Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1863698_0001.png
2. marts 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 13. marts 2018
1) Indberetningspligt ifm. grænseoverskridende skattearrangementer
-
Generel indstilling
KOM(2017)335
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Bankpakken
Revision
af EU’s kapitalkravsregler (CRR/CRD IV)
-
Generel indstilling
KOM(2016)850 og KOM(2016)854
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Bankpakken - Ændring af direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
(BRRD) og forordningen om den fælles afviklingsmekanisme (SRMR)
-
Generel indstilling
KOM(2016)851 og KOM(2016)852
Materialet er udarbejdet Finansministeriet og Erhvervsministeriet
4) Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2017 og reformer vedr. produktivitet
-
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet Finansministeriet
5) Rådskonklusioner vedr. revisionsrettens rapport om makroubalanceproceduren
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet Finansministeriet
6) Forberedelse af G20-finansministermøde i Buenos Aires, 19.-20. marts 2018
-
Godkendelse af fælles EU-holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet Finansministeriet
7)
Opdatering af EU’s sortliste
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet Finansministeriet og Skatteministeriet
2
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
Dagsordenspunkt 1:
Indberetningspligt ifm. grænseoverskridende skattearran-
gementer
KOM(2017)335
1. Resume
Kommissionen har 21. juni 2017 fremsat forslag til ændring af Rådets direktiv 2011/16/EU
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC). I forlængelse af tekniske drøftel-
ser har formandskabet forelagt arbejdsgruppen for skattespørgsmål et kompromisforslag, som
beskrives nedenfor.
Kommissionens forslag vil medføre, at EU-landene skal indføre regler, der forpligter skatterådgi-
vere til at indberette oplysninger til de relevante nationale skattemyndigheder om visse grænseover-
skridende skatteordninger, dvs. fx skattemodeller eller transaktioner, der implicerer flere lande,
heraf mindst ét EU-land. Skatteordningerne skal indberettes, hvis de på baggrund af en række
foruddefinerede kendetegn (såkaldte ”hallmarks”) vurderes at have som primært formål at facili-
tere skatteundgåelse. Det foreslås derudover, at EU-landenes nationale skattemyndigheder au-
tomatisk indbyrdes udveksler de modtagne oplysninger.
Af Kommissionens forslag fremgår endvidere, at EU-landene skal fastsætte sanktioner ved
manglende eller mangelfuld indberetning af oplysninger, som er omfattet af nærværende oplys-
ningspligt.
Regeringen ser positivt på forslaget. Forslaget er på linje med regeringens politiske aftale med alle
Folketingets partier om styrket indsats mod international skatteunddragelse, hvor der bl.a. bliver
sat fokus på skatterådgiveres ansvar.
2. Baggrund
I globalt regi og i EU har der gennem de senere år været stort fokus på at bekæm-
pe skatteundgåelse. OECD og G20 færdiggjorde i november 2015 de såkaldte
BEPS-anbefalinger
(”Base Erosion and Profit Shifting”) om bekæmpelse af skat-
teundgåelse, og i EU er store dele af BEPS-anbefalingerne implementeret med
bl.a. skatteundgåelsesdirektivet af 20. juni 2016.
BEPS-anbefaling nr. 12
vedrører oplysningspligt, ”mandatory disclosure”,
der
nærmere beskriver en rammemodel for en tidlig oplysningspligt for visse grænse-
overskridende skatteordninger. Oplysningspligten skal forpligte skatterådgivere til
at informere de nationale myndigheder om skattearrangementer med udvalgte
kendetegn, mhp. efterfølgende informationsudveksling mellem OECD-landene
og identifikation af og tiltag mod skadelige skattekonstruktioner.
Som led i EU’s løbende
fokus på generelt at sikre mere fair og effektiv beskatning,
herunder selskabsbeskatning, meddelte Kommissionen i juli 2016, at man ville
overveje, hvordan tilsyn med og transparens omkring skatterådgivere kunne øges,
herunder med inspiration i OECD-anbefalingen om mandatory disclosure som
led i BEPS.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0003.png
Visse EU-lande (IE, PT og UK) har allerede iværksat nationale tiltag, der mere
eller mindre svarer til Kommissionens forslag. Danmark har ikke iværksat natio-
nale tiltag på området, men alle Folketingets partier indgik 17. maj 2017 en aftale
om styrket indsats mod international skatteunddragelse, hvor ét element i aftalen
er øget fokus på skatterådgiveres ansvar og muligheden for at indføre en indbe-
retningspligt for skatterådgivere.
Den øgede fokus på transparens om skatterådgivere skyldes bl.a. forskellige læka-
gesager, som fx ”Panama Papers” og ”Paradise Papers”.
Nærmere analyser af dis-
se sager peger bl.a. på, at skatterådgivere spiller en vigtig rolle i forbindelse med
skatteundgåelse ved at rådgive om
og bidrage til at implementere
skatteord-
ninger, der gør brug af skattely. Sagerne har derfor i særlig grad understreget be-
hovet for mere gennemsigtighed i forhold til, hvorledes skatterådgivere faciliterer
skatteordninger til klienter, der har til formål at fremme skatteundgåelse.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 115 og skal behandles efter den
særlige lovgivningsprocedure, som kræver enstemmighed i Rådet og høring af
Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag indebærer, at EU-landene skal indføre regler, der forplig-
ter rådgivere
1
til at indberette oplysninger om bestemte grænseoverskridende skat-
teordninger
2
til de relevante skattemyndigheder i det EU-land, hvor kunden har
hjemme. Oplysningerne skal herefter udveksles automatisk mellem EU-landenes
skattemyndigheder.
Formålet er at sikre, at man gennem en indberetningspligt på et tidligt tidspunkt
kan identificere og få information om grænseoverskridende skatteordninger, der
vurderes at have som primært formål at facilitere skatteundgåelse. Formålet er
endvidere at give Kommissionen og EU-landene oplysningsgrundlag, som kan
danne basis for nye lovgivningstiltag med henblik på fremadrettet at lukke smut-
huller i lovgivningen for sådanne skatteordninger. Målet er i øvrigt, at forslaget
skal have en præventiv effekt, idet den foreslåede indberetningspligt kan virke
afskrækkende for dem, der overvejer at etablere grænseoverskridende skatteord-
ninger med henblik på skatteundgåelse.
Indberetningspligten vil omfatte grænseoverskridende skatteordninger, der på
baggrund af en række foruddefinerede kendetegn (såkaldte ”hallmarks”), vurderes
at have som primært formål at facilitere skatteundgåelse.
1
Ifølge direktivudkastet er en rådgiver enhver fysisk eller juridisk person, der udvikler, markedsfører, organiserer eller
gennemfører implementeringen af de skattemæssige elementer i en grænseoverskridende ordning, fx en forretningsmodel
eller en transaktion.
2
Med grænseoverskridende skatteordninger forstås skattearrangementer, fx transaktioner, forretningsmodeller eller skatte-
konstruktioner, der kan have en skattemæssig indvirken på mere end ét land og mindst ét EU-land, eller som involverer
parter med aktiviteter i mere end ét land, og mindst ét EU-land. Med land menes formelt set jurisdiktion, da der fx i UK er
flere skattejurisdiktioner.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0004.png
Kommissionens forslag indeholder et anneks IV, der oplister konkrete kende-
tegn
3
,
jf. bilag 1.
Kendetegnene har til formål at identificere skatteundgående ad-
færd, og er bl.a. baseret på de oplysninger om skatteundgåelsesteknikker, der er
kommet frem som følge af forskellige lækagesager, fx senest
”Panama
Papers”
og
”Paradise Papers”.
Kendetegn kan fx være, at skatteordningerne indeholder for-
trolighedsklausuler, eller at skatterådgiverens aflønning afhænger af den skatte-
mæssige fordel, klienten opnår som følge af rådgivningen. Et kendetegn kan også
være, at der i skatteordningen indgår fradragsberettigede transaktioner med andre
koncernenheder i jurisdiktioner på
EU’s fælles sortliste. Ligeledes foreslås indbe-
retningspligten også at omfatte skatteordninger, hvori der indgår fradragsberetti-
gede transaktioner med jurisdiktioner med særlig lav selskabsskattesats..
Er mindst ét sådan kendetegn til stede i ordningen, skal den indberettes. Indbe-
retningspligten omfatter oplysninger om rådgiverens og skatteyderens (klientens)
identitet samt nærmere oplysninger om indholdet af den konkrete grænseover-
skridende ordning, fx hvilke EU-lande den vedrører.
For så tidligt som muligt at kunne opdage og derved sætte ind over for skatteord-
ninger, som har til formål at facilitere skatteundgåelse, foreslås det, at indberet-
ningspligten i udgangspunktet indtræder, inden den pågældende ordning tages i
brug. Kommissionen foreslår på den baggrund, at rådgiverens indberetningspligt
forfalder 5 dage efter, at ordningen er blevet gjort tilgængelig for skatteyderen (der
vil typisk gå et stykke tid mellem, at ordningen bliver gjort tilgængelig for skatte-
yderen, til den tages i brug).
I de tilfælde hvor rådgiveren ikke kan afgive oplysningerne, fx som følge af tavs-
hedspligt eller som følge af, at rådgiveren ikke er etableret i EU og således ikke er
omfattet af indberetningspligten
4
, vil oplysningspligten påhvile skatteyderen. Det
gælder også i de tilfælde, hvor der ikke er nogen selvstændige skatterådgivere in-
volveret i etableringen af en grænseoverskridende ordning, fordi en skatteyder selv
udtænker og gennemfører denne.
5
Oplysningsfristen er da 5 dage fra det tids-
punkt, ordningen tages i brug.
6
Med henblik på at sikre størst mulig vidensdeling om de indberettede oplysninger
om de anmeldte grænseoverskridende skatteordninger foreslår Kommissionen, at
oplysningerne bliver genstand for automatisk udveksling mellem EU-landenes
nationale skattemyndigheder. Kommissionen foreslår, at dette sker ved, at de en-
kelte lande i forbindelse med modtagelsen af oplysningerne indsender disse til en
3
Kommissionens forslag gav Kommissionen delegerede beføjelser til løbende at opdatere listen af konkrete kendetegn i
lyset af mulig ny information om skatteundgåelsesteknikker. Denne delegation indgår dog ikke i det nuværende kompro-
misforslag
4
Rådgivere, der i skattemæssig henseende er hjemmehørende i et EU-land, har et fast driftssted i et EU-land, er etableret i
eller er reguleret under lovene i et EU-land eller er registreret som yder af juridisk eller skattemæssig rådgivning i et EU-
land er omfattet af indberetningspligten. Rådgivere etableret uden for EU vil i sagens natur ikke i samme omfang kunne
pålægges indberetningspligter gennem EU-regler.
5
Eksempelvis en virksomhed, som gennem sine egen, interne rådgivningsafdeling har designet den pågældende forret-
ningsmodel
6
Baggrunden for denne forskel i tidspunktet for indberetningspligtens indtræden er ikke nærmere uddybet i forslaget.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0005.png
central database, hvorfra de andre landes nationale skattemyndigheder og delvist
Kommissionen
7
kan få adgang til disse.
Endelig foreslår Kommissionen, at EU-landene fastsætter de nødvendige be-
stemmelser om sanktioner for overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er
vedtaget i medfør af direktivforslaget.
Det bemærkes at der er tale om et minimumsdirektiv. EU-landene kan fx nationalt
fastlægge yderligere kendetegn, der skal udløse indberetningspligt, hvis de ønsker
dette.
Det nyligt fremsatte kompromisforslag præciserer Kommissionens oprindelige
forslag særligt med hensyn til anneks IV, der oplister relevante kendetegn. Derud-
over forlænges fristen for, hvornår informationsudvekslingen skal påbegyndes, og
det gøres klart, at en myndigheds manglende reaktion på en given grænseoverskri-
dende skatteordning ikke er en tilkendegivelse af skatteordningens gyldighed.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF art. 115.
Der forventes en udtalelse fra Europa-Parlamentet i starten af marts 2018.
5. Nærhedsprincippet
Grænseoverskridende skatteundgåelse bekæmpes bedst på EU-niveau og interna-
tionalt, hvilket bestyrkes af, at nationale initiativer har vist sig kun at have begræn-
set effekt. Gennem fælles regulerende tiltag, fx oplysningspligt, vil man kunne
forhindre en skævvridning af konkurrencen samt undgå smuthuller for skatteund-
gåelse. Kampen mod skatteundgåelse sikres derfor bedst ved et fælles regelsæt for
indberetningspligt for skatterådgivere. Endvidere vil der gennem regler om ud-
veksling af de modtagne oplysninger mellem EU-landene kunne opnås et større
vidensniveau i de enkelte EU-lande, end der kan opnås gennem nationale regler,
hvormed et fælles regelsæt vil være mere effektiv til at bekæmpe skatteundgåelse
end nationalt baserede regelsæt. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
For uddybende vurdering henvises til regeringens reviderede grund- og nærheds-
notat, som blev oversendt 22. november 2017.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget berører regelområder, som i dag ikke er reguleret ved national lovgiv-
ning i Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
7
Da Kommissionen modsat de enkelte EU-lande ikke opkræver eller inddriver skat, har Kommissionen af databeskyttel-
seshensyn ikke adgang til samtlige oplysninger om konkrete skatteydere og
–rådgivere.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0006.png
Det er ikke umiddelbart muligt at lave et nærmere skøn over de statsfinansielle
konsekvenser af forslaget.
I det omfang forslaget gør det muligt at gribe ind over for eller har en afskræk-
kende effekt på fysiske og juridiske personer, der ellers ville have indgået i skatte-
undgåelse, vil det kunne medføre et merprovenu. Såfremt forslaget medfører ind-
sigt i specifikke grænseoverskridende skatteordninger, der derefter giver anledning
til indførelse af fx nye værnsregler, vil det umiddelbart kunne have positive stats-
finansielle konsekvenser, som vil blive vurderet nærmere i forbindelse med frem-
læggelsen af eventuelle forslag.
Ifølge Kommissionens forslag ventes der ikke betydelige omkostninger forbundet
med udvekslingen af information EU-landene imellem, da der i høj grad vil kunne
gøres brug af eksisterende IT-løsninger til udveksling af skatteinformation i EU.
Ifølge Kommissionen ventes begrænsede administrative byrder for skattemyndig-
hederne til at håndtere indberetningspligten nationalt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De samfundsøkonomiske konsekvenser ventes at være positive, da forslaget med-
virker til at mindske grænseoverskridende skatteundgåelse uden at skabe ufor-
holdsmæssig store erhvervsøkonomiske eller administrative byrder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængigt af det endelige forslags indhold kan initiativet indebære administrative
byrder for erhvervslivet, idet reglerne i videre omfang vil forpligte især rådgivere
til at vurdere og indberette bestemte typer af oplysninger til EU-landenes nationa-
le skattemyndigheder. Kommissionen forventer, at byrderne vil være begrænsede,
bl.a. fordi de især falder på skatterådgivere, der netop er specialiserede i at sikre
overholdelse af skattereglerne. Derudover er det gjort klart, hvem indberetnings-
pligten falder på for at undgå dobbelt-indrapportering (og smuthuller). Endelig
formidler skatterådgivere oftest allerede i dag skriftlige beskrivelser til potentielle
kunder af enhver skatteordning, som de markedsfører
8
, og derfor vil de typisk
kunne opfylde indberetningspligten uden væsentligt merarbejde ved at anvende
sådanne beskrivelser i deres indberetninger.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har vurderet, at direktivfor-
slaget vil medføre administrative konsekvenser i Danmark på under 4 mio. kr.
årligt.
8. Høring
Direktivforslaget blev 30. juni 2017 sendt i høring i forbindelse med regeringens
udarbejdelse af grund- og nærhedsnotat. Der henvises for høringssvar til revideret
grund- og nærhedsnotat oversendt til Europaudvalget 22. november 2017.
8
Ikke alle skatteordninger markedsføres, herunder markedsføres skatteordninger skræddersyet konkrete kunder ikke.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til forslaget fra EU-landene. Enkelte lande har dog
på teknisk niveau udtrykt bekymring for, om fordelene ved forslaget opvejer de
erhvervsøkonomiske og administrative byrder, ligesom der er drøftelser af den
præcise formulering af de kendetegn, der skal udløse indberetningspligt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor direktivforslaget, som giver EU-landenes nationale
skattemyndigheder endnu et instrument mod grænseoverskridende skatteundgåel-
se og mod udhuling af landenes skattegrundlag.
Forslaget kan medvirke til at øge gennemsigtigheden i forhold til skatteordninger,
som har til formål at facilitere skatteundgåelse. Med forslaget øges muligheden for
på et tidligt tidspunkt at opdage og evt. gribe ind over for skatteundgående ad-
færd, samt et bedre grundlag for at vurdere, om der er behov for ændringer af
lovgivningen med henblik på at udforme passende nationale værnsregler.
Forslaget kan i øvrigt have en præventiv effektiv, idet den foreslåede oplysnings-
pligt kan virke afskrækkende på dem, der overvejer at etablere forretningsmodeller
eller gennemføre grænseoverskridende transaktioner med henblik på skatteundgå-
ende adfærd.
Direktivforslaget ligger derudover i naturlig forlængelse af regeringens politiske
aftale om skattely af 17. maj 2017. Aftalen er indgået med alle Folketingets partier
og skal bidrage til at styrke indsatsen mod international skatteunddragelse. Det
fremgår af aftalen, at der bl.a. vil blive sat fokus på skatterådgiveres ansvar, når de
rådgiver om forretningsmodeller ved brug af skattely i udlandet. Der skal i den
forbindelse ses på muligheden for at indføre en oplysningspligt, så opdagelsesrisi-
koen øges gennem en højere grad af åbenhed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Revideret
grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg 22. novem-
ber 2017.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0008.png
Bilag 1: Kendetegn, der udløser indberetningspligt
Med forslaget skal en skatteordning, der besidder mindst ét af de nedenstående
kendetegn, indberettes. Kendetegn i kategori A og B skal dog kun udløse indbe-
retningspligt, såfremt det kan påvises, at
ét af de ”primære formål”
med en skatte-
ordning er at opnå en skattefordel. Det vurderes at være tilfældet, hvis det kan
påvises, at ordningen forventeligt vil give en skattefordel.
Tabel 1
Kendetegn, der skal udløse indberetningspligt
Det aktuelle kompromisforslag af 21. februar 2018
A. Generelle kendetegn
1
Skatteyder underlægges tavshedspligt om ordningen
Skatterådgiver er berettiget til honorar, der fastsættes på basis af
2
a) størrelsen af den opnåede skattefordel, eller
b) hvorvidt der drages en skattefordel af ordningen
Et skattearrangement, der indeholder tilstrækkelig grad af standardiseret dokumentation eller struktur, og som
3
kan udbydes til mere end én skatteyder uden behov for væsentlig tilpasning.
B. Særlige kendetegn, som udløser indberetningspligt, hvis det kan påvises, at en given
skatteordning forventligt afstedkommer en skattefordel.
Skatteyderen bruger tab til at mindske sin skatteforpligtelse, fx ved overførsel til en anden jurisdiktion eller ved
1
at fremskynde brugen af tabene
2
Indtægt omdannes til kapital, gaver eller andre former for indkomst, der beskattes lavere
3
Cirkulære transaktioner, der inddrager mellemmænd og ikke primært har kommercielle funktioner
C. Særlige kendetegn ifm. grænseoverskridende transaktioner
Fradragsberettigede grænseoverskridende betalinger mellem mindst to indbyrdes forbundne parter, hvor
mindst et af følgende forhold gør sig gældende:
a) Modtageren er ikke skattemæssigt hjemmehørende i nogen skattejuridiktion
b) Modtager er hjemmehørende i en skattejurisdiktion, men denne jurisdiktion
i)
Opkræver ikke selskabsskat, eller
ii)
Opkræver selskabsskat på nul pct. eller til en lovbestemt sats, der er lavere end 35 pct. af den
1
gns. lovbestemte selskabsskattesats i EU, eller
iii)
Optræder på
EU’s eller OECD’s sortliste
over ikke-samarbejdsvillige skattejuridiktioner.
c) Betalingen er omfattet af hel eller delvis skattefritagelse i en skattejurisdiktion, hvor modtager er
hjemmehørende af skattemæssige årsager
d) Betalingen er omfattet af fordelagtige skattearrangementer i en skattejurisdiktion, hvor modtager er
hjemmehørende af skattemæssige årsager
2
Det samme aktiv afskrives i mere end én jurisdiktion
Mindst to skatteydere kan kræve fritagelse for dobbeltbeskatning af den samme indkomst i forskellige
3
jurisdiktioner
Overførsel af aktiver, hvor der i de involverede jurisdiktioner er en væsentlig forskel på det beløb, der skal
4
betales som modydelse for aktiverne
D. Særlige kendetegn vedr. aftaler om automatisk udveksling af oplysninger og fordelagtigt ejerskab
EU-lovgivningen eller aftaler med bl.a. tredjelande om automatisk udveksling af oplysninger (AUO) omgås,
hvorfor indberetning af indtægt til den stat, hvor skatteyderen er hjemmehørende, undgås, fx ved:
a) Brug af konti, produkter og investeringer, som foregiver ikke at være finansielle konti, men som har
afgørende ligheder med finansielle konti
b) Overførsel af aktiver til eller brug af jurisdiktioner, som ikke er underlagt EU-lovgivning eller AUO-aftaler
c) Omklassificering af indtægtstyper i kategorier, som ikke er underlagt krav om AUO
1
d) Overførsel af finansielle aktiver til et finansielt institut, som ikke er omfattet den automatiske udveksling
e) Brug af juridiske enheder og strukturer, som eliminerer eller foregiver at eliminere indberetningen fra en
eller flere kontoindehavere eller kontrolinstanser
f) Skatteordninger, der undergraver eller udnytter svagheder i bankernes interne kontrol (rettidig omhu) mht.
deres forpligtelse til indberetning, herunder brug af jurisdiktioner med utilstrækkelig bekæmpelse af
hvidvaskning af penge. Fx ved manglende regler og information om reelle ejere af juridiske enheder,
herunder også trusts o.lign.
Arrangementer, som omfatter et ikke-gennemsigtigt lovligt eller fordelagtigt ejerskab, som omfatter
anvendelse af lovlige strukturer og arrangementer, som
2
a) Ikke medfører væsentlig økonomisk aktivitet ved tilstrækkeligt personale, maskinel, aktiver og lokaler
b) Er forvaltet, tableret mv. i en anden jurisdiktion end den, hvor de retsmæssige ejere er hjemmehørende
c) Har retsmæssige ejere, der ikke kan identificeres
E. Særlige kendetegn vedr. interne afregningspriser
Harmonerer ikke med armslængdeprincippet eller med OECD’s retningslinjer vedr. interne afregningspriser,
1
herunder fordeling af overskud mellem forskellige dele af den samme koncern
Et arrangement, der indebærer overførsel af immatrielle aktiver, hvor
a) Der ikke findes et egnet sammenligningsgrundlag, og
2
b) Den fremtidige indtjening eller de antagelser, som anvendes til værdisættelse af de immatrielle aktiver, er
ved transaktionstidspunktet meget usikre
Et arrangement, der indebærer overførsel af funktioner, risici eller aktiver, hvis overførslen forårsager et fald i
3
indtjening før skat og renter på mere end 50 pct. over en 3-årig periode
Kilde: Det aktuelle kompromisforslag af 21. februar 2018
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0009.png
Dagsordenspunkt 7:
Opdatering af EU’s sortliste
1. Resume
Der vil på dagsordenen for ECOFIN 13. marts muligvis være et punkt vedr. EU-landenes
fælles liste over ikke-samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner uden for EU (EU’s sortliste over
skattely). Yderligere tre lande har efter den løbende dialog med Adfærdskodeksgruppen for Er-
hvervsbeskatning (Code of Conduct for Business Taxation) forpligtet
sig til at efterleve EU’s
kriterier, og ventes således flyttet fra sortlisten til en observationsliste over lande, der har afgivet
tilsagn ift. efterlevelse af sortlistens kriterier.
Adfærdskodeksgruppen vil fortsætte overvågningen af samtlige lande, der har givet tilsagn med
henblik på at sikre rettidig implementering af fornødne tiltag, herunder de tre pågældende lande.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner med en fælles liste over
ikke-samarbejdsvillige
skattejurisdiktioner (EU’s sortliste) med 17 lande,
jf. bilag 1,
som ikke efterlevede et eller flere af de opstillede kriterier vedr. skattegennemsig-
tighed, fair beskatning og BEPS-minimumsstandarder,
jf. bilag 2,
og heller ikke
havde forpligtet sig til at efterleve disse kriterier. Rådskonklusionerne indeholdt
tillige et anneks 2 (en
”observationsliste”),
der oplistede de 45 lande, som ikke
levede op til kriterierne, men som havde forpligtet sig til det, og disse landes plan-
lagte tiltag og deres tidshorisont,
jf. bilag 3.
I januar 2018 besluttede EU-landene enstemmigt at flytte 8 lande fra sortlisten til
observationslisten, fordi disse lande i forlængelse af dialog med Adfærdskodeks-
gruppen havde forpligtet sig til at efterleve samtlige af de oplistede kriterier.
Der henvises i øvrigt til den kommenterede dagsorden, som blev oversendt til
Folketinget 23. november 2017 forud for ECOFIN 5. december 2017.
3. Formål og indhold
Det er nu foreslået at flytte yderligere 3 lande
9
fra sortlisten til observationslisten
på bagrund af disse landes efterfølgende kommunikation af forpligtelser til Ad-
færdskodeksgruppen om at efterleve de konkrete manglende kriterier,
jf. bilag 4.
Opdateringen af sortlisten vil muligvis blive sat på dagsordenen for ECOFIN 13.
marts 2018 eller på anden måde vedtaget af Rådet i nærmeste fremtid. Der er som
i januar tale om en administrativ opdatering på basis af den proces og de kriterier,
som blev besluttet politisk på ECOFIN 5. december. Opdateringen skyldes, at
man ud fra objektive kriterier fagligt har vurderet, at landene på et tilstrækkeligt
højt politisk niveau har forpligtet sig til at efterleve kriterierne.
9
Bahrain, Marshall Øerne og St. Lucia
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0010.png
Adfærdskodeksgruppen skal i overensstemmelse med rådskonklusionerne løbende
opdatere både sortlisten og observationslisten. Det kan indebære, at yderligere
lande flyttes fra sortlisten til observationslisten, hvis de forpligter sig til at efterleve
de udestående kriterier, men også at lande flyttes fra observationslisten til sortli-
sten, hvis de ikke efterlever deres afgivne forpligtelser inden for de angivne frister.
Rådet vil opdatere rådskonklusionerne mindst én gang om året.
I overensstemmelse med rådskonklusionerne har Adfærdskodeksgruppen genop-
taget dialogen med de orkanramte lande, som har fået længere svarfrist
10
, med
henblik på efterfølgende at tage stilling til en evt. sortlistning af disse. Vurderingen
af disse lande sker efter samme kriterier, som gælder de øvrige lande.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af skatteundgåelse er mest effektiv gennem fælles løsninger, og en
fælles EU-sortliste har mere gennemslagskraft end en national. Derfor vurderes
sortlisten i sin helhed og dermed også opdateringer heraf at være i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Opdateringen af sortlisten forpligter ikke i sig selv regeringen juridisk til at foreta-
ge ændringer i gældende lovgivning.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Opdateringen af sortlisten har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Større
global efterlevelse af god skattepraksis i form af internationale standarder mht.
gennemsigtighed,
fair
beskatning
og
implementering
af
BEPS-
minimumsstandarder, kan have positive statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Opdateringen af sortlisten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Større global efterlevelse af god skattepraksis kan ligeledes have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Opdateringen af sortlisten har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Større global efterlevelse af god skattepraksis kan understøtte mere lige konkur-
rence mellem virksomheder i og udenfor EU, og dermed have positive erhvervs-
økonomiske konsekvenser i Danmark.
10
Amerikanske Jomfruøer, Anguilla, Antigua og Barbados, Bahamas, Britiske Jomfruøer, Dominikanske Republik, Saint
Kitts og Nevis, Turks- og Caicosøerne
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enstemmig støtte til opdateringen uden videre drøftelse, herunder i
forlængelse af den brede enighed om vedtagelsen af sortlisten og de tilhørende
kriterier og processer for den løbende opfølgning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støttede vedtagelsen af sortlisten og støtter opdateringen på basis af
de politisk vedtagne kriterier og processer.
Det er positivt, at mange lande vælger at afgive forpligtelser, og udviklingen un-
derstreger, at sortlistning i sig selv påvirker landenes adfærd i den rigtige retning.
Regeringen lægger stor vægt på, at EU løbende nøje overvåger efterlevelsen af de
tilsagn og forpligtelser, alle landene på observationslisten har påtaget sig.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om arbejdet med sortlisten forud for
vedtagelsen af denne i forbindelse med ECOFIN 5. december 2017.
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0012.png
Bilag 1. Sortlisten
Tabel 2
Liste over ikke-samarbejdsvillige tredjelande og jurisdiktioner
Oprindelig sortliste
vedtaget på ECOFIN
5. december 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Revideret sortliste
vedtaget på ECOFIN
23. januar 2018
Foreslået ny sortliste
Forventes vedtaget på ECOFIN
13. marts 2018
Amerikansk Samoa
Bahrain
Barbados
Grenada
Guam
Sydkorea
Macao
Marshall Øerne
Mongoliet
Namibia
Palau
Panama
Saint Lucia
Samoa
Trinidad og Tobago
Tunesien
Forenede Arabiske Emirater
Amerikansk Samoa
Bahrain
Guam
Marshall Øerne
Namibia
Palau
Saint Lucia
Samoa
Trinidad og Tobago
Amerikansk Samoa
Guam
Namibia
Palau
Samoa
Trinidad og Tobago
Anm.: Lande markeret med gråt foreslås fjernet fra sortlisten.
Kilde:
EU’s adfærdskodeksgruppe og Kommissionen
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
Bilag 2. Kriterier for sortlisten
Kriterierne for, hvorvidt tredjelande optræder på sortlisten, vedrører
Skattegennemsigtighed, dvs. at landet skal efterleve internationale standarder
for informationsudveksling.
Fair beskatning, dvs. at landet ikke må have foranstaltninger, der er skadelige i
henhold til EU’s adfærdskodeks for erhvervsbeskatning,
eller facilitere aggres-
siv skatteplanlægning.
Implementering af BEPS-minimumsstandarder, dvs. at landet skal opfylde de
minimumsstandarder for selskabsbeskatning, som der er enighed om i OECD
og G20.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
Bilag 3. Observationslisten over lande, der har forpligtet sig til at efterleve
EU’s kriterier
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0015.png
Tabel 3
Observationsliste over lande, som har forpligtet sig til at efterleve EU’s kriterier, jf. anneks 2
Oprindelig observationsliste
vedtaget på ECOFIN
5. december 2017
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Revideret observationsliste
vedtaget på ECOFIN
23. januar 2018
Foreslået ny observationsliste
Forventes vedtaget på ECOFIN
13. marts 2018
Albanien
Andorra
Armenien
Aruba
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
Fiji
Færøerne
Guernsey
Grønland
Hong Kong
Isle of Man
Jamaica
Jersey
Jordan
Labuan
Liechtenstein
Makedonien
Malaysia
Maldiverne
Mauritius
Montenegro
Nauru
Niue
Ny Caledonien
Oman
Peru
Albanien
Andorra
Armenien
Aruba
Barbados
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
Forenede Arabiske Emirater
Fiji
Færøerne
Grenada
Guernsey
Grønland
Hong Kong
Isle of Man
Jamaica
Jersey
Jordan
Labuan
Liechtenstein
Macao
Makedonien
Malaysia
Maldiverne
Mauritius
Mongoliet
Montenegro
Albanien
Andorra
Armenien
Aruba
Bahrain
Barbados
Belize
Bermuda
Bosnien-Hercegovina
Botswana
Caymanøerne
Cook øerne
Curaçao
Forenede Arabiske Emirater
Fiji
Færøerne
Grenada
Guernsey
Grønland
Hong Kong
Isle of Man
Jamaica
Jersey
Jordan
Labuan
Liechtenstein
Macao
Makedonien
Malaysia
Maldiverne
Marshall Øerne
Mauritius
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0016.png
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
Qatar
Saint Vincent og Grenadinerne
San Marino
Schweiz
Serbien
Seychellerne
Swaziland
Taiwan
Thailand
Tyrkiet
Uruguay
Vanuatu
Vietnam
Nauru
Niue
Ny Caledonien
Oman
Panama
Peru
Qatar
Saint Vincent og Grenadinerne
San Marino
Schweiz
Serbien
Seychellerne
Sydkorea
Swaziland
Taiwan
Thailand
Tunesien
Tyrkiet
Uruguay
Vanuatu
Vietnam
Mongoliet
Montenegro
Nauru
Niue
Ny Caledonien
Oman
Panama
Peru
Qatar
Saint Vincent og Grenadinerne
San Marino
Schweiz
Serbien
Seychellerne
St. Lucia
Sydkorea
Swaziland
Taiwan
Thailand
Tunesien
Tyrkiet
Uruguay
Vanuatu
Vietnam
Anm.: Lande markeret med gråt foreslås fjernet fra sortlisten.
Kilde:
EU’s adfærdskodeksgruppe og Kommissionen
Bilag 4. Kriterier, som landene har forpligtet sig til at efterleve.
De 3 lande, som foreslås taget af sortlisten har forpligtet sig på de af kriterierne,
som de hidtil ikke har mødt,
jf. tabel 3.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 13. marts 2018, som er relevant for Skatteudvalget
1863698_0017.png
Tabel 4
Kriterier, som 3 udvalgte lande har forpligtet sig til at efterleve
Adfærdskodeksgruppen vurderer, at Bahrain hverken efterlever
OECD’ s standar-
der mht. automatisk informationsdeling
(kriterium 1.1) eller
OECD’s multilate-
rale konventioner for fælles administrativ assistance (MCMAA)
(kriterium 1.3),
og samtidig faciliterer
offshore strukturer,
der tiltrækker profit uden egentlig bag-
vedliggende økonomisk aktivitet (kriterium 2.2) og ikke har implementeret
BEPS
minimumsstandarder
(kriterium 3.1). Bahrain har forpligtet sig til at eliminere
samtlige skadelige elementer
inden udgangen af 2018.
Adfærdskodeksgruppen vurderer, at Marshall Øerne hverken efterlever
OECD’ s
standarder mht. automatisk informationsdeling
(kriterium 1.1) eller efterlever
OECD’s
standarder for informationsudveksling på opfordring (EOIR)
(kriteri-
um 1.2), og samtidig faciliterer
offshore strukturer,
der tiltrækker profit uden
egentlig bagvedliggende økonomisk aktivitet (kriterium 2.2) og ikke har implemen-
teret
BEPS minimumsstandarder
(kriterium 3.1). Marshall Øerne har tidligere
forpligtet sig til at leve op til kriterium 1.1 og 1.2 og har siden forpligtet sig til at
eliminere resterende skadelige elementer
inden udgangen af 2018.
St. Lucia anvender ifølge Adfærdskodeksgruppen
diskriminerende skattestan-
darder
(kriterium 2.1) og har ikke implementeret
BEPS minimumsstandarder
(kriterium 3.1) men har forpligtet sig på at eliminere skadelige elementer
inden
udgangen af 2018.
Bahrain
Marshall Øerne
St. Lucia
17