale borgere. Navnlig beslutnin-
gerne om brugerbetaling af en forbindelse inden for egen kommune, og beslutnin-
gen om trafikregulerende tiltag ved den gamle bro, er genstand for megen lokal
debat.
Min henvendelse er som sådan også affødt af ønsket om at få din tilkendegivelse til
en række forhold vedr. Lov nr. 1529 af 27. december 2014 om ny fjordforbindelse
ved Frederikssund, herunder navnlig bemærkningerne til lovforslaget, og den tavs-
hed som byrådets svar af 20. december 2017, på Vejdirektoratets vurdering af trafi-
kale tiltag af 16. november 2017 (dokument nr. 17/06848-18), er blevet mødt af.
Lovens § 2, og bemærkninger hertil i lovforslaget
I bemærkningerne til § 2 i lovforslaget hedder det blandt andet:
Trafikregulerende tiltag vil udgøre et instrument til at gøre den nye fjordforbindelse
mere attraktiv i forhold til den eksisterende Kronprins Frederiks Bro. Trafikregule-
rende tiltag vil have til formål at reducere den gennemkørende kørsel over Kron-
prins Frederiks Bro og dermed flytte en del af trafikken derfra og over på den nye
fjordforbindelse og på den måde øge indtægtsgrundlaget for den nye fjordforbin-
delse og dermed sikre den forudsatte tilbagebetalingstid. Trafikregulerende tiltag vil
desuden betyde en forbedring af trafikmiljøet i Frederikssund By.
Det er med bestemmelsen forudsat, at Vejdirektoratet iværksætter et eller flere af
de ovennævnte trafikregulerende foranstaltninger umiddelbart op til åbningen af
den nye fjordforbindelse.
I bestemmelsens sidste pkt. bestemmes det tilsvarende, at tvistighedsbestemmel-
sen i § § 5, stk. 1, i lov om offentlige veje ikke finder anvendelse på Vejdirektoratets
bestemmelser om trafikregulering. Det bemærkes herved, at vejloven er under gen-
nemgribende revision. Den gældende vejlovs § 5 foreslås videreført dog med den
undtagelse, at tvistbestemmelsen fremover gælder for alle vejmyndigheder og ikke
kun kommunale vejmyndigheder. Der henvises til den til enhver tid gældende tvist-
bestemmelse i lov om offentlige veje.
Det betyder, at Frederikssund Kommune ikke kan indbringe Vejdirektoratets be-
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 380: Kopi til orientering af henvendelse af 5/8-18 til transport-, bygnings- og boligministeren vedrørende den nye fjordforbindelse med Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
1926467_0002.png
Kenneth Jensen
stemmelser om trafikregulering på Kronprins Frederiks Bro og J. F. Willumsen Vej
samt de i § 1, stk. 2, nævnte strækninger for transportministeren. Det er dog over-
ordnet forudsat, at Vejdirektoratet forhandler med kommunen, før der træffes be-
stemmelse om trafikregulering, jf. afsnittet ovenfor.
Ved valg af trafikregulerende foranstaltninger skal der tages særlig hensyn til, at J.
F. Willumsens Vej, som er en af de nævnte strækninger, er en central fordelingsvej
i Frederikssund, og at den i dag er en naturlig adgang til Frederikssund Sygehus og
Rednings- og Beredskabstjenesten i Frederikssund. Endvidere er vejstrækningen en
del af rutenettet for kollektiv trafik i nærområdet. Den nærmere udformning af
trafikregulerende foranstaltninger vil derfor i høj grad skulle afspejle vejens nuvæ-
rende og fremtidige funktion i kommunens vejnet og vil derfor skulle ske i et tæt
samarbejde med Frederikssund Kommune og politiet.
Vejdirektoratets forslag til trafikregulerende foranstaltninger
I konsekvens af denne bestemmelse har Vejdirektoratet ultimo 2017 været i dialog
med afdelingen for Vej og Trafik i Frederikssund Kommune, og foreslået en række
trafikregulerende tiltag, herunder blandt andet:
Jægerspris, den:
5. august 2018
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
1. Mindre omløbstid, og dermed mindre grøntid, i alle signaler for bilister på
J.F. Willumsensvej. Konkret gøres det ved at skabe mere rød-tid/sætte
”prop” i trafikken i de yderste lyssignaler (Askelundsvej(Ådalsvej og Skov-
næsvej/Færgelundsvej).
2. Det etableres før-grønt for cyklister der krydser J.F. Willumsensvej ved
Odinsvej/Kocksvej.
3. Hastigheden nedsættes til 50 km/t fra de nuværende 60 km/t på J.F. Wil-
lumsensvej igennem Frederikssund, og det ekstra spor i østgående retning
mellem Frederiksværksvej og Askelundsvej/Ådalsvej fjernes.
4. Spærretid for broåbning fjernes på Kronprins Frederiks Bro.
5.
Et andet tiltag for at genere trafikken på J. F. Willumsens Vej kunne være
at fjerne de eksisterende buslommerne ved krydset Odinsvej/Kocksvej, og
yderligere regulering af signalerne på J.F. Willumsensvej.
Byrådet har i december 2017 afvist at medvirke til sådanne tiltag, men har mig be-
kendt aldrig modtaget et svar herpå. Imidlertid er det åbenbart for de fleste trafi-
kanter, at der de seneste måneder jævnligt har været foretaget justeringer af lys-
signalerne og ændringer i grøn-tiden ved krydsene ved Skovnæsvej/Færgelundsvej
og J.F. Willumsensvej/Færgevej/Strandvej.
Efterfølgende har man i blandt andet Frederiksborg Amts Avis kunnet læse, at med-
lem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, Kim Christiansen (O), har udtalt:
”Der bliver ikke bump eller noget andet på broen”. Andetsteds i artiklen hedder det:
”Bilisterne vil fortsat kunne krydse Roskilde Fjord gratis og uden chikaner på Kron-
prins Frederiks Bro…”
Artiklen kan læses via dette link:
https://sn.dk/Frederikssund/DF-lover-chikane-fri-klapbro/artikel/733105
Kim Christiansen taler i sin udtalelse alene om chikaner på Kronprins Frederiks Bro,
men nævner ikke noget om ruten til og fra broen (J.F. Willumsensvej, Færge-
lundsvej eller Skovnæsvej) og brodæmningen.
Spørgsmål A
Jeg vil derfor gerne bede om at få oplyst hvordan lovens § 2, og bemærkningerne
hertil, konkret skal forstås? Menes der med bestemmelsen fx at Vejdirektoratet,
uanset byrådets indstilling, af egen drift kan vælge at iværksætte de trafikregule-
rende foranstaltninger som man finder nødvendige?
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 380: Kopi til orientering af henvendelse af 5/8-18 til transport-, bygnings- og boligministeren vedrørende den nye fjordforbindelse med Frederikssund, fra Kenneth Jensen, Jægerspris
1926467_0003.png
Kenneth Jensen
Spørgsmål A1
Er det alene Vejdirektoratet, eventuelt sammen med bestyrelsen for fjordforbindel-
sen, der foretager denne vurdering, og træffer beslutning herom?
Spørgsmål A2
I bekræftende fald: Hvilke kriterier må Vejdirektoratet og/eller bestyrelsen lægge til
grund for en sådan beslutning?
Spørgsmål B
Af loven og dens bemærkninger fremgår at det er en forudsætning for Kronprinses-
se Marys Bros finansiering, at en del af trafikken flyttes herover – og altså væk fra
Kronprins Frederiks Bro ved hjælp af trafikregulerende tiltag.
Er dette – byrådets svar fra december 2017 til trods – fortsat hensigten, og i så
fald: hvilke tiltag arbejdes der konkret og aktuelt med at iværksætte?
Spørgsmål B2
Er det som led i den i Vejdirektoratets vurdering af trafikale tiltag af 16. november
2017 (dokument nr. 17/06848-18) omtalte detailprojektering af omprogrammerin-
gen af lyssignaler, at der for tiden hyppigt opleves ændringer i signalstyringen og
grøn-tiden ved krydsene ved Skovnæsvej/Færgelundsvej og J.F. Willumsens-
vej/Færgevej/Strandvej?
Spørgsmål C
Såfremt der efter åbningen af Kronprinsesse Marys Bro viser sig ikke at være et
tilstrækkeligt antal bilister og lastvogntog der benytter broen, til at den er renta-
bel/genererer tilstrækkelige indtægter, hvordan forventes fornøden restfinansiering
så skaffet?
Spørgsmål D
Uanset svarene på spørgsmål A-C, vil man så fra politisk side fortsat garantere, at
Kronprins Frederiks Bro vil bestå som gratis statslig vejforbindelse over Roskilde
Fjord, for personbiler og andre køretøjer under 3.500 kg samt bløde trafikanter,
således at man altid gratis vil kunne passere fjorden, og færdes mellem de to halv-
dele af kommunen?
Spørgsmål E
Jeg vil gerne have oplyst de forventede samlede indtægter ved driften af Kronprin-
sesse Marys Bro, herunder andelen af indtægter som tilvejebringes ved brugerbeta-
ling (både pr. år og samlet i broens 40-årige levetid)?
Spørgsmål F
Til sidst vil jeg gerne bede om at få oplyst de samlede forventede årlige omkostnin-
ger forbundet med drift og administration af Kronprinsesse Marys Bro, herunder
specifikt omkostningerne til renter og afdrag på lån, drift og vedligehold af beta-
lingsanlægget, drift og vedligehold af vejarealet og Vejdirektoratets udgifter som
forretningsfører for Fjordforbindelse Frederikssund.
Jeg imødeser dine svar på mine spørgsmål.
Venlig hilsen
Adresse:
Fyrrehaven 18
3630 Jægerspris
Telefon:
47 38 89 99
Jægerspris, den:
5. august 2018
byrådsmedlem (A) i Frederikssund Kommune
webmaster og fotograf
Kenneth Jensen
byrådsmedlem
E-mail:
[email protected]
Web:
www.xkenneth.dk
www.facebook.com/xkennethdk