Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 330
Offentligt
1912761_0001.png
Frederiksberg, den 19-06-2018
Sagsnr. 05.09.00-G01-17-18
Økonomi- og Indenrigsminister
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
[email protected]
Kære Økonomi- og Indenrigsminister,
Jeg skriver til dig på vegne af en enig Kommunalbestyrelse på Frederiksberg, fordi Folketinget den 4. juni
2018 vedtog Lov nr. 699 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner, som følge af indtægter fra par-
kering. Forud for vedtagelsen af loven er der forløbet en intensiv
og yderst kort
proces og debat om
lovens intention og virkning. Bl.a. i forbindelse med høringen for Social- , Indenrigs- og Børneudvalget den
24. maj 2018.
Uanset, at loven er vedtaget, så er det en sag, som Kommunalbestyrelsen fortsat er kritisk overfor. Jeg
har dog noteret mig, at der i den endeligt vedtagne lov er gjort visse indrømmelser i forhold til de syns-
punkter, som blandt andet Frederiksberg Kommune og KL har fremført.
Kommunalbestyrelsen er trods dette fortsat kritisk overfor, at loven begrænser kommunernes mulighed for
fremadrettet at tilføre penge, der modsvarer indtægter fra betalingsparkering og parkeringsafgifter, til in-
vesteringer i parkeringsforbedringer især i de tæt befolkede kommuner. Det gavner hverken sikkerhed,
fremkommelighed eller miljø.
Vi er især bekymret for, at loven mindsker muligheden for fremadrettet at reducere modregningen i blok-
tilskuddet gennem afskrivning og forrentning på nye parkeringsanlæg. Den vedtagne overgangsordning,
som alene vedrører afskrivning og forrentning på parkeringsanlæg, som er taget i brug inden 2. maj 2018
eller tages i brug i perioden 2018-2020, er et positivt skridt, men fratager på sigt helt kommunerne et vigtigt
trafikmæssigt værktøj.
Kommunalbestyrelsen har også noteret sig, at der introduceres en ny modregning af bloktilskuddet på 20
pct. af indtægterne fra parkeringsafgifter. Modregningen beregnes endvidere på baggrund af værdien af
pålagte afgifter og ikke af faktisk betalte afgifter. Det vil i et vist omfang sige af penge, som vi aldrig ser
så længe SKAT ikke er mere effektiv til at inddrive restancerne.
Pålæggelse af afgifter er i vid udstrækning en opgave, der varetages for politiet. Derfor undrer det, at man
fra statslig side ikke blot kan nøjes med alene at fastholde de hidtidige aftaler om fordeling af indtægter fra
parkeringsafgifter mellem kommunerne og Rigspolitiet. Vi har noteret, at de eksisterende aftaler, herunder
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 330: Kopi af henvendelse af 19/6-18 fra borgmester Jørgen Glenthøj, Frederiksberg Kommune til økonomi- og indenrigsministeren om den ny parkeringslov
1912761_0002.png
grundfradraget for omkostninger, fastholdes. Men samlet set vil der dog, med modregningen i bloktilskud-
det, være tale om mindskede indtægter for kommunerne, som vi ikke finder rimelig.
Det har i debatten om den nye lovgivning været fremført, at indtægter fra betalingsparkering og parke-
ringsafgifter ikke skal være en pengemaskine for kommunerne. Som jeg nævnte under høringen i Folke-
tinget, så er parkeringsordningen på Frederiksberg ikke
og har aldrig været
en pengemaskine. Ordnin-
gen har alle dage været et vigtigt trafikmæssigt værktøj.
Selvom loven er vedtaget, så er det fortsat vores klare holdning, at de ekstra indtægter som Staten nu får,
fuldt ud bliver brugt til P-forbedringer i de tætbefolkede kommuner og pengene i videst muligt omfang
bruges de steder, hvor de kommer fra. Det kunne f.eks. være gennem en statslig investeringspulje, der
kan fordeles til særligt udfordrede kommuner efter nærmere bestemte kriterier.
Med venlig hilsen
Jørgen Glenthøj
Borgmester