Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1914048_0001.png
20. juni 2018
J.nr. 2018 - 1795
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 89 - Forslag til folketingsbeslutning om forhøjelse af afgifter på tobak.
Hermed sendes revideret svar på spørgsmål nr. 2 af 30. april 2018. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marlene Borst Hansen (RV).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Orientering om ændret metode til at vudere arbejdsudbud af registreringsafgift og afgifter på nydelsesmidler, fra skatteministeren
1914048_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad de samfundsøkonomiske konsekvenser forventes at være ved
at øge tobaksafgiften, så købsprisen for en gennemsnitlig pakke cigaretter vil blive hen-
holdsvis 50 kr., 60 kr., 65 kr. og 90 kr.? Provenuet bedes opgjort både før og efter tilbage-
løb og adfærd.
Svar
Skatteministeriet har netop offentliggjort
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018,
der belyser for-
skellige emner inden for skatte- og afgiftsområdet, herunder bl.a. grænsehandel og afgifter
på nydelsesmidler.
I forbindelse med analysearbejdet til
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018
er der sket en opda-
tering af metoden til at skønne over de afledte arbejdsudbudsvirkninger af afgiftsændrin-
ger på en række nydelsesmidler mv., herunder bl.a. tobaksafgifterne, på baggrund af en
helt ny analyse. Metodeændringen er nærmere beskrevet i appendiks til publikationens ka-
pitel 5 og indebærer, at skønnet for selvfinansieringsgraden forbundet med den afledte ar-
bejdsudbudsvirkning af en ændring i afgifterne på cigaretter og tobak er ændret fra 4 pct.
til -7 pct. Det betyder, at en forhøjelse af cigaretafgifterne nu skønnes at indebære en po-
sitiv arbejdsudbudsvirkning, hvor der tidligere har været forudsat en negativ arbejdsud-
budsvirkning.
Svaret på SAU B 89
spørgsmål 2 er derfor genberegnet på baggrund af de nye forudsæt-
ninger. Ud over den ændrede beregning af den afledte arbejdsudbudsvirkning, er meto-
den for beregning af de øvrige adfærdseffekter uændret, jf. opdateret svar på SAU B 89
spørgsmål 1.
Gennemsnitsprisen på cigaretter er på nuværende tidspunkt ca. 40 kr. pr. 20 stk. En af-
giftsforhøjelse svarende til en gennemsnitspris på 50 kr. (afgiftsforhøjelse på 34 pct.)
skønnes at medføre et umiddelbart varigt merprovenu på godt 2,1 mia. kr. og ca. 560
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens en afgiftsforhøjelse svarende til en gennemsnits-
pris på 90 kr. (afgiftsforhøjelse på 167 pct.) skønnes at medføre et varigt umiddelbart
merprovenu på 10,6 mia. kr. og et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
4,6 mia. kr.
1
De provenumæssige konsekvenser ved diverse afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak
fremgår af tabel 1.
1
Det er forudsat, at afgifterne på røgtobak forhøjes tilsvarende.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Orientering om ændret metode til at vudere arbejdsudbud af registreringsafgift og afgifter på nydelsesmidler, fra skatteministeren
1914048_0003.png
Tabel 1. Forventet merprovenu ved diverse afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak, mio. kr. (2018-
niveau)
Gennemsnits-
pris for 20 stk.
cigaretter
1
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Varigt
Umiddelbart merprovenu
90
65
60
50
12.870
6.450
5.160
2.600
12.470
6.250
5.000
2.520
12.080
6.050
4.850
2.440
11.710
5.870
4.700
2.360
11.340
5.680
4.550
2.290
10.990
5.510
4.410
2.220
10.650
5.340
4.270
2.150
10.610
5.320
4.260
2.140
Merprovenu efter tilbageløb
90
65
60
50
12.380
6.210
4.970
2.500
12.000
6.010
4.820
2.420
11.630
5.830
4.670
2.350
11.270
5.650
4.520
2.270
10.920
5.470
4.380
2.200
10.580
5.300
4.250
2.130
10.250
5.140
4.110
2.070
10.210
5.120
4.100
2.060
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
90
65
60
50
-5.540
30
470
680
-5.370
30
460
660
-5.210
30
440
640
-5.040
30
430
620
-4.890
30
420
600
-4.740
30
400
580
-4.590
20
390
560
-4.570
20
390
560
Anm.: Der f orudsættes ikke v ækst i af giftsgrundlaget f rem til 2025. Det er beregningsteknisk f orudsat, at af gif tssatserne
indekseres ef ter 2025. Arbejdsudbudsef f ekt f orudsættes at udgøre -7 pct. af det umiddelbare merprov enu ef ter tilbageløb.
Der er af rundet til nærmeste 10 mio. kr.
Forhøjelserne skønnes samlet at være forbundet med et samfundsøkonomisk tab, idet de
positive helbredseffekter ved et lavere forbrug skønnes at være mindre end de skønnede
omkostninger. Omkostningerne udgøres af statens mindreprovenu som følge af grænse-
handels- og forbrugsændringer og borgernes tab ved højere afgifter samt øgede tids- og
transportomkostninger i forbindelse med grænsehandel.
Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over effekterne,
herunder på samfundsøkonomien, af afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak særligt ved
meget store afgiftsforhøjelser.
Side 3 af 3