Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 338
Offentligt
1916161_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(opgjort medio maj 2018)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1 Signalprogrammet
Fjernbanen
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V,
LA, K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en
ny udrulningsstrategi på fjernbanen.
Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprog-
rammet)
og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat,
forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tids-
plan end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i infrastrukturen har budt
ind med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige tidsreserver ift. de dead-
lines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering følges der op på, om leve-
randørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om forsinkelsen kan holdes
inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind ift. leverandørernes produktionsplaner.
Den 19. april 2018 har forligskredsen modtaget en ny Trafikplan og en ny Anlægsplan, indeholdende
bl.a. en lettere justeret udrulningsplan for Signalprogrammet. De analyser, der er gennemført i for-
bindelse med planlægningsarbejdet har testet udrulningsstrategien fra november 2017, og bekræf-
tet, at Signalprogrammets udrulningsplaner understøtter den forudsatte passagerdrift. Det fortsatte
arbejde med Signalprogrammet baseres på disse planer.
I den nye tidsplan udskydes udrulningen af ERTMS i Østjylland, som følge af senere leverance af
Fremtidens tog samt behov for IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus. Som konsekvens heraf
fremrykkes udrulningen af ERTMS i Vestjylland. Endvidere udskydes ibrugtagningen af ERTMS på
strækningen Køge-Næstved som følge af sporombygning mellem Ringsted og Næstved.
Både muligheden for ombordudrustning af IC3, således at installationen af signaler kommer før elek-
trificeringen, og muligheden for yderligere immunisering holdes fortsat åben med den nye tidsplan.
Begge muligheder kan holdes åbne uden at der tabes tid. Til efteråret 2018 skal der på baggrund i
fremdriften på ombordudrustningen tages stilling til den fortsatte ombordudrustning af IC3-togene
m.v. Uanset om det i efteråret 2018 besluttes at fortsætte med ombordudrustningen af IC3-togene
mv., så fortsætter forberedelsen til immunisering i 2019
dvs. forberedelsen af immunisering af
strækningerne Fredericia-Aalborg, Ringsted-Nykøbing Falster og Holbæk-Kalundborg, samt oplæg til
immunisering af strækningen Køge-Næstved.
Således vil man også i 2019 have en ”forsikring”, hvis
udrustningen af IC3, dobbeltdækkerstyrevognene mv. forsinkes/må opgives. Endvidere fortsætter
selve immuniseringen af Roskilde-Holbæk som besluttet 15. november 2017.
Endelig er det med den nye plan forudsat, at det på baggrund af fremdriften med udrustningen af
IC3-togene i 2019-2020 skal tages stilling til, om IR4-togene skal udrustes for at opnå yderligere
robusthed og fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og udrulningen af Signalprogrammet.
S-banen
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Denne afrappor-
tering giver derfor også en status på S-baneprojektet.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0003.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på S-baneprojektet og
fjernbaneprojekterne, dels på de enkelte udrulningsstrækninger og litra i fjernbaneprojekterne. I alle
tilfælde gives der dels én overordnet status og status for kritiske milepæle. Tabellen nedenfor forkla-
rer, hvordan rød-gul-grøn-vurderingerne bruges i de enkelte tilfælde.
Vurdering af milepæle**
S-bane, Fjernbane Øst og
Grøn
= milepæle forventes
Vest (men ikke for Onboard), overholdt**.
og for de enkelteudrulnings-
Gul
= milepæle forventes ud-
skudt, men forventes ikke at
strækninger
påvirke planlagt ibrugtag-
ning**.
Rød
= milepæle forventes ud-
skudt, og det forventes at på-
virke planlagt ibrugtagning**.
Samlet vurdering*
Grøn
= planen* forventes overholdt.
Der er fortsat en tilstrækkelig buffer.
Gul
= planen* er udfordret af et for-
værret risikobillede, men planen for-
ventes overholdt. Der er en begrænset
eller ingen buffer.
Rød
= planen* forventes ikke overholdt
og bufferen er brugt.
Litra (kun fjernbane)
Tabel, med estimater for mile-
pæle
*For fjernbanen Anlægsplanen fra april 2018 og for S-banen planen fra oktober 2016 (med efterfølgende ændringer).
** I projektets produktionsplan (hvor der kan være buffer ift. Anlægsplanen).
Brugen af milepælene indebærer for eksempel, at der på en udrulningsstrækning kan være udskudte
milepæle, som påvirker ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen (derfor rød kvartalsvis vurde-
ring), men der kan være tilstrækkelig buffer i planen til, at den lettere reviderede udrulningsplan fra
19. april 2018 overholdes (derfor grøn samlet vurdering).
I denne rapport er milepæle for de enkelte strækninger/litra angivet ved måneder frem for kvartaler.
Hvis milepælen ikke kan overholdes er den planlagte dato overstreget og en estimeret dato anført.
Det bemærkes, at der som noget nyt denne gang også er tilføjet strækningsgennemgange for de
kommende strækninger på S-banen.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0004.png
2 Resumé
I denne sektion gives et overblik over Signalprogrammets samlede status pr. medio maj 2018. Sta-
tus gives med udgangspunktet i Signalprogrammets kritiske milepæle for såvel fjernbanen som S-
banen.
Som nævnt indeholder Signalprogrammets november 2017-tidsplan
på fjernbanen mere ”luft” end
den tidsplan, som leverandøren har budt ind med. Med den lettere reviderede udrulningsplan af 19.
april 2018 (herefter Anlægsplanen) er der på flere strækninger indlagt yderligere luft. Leverandørens
fremdrift holdes derfor op imod Signalprogrammets produktionsplan, og det vurderes, om evt. for-
sinkelser i produktionsplanerne kan holdes inden for den ekstra luft, der er for Signalprogrammet i
Anlægsplanen.
2.1
Status for fremdrift og forventninger til Signalprogrammets udvikling frem mod de
næste milepæle.
Banedanmark vurderer, at fremdriften i Signalprogrammet på fjernbanen understøtter Anlægspla-
nen, men at der er en række fokuspunkter. På S-banen vurderes det, at der er stor sandsynlighed
for en forsinkelse ind i 2022. Dette uddybes i oversigten nedenfor.
Projekt
Ombordudrustning:
IC3
Status
Statusbeskrivelse
Ibrugtagningstilladelsen (APIS) forventes fortsat i september
altså fortsat i 3. kvartal 2018. Den samlede tidsplan forventes
fortsat overholdt, hvorfor status er grøn. Der er fortsat stort fokus
på leverancen af IC3-togene, da udrustning af IC3-togene også
med Anlægsplanen fra april 2018 er nøglen til at kunne spare
immunisering.
Ombordudrustning:
Desiro og Lint41
Der er nu udrustet seks ud af Nordjyske Jernbaners i alt otte DM
tog (Desiro-tog). De tre seneste tog blev udrustet på syv dage.
Det er fortsat vurderingen, at alle tog er klar til ibrugtagning af
strækningen Frederikshavn-Lindholm i oktober 2018, idet udrust-
ningen forventes færdiggjort primo juli. Der er fortsat omkring 3
måneders buffer ml. færdiggørelsen af udrustning og ibrugtagning
af strækningen.
Pålidelighedstesten for DSBs MQ er gennemført og testresultater-
ne analyseres pt. Udrustning af denne serie samt af Arrivas Lint41
forventes igangsat i juni, hvilket er lidt senere end rapporteret
sidst. Dette skyldes bl.a. manglende installationsdele og for få
ressourcer på Alstoms lager i Danmark til at pakke delene. Dette
kan gennemføres inden for luften i tidsplanen.
Der er ikke set yderligere forsinkelser i leverandørens aktiviteter
relateret til design af Lokaltogs Lint41 prototypetog (First of
Class). De allerede konstaterede forsinkelser vurderes for nuvæ-
rende ikke at være kritiske, men der følges tæt op ift. leverandø-
ren.
Da de konstaterede forsinkelser kan holdes inden for den afsatte
buffer, markeres status som grøn, idet den samlede tidsplan
forventes overholdt.
Ombordudrustning:
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0005.png
Øvrige togtyper
(DSBs ABs, Øresunds-
tog og BDKs arbejd-
skøretøjer)
Udrustning af dobbeltdækkerserien forventes med det seneste
estimat først afsluttet i juni 2020 mod februar 2020, og der er
således spist af bufferen. Det er pt. forventningen, at togene
sammen med nye ellokomotiver skal bruges første gang på Køge-
Næstved fra medio 2021. Det betyder, at der fortsat er en væ-
sentlig buffer fra alle 25 dobbeltdækkertog er udrustet og til de
skal bruges. Status for dobbeltdækkertogene alene er grøn, men
status for arbejdskøretøjerne vurderes gul, hvorfor den samlede
status fortsat er gul.
Vestprojektet
Der er ingen væsentlige ændringer siden sidst, og testkørsel på
Lindholm-Frederikshavn forventes fortsat færdiggjort i 2. kvartal
og ibrugtagning er planlagt til oktober 2018, hvilket er indenfor
Anlægsplanen. Med ibrugtagning i oktober er der således stadig
en buffer på 1-2 måneder, og status er derfor fortsat grøn.
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet stør-
ste risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funktionsdyg-
tigt system i drift.
Østprojektet
I Anlægsplanen er Roskilde-Køge sat til ibrugtagning i marts
2019, hvilket Banedanmark på baggrund af fremdriften i projektet
fortsat vurderer kan lade sig gøre.
Der arbejdes fortsat på en opdateret konsolideret produktionsplan
for strækningen Køge-Næstved, som forventes færdig i juni.
Strækningen er i Anlægsplanen planlagt til ibrugtagning med el-
drift senest medio 2021. Banedanmark vurderer, at det er muligt
at sætte den samlede teststrækning i drift inden for Anlægspla-
nen om end der knytter sig risici hertil. På den baggrund er status
gul.
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet stør-
ste risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funktionsdyg-
tigt system i drift.
S-banen
Efter ibrugtagning af de udestående funktionaliteter (DORF) er
der nu fuldt fokus på ibrugtagning af den næste strækning, Jæ-
gersborg/Klampenborg - Ryparken/Svanemøllen, som forventes
ibrugtaget primo 2019. Banedanmark er fortsat meget kritisk
overfor leverandørens udmelding om, at den samlede tidsplan for
S-banen med afslutning i 2021 kan holdes, hvorfor status er gul.
Det skal dog understreges, at der er god fremdrift i S-bane-
projektet.
2.2
Signalprogrammet i kontekst
Signalprogrammets udrulningsplan er
tæt forbundet med Elektrificeringsprogrammet og DSB’s an-
skaffelse af fremtidens tog og ellokomotiver. Ift. sammenhængen mellem Signalprogrammet og Elek-
trificeringsprogrammet er det primære opmærksomhedspunkt en evt. forsinkelse af signaludrulnin-
gen på Køge-Næstved, idet dette er en forudsætning for elektrificeringen, der igen er en forudsæt-
ning for indsættelsen af ellokomotiver på strækningen.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Den netop offentliggjorte Anlægsplan tager højde for Signalprogrammets afhængigheder til bl.a.
Elektrificeringsprogrammet, DSB’s anskaffelse af fremtidens tog, inkl. den nye leveranceplan for
Fremtidens tog, samt sammenhængen med trafikplanlægning og trafikoverdragelse til lokale jernba-
nevirksomheder.
2.2.1
Øvrige eksterne faktorers indvirkning på Signalprogrammet
Banedanmark har identificeret en række risici forbundet med, og forudsætninger for Signalprogram-
mets udrulningsplan. En dybdegående vurdering af disse er endnu ikke foretaget. Af identificerede
risici og forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
-
Med Anlægsplanen fra april 2018 forudsættes tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger
-
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden om-
kring 2022-2025
pga. mange bindinger og afhængigheder. Omvendt er planen ”tung” 2025-
30.
-
Teststrækninger er endnu ikke sat i drift
-
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktio-
naliteter) og software releases først ibrugtages trinvist efter teststrækningerne og at dette
kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
3 Ombordudrustning
I denne sektion gives status for Signalprogrammets ombordudrustningsprojekt på fjernbanen. Pro-
jektet for ombordudrustning har ikke én overordnet kritisk vej, men flere
afhængigt af toptyper og
geografisk ibrugtagning af strækninger. Derfor er status for ombordudrustning opdelt i 3 dele:
1)
2)
3)
IC3
Desiro og Lint-togene, og
Øvrige togtyper
Metode
opgørelse af fremdrift
Banedanmark forhandler lige nu med Alstom om at lave en ny produktionsplan, idet Alstom er mas-
sivt forsinket ift. Signalprogrammets oprindelige tidsplan, hvilket var baggrunden for den nye tids-
plan for Signalprogrammet fra november 2017. Forhandlingerne tager imidlertid længere tid end
forudsat. Det skal dog understreges, at en ny aftale ikke på nuværende tidspunkt er afgørende for
fremdriften i ombordudrustningen. Der er i udrulningsplanen luft mellem også den seneste produkti-
onsplan fra Alstom og Banedanmarks forudsætning om, hvornår togtyperne er udrustet.
Der rapporteres i denne rapport på estimerede milepæle (og ikke planlagte), hvorfor der vil være
ændringer fra måned til måned, hvilket også ses i denne rapport. Oversigten over litra viser derfor
estimater fra Alstoms tidsplan og/eller datoer estimeret af Banedanmark på den baggrund. Det skal
understreges, at estimaterne er behæftet med usikkerhed. Det er kun de estimater som blev rappor-
teret i seneste rapport og denne måneds estimater, som fremgår af tabellen (tidligere estimater ud-
går).
3.1
Status på udrustning af tog pr. litra-type
Oversigten nedenfor giver en status for de enkelte litra baseret på den produktionsplan, som Signal-
programmet arbejder ud fra jf. ovenfor. For hver litra rapporteres der på de samme kritiske milepæle
i produktionsplanen
hhv.:
APIS for FoC: Ibrugtagningstilladelse for prototypen (First of Class)
Start serie: Start på serieudrustning
Slut serie: Afslutning af serieudrustning
Første strækning: Første tidspunkt/strækning, hvor togtypen skal bruges.
Buffer: tilbageværende buffer ift. hvornår togtypen skal bruges
Det er som oftest tilfældet, at det ikke vil være hele serien, som skal bruges på den første stræk-
ning, hvilket også fremgår af tabellen nedenfor. Såfremt der er justeringer siden sidst, er de marke-
ret ved, at det tidligere estimat er streget over, og det nye er tilføjet.
For god ordens skyld bemærkes det, at der ikke rapporteres status på DSBs IC4, ME og IR4, idet det
i november 2017 blev besluttet at sætte disse togtyper i bero og dermed tage disse ud af Banedan-
marks plan for udrustning af tog. Med Trafikplanen og Anlægsplanen fra april 2018 skal der ved ud-
gangen af 2019 tages stilling til, om IR4 alligevel skal udrustes for at opnå yderligere robusthed og
fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og udrulningen af Signalprogrammet. Indtil da fortsætter design-
arbejdet med disse tog, så længe det ikke tager fokus og ressourcer fra udrustningen af IC3 og dob-
beltdækkerstyrevognene.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0008.png
Litra
8 NJBA DM
Status på
udrustning
af FoC og
1
serien
FoC: 1/1
Serie: 5/7
FoC: 1/2
4
Status på udrustning af tog til første strækning
(OBS: Nedenstående datoer er estimater (ikke tidsplan)
Antal tog til første strækning
APIS
2
FoC
Start
serie
Slut
serie
JUN18
JUL18 (1.
uge)
79 IC3
5
:
FEB20
DEC20
Alle 96 IC3
6
:
2021
7
Opnået
APR18
MAJ18
JUN18
OKT18
FEB19
(alle 20)
1(for
de 12)
Buffer
3
mdr.
8 til Lindholm-Frederikshavn
Oktober 2018
Opnået
JAN18
Igangsat
DEC17
3
96 DSB IC3
(heraf 17 IC3
Indusi)
Serie: 0/94
5 til Vejle-Struer når Struer-(Langå) er
ibrugtaget i slutningen af 2020.
Alle 96 i 2023.
SEP18
OKT18
Ca. 2
år
8
FoC: 1/1
20 DSB MQ
Serie: 0/19
FoC: 0/1
25 DSB ABS
Serie: 0/24
FoC: 0/1
Alle ultimo 2022
10
25 til Køge-Næstved fra medio 2021
APR19
MAR19
JUN19
12 til Roskilde-Køge marts 2019
(8 til Odense-Svendborg primo 2021)
FEB20
JUN20
16
12
Fortsat under afklaring
-
111 DSB ET
9
Serie: 110
FoC: 1/2
Cirka 15 til (Struer)-Thisted medio 2020.
Alle 43
11
for Struer-(Langå) ultimo 2020
Opnået
MAR18
MAJ18
JUN18
NOV19
DEC19
(alle 43)
43 Arriva
Lint41
6
Serie: 0/41
FoC: 0/4
41 Lokaltog
Lint41
Serie: 0/37
12
12
til Roskilde-Køge
december 2019
JUN19
13
Banedanmark er fortsat ved
at tilrettelægge produkti-
onsplanen så 12 tog kan
udrustes til den forudsatte
dato. Dette forventes
afklaret inden længe (vil
forventeligt først fremgå af
rapporteringen efter som-
merferien).
-
1
I denne kolonne gives information om installation på FoC, men ikke om APIS for FoC er opnået (denne information gives i stedet
i kolonnen APIS FoC). Antal FoC er baseret på Deloittes scenarie, da det er denne plan BDK arbejder ud fra.
2
Angiver APIS for den første FoC, hvis der er flere FoC.
3
Perioden ml. afslutning af serieinstallation og ibrugtagning af den første strækning, hvor togtypen forventes anvendt jf. planen
fra november 2017. Eks.: Nordjyskes DM tog forventes klar i juli. Bufferen er derfor fra juni til oktober (eksklusiv begge måneder)
= 3 mdr.
4
Installation på det andet FoC IC3 igangsættes efter installation på de 79 IC3, som ikke er af typen Indusi.
5
Dvs. ekskl. de 17 IC3 Indusi.
6
Dvs. inkl. de 17 IC3 Indusi.
7
Banedanmark er ved at fastlægge planen for installation af de 17 IC3 Indusi. Det er forventningen at de kan udrustes på under
1 år og derfor i løbet af 2021.
8
Se venligst yderligere forklaring i teksten. Banedanmark arbejder på at angive mere detaljerede estimater i forhold til mellem-
liggende milepæle for udrustning af hhv. 5, 6, 20, 46, 72 og 96 IC3. Det er forventningen at yderligere detaljer er klar til juni med
deraf følgende afrapportering i august.
9
Inkl. de svenske tog.
10
Den svenske ETCS-udrulningsplan indebærer, at ETCS på den svenske side af broen og ind til Malmø tages i brug i 2023
dvs.
3 år før København-Peberholm, som ibrugtages ultimo 2025. Togene skal derfor være udrustet ultimo 2022.
11
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men det er ikke alle 43 der skal være klar til den første
strækning. Det er forventningen, at 15 tog vil være tilstrækkeligt til ibrugtagning af strækningen. Banedanmark arbejder på
fremadrettet at tilpasse rapporteringen til dette antal.
12
Som følge af trafikoverdragelse på strækningen Roskilde-Køge forudsættes nu 12 tog udrustet til december 2019, frem for 7 til
primo 2020.
13
FoC for typen: RTBS3.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0009.png
3.2
Kritisk vej og fremdrift
Status for ombordudrustning af IC3:
For at strategien om først at udrulle det nye signalsystem og så elektrificere hovedstrækningerne kan
overholdes, skal alle IC3-togene udrustes. København-Ringsted kan ibrugtages, når alle IC3 (96) er
udrustet, hvilket forventes at være tilfældet ultimo 2023. Aalborg-Aarhus skal efter planen ibrugta-
ges ultimo 2024, da det er en forudsætning for efterfølgende elektrificering, som igen er en forud-
sætning for indsættelse af Fremtidens tog. I tabellen nedenfor fremgår planen for udrustningen af
IC3 som fremlagt i Anlægs- og Trafikplanen fra april 2018.
Milepæle for udrustning af IC3 som fremlagt
i Anlægs- og Trafikplanen fra april 2018
Tidspunkt
September 2018
December 2019
December 2020
2021
2022
2023
Antal tog der er udrustet
Ibrugtagningstilladelse opnået for
First of Class (prototypen)
6
20
46
72
96
Banedanmark arbejder fortsat på at rapportere estimater ift. ovenstående milepæle. Det er forvent-
ningen, at dette er klar i juni med henblik på afrapportering i august.
I starten af maj blev der gennemført den første højhastighedstest for IC3. Toget kom op at køre 180
km/t.
Installation af det første IC3-tog blev igangsat i midten af januar 2018 og blev afsluttet den 26.
marts. Processen har været præget af leverandørens problemer med at skaffe de rette installations-
dele, hvilket har forlænget installationsprocessen og derfor forventes APIS nu i 3. kvartal 2018 mod
2. kvartal i 2017-planen. Dette er ikke kritisk for den samlede plan. Banedanmark gennemførte i uge
16 en revision af Alstoms proces for anskaffelse af installationsdele mhp. optimering af denne. Frem
mod opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen udestår nu bl.a. test og færdiggørelse af sikkerhedsdoku-
mentation. Som det fremgår af tabellen ovenfor, er estimatet for afslutning af udrustning af de 79
tog nu ændret til december 2020. Dette skyldes at projektet har modtaget Alstoms udkast til en
plan, hvorfor estimatet er justeret ud fra de opdaterede forudsætninger. Den endelige plan foreligger
dog ikke endnu. De resterende 17 tog forventes udrustet i 2021 og dermed over 2 år før milepælen i
2023. På den baggrund er status grøn.
Status for ombordudrustning af Desiro og Lint41:
Disse togtyper er de første tog, der skal benyttes på infrastrukturen i Nordjylland, Midt- og Vestjyl-
land samt Roskilde-Køge-Næstved og Odense-Svendborg.
Der er nu udrustet seks tog (prototype/first of class og fem serietog) ud af Nordjyske Jernbaners otte
tog (Desiro-tog). Udrustningen af de seneste tre varede syv dage for hvert tog. Serieinstallation for-
ventes først afsluttet i starten af juli. Dette skyldes, at Alstom efter aftale med Nordjyske nu holder
en mindre pause i udrustningen for at fokusere på klargøringen af Nordjyskes Lint41. Dette ændrer
ikke Banedanmarks vurdering af, at alle otte tog er klar til idriftsættelse af Frederikshavn-Lindholm i
oktober 2018.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0010.png
Efter opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen til Arrivas Lint41 i starten af marts har toget nu kørt de
påkrævede 10.000 km uden fejl (pålidelighedstesten
Reliability Demonstration Test, RDT). Udrust-
ningen af det første serietog forventes dog først igangsat i juni mod slutningen af maj som rapporte-
ret senest. Pålidelighedstesten for DSBs MQ er nu gennemført, og resultaterne analyseres pt. hvoref-
ter det besluttes, hvornår udrustning af serien igangsættes. Den senere igangsættelse af serieud-
rustning af Arrivas Lint41 og DSB’s MQ skyldes ifølge Alstom dels manglende komponenter, dels be-
grænset mandskab på Alstoms lager i Danmark. Færdiggørelsen af serien flyttes dermed tilsvarende
jf. tabellen ovenfor. For MQ gælder det desuden, at resultaterne af pålidelighedstesten skal analyse-
res inden.
Der er siden sidste rapport ikke set yderligere forsinkelser af leverandørens aktiviteter relateret til
design af Lokaltogs Lint41 prototypetog (First of Class), men der følges fortsat tæt op hver uge.
Det udestår fortsat for Alstom at vise, at udrustningen af de enkelte tog kan gennemføres inden for
det aftalte antal dage. På trods af de konstaterede forsinkelser markeres status fortsat som grøn,
idet den samlede tidsplan forventes overholdt.
Status for ombordudrustning af øvrige togtyper:
DSBs dobbeltdækkertog (ABs), Banedanmarks arbejdskøretøjer og Øresundstogene udgør denne
kategori.
Der er siden sidste rapport ikke set forsinkelser i Alstoms designaktiviteter for DSB’s dobbeltdækker-
tog (ABs) samt de af Banedanmarks arbejdskøretøjer, som skal bruges på de første strækninger i
både Øst- og Vestdanmark (Frederikshavn-Lindholm og Roskilde-Køge), men der følges fortsat tæt
op.
Det er pt. forventningen, at den første strækning, hvor dobbeltdækkertogene skal bruges, er Køge-
Næstved. Togene skal dog først være klar til at kunne kobles på ellokomotiverne fra medio 2021.
Der er jf. tabellen ovenfor blevet spist af bufferen så den således nu udgør 12 måneder, hvilket skyl-
des, at estimatet for færdiggørelsen af udrustningen af serien er flyttet fra februar 2020 til juni 2020.
Det er dog stadig i tide til ibrugtagning af Køge-Næstved.
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal også ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-
strækninger, og selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskø-
retøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo.
Status for dobbeltdækkertogene alene er med den nu udvidede buffer grøn, men udfordringer med
arbejdskøretøjerne gør, at den samlede status fortsat er gul.
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring og forskellige muligheder undersøges.
Acceleration af udrustningsaktiviteter
Som en udløber af Deloittes review og den nye udrulningsplan har Banedanmark sammen med DSB
igangsat fire analysespor for at undersøge mulighederne for at kunne accelerere installationsplanerne
for ombordudrustning om nødvendigt. Det gælder særligt mulighederne for egnet værkstedskapaci-
tet, flere tog ude af drift på samme tid og DSB som mulig underleverandør til Alstom på IC3. Men det
omhandler også mulighederne for at indgå kontrakt med en supplerende leverandør. Analyserne blev
igangsat ultimo 2017 og løber fortsat. De er således ikke lagt til grund for den nye Anlægsplan.
Der er fortsat aktivitet ift. to af analysesporende. Der pågår således stadig forhandlinger mellem DSB
og Alstom om DSB som underleverandør til udrustning af IC3, ligesom det ift. fastlæggelse af ud-
rustningsplanerne vurderes, om der kan være behov for accelerationsmuligheder ift. at have flere tog
ude af drift samtidig mv.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0011.png
3.3
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Serieudrustningen af Nordjyskes DM fortsætter og de forventes fortsat klar i tide til ibrugtagning af
Frederikshavn-Lindholm.
Serieudrustning af Arrivas Lint41 og DSB’s MQ igangsættes i juni.
Installation af IC3 prototypen er afsluttet og i de kommende måneder følger derfor en række aktivi-
teter, herunder færdiggørelse af sikkerhedsdokumentation inden ansøgning om ibrugtagningstilladel-
se fremsendes. Denne forventes i slutningen af september, hvilket dermed er senere end den for-
ventning som blev præsenteret for forligskredsen i november 2017 (2. kvartal). Den samlede plan
forventes dog fortsat overholdt.
3.4
Risikobillede for projektet
Samlet set er den største risiko leverandøren Alstoms evne til at levere, givet de massive forsinkelser
der allerede er konstateret. Dette har dog endnu ikke materialiseret sig i kritiske forsinkelser ift. den
nye plan.
De enkelte litra er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Matricen afspejler føromtalte risici. Øre-
sundstogene fremgår ikke af matricen, idet der, jf. tabellen ovenfor, pågår afklaringer, hvorfor der
ikke er et grundlag for at rapportere risici for denne litra. Af matricen fremgår det, at risikoen for
Arrivas Lint41 serie er øget en anelse (fortsat en risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder). Derud-
over er risikoen
knyttet til både DSB’s MQ serie og Nordjyskes DM serie faldet siden sidst. DSB’s
dobbeltdækkertog serie er ny på listen.
FoC = First of
Class (prototypen)
FoS = First of
Series (første tog i
serien)
Yellow Fleet =
arbejdskøretøjer
NJ DM = Nordjyske
Jernbaners DM
(Desiro)
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0012.png
4 Fjernbane Vest
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (Anlægsplanen april 2018):
Lindholm-Frederikshavn (teststrækning) i oktober 2018
Thisted-Struer i midten af 2020
Struer-Langå ved udgangen af 2020
4.1
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej
følger af den strategi, det blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er derfor på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at
sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden
denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af fremtidens tog. Derudover skal de nød-
vendige tog til de pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om Onboard-
projektet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler nås til den forudsatte tid. Milepælene og
eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af strækningsgennemgangen nedenfor
afsnit 3.3. Siden seneste tilsynsrapport er milepælene nedenfor blevet opdateret, så de stemmer
med den netop offentliggjorte Anlægsplan. Med denne plan udskydes Fredericia-Aalborg bl.a. pga.
tilpasning til indfasning af Fremtidens tog.
4. kvt 2018
•Ibrugtagning
af
Lindholm-
Frederikshavn
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
•Ibrugtagning
af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(som en forud-
sætning for elektri-
ficering samt
indsættelse af
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo
2026).
Driftsstabilt produkt
•Start
installation
inkl. RDT på Thisted- Aarhus-Aalborg
Langå/Holstebro
Overordnet status:
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn som
forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (oktober), hvorfor
status herfor er grøn ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat vurderes at kunne nås planmæssigt.
4.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagningen af Frederikshavn-Lindholm i oktober. Frem mod
denne milepæl skal projektet bl.a. afslutte testkørsel og opnå ibrugtagningstilladelse for infrastruktu-
ren.
4.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som der aktuelt arbejdes på. I figurerne indikerer
farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som planlagt.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0013.png
Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives nedenfor -
herunder eksplicit vurdering af om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i den netop
opdaterede Anlægsplan.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og
Anlægs-
planen fra april 2018
(kaldet ”Deadline”).
EDL N (Frederikshavn-Lindholm)
Design
Gennemført
Installation
(afsluttet)
Gennemført
Test*
•Marts
2018
Juni 2018
APIS
•Maj
2018
•August
2018
Ibrugtagning
2 mdr.
buffer
Deadline
Anlægsplan
4. kvt. 2018
Ultimo uge 42
*Afslutning af testkørsel
Eneste ændring siden sidst er, at ibrugtagningstilladelsen (APIS) først forventes efter sommerferien frem
for før. Derfor er status her gul. Det har dog aldrig været en forudsætning for ibrugtagning i oktober, at
tilladelsen var opnået inden ferien, men har af planlægningsmæssige årsager været et pejlemærke for
projektet. Det vil derfor heller ikke påvirke ibrugtagningsdatoen i oktober, hvorfor status herfor fortsat er
grøn. Ibrugtagningstilladelsen fra Trafikstyrelsen er udskudt, da det har vist sig nødvendigt at genmontere
en række komponenter i sporet, hvilket kræver en ændring af sikkerhedsdokumentationen til brug for
ibrugtagningsansøgningen.
Den gule farve for test fastholdes da fasen afsluttes senere end planlagt jf. tidligere rapportering.
Der blev gennemført endnu en testkørsel i uge 20, hvor samtlige af de planlagte testscenarier blev
gennemført. Testresultaterne analyseres pt. Den sidste testkørsel forventes gennemført i uge 24.
Herefter gennemføres såkaldt ”operational rehearsal”, hvor
Banedanmark og øvrige involverede
parter øver brugen af det nye system under driftslignende forhold inden strækningen oergår til det
nye signalsystem den 21. oktober.
Det følger af Anlægsplanen, at strækningen senest skal ibrugtages i 4. kvartal 2018. Der er således
fortsat en buffer på 1-2 måneder mellem produktionsplanen og ibrugtagningstidspunktet i planen fra
november 2017.
RO8 (Thisted-Struer)
Installation
(afsluttet)
9 mdr.
buffer
Deadline
Anlægsplan
Midt 2020
Design
Start test*
November
2018
APIS
Endelig dato
udestår
Ibrugtagning
August 2019
Gennemført
Oktober 2018
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning forventes fortsat i 3. kvartal 2019, hvilket dermed fortsat
giver en buffer på 9 måneder frem imod midt 2020, som er den deadline, som fremgår af Anlægs-
planen.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0014.png
RO5 (Struer-Langå)
Design
Installation
(afsluttet)
Start test*
APIS
•April
2018
•Januar
2019**
•Marts
2019
Endelig dato
udestår
•Juli
2018
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Klar til
ibrugtagning
(RSCO***)
•December
2019
12 mdr
buffer
Deadline
Anlægsplan
•Ultimo
2020
(K21)
**Der har desværre tidligere været usikkerhed omkring milepælen for afslutning af test, som nu igen er flyttet tilbage til januar 2019..
*** RSCO = Ready for Supervised Commercial Operation
Eneste ændring siden sidst er, at designfasen forventes afsluttet lidt senere end planlagt, hvorfor
status herfor er gul. Det skønnes for nuværende ikke at have indvirkning på de efterfølgende mile-
pæle, som derfor er grønne. Ibrugtagning er således i projektets produktionsplan fortsat planlagt til
ibrugtagning i 4. kvartal 2019. Med Anlægsplanen forudsættes det, at strækningen sættes i drift
ultimo 2020. Der er således fortsat en buffer på 12 måneder. Med den nye Anlægsplan er der nu
længere tid fra ibrugtagningen af Struer-Langå og til hovedstrækningerne skal sættes i drift. Der er
derfor bedre tid til at opnå et driftsstabilt produkt, herunder gennemførelsen af pålidelighedstest
(RDT).
4.4
Risikobillede for Fjernbane Vest projektet
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der endnu
ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som kan
skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan. Den næste kritiske milepæl for Vestprojektet
er at sætte teststrækningen i oktober 2018, idet denne danner grundlaget for den videre implemen-
tering. Den største risiko knyttet hertil er, hvis der findes kritiske systemfejl sent i processen. Ba-
nedanmark har allerede udvalgt en række kritiske fejl, som skal rettes inden ibrugtagning. Fejlrettel-
sen blev planmæssigt testet i midten af maj og testresultaterne gennemgås nu. Alle planlagte test-
scenarier blev gennemført, hvilket er positivt.
De tre første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Der er ingen større ændringer
siden sidst.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0015.png
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan.
For Vest EDL N/Frederikshavn-Lindholm er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder.
For RO8/Struer-Thisted er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 2-3 måneder ift.
Banedanmarks produktionsplan.
For RO5/Langå-Struer er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0016.png
5 Fjernbane Øst
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (deadlines er Anlægsplanen fra april 2018):
5.1
Roskilde-Køge (teststrækning) i 1. kvartal 2019
Køge-Næstved (teststrækning) i midten af 2021
København-Ringsted i maj 2019 (og med ERTMS fra og med 2024)
Odense-Svendborg i begyndelsen af 2021
Næstved-Lolland i midten af 2022
Kritisk vej og fremdrift
Øst-projektets kritiske vej
følger af den strategi, der blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er her på at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrifi-
ceres og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrug-
tagning af København-Peberholm.
Østprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler (herunder de indikative milepæle) nås til
den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af stræk-
ningsgennemgangen nedenfor
afsnit 5.3.
1. kvt. 2019
2. kvt. 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
•Ibrugtagning
af Køge-
•Ibrugtagning
af
Driftssstabilt produkt
Ibrugtagning af
Næstved
Næstved-Nykøbing F.
København-
som forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækningen samt
indsættesle af
elmateriel til
Nykøbing F.
Overordnet status:
Roskilde-Køge var i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 3. kvartal 2018, men er nu
flyttet til marts 2019, idet der var forsinkelser ift. flere milepæle for teststrækningerne som rapporte-
ret tidligere. Forsinkelsen skyldes bl.a., at det har været nødvendigt at udskyde tests grundet en
langsommere fremdrift i udviklingen af den del af trafikstyringssystemet (TMS), som skal bruges på
EDL N samt ressourcemangel, idet der skulle gennemføres tests på samme tid i både Øst- og Vest-
danmark. Derudover er der udfordringer med overkørsler med lange bomme. Planen for teststræk-
ningen Køge-Næstved er fortsat under genplanlægning pga. de konstaterede forsinkelser og en revi-
deret plan herfor forventes klar i juni. Banedanmark vurderer, at det trods udfordringer fortsat er
muligt at sætte strækningerne i drift inden for den ny Anlægsplan fra april 2018. Status fastholdes
som gul, men vil sandsynligvis blive ændret til grøn, når planerne for begge strækninger er konsoli-
deret.
5.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagning af den første del af teststrækningen primo 2019 og
efterfølgende den sydlige del med el-drift senest medio 2021. Frem mod første milepæl skal Site
Acceptance Test (SAT) godkendes, Banedanmarks integrationstest afsluttes, infrastruktur ibrugtag-
ningstilladelse opnås, testkørsel og prøvedrift afsluttes, og sikkerhedsgodkendelse opnås.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0017.png
5.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som projektet aktuelt arbejder på. I figurerne indi-
kerer farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som plan-
lagt. Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives ne-
denfor
herunder eksplicit vurdering af, om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i An-
lægsplanen fra april 2018.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning
(kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og Anlægs-
planen (kaldet ”Deadline”).
Banedanmark har tidligere rapporteret på strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan
er strækningen nu opdelt fra Ringsted til Næstved og fra Næstved til Lolland. I denne rapport rappor-
teres der på strækningen Næstved-Lolland om end der dog fortsat udestår en række afklaringer, som
det også fremgår af gennemgangen nedenfor.
Teststrækningen Roskilde-Køge
Test*
(Trial Run
afsluttet)
•Oktober
2018
Design
Afsluttet
*Afslutning på testkørsel
Installation
(afsluttet)
•November
2018
APIS
•November
2018
SCO
(Anlægsplan)
•Marts
2019
Strækningen var i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 3. kvartal 2018. Det er nu
Banedanmarks vurdering, at strækningen først kan ibrugtages i marts 2019. Der er derfor ingen
buffer mellem produktionsplanen og Anlægsplanen til at håndtere eventuelle nye risici, hvorfor status
er angivet til gul. På baggrund af det nuværende risikobillede er det dog Banedanmarks vurdering, at
Anlægsplanen kan overholdes.
Teststrækningen Køge-Næstved
Installation
(afsluttet)
•Maj
2018
Test
(Testkørsel
afsluttet)
•December
2018
Deadline
(Anlægsplan)
Medio 2021
Design
Gennemført
APIS
•Januar
2019
Ibrugtagning
•Marts
2019
Ingen ændringer siden sidst. Projektet er fortsat ved at genplanlægge strækningen pga. forsinkelser.
Det er forventningen, at der foreligger en ny konsolideret plan i juni med henblik på afrapportering i
august.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 1. kvartal 2019. Udskydelsen af
Roskilde-Køge vil dog have indvirkning på Køge-Næstved. Ift. Anlægsplanen skal strækningen ibrug-
tages med el-drift senest i 2. kvartal 2021, og der er således en solid buffer, og det er da også Ba-
nedanmarks vurdering, at denne deadline kan overholdes. Vurderingen forventes ændret til grøn, når
en ny konsolideret tidsplan forligger
forventeligt i juni.
København-Ringsted
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde på-
går på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. De første tests med hastighed
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0018.png
op til 40 km/t blev påbegyndt ultimo april 2018 og 2. testrunde er netop overstået. Tests over 40
km/t forventes igangsat ultimo august 2018.
Installation
(afsluttet)
Test
(Testkørsel gennemført)
3. kvt 2018
Design
APIS
1. kvt. 2019
Ændringer: Strækningen er genplanlagt på grund af forsinkelser, og APIS forventes derfor først i 1.
kvartal 2019.
Etablering af 5 blok løsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5 blok løsningen. Med Anlægsplanen planlægges
strækningen at overgå til ERTMS fra og med 2024.
Odense-Svendborg
Installation
(afsluttet)
Oktober 2019
Test
(Testkørsel
gennemført)
•Oktober
2020
Deadline
Anlægsplan
•Primo
2021
Design
•Juni
2019
APIS
Endelig dato
udestår
Ibrugtagning
•Januar
2021
Der er ingen ændringer siden sidste rapportering. Fremdriften følger planen.
Der er ingen buffer mellem produktionsplanen og Anlægsplanen til at håndtere eventuelle nye risici,
hvorfor status er angivet til gul. På baggrund af det nuværende risikobillede er det dog Banedan-
marks vurdering, at Anlægsplanen kan overholdes.
Produktionsplanen for strækningen er først konsolideret efter november 2017-planen, og det har ikke
været muligt at indarbejde en buffer i tidsplanen. Strækningen er ikke på projektets kritiske vej.
Næstved
Lolland (RO7)
Installation
(afsluttet)
Afventer
Test
(Trial Run
afsluttet)
Afventer
Ibrugtagning
(Godkendt af
BDK's dir)
Afventer
Deadline
Anlægsplan
•Midt
2022
Design
Afventer
APIS
Afventer
Banedanmark har tidligere rapporteret på strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan
opdeles strækningen imidlertid: Ringsted-Næstved og Næstved-Lolland. Der udestår fortsat en ræk-
ke afklaringer i den forbindelse.
5.4
Risikobillede for Fjernbane Øst projektet
For begge fjernbaneprojekterne gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der end-
nu ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som
kan skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan
den nye strategi, der blev defineret i
november 2017. Konkret for Østprojektet ses der pt. forsinkelser af aktiviteter på teststrækningerne
og disse medfører en øget risiko, men det er pt. vurderingen, at forsinkelserne ikke er kritiske ift.
projektets samlede udrulningsplan.
De 3 første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0019.png
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan.
For Øst EDL N/Roskilde-Køge er risikoen som forventet reduceret, idet vurderingen denne gang tager
udgangspunkt i den nye plan med ibrugtagning i 1. kvartal 2019.
For Øst EDL Full/Køge-Næstved er der samlet set en mellem/høj risiko for en forsinkelse på 3-4 i
forhold til projektets vurdering af, at ibrugtagning tidligst kan ske i 4. kvartal2020. Risikoen er såle-
desreduceret siden sidst. Som nævnt tidligere forventes en ny konsolideret plan fremlagt i juni.
For Odense-Svendborg/Øst RO10 er der samlet set en lav risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0020.png
6 S-baneprojektet
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger:
Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2) i november 2018.
Farum-Svanemøllen (RO3.1) i 2. kvartal 2019.
Ringbanen (RO6) i 2. halvår 2019
Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO3.2) i 2020
Sydhavn-Køge (RO5) i 2021
Arbejdet på RO4 (Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup) forventes at starte i august 2018.
6.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej
består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som oplyst i
planen fra oktober 2016, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. I Anlægsstatus for 2.
halvår 2017 blev der derudover orienteret om, at ibrugtagning af udestående funktionaliteter (DORF)
er udskudt til maj 2018, mens den næste strækning, som sættes i drift, Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2) er udskudt til 4. kvartal 2018, og den næstsidste strækning, Sydhavn-
Køge (RO5) blev udskudt fra 2020 til 2021. Da der ikke er nogen tidsmæssig reserve, er alle ibrug-
tagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én strækning i udgangspunktet kan
påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carlsberg-Frederikssund/Høje
Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober 2016.
Maj 2018
November
2018
2. kvt.
2019
2. halvår
2019
2020
2021
4. kvt.
2021
•Ibrugtagning
Carlsberg-
Frederikssund/
Høje Taastrup
DORF
Ibrugtagning
Ibrugtagning
•Ibrugtagning
af
•Ibrugtagning •Ibrugtagning
af Farum-
Ringbanen
Svanemøllen- Sydhavn-Køge
ibrugtagning
af Jægers-
Carlsberg/Bavn (RO5)
(gennemført) borg/Klampen Svanemøllen (RO6)
ehøj (RO3.2)
(RO3.1)
borg-Svane-
møllen
/Ryparken
(RO2)
Note: I figuren ovenfor er kun projektets kritiske milepæle fremhævet
dvs. ibrugtagningstidspunkterne. Farvemarkeringen
indikerer, om det er forventningen, at milepælene kan nås til det forudsatte tidspunkt.
Overordnet status:
De udestående funktionaliteter (DORF) blev ibrugtaget planmæssigt i 2. kvartal (uge 18) og der har
ikke siden vist sig problemer. Hvad angår den næste kritiske milepæl, ibrugtagning af Jægers-
borg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2), kan ibrugtagning først ske i begyndelsen af 2019,
hvorfor status er rød for denne milepæl. Derfor forventes strækningen sat i drift primo 2019. Der er,
som tidligere rapporteret, forsinkelser af de øvrige strækninger og Banedanmark er kritisk overfor,
om tidsplanen med afslutning i 2021 kan holdes. Da Banedanmark vurderer, at der er stor sandsyn-
lighed for en forsinkelse ind i 2022 er den overordnede status gul.
6.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Med den succesfulde ibrugtagning af de udestående funktionaliteter, er der nu fuldt fokus på idrift-
sættelsen af den næsten strækning, Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2) primo
2019. Frem imod denne milepæl skal der testes og opnås ibrugtagningstilladelse.
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0021.png
6.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I denne rapport gennemgås de kommende strækninger mere detaljeret svarende til gennemgangen
på fjernbaneprojekterne. I dette afsnit gives således en status på de kommende strækninger, hvor
det nye signalsystem planlægges ibrugtaget. I figurerne indikerer farvemarkeringen, om det er for-
ventningen, at de kommende milepæle gennemføres som planlagt. Status ift. strækningens kritiske
milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives nedenfor
herunder eksplicit vurdering af,
om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i oktober 2016-planen.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og Anlægs-
planen/oktober 2016-planen
(kaldet ”Deadline”).
For RO2 gælder det dog, at deadline er kommuni-
keret i Anlægsstatus for 2. halvår 2017.
Jægersborg/Klampenborg - Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Deadline
APIS
•Oktober
2018
•Februar
2019
Ibrugtagning
•November
2018
•Februar
2019
AS 2. halvår
2017
4. kvt. 2018
Design
•Gennemført
Installation
(afsluttet)
•Juni
2018
•Juli
2018
Test*
(afsluttet)
•Maj
2018
•September
2018
*Første operationelle test
Som rapporteret tidligere planlægges ibrugtagning til begyndelsen af 2019, hvilket er senere end det
der blev kommunikeret i Anlægsstatus for 2. halvår 2017. Bufferen er dermed brugt.
Siden sidst er gennemført yderligere tests af systemet, som det er vurderingen overordnet set gik
planmæssigt. Yderligere tests forventes gennemført i juli før den endelige System FAT (Factory Ac-
ceptance Test) gennemføres i august 2018. Det er en bekymring for Banedanmark, at leverandøren
pt. kun planlægger én System FAT og én operationel test idet det endnu ikke har været muligt at
bestå disse i første omgang.
Farum-Ryparken (RO3.1)
Design
•Gennemført
Installation
(afsluttet)
•Maj
2018
•Juni
2018
Test*
(afsluttet)
•November
2018
•Januar
2019
APIS
•Marts
2019
•Maj
2019
Ibrugtagning
•April
2019
•Maj
2019
Deadline
2. kvt. 2018
*Første operationelle test
Forsinkelsen af RO2 har indvirkning på den efterfølgende strækning, RO3.1. Af produktionsplanen
fremgår det for nuværende, at ibrugtagning først sker i maj 2019, men grundet den forventede ind-
virkning fra RO2 samt den manglende buffer markeres milepælene alle gule.
6.4
Risikobillede for S-baneprojektet
Banedanmark forholder sig meget kritisk til leverandørens melding om, at projektet kan afsluttes
som forudsat (2021). Dette skyldes fremdriften sammenholdt med at flere strækninger skal sættes i
drift på kort tid. Det er, som allerede nævnt, en risiko, at der ingen luft er i planen, hvorfor alle for-
sinkelser på én strækning næsten automatisk afføder konsekvenser for den samlede plan.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 338: Materiale fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 21. juni 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1916161_0022.png
Der er særligt fokus på at nedbringe risici forbundet med systemets kvalitet. Dette forsøges håndte-
ret ved tæt samarbejde med leverandøren som bl.a. udmøntes i ekstra tests.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan målt op imod den plan, som er præsenteret for politikker-
ne
Risikobilledet for de to kommende strækninger forbliver lavt. Risikovurderingen tager udgangspunkt i
den senest fremsendte tidsplan fra Siemens og ikke den aftalte tidsplan. Vurderingen af RO3.1 er
uden inkludering af eventuelle påvirkninger fra RO2.
S-bane RO2: For idriftsættelse af Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken er der samlet set
en mellem risiko for en forsinkelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
S-bane RO3.1: For idriftsættelse af Farum-Svanemøllen er der samlet set en lav risiko for en forsin-
kelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
22