Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 304
Offentligt
1896425_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(opgjort medio april 2018)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1 Signalprogrammet
Fjernbanen
Forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V,
LA, K, S, DF, RV, SF) bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til en
ny udrulningsstrategi på fjernbanen.
Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængigheden
mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprog-
rammet)
og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat,
forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Den nye udrulningsstrategi betyder, at Banedanmark har lavet en væsentligt mindre aggressiv tids-
plan end den, som leverandørerne af såvel udstyret i togene som udstyret i infrastrukturen har budt
ind med (leverandørernes produktionsplan). Således har planen væsentlige tidsreserver ift. de dead-
lines, som Banedanmark holder leverandøren op på. I denne rapportering følges der op på, om leve-
randørerne møder deres produktionsplaner, og hvis de bliver forsinket, om forsinkelsen kan holdes
inden for de tidsreserver, som Banedanmark har lagt ind ift. leverandørernes produktionsplaner.
Den 19. april 2018 har forligskredsen modtaget en ny Trafikplan og en ny Anlægsplan, indeholdende
bl.a. en lettere justeret udrulningsplan for Signalprogrammet. De analyser, der er gennemført i for-
bindelse med planlægningsarbejdet har testet udrulningsstrategien fra november 2017, og bekræf-
tet, at Signalprogrammets udrulningsplaner understøtter den forudsatte passagerdrift.
I den nye tidsplan udskydes udrulningen af ERTMS i Østjylland, som følge af senere leverance af
Fremtidens tog samt behov for IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus. Som konsekvens heraf
fremrykkes udrulningen af ERTMS i Vestjylland. Endvidere udskydes ibrugtagningen af ERTMS på
strækningen Køge-Næstved som følge af sporombygning mellem Ringsted og Næstved.
Både muligheden for ombordudrustning af IC3, således at installationen af signaler kommer før elek-
trificeringen, og muligheden for yderligere immunisering holdes fortsat åben med den nye tidsplan.
Begge muligheder kan holdes åbne uden at der tabes tid. Til efteråret 2018 skal der på baggrund i
fremdriften på ombordudrustningen tages stilling til den fortsatte ombordudrustning af IC3-togene
m.v. Uanset om det i efteråret 2018 besluttes at fortsætte med ombordudrustningen af IC3-togene
mv., så fortsætter forberedelsen til immunisering i 2019
dvs. forberedelsen af immunisering af
strækningerne Fredericia-Aalborg, Ringsted-Nykøbing Falster og Holbæk-Kalundborg, samt oplæg til
immunisering af strækningen Køge-Næstved.
Således vil man også i 2019 have en ”forsikring”, hvis
udrustningen af IC3, dobbeltdækkerstyrevognene mv. forsinkes/må opgives. Endvidere fortsætter
selve immuniseringen af Roskilde-Holbæk som besluttet 15. november 2017.
Endelig er det med den nye plan forudsat, at det på baggrund af fremdriften med udrustningen af
IC3-togene i 2019-2020 skal tages stilling til, om IR4-togene skal udrustes for at opnå yderligere
robusthed og fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og udrulningen af Signalprogrammet.
S-banen
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen. Denne afrappor-
tering giver derfor også en status på S-baneprojektet.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0003.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på S-baneprojektet og
fjernbaneprojekterne, dels på de enkelte udrulningsstrækninger og litra i fjernbaneprojekterne. I alle
tilfælde gives der dels én overordnet status og status for kritiske milepæle. Tabellen nedenfor forkla-
rer, hvordan rød-gul-grøn-vurderingerne bruges i de enkelte tilfælde.
Vurdering af milepæle**
S-bane, Fjernbane Øst og
Grøn
= milepæle forventes
Vest (men ikke for Onboard), overholdt**.
og for de enkelteudrulnings-
Gul
= milepæle forventes ud-
strækninger (kun fjernbane, skudt, men forventes ikke at
ikke S-bane)
påvirke planlagt ibrugtag-
ning**.
Rød
= milepæle forventes ud-
skudt, og det forventes at på-
virke planlagt ibrugtagning**.
For fjernbaneprojekterne gives
vurderingen på baggrund af
milepæle for de enkelte stræk-
ninger.
- (i stedet tabel, med estima-
ter for milepæle)
Samlet vurdering*
Grøn
= planen* forventes overholdt.
Der er fortsat en tilstrækkelig buffer.
Gul
= planen* er udfordret af et for-
værret risikobillede, men planen for-
ventes overholdt. Der er en begrænset
eller ingen buffer.
Rød
= planen* forventes ikke overholdt
og bufferen er brugt.
Litra (kun fjernbane)
*For fjernbanen Anlægsplanen fra april 2018og for S-banen planen fra oktober 2016 (med efterfølgende ændringer).
** I projektets produktionsplan (hvor der kan være buffer ift. Anlægsplanen).
Brugen af milepælene indebærer for eksempel, at der på en udrulningsstrækning kan være udskudte
milepæle, som påvirker ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen (derfor rød kvartalsvis vurde-
ring), men der kan være tilstrækkelig buffer i planen til, at den lettere reviderede udrulningsplan fra
19. april 2018 overholdes (derfor grøn samlet vurdering).
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0004.png
2 Resumé
I denne sektion gives et overblik over Signalprogrammets samlede status pr. medio april 2018. Sta-
tus gives med udgangspunktet i Signalprogrammets kritiske milepæle for såvel fjernbanen som S-
banen.
Som nævnt indeholder Signalprogrammets november 2017-tidsplan
på fjernbanen mere ”luft” end
den tidsplan, som leverandøren har budt ind med. Med den lettere reviderede udrulningsplan af 19.
april 2018 (herefter Anlægsplanen) er der på flere strækninger indlagt yderligere luft. Leverandørens
fremdrift holdes derfor op imod Signalprogrammets produktionsplan, og det vurderes, om evt. for-
sinkelser i produktionsplanerne kan holdes inden for den ekstra luft, der er for Signalprogrammet i
Anlægsplanen.
2.1
Status for fremdrift og forventninger til Signalprogrammets udvikling frem mod de
næste milepæle.
Banedanmark vurderer, at fremdriften i Signalprogrammet på fjernbanen understøtter Anlægspla-
nen, men at der er en række fokuspunkter. På S-banen vurderes det, at der er stor sandsynlighed
for en mindre forsinkelse ind i 2022. Dette uddybes i oversigten nedenfor.
Projekt
Ombordudrustning:
IC3
Status
Statusbeskrivelse
I starten af maj blev der gennemført den første højhastighedstest
for IC3. Toget kom op og køre 180 km/t. Udrustning af det første
IC3 (FoC) er afsluttet lige før påske
lidt senere end forventet på
grund af leverandørens problemer med sene leverancer af instal-
lationsdele. Således forventes ibrugtagningstilladelsen (APIS) nu i
september
altså fortsat i 3. kvartal 2018
og ikke i 2. kvartal
som kommunikeret i planen fra november 2017. Den samlede
tidsplan forventes fortsat overholdt, hvorfor status er grøn. Ba-
nedanmark er dog bekymret over disse fortsatte mindre forsin-
kelser, hvorfor der fortsat er meget stort fokus på leverancen af
IC3-togene, da udrustning af IC3-togene også med Anlægsplanen
fra april 2018 er nøglen til at kunne spare immunisering.
Ombordudrustning:
Desiro og Lint41
Der er nu udrustet fem ud af Nordjyske Jernbaners i alt otte DM
tog (Desiro-tog). Det fjerde og femte tog blev udrustet på syv
dage. Det er fortsat vurderingen, at alle tog er klar til ibrugtag-
ning af strækningen Frederikshavn-Lindholm i oktober 2018, idet
udrustningen forventes færdiggjort i juni. Der er fortsat omkring
3 måneders buffer ml. færdiggørelsen af udrustning og ibrugtag-
ning af strækningen.
Ibrugtagningstilladelsen til DSBs MQ er opnået 10. april, hvilket
var tidligere end forventet, og pålidelighedstesten blev igangsat i
uge 18.
Ibrugtagningstilladelsen til Arrivas Lint41 blev som forudsat op-
nået i starten af marts og toget havde ved udgangen af uge 15
kørt de påkrævede 10.000 km som udgør pålidelighedstesten.
Serieindbygning igangsættes slut maj.
Der er ikke set yderligere forsinkelser i leverandørens aktiviteter
relateret til design af Lokaltogs Lint41 prototypetog (First of
Class). De allerede konstaterede forsinkelser vurderes for nuvæ-
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0005.png
rende ikke at være kritiske, men der følges tæt op ift. leverandø-
ren.
Da de konstaterede forsinkelser kan holdes inden for den afsatte
buffer, markeres status som grøn, idet den samlede tidsplan
forventes overholdt.
Ombordudrustning:
Øvrige togtyper
(DSBs ABs, Øresunds-
tog og BDKs arbejd-
skøretøjer)
Der er ikke set yderligere forsinkelser i leverandørens aktiviteter
relateret til prototypedesign af DSBs dobbeltdækkertog (ABs)
siden sidst. Det er pt. forventningen, at togene sammen med nye
ellokomotiver skal bruges første gang på Køge-Næstved fra medio
2021. Det betyder, at der er en væsentlig buffer fra alle 25 dob-
beltdækkertog er udrustet og til de skal bruges. Status for dob-
beltdækkertogene alene er grøn, men status for arbejdskøretø-
jerne vurderes gul, hvorfor den samlede status fortsat er gul.
Vestprojektet
Der er ingen ændringer siden sidst, og testkørsel på Lindholm-
Frederikshavn forventes fortsat færdiggjort i 2. kvartal og ibrug-
tagning er planlagt til oktober 2018, hvilket er indenfor Anlægs-
planen (4. kvartal 2018). Med ibrugtagning i oktober er der såle-
des stadig en buffer på 1-2 måneder, og status er derfor fortsat
grøn. For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet
største risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funkti-
onsdygtigt system i drift.
Østprojektet
Roskilde-Køge var i projektets produktionsplan planlagt til ibrug-
tagning i 3. kvartal 2018, men er nu flyttet til marts 2019, idet
der var forsinkelser af flere milepæle for teststrækningerne. I
Anlægsplanen fra april 2018 er Roskilde-Køge også planlagt til
ibrugtagning primo 2019 og mens Køge-Næstved er planlagt til
ibrugtagning med el-drift senest medio 2021. Der arbejdes fortsat
på en opdateret konsolideret produktionsplan for strækningen
Køge-Næstved, som forventes færdig i juni.
Banedanmark vurderer, at det er muligt at sætte teststræknin-
gerne i drift inden for Anlægsplanen om end der knytter sig risici
hertil. På den baggrund er status gul.
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnet stør-
ste risiko er forbundet med, at der endnu ikke er et funktionsdyg-
tigt system i drift.
S-banen
Den kritiske milepæl, ibrugtagning af de udestående funktionali-
teter (kaldet DORF
Delivery of Remaining Functionalities) blev
gennemført i 2. kvartal 2018 (uge 18). Banedanmark er fortsat
meget kritisk overfor leverandørens udmelding om, at den samle-
de tidsplan for S-banen med afslutning i 2021 kan holdes, hvorfor
status er gul. Det skal dog understreges, at der er god fremdrift i
S-bane-projektet, hvorfor forsinkelsen forventes at være mindre.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2.2
Signalprogrammet i kontekst
Signalprogrammets udrulningsplan
er tæt forbundet med Elektrificeringsprogrammet og DSB’s an-
skaffelse af fremtidens tog og ellokomotiver. Ift. sammenhængen mellem Signalprogrammet og Elek-
trificeringsprogrammet er det primære opmærksomhedspunkt en evt. forsinkelse af signaludrulnin-
gen på Køge-Næstved, idet dette er en forudsætning for elektrificeringen, der igen er en forudsæt-
ning for indsættelsen af ellokomotiver på strækningen.
Den netop offentliggjorte Anlægsplantager højde for Signalprogrammets afhængigheder til bl.a. Elek-
trificeringsprogrammet,
DSB’s anskaffelse af fremtidens tog, inkl. den nye leveranceplan for Fremti-
dens tog, samt sammenhængen med trafikplanlægning og trafikoverdragelse til lokale jernbanevirk-
somheder.
2.2.1
Øvrige eksterne faktorers indvirkning på Signalprogrammet
Programrisici forbundet med den nye konsoliderede udrulningsplan er under udarbejdelse.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
3 Ombordudrustning
I denne sektion gives status for Signalprogrammets ombordudrustningsprojekt på fjernbanen. Pro-
jektet for ombordudrustning har ikke én overordnet kritisk vej, men flere
afhængigt af toptyper og
geografisk ibrugtagning af strækninger. Derfor er status for ombordudrustning opdelt i 3 dele:
1)
2)
3)
IC3
Desiro og Lint-togene, og
Øvrige togtyper
Metode
opgørelse af fremdrift
Banedanmark forhandler lige nu med Alstom om at lave en ny produktionsplan, idet Alstom er mas-
sivt forsinket ift. Signalprogrammets oprindelige tidsplan, hvilket var baggrunden for den Signalpro-
grammets tidsplan fra november 2017. Forhandlingerne tager imidlertid længere tid end forudsat,
hvorfor det ikke længere er forventningen, at der i maj er opnået enighed om en ny plan. Det skal
dog understreges, at en ny aftale ikke er afgørende for fremdriften i ombordudrustningen, men klart
er hensigtsmæssig at få indgået. Der er i udrulningsplanen luft mellem også den seneste produkti-
onsplan fra Alstom og Banedanmarks forudsætning om, hvornår togtyperne er udrustet.
Der rapporteres i denne rapport på estimerede milepæle (og ikke planlagte), hvorfor der vil være
ændringer fra måned til måned, hvilket også ses i denne rapport. Oversigten over litra viser derfor
estimater fra Alstoms tidsplan og/eller datoer estimeret af Banedanmark på den baggrund. Det skal
understreges, at estimaterne er behæftet med usikkerhed. Det er kun de estimater som blev rappor-
teret i seneste rapport og denne måneds estimater, som fremgår af tabellen (tidligere estimater ud-
går).
3.1
Status på udrustning af tog pr. litra-type
Oversigten nedenfor giver en status for de enkelte litra baseret på den produktionsplan, som Signal-
programmet arbejder ud fra jf. ovenfor. For hver litra rapporteres der på de samme kritiske milepæle
i produktionsplanen
hhv.:
APIS for FoC: Ibrugtagningstilladelse for prototypen (First of Class)
Start serie: Start på serieudrustning
Slut serie: Afslutning af serieudrustning
Første strækning: Første tidspunkt/strækning, hvor togtypen skal bruges.
Buffer: tilbageværende buffer ift. hvornår togtypen skal bruges
Det er som oftest tilfældet, at det ikke vil være hele serien, som skal bruges på den første stræk-
ning, hvilket også fremgår af tabellen nedenfor. Såfremt der er justeringer siden sidst, er de marke-
ret ved, at det tidligere estimat er streget over, og det nye er tilføjet.
For god ordens skyld bemærkes det, at der ikke rapporteres status på DSBs IC4, ME og IR4, idet det
i november 2017 blev besluttet at tage disse ud af Banedanmarks plan for udrustning af tog. Med
Trafikplanen og Anlægsplanen fra april 2018 skal der ved udgangen af 2019 tages stilling til, om IR4
alligevel skal udrustes for at opnå yderligere robusthed og fleksibilitet i forhold til Trafikplanen og
udrulningen af Signalprogrammet. Indtil da fortsætter designarbejdet med disse tog, så længe det
ikke tager fokus og ressourcer fra udrustningen af IC3 og dobbeltdækkerstyrevognene.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0008.png
Litra
Samlet
status på
udrustning
1
Status på udrustning af tog til første strækning
OBS: nedenstående datoer er estimater (ikke tidsplan)
Antal tog til
første
strækning
8 til Lindholm-
Frederikshavn
oktober 2018
79
4
til
Vejle-Struer
Medio 2021
5
APIS
FoC
Start
serie
Slut
serie
Buffer i
mdr.
2
FoC: 1/1
Serie: 4/7
8 NJBA DM
FoC: 1/2
Serie: 0/94
96
3
DSB IC3
FoC: 1/1
Serie: 0/19
20 DSB MQ
FoC: 0/1
Serie:
0/24
FoC: 0/1
Serie:
110
FoC: 1/2
Serie:
0/41
FoC: 0/4
Serie:
0/37
41 Lokaltog
Lint41
Opnået
JAN18
Igangsat
DEC17
JUN18
3
SEP18
OKT18
FEB20
22
16
6
12 til Roskilde-
Køge
marts 2019
Opnået
APR18
MAJ18
AUG18
OKT18
16
5
7
25 DSB ABS
25 til Køge-
Næstved
Medio 2021
8
MAJ19
APR19
JUNI19
FEB20
10
16
9
Alle til ultimo
2022
11
Afventer ejers beslutning om, hvem der
skal udruste togene
-
111
10
DSB ET
43 Arriva Lint41
43
12
Struer-
Thisted
Medio 2020
Opnået
MAR18
APRIL18
MAY18
OKT19
NOV19
7
12
13
til december
2019
JUN19
14
Banedanmark er ved at
tilrettelægge produktions-
planen så 12 tog kan udru-
stes til den forudsatte
dato. Dette forventes af-
klaret i maj.
-
Antal FoC er baseret på Deloittes best case scenarie, da det er denne plan BDK arbejder ud fra.
Perioden ml. afslutning af serieinstallation og ibrugtagning af den første strækning, hvor togtypen forventes anvendt jf. planen
fra november 2017. Eks.: Nordjyskes DM tog forventes klar i juni. Bufferen er derfor fra juni til oktober = 3 mdr.
3
Inkl. IC3 Indusi.
4
Eksklusiv IC3 Indusi.
5
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men det er ikke alle 79 der skal være klar til den første
strækning.
6
Strækningen er fremrykket et halvt år med den nye Anlægsplan, hvorfor bufferen er reduceret tilsvarende.
7
Bufferen er reduceret med omkring 1 år
dettes skyldes ikke et forværret risikobillede, men at strækningen i Anlægsplanen er
fremrykket med omkring 1 år, hvorfor bufferen er reduceret tilsvarende.
8
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men udrustning af togtypen er ikke afgørende for at
kunne sætte strækningen i drift primo 2020. Det er først planen at togene skal bruges fra medio 2021.
9
Strækningen er i Anlægsplanen udskudt omkring �½ år, hvorfor bufferen er øget tilsvarende.
10
Inkl. de svenske tog.
11
Den svenske ETCS-udrulningsplan indebærer, at ETCS på den svenske side af broen og ind til Malmø tages i brug i 2023
dvs.
3 år før København-Peberholm, som ibrugtages ultimo 2025. Togene skal derfor være udrustet ultimo 2022.
12
Dette er den første strækning, hvor togtypen forventes at skulle bruges, men det er ikke alle 43 der skal være klar til den første
strækning. Det er forventningen, at 15 tog vil være tilstrækkeligt til ibrugtagning af strækningen. Banedanmark arbejder på
fremadrettet at tilpasse rapporteringen til dette antal.
13
Som følge af trafikoverdragelse på strækningen Roskilde-Køge forudsættes nu 12 tog udrustet til december 2019, frem for 7 til
primo 2020.
14
FoC for typen: RTBS3.
2
1
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0009.png
3.2
Kritisk vej og fremdrift
Status for ombordudrustning af IC3:
For at strategien om først at udrulle det nye signalsystem og så elektrificere hovedstrækningerne kan
overholdes, er det centralt, at IC3-togene udrustes. København-Ringsted kan ibrugtages når alle IC3
(96) er udrustet, hvilket forventes at være tilfældet ultimo 2023. Aalborg-Aarhus bør efter planen
ibrugtages ultimo 2024, da det er en forudsætning for efterfølgende elektrificering, som igen er en
forudsætning for indsættelse af Fremtidens tog. I tabellen nedenfor fremgår planen for udrustningen
af IC3 som fremlagt i Anlægs- og Trafikplanen fra april 2018.
Milepæle for udrustning af IC3 som fremlagt
i Anlægs- og Trafikplanen fra april 2018
Tidspunkt
September 2018
December 2019
December 2020
2021
2022
2023
Antal tog der er udrustet
Ibrugtagningstilladelse opnået for
First of Class (prototypen)
6
20
46
72
96
Banedanmark arbejder på fremadrettet at rapportere ift. ovenstående milepæle for IC3.
I starten af maj blev der gennemført den første højhastighedstest for IC3. Toget kom op og køre 180
km/t.
Installation af det første IC3-tog blev igangsat i midten af januar 2018 og blev afsluttet den 26.
marts. Processen har været præget af leverandørens problemer med at skaffe de rette installations-
dele, hvilket har forlænget installationsprocessen og derfor forventes APIS nu i 3. kvartal 2018 mod
2. kvartal i 2017-planen. Dette er ikke kritisk for den samlede plan. Banedanmark gennemførte i uge
16 en revision af Alstoms proces for anskaffelse af installationsdele mhp. optimering af denne. Frem
mod opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen udestår nu bl.a. test og færdiggørelse af sikkerhedsdoku-
mentation.
På baggrund af ovenstående er status grøn.
Status for ombordudrustning af Desiro og Lint41:
Disse togtyper er de første tog, der skal benyttes på infrastrukturen i Nordjylland, Midt- og Vestjyl-
land samt EDL Øst.
Der er nu udrustet fem tog (prototype/first of class og to serietog) ud af Nordjyske Jernbaners otte
tog (Desiro-tog). Udrustningen af det fjerde og femte tog varede syv dage for hvert tog. Serieinstal-
lation forventes først afsluttet i juni, hvilket dog ikke ændrer Banedanmarks vurdering af, at alle otte
tog er klar til idriftsættelse af Frederikshavn-Lindholm i oktober 2018.
Efter opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen til Arrivas Lint41 i starten af marts har toget nu kørt de
påkrævede 10.000 km uden fejl (pålidelighedstesten
Reliability Demonstration Test, RDT). Udrust-
ningen af det første serietog forventes dog først igangsat i slutningen af maj, hvilket skyldes Alstoms
udfordringer med at anskaffe installationsdele. Afslutningen af udrustning af serien rykkes derfor
også en måned jf. tabellen ovenfor.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0010.png
Ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen til DSBs MQ blev opnået den 10. april, hvilket var tidligere
end forventet. Pålidelighedstesten blev igangsat i uge 18.
Der er siden sidste rapport ikke set yderligere forsinkelser af leverandørens aktiviteter relateret til
design af Lokaltogs Lint41 prototypetog (First of Class), men der følges fortsat tæt op hver uge.
Det udestår fortsat for Alstom at vise, at udrustningen af de enkelte tog kan gennemføres inden for
det aftalte antal dage. På trods af de konstaterede forsinkelser markeres status fortsat som grøn,
idet den samlede tidsplan forventes overholdt.
Status for ombordudrustning af øvrige togtyper:
DSBs dobbeltdækkertog (ABs), Banedanmarks arbejdskøretøjer og Øresundstogene udgør denne
kategori.
Der er siden sidste rapport ikke set forsinkelser i Alstoms designaktiviteter for DSB’s dobbeltdækker-
tog (ABs) samt de af Banedanmarks arbejdskøretøjer, som skal bruges på de første strækninger i
både Øst- og Vestdanmark (Frederikshavn-Lindholm og Roskilde-Køge), men der følges fortsat tæt
op.
Det er pt. forventningen, at den første strækning, hvor dobbeltdækkertogene skal bruges, er Køge-
Næstved. Togene skal dog først være klar til at kunne kobles på ellokomotiverne fra medio 2021, og
der er således en buffer på 16 måneder.
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal også ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-
strækninger, og selvom der findes andre måder at løse en eventuel mangel på udrustede arbejdskø-
retøjer, er det vigtigt at få udrustet flåden af arbejdskøretøjer
og gerne i et passende tempo.
Status for dobbeltdækkertogene alene er med den nu udvidede buffer grøn, men udfordringer med
arbejdskøretøjerne gør, at den samlede status fortsat er gul.
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring og forskellige muligheder undersøges.
Acceleration af udrustningsaktiviteter
Som en udløber af Deloittes review og den nye udrulningsplan har Banedanmark sammen med DSB
igangsat fire analysespor for at undersøge mulighederne for at kunne accelerere installationsplanerne
for ombordudrustning om nødvendigt. Det gælder særligt mulighederne for egnet værkstedskapaci-
tet, flere tog ude af drift på samme tid og DSB som mulig underleverandør til Alstom på IC3. Men det
omhandler også mulighederne for at indgå kontrakt med en supplerende leverandør. Analyserne er
igangsat ultimo 2017 og løber fortsat. De er således ikke lagt til grund for den nye Anlægsplan.
3.3
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Serieudrustningen af Nordjyskes DM fortsætter og de forventes fortsat klar i tide til ibrugtagning af
Frederikshavn-Lindholm.
Arrivas Lint41 har gennemført pålidelighedstesten som forudsat og serieinstallation igangsættes i
slutningen af maj. Ibrugtagningstilladelsen for DSBs MQ er opnået og pålidelighedstesten igangsat.
Denne skal være gennemført i 2. kvartal og inden serieinstallation kan igangsættes.
Installation af IC3 prototypen er afsluttet og i de kommende måneder følger derfor en række aktivi-
teter, herunder færdiggørelse af sikkerhedsdokumentation inden ansøgning om ibrugtagningstilladel-
se fremsendes. Denne forventes i slutningen af september, hvilket dermed er senere end den for-
ventning som blev præsenteret for forligskredsen i november 2017 (2. kvartal). Den samlede plan
forventes dog fortsat overholdt.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0011.png
3.4
Risikobillede for projektet
Samlet set er den største risiko leverandøren Alstoms evne til at levere, givet de massive forsinkelser
der allerede er konstateret. Dette har dog endnu ikke materialiseret sig i kritiske forsinkelser ift. den
nye plan.
De enkelte litra er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Matricen afspejler føromtalte risici og er
opdateret siden senest rapport så den svarer til konceptet for infrastrukturprojekterne. Øresundsto-
gene fremgår ikke af matricen, idet der, jf. tabellen ovenfor, pågår afklaringer, hvorfor der ikke er et
grundlag for at rapportere risici for denne litra.
FoC = First of
Class (proto-
typen)
FoS = First of
Series (første
tog i serien)
Yellow Fleet =
arbejdskøretøjer
NJ DM = Nord-
jyske Jernba-
ners DM (Desi-
ro)
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0012.png
4 Fjernbane Vest
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (Anlægsplanen april 2018):
Lindholm-Frederikshavn (teststrækning) i slutningen af 2018
Thisted-Struer i midten af 2020
Struer-Langå ved udgangen af 2020
4.1
Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej
følger af den strategi, det blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er derfor på at ibrugtage teststrækningen Lindholm-Frederikshavn senest i 4. kvartal 2018 og at
sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden
denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af fremtidens tog. Derudover skal de nød-
vendige tog til de pågældende strækninger være udrustet forinden (venligst se kapitel om Onboard-
projektet).
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler nås til den forudsatte tid. Milepælene og
eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af strækningsgennemgangen nedenfor
afsnit 3.3. Siden seneste tilsynsrapport er milepælene nedenfor blevet opdateret, så de stemmer
med den netop offentliggjorte Anlægsplan. Med denne plan udskydes Fredericia-Aalborg bl.a. pga.
tilpasning til indfasning af Fremtidens tog.
4. kvt. 2018
Ibrugtagning
af Lindholm-
Frederikshavn
2021
Driftsstabilt
produkt inkl.
RDT på Thi-
sted-
Lan-
gå/Holstebro
Ultimo 2021
Start installa-
tion Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning
af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-
Aarhus (som
en forudsæt-
ning for elek-
trificering
samt indsæt-
telse af Frem-
tidens tog til
Aalborg i
2027).
Overordnet status:
Status for Vestprojektet er fortsat grøn. Dette skyldes, at strækningen Lindholm-Frederikshavn som
forudsat forventes at blive sat i drift med det nye signalsystem i 4. kvartal 2018 (oktober), hvorfor
status herfor er grøn ligesom de øvrige milepæle dermed fortsat vurderes at kunne nås planmæssigt.
4.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagningen af Frederikshavn-Lindholm i 4. kvartal 2018.
Frem mod denne milepæl skal projektet bl.a. afslutte testkørsel og opnå ibrugtagningstilladelse for
infrastrukturen.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0013.png
4.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som der aktuelt arbejdes på. I figurerne indikerer
farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som planlagt.
Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives nedenfor -
herunder eksplicit vurdering af om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i den netop
opdaterede Anlægsplan.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og
Anlægs-
planen fra april 2018(kaldet
”Deadline”).
EDL N (Frederikshavn-Lindholm)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
-
1. kvartal
2018
2. kvartal 2018
4. kvartal
2018
(oktober)
2 mdr.
4. kvartal
2018
*Afslutning af testkørsel
Ingen ændringer siden sidst. 1. kvartal 2018 er fortsat markeret gul, fordi afslutningen af testkørsel
først forventes gennemført i 2. kvartal, men dette har ikke betydning for ibrugtagningen i oktober.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i oktober 2018. Det følger af
november 2017-planen, at strækningen senest skal ibrugtages i 4. kvartal 2018. Der er således fort-
sat en buffer på 1-2 måneder mellem produktionsplanen og ibrugtagningstidspunktet i planen fra
november 2017.
RO8 (Thisted-Struer)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
4. kvartal 2018
4. kvartal
2018
Endelig dato udestår
3. kvartal
2019
9 mdr.
2. kvartal 2020
*Påbegyndelse af Site Acceptance Test (SAT)
Ingen ændringer siden sidst.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 3. kvartal 2019. Ift. den kriti-
ske vej skal strækningen ibrugtages senest medio 2020. Der er således fortsat en buffer på 9 måne-
der mellem produktionsplanen og ibrugtagningstidspunktet i Anlægsplanen.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0014.png
RO5 (Struer-Langå)
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
2. kvartal
2018
2. kvartal 2019**
1. kvartal
2019
Endelig dato udestår
4. kvartal
2019
11 mdr.
4. kvartal
2020
*Påbegyndelse af Site Acceptance Test (SAT)
** I seneste rapport stod 1. kvartal, hvilket var en fejl. Derfor skrives nu rettelig 2. kvartal.
Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 4. kvartal 2019. Med Anlægs-
planen forudsættes det, at strækningen sættes i drift ultimo 2020. Der er således fortsat en buffer på
11. Med den nye Anlægsplan er der nu længere tid fra ibrugtagningen af Struer-Langå og til hoveds-
trækningerne skal sættes i drift. Der er derfor bedre tid til at opnå et driftsstabilt produkt, herunder
gennemførelsen af pålidelighedstest (RDT).
4.4
Risikobillede for Fjernbane Vest projektet
For begge fjernbaneprojekter gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der endnu
ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som kan
skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan. Den næste kritiske milepæl for Vestprojektet
er at sætte teststrækningen i oktober 2018, idet denne danner grundlaget for den videre implemen-
tering. Den største risiko knyttet hertil er, hvis der findes kritiske systemfejl sent i processen. Ba-
nedanmark har allerede udvalgt en række kritiske fejl, som skal rettes inden ibrugtagning, og fejlret-
telsen testes nu i testlaboratoriet, inden den testes på strækningen i maj.
De tre første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor. Der er ingen ændringer siden sid-
ste.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
For Vest EDL N/Frederikshavn-Lindholm er der samlet set en lav risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder.
For RO8/Struer-Thisted er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 2-3 måneder ift.
Banedanmarks produktionsplan.
For RO5/Langå-Struer er der samlet set en mellem risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0016.png
5 Fjernbane Øst
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger (deadlines er Anlægsplanen fra april 2018):
5.1
Roskilde-Køge (teststrækning) i 1. kvartal 2019
Køge-Næstved (teststrækning) i midten af 2021
København-Ringsted i maj 2019 (og med ERTMS fra og med 2024)
Odense-Svendborg i begyndelsen af 2021
Næstved-Nykøbing F. i midten af 2022
Kritisk vej og fremdrift
Øst-projektets kritiske vej
følger af den strategi, der blev defineret i planen fra november 2017. Fo-
kus er her på at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrifi-
ceres og elektriske tog indsættes. Derudover skal der sikres et driftsstabilt produkt forud for ibrug-
tagning af København-Peberholm.
Østprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene i de pågældende kvartaler (herunder de indikative milepæle) nås til
den forudsatte tid. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte strækninger fremgår af stræk-
ningsgennemgangen nedenfor
afsnit 5.3.
1. kvt. 2019
Ibrugtagning
af Roskilde-
Køge
2. kvt. 2021
Ibrugtagning
af Køge-
Næstved
4. kvt. 2022
Start installa-
tion af ERTMS
på Næstved-
Nykøbing F.
2. kvt. 2022
Ibrugtagning
af Næstved-
Nykøbing F.
som forud-
sætning for
elektrificering
af stræknin-
genen samt
indsættelse af
el-materiel til
Nykøbing F.
2025
Driftsstabilt
produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning
af København-
Peberholm
Overordnet status:
Roskilde-Køge var i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning i 3. kvartal 2018, men er nu
flyttet til marts 2019, idet der var forsinkelser ift. flere milepæle for teststrækningerne som rapporte-
ret sidst. Forsinkelsen skyldes bl.a., at det har været nødvendigt at udskyde tests grundet en lang-
sommere fremdrift i udviklingen af den del af trafikstyringssystemet (TMS), som skal bruges på EDL
N samt ressourcemangel, idet der skulle gennemføres tests på samme tid i både Øst- og Vestdan-
mark. Derudover er der udfordringer med overkørsler med lange bomme. Planen for teststrækningen
Køge-Næstved er fortsat under genplanlægning pga. de konstaterede forsinkelser og en revideret
plan herfor forventes klar i juni. Banedanmark vurderer, at det trods udfordringer fortsat er muligt at
sætte strækningerne i drift inden for den ny Anlægsplan fra april 2018. Status fastholdes som gul,
men vil sandsynligvis blive ændret til grøn, når planerne for begge strækninger er konsolideret.
5.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets næste kritiske milepæl er ibrugtagning af den første del af teststrækningen primo 2019 og
efterfølgende den sydlige del med el-drift senest medio 2021. Frem mod denne milepæl skal installa-
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0017.png
tion og Site Integration Test (SIT) afsluttes, Site Acceptance Test (SAT) godkendes, Banedanmarks
integrationstest afsluttes, infrastruktur ibrugtagningstilladelse opnås, testkørsel og prøvedrift afslut-
tes, og sikkerhedsgodkendelse opnås.
5.3
Overblik over status for aktuelle strækninger
I dette afsnit gives en status på de strækninger, som projektet aktuelt arbejder på. I figurerne indi-
kerer farvemarkeringen, om det er forventningen, at de kommende milepæle gennemføres som plan-
lagt. Status ift. strækningens kritiske milepæle og eventuelle afvigelser og ændringer beskrives ne-
denfor
herunder eksplicit vurdering af, om strækningerne forventes ibrugtaget som forudsat i An-
lægsplanen fra april 2018.
I de grafiske fremstillinger nedenfor visualiseres, hvor stor buffer, dvs. tidsreserve, der er mellem
Banedanmarks produktionsplan
for ibrugtagning (kaldet ”Ibrugtagning”) af strækningen og Anlægs-
planen (kaldet ”Deadline”).
Banedanmark har tidligere rapporteret på strækningen Ringsted-Nykøbing F. Med den nye Trafikplan
er strækningen nu opdelt fra Ringsted til Næstved og fra Næstved til Lolland. I denne rapport rappor-
teres der ikke på disse strækninger, idet der udestår en række afklaringer som resultat af Anlægs-
planen.
Teststrækningen Roskilde-Køge
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
4. kvartal 2018
4. kvartal
2018
4. kvartal 2018/1.
kvartal 2019
1. kvartal
2019
0 mdr.
1. kvartal
2019
*Trial run
Ændringer: Strækningen er genplanlagt pga. forsinkelser.
Afvigelser: Strækningen var i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 3. kvartal 2018.
Det er nu Banedanmarks vurdering, at strækningen først kan ibrugtages i marts 2019. Der er ingen
buffer mellem produktionsplanen og Anlægsplanen til at håndtere eventuelle nye risici, hvorfor status
er angivet til gul. På baggrund af det nuværende risikobillede er det dog Banedanmarks vurdering, at
Anlægsplanen kan overholdes.
Teststrækningen Køge-Næstved
Design Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
2. kvartal 2018
4. kvartal
2018
1. kvartal 2019
1. kvartal
2019
2 år og 3
mdr.
2. kvartal
2021
*Trial run
Ændringer: Ingen ændringer siden sidst. Projektet er fortsat ved at genplanlægge strækningen pga.
forsinkelser. Det er forventningen, at der foreligger en ny konsolideret plan i juni.
Afvigelser: Strækningen er i projektets produktionsplan planlagt til ibrugtagning 1. kvartal 2019.
Udskydelsen af Roskilde-Køge vil have indvirkning på Køge-Næstved. Ift. Anlægsplanen skal stræk-
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0018.png
ningen ibrugtages med el-drift senest i 2. kvartal 2021, og der er således en solid buffer. Vurderin-
gen forventes ændret til grøn, når en ny konsolideret tidsplan forligger
forventeligt i juni.
København-Ringsted
I forhold til København-Ringsted foregår på nuværende tidspunkt koordinering mellem de enkelte
programmer og projekter for at sikre, at alle arbejder bliver udført rettidigt og koordineret med de
enkelte tests, der skal udføres på strækningen. Elektrificeringsprogrammets installationsarbejde på-
går på den nye bane, mens Signalprogrammets arbejder er afsluttet. De første tests med hastighed
op til 40 km/t blev påbegyndt ultimo april 2018, og tests over 40 km/t forventes igangsat i juli 2018,
når der er sat strøm på køreledningsanlægget.
Design
Installation
Test*
APIS
Plan
-
-
3. kvartal
2018
1. kvartal 2019
*Trial run
Ændringer: Strækningen er genplanlagt på grund af forsinkelser, og APIS forventes derfor først i 1.
kvartal 2019.
Etablering af 5 blok løsningen (Plan B) er igangsat. Arbejdet med denne løsning koordineres med de
øvrige installationsarbejder. Der er ordret materialer, der har lang leveringstid, og projekteringen er
under forberedelse. Tidsplanen er stram, men forventes overholdt. Den største risiko er fortsat de
sikringstekniske ressourcer, primært til validering af 5 blok løsningen. Med Anlægsplanen planlægges
strækningen at overgå til ERTMS fra og med 2024.
Odense-Svendborg
Design
Installation
Test*
APIS
Ibrugtagning
Deadline
Buffer
Plan
-
4. kvartal 2019**
4. kvartal
2020
Dato ikke fastlagt
endeligt
1. kvartal
2021
0 mdr.
1. kvartal
2021
*Trial run
**Er rettet fra 1. til 4. kvartal (fejl i sidste rapportering)
Ændringer: Ingen ændringer siden sidste rapportering. Fremdriften følger planen.
Der er ingen buffer mellem produktionsplanen og Anlægsplanen til at håndtere eventuelle nye risici,
hvorfor status er angivet til gul. På baggrund af det nuværende risikobillede er det dog Banedan-
marks vurdering, at Anlægsplanen kan overholdes.
Produktionsplanen for strækningen er først konsolideret efter november 2017-planen, og det har ikke
været muligt at indarbejde en buffer i tidsplanen. Strækningen er ikke på projektets kritiske vej.
5.4
Risikobillede for Fjernbane Øst projektet
For begge fjernbaneprojekterne gælder det, at den overordnede risiko er forbundet med, at der end-
nu ikke er et funktionsdygtigt system i drift. Der er således endnu ikke et driftsstabilt produkt, som
kan skabe sikkerhed for projektets samlede udrulningsplan
den nye strategi, der blev defineret i
november 2017. Konkret for Østprojektet ses der pt. forsinkelser af aktiviteter på teststrækningerne
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0019.png
og disse medfører en øget risiko, men det er pt. vurderingen, at forsinkelserne ikke er kritiske ift.
projektets samlede udrulningsplan.
De 3 første strækninger er indplaceret i risikomatricen nedenfor.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan.
For Øst EDL N/Roskilde-Køge fremgår risikovurderingen relateret til ibrugtagning i 3. kvartal 2018.
Ibrugtagning er nu planlagt til 1. kvartal 2019. Til næste rapportering forventes risikoen derfor redu-
ceret.
For Øst EDL Full/Køge-Næstved er der samlet set en meget høj risiko for en forsinkelse på over 6
måneder i forhold til ibrugtagningstidspunktet i produktionsplanen.
For Odense-Svendborg/Øst RO10 er der samlet set en lav risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0020.png
6 S-baneprojektet
Projektet arbejder pt. på følgende strækninger:
Idriftsættelse af udestående funktionaliteter (kaldet DORF) på teststrækningen Hillerød-
Jægersborg i maj 2018 (gennemført i uge 18)
Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken (RO2) i november 2018.
Farum-Svanemøllen (RO3.1) i 2. kvartal 2019.
Ringbanen (RO6) i 2. halvdel 2019
Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO3.2) i 2020
Arbejdet på RO5 (Sydhavn-Køge) og RO4 (Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup) forventes at star-
te i hhv. april og august 2018.
6.1
Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej
består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som oplyst i
planen fra oktober 2016, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. I Anlægsstatus for 2.
halvår 2017 blev der derudover orienteret om, at ibrugtagning af udestående funktionaliteter (DORF)
er udskudt til maj 2018, mens den næste strækning, som sættes i drift, Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2) er udskudt til 4. kvartal 2018, og den næstsidste strækning, Sydhavn-
Køge (RO5) blev udskudt fra 2020 til 2021. Da der ikke er nogen tidsmæssig reserve, er alle ibrug-
tagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én strækning i udgangspunktet kan
påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carlsberg-Frederikssund/Høje
Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober 2016.
2. kvt. 2018
DORF ibrug-
tagning
4. kvt. 2018
RO2 ibrug-
tagning
2. kvt. 2019
RO3.1 ibrug-
tagning
4. kvt. 2019
RO6 ibrug-
tagning
4. kvt. 2020
RO3.2 ibrug-
tagning
2021
RO5 ibrugtag-
ning
4. kvt. 2021
RO4 ibrugtag-
ning
Note: I figuren ovenfor er kun projektets kritiske milepæle fremhævet
dvs. ibrugtagningstidspunkterne. Farvemarkeringen
indikerer, om det er forventningen, at milepælene kan nås til det forudsatte tidspunkt.
Overordnet status:
Ibrugtagning af de udestående funktionaliteter blev ibrugtaget planmæssigt i 2. kvartal (uge 18).
Hvad angår den næste kritiske milepæl, ibrugtagning af Jægersborg/Klampenborg-
Svanemøllen/Ryparken (RO2), kan ibrugtagning først ske i begyndelsen af 2019, hvorfor status er
rød for denne milepæl. Derfor forventes strækningen sat i drift primo 2019. Der er, som tidligere
rapporteret, forsinkelser af de øvrige strækninger og Banedanmark er kritisk overfor, om tidsplanen
med afslutning i 2021 kan holdes. På den baggrund er status gul.
6.2
Væsentlige aktiviteter ift. næste milepæl
Projektets kritiske milepæl idriftsættelse af DORF blev gennemført i 2. kvartal 2018 (uge 18). Projek-
tet har bl.a. gennemført tests i uge 9. Her blev der ikke observeret forhold, som forhindrede plan-
mæssig ibrugtagning, og ibrugtagningstilladelsen blev også opnået i tide.
6.3
Risikobillede for S-baneprojektet
Banedanmark forholder sig meget kritisk til leverandørens melding om, at projektet kan afsluttes
inden for den politiske aftale (2021). Dette skyldes fremdriften sammenholdt med at flere stræknin-
ger skal sættes i drift på kort tid. Der forventes dog kun en mindre forsinkelse.
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 304: Banedanmarks seneste statusrapport om Signalprogrammet samt præsentation, som Banedanmark har gennemgået for forligskredsen bag Signalprogrammet på møde 15. maj 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1896425_0021.png
Der er særligt fokus på at nedbringe risici forbundet med systemets kvalitet. Dette forsøges håndte-
ret ved implementering af såkaldte sandsynlighedscheck (plausibility checks) og tæt samarbejde
med leverandøren som bl.a. udmøntes i ekstra tests.
Note: Ovenstående er baseret på Banedanmarks egen produktionsplan målt op imod den politiske plan.
S-bane DORF: For idriftsættelse af udestående funktionaliteter (kaldet DORF) var der samlet set en
meget lav risiko for en forsinkelse af ibrugtagningen på under 1 måned. DORF er nu ibrugtaget og vil
udgå af rapporteringen.
S-bane RO2: For idriftsættelse af Jægersborg/Klampenborg-Svanemøllen/Ryparken er der samlet set
en mellem risiko for en forsinkelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
S-bane RO3.1: For idriftsættelse af Farum-Svanemøllen er der samlet set en lav risiko for en forsin-
kelse af ibrugtagningen på 1-2 måneder.
21