Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1889557_0001.png
Til Folketingets social- og sundhedsordførere
Vedrørende behandling af borgere med misbrug og psykiske lidelser
i kombination
4. maj 2018
Regeringen foreslår i sit sundhedspolitiske udspil
”Sundhed,
hvor du er”
at samle ansvaret for
misbrugsbehandling for mennesker med psykiske lidelser i regionalt regi.
Dansk Erhverv, Selveje Danmark og Sundhed Danmark organiserer en lang række ikke-offentlige
aktører, både private virksomheder og selvejende organisationer, der har mange års erfaring med
specialiseret behandling af misbrug og psykisk lidelse i kombination. På baggrund af dialog med
vores medlemmer har vi derfor en række synspunkter, som vi gerne vil dele med medlemmerne af
Folketingets Sundheds- og ældreudvalg (SUU) samt Social, indenrigs- og børneudvalget (SOU).
Enig i hensigten: Højere kvalitet og mere sammenhæng i behandlingen
Indledningsvis vil vi nævne, at vi som organisationer er enige i hensigten bag regeringens udspil.
Personer med psykiske lidelser og misbrug falder i dag mellem to stole hos henholdsvis den kom-
munale misbrugsbehandling og regionernes psykiatriske behandling. Vi deler derfor regeringens
intention om at styrke en helhedsorienteret og sammenhængende behandling for dobbeltdiagno-
sticerede.
Placering er ikke afgørende, så længe alle aspekter medtænkes
Det er fra vores synspunkt ikke afgørende, hvor ansvaret for misbrugsbehandlingen placeres. Der
kan være argumenter både for og imod, at ansvaret placeres i regionerne frem for kommunen.
Men det er væsentligt at påpege, at problemener med behandling af dobbeltbelastede ikke er løst
alene ved at flytte ansvaret over i regionerne, da der ofte er knyttet væsentlige sociale problemer
til målgruppens situation.
Der er derfor behov for at sammentænke behandlingen ud fra et psykiatri- og misbrugsperspektiv
med et socialt perspektiv. En evt. placering af ansvaret for behandling af dobbeltdiagnosticerede i
regionerne bør sikre et tæt samarbejde med borgerens hjemkommune.
De ikke-offentlige leverandører udgør en væsentlig ressource
De ikke-offentlige leverandører udgør 20 procent af det totale antal pladser i misbrugs- og alko-
holbehandlingen, og er en vigtig del af samfundets samlede kapacitet inden for misbrugsbehand-
ling
1
. Dertil kommer, at de ikke-offentlige leverandører over mange år har oparbejdet specialise-
Tallet er opgjort ud fra Socialstyrelsens databank (april 2018) om antal pladser i stofmisbrugsbehandling og alkoholbehandling
i henhold til §101, §101a i serviceloven og §141 i sundhedsloven.
Side 1/2
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 242: Henvendelse af 4/5-18 fra Dansk Erhverv, Sundhed Danmark og Selveje Danmark om behandling af borgere med misbrug og psykiske lidelser i kombination
rede kompetencer inden for behandling af misbrug og psykiske lidelser i kombination. Denne ka-
pacitet og ekspertise bør fortsat udnyttes i tilfælde af, at ansvaret for misbrugsbehandlingen for
patienter med dobbeltdiagnoser overgår til regionerne.
Sporene fra kommunalreformen skræmmer
Det er tidligere set, at en offentlig myndighed har fået ansvaret for et velfærdsområde og opbygget
egen kapacitet med en afspecialisering til følge, da de ikke-offentlige tilbud er blevet kvalt. Det er
f.eks. sket på det specialiserede socialområde ved kommunalreformen, hvor kommunerne overtog
ansvaret fra amterne og opbyggede egne tilbud i en tro på, at de selv kunne løse opgaven. Konse-
kvensen var, at de ikke-offentlige tilbud blev kvalt, og der fortsat i dag er et efterslæb i flere kom-
muner i forhold til samme specialiseringsniveau som før reformen.
Inddrag de ikke-offentlige i koordinationsplaner og indsatsplaner
Regeringen foreslår at styrke udarbejdelsen og anvendelsen af udskrivningsaftaler, koordinati-
onsplaner og koordinerede indsatsplaner for personer med dobbeltdiagnoser. Det er afgørende, at
de ikke-offentlige leverandører ikke blot modtager planerne til orientering, men bliver inddraget i
selve udarbejdelsen af planerne. Der er behov for en formalisering af de ikke-offentliges inddra-
gelse og forpligtelser, så der bliver skabt de bedste betingelser for at hjælpe borgerne.
Effekt og kvalitet bør være styrende for det offentliges indkøb
Da såvel kommuner som regioner samtidig både er visiterende myndigheder og driver egne til-
bud, er der en risiko for konkurrenceforvridning mellem offentlige og private leverandører. Dansk
Erhverv, Sundhed Danmark og Selveje Danmark ønsker i den forbindelse, at det offentliges ind-
køb af tilbud og ydelser både efter service- og sundhedsloven sker mest effektivt under hensyn til,
hvad der virker bedst for den enkelte borger med dokumenteret høj kvalitet.
Med venlig hilsen
Jon Krog
Branchedirektør i Selveje Danmark
[email protected]
Mobil: 5091 7810
Katrina Feilberg
Sundhedspolitisk fagchef
[email protected]
Mobil: 6010 1018
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk fagchef
[email protected]
Mobil: 2237 0880
Jesper Danneris Luthman
Branchedirektør i Sundhed Danmark
[email protected]
Mobil: 6095 8835
Side 2/2