Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1896426_0001.png
Præsentation om Signalprogrammet
Maj 2018
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0002.png
S-banen
I weekenden færdiggjorde Banedanmark installationen af
det nye signalsystem mellem Jægersborg-Hillerød.
Det nye system har allerede nu sikret færre forsinkelser på
strækningen sammenlignet med det gamle system.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0003.png
Onboard
god fremdrift over hele linjen
Litra
Samlet status på udrustning
Der er nu i alt udrustet 5 tog: prototypen (First of Class) + 4 serietog.
De seneste 2 tog er blevet udrustet på 7 dage som planlagt. Trafikstyrelsen gav tilladelsen til det
seneste tog på under 1 time, hvilket er rekord.
I alt skal 8 tog være klar til, at Frederikshavn-Lindholm sættes i drift med ERTMS i oktober.
8 NJBA DM
Prototypen er udrustet og har primo maj gennemført højhastighedstest, hvor toget kørte 180 km/t.
Dette er en markant milepæl i godkendelsen. Ibrugtagningstilladelsen forventes i september. Inden
da skal der gennemføres yderligere test og sikkerhedsdokumentation skal færdiggøres.
96 DSB IC3
Ibrugtagningstilladelsen blev opnået den 10. april, hvilket var tidligere end forventet og
pålidelighedstesten blev igangsat i uge 18. Medio uge 19 har toget kørt 6.000 km uden problemer.
I alt skal toget køre 10.000 km. Udrustning af serien igangsættes i slutningen af maj.
20 DSB MQ
Leverandøren har udarbejdet udkast til design, som Banedanmark og DSB pt. evaluerer.
25 DSB ABS
Ibrugtagningstilladelsen blev opnået i starten af marts som forudsat og ved udgangen af uge 15
havde toget gennemført pålidelighedstesten. Udrustning af serien igangsættes i slutningen af maj.
43 Arriva Lint41
Leverandøren udvikler pt. designet som planlagt inden udrustning kan
påbegyndes.
41 Lokaltog Lint41
De danske og svenske ejere har endnu ikke besluttet, hvem der skal udruste
togene. Banedanmark har fremlagt plan for, hvordan Banedanmark vil gøre det.
Det er dog muligt, at de danske og svenske ejere vælger en anden til at være
”bygherre” på ombordudrustningen.
111 DSB ET
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0004.png
Alstoms installationstid
Fitment-tid for Nordjyske DM Series (antal dage)
14
12
10
8
6
4
2
0
1
2
3
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0005.png
Status fjernbaneinfrastruktur
Vest:
god fremdrift på teststrækning
Klar til drift primo uge 43
Ligesom på S-banen må der forventes efterfølgende fejlretning i et par
år
En del af fejlretningen er dog allerede indtænkt i udrulningen på de
efterfølgende strækninger
Øst
Mindre forsinkelse på selve infrastrukturkontrakten
Sydlige del af teststrækning Køge-Næstved udskydes, da der er
sporombygning mellem Ringsted og Næstved
Markant forsinkelse af trafik-management-systemet. Ikke kritisk, da
det først skal bruges, når mange strækninger har fået nyt
signalsystem
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0006.png
Fremdriften i såvel ombord-
udrustningen som
infrastrukturudrulningen
understreger, at de regionale
strækninger har lav risiko.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0007.png
Det er politisk besluttet
at udskyde udrulningen
med op til 10 år og
afvente fremtidens tog
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0008.png
Immunisering
Enten lykkes udrustning
af IC3, så ERTMS kan
udrulles før
elektrificering
eller
også immuniseres.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0009.png
Både Plan A og Plan B bør holdes åbne i 2019
Plan A er, at det lykkes at udruste IC3 & dobbeltdækker-styrevogne, så
ERTMS kan udrulles før elektrificering. Den seneste udvikling i
ombordudrustning og infrastrukturudrulning peger på, at Plan A stadig
er realistisk.
Plan B er at immunisere strækninger Fredericia
Aalborg, Næstved-
Nykøbing samt evt. Holbæk-Kalundborg og Køge-Næstved. Det er
allerede besluttet at immunisere Roskilde-Holbæk.
Plan A giver flere tog til tiden, fordi de gamle signaler, der er årsag til
rigtig mange forsinkelser, udskiftes. Det er også den billigste plan, både
fordi immunisering er dyrt, og fordi det er dyrt at holde de nuværende
signaler i drift.
Der er dog ikke behov for at vælge mellem plan A og Plan B før efter
2019, hvis der bevilges yderligere midler til at forsættes forberedelserne
af immunisering.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0010.png
Omkostning ved hhv. Plan A og Plan B i 2019
Forventet omkostning for at fortsætte med immunisering i 2019 er ca. 35
mio. kr. Dette præciseres efter programfaserapporterne.
Omkostning for ombordudrustnig inkl. STM af IC3 og ABs i 2019 er under 20
mio. kr.
Indledende overslag over potentiel besparelse ved at stoppe udrustning af
IC3 og ABs inkl. STM-udrustning er ca. 120-130 mio. kr.
Fuld immunisering er i Deloitte-review anslået til ca. 1 mia. kr.
Med udgangen af 2019 kan der igen tages stilling til hhv. Plan A og Plan
B
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0011.png
Status på Alstom-forhandlinger
Ny ledelse i Alstom
håb om bedre fremtid
Problemstillingerne er lavpraktiske
ikke
selve it-platformen
Norske erfaringer tyder på, at Alstom er den
mest konsoliderede leverandør, men BDK har
fået en meget god pris
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896426_0012.png