Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del Bilag 185
Offentligt
1842531_0001.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
EUD2017.C-488/15
MAD 2017.123
Medlemsstaternes mulighed for at søge dispensation fra
luftrammedirektivets grænseværdier var udløbet i 2011, og
vedtagelse af plan for forbedring af luftkvaliteten skal sikre
opfyldelse af kvalitetskravene inden for kortest mulig tid.
Bulgarien blev derfor dømt for at overtræde
luftrammedirektivet i en række byområder.
6.5.1 Luft
Efter luftrammedirektivet (2008/50) art. 13 skulle alle
medlemsstater sikre, at de i direktivets bilag XI fastsatte
grænseværdier for koncentrationer af små partikler (PM
10
) i luften
var overholdt i 2010. Såfremt det i enkelte områder ikke var
muligt at opfylde dette, kunne medlemsstaterne efter direktivets
art. 22 søge Kommissionen om at udsætte fristen. Supplerende
bestemmer direktivets artikel 23, at hvis grænseværdien
overskrides i et område, er medlemsstaten forpligtet til at vedtage
luftkvalitetsplaner for at overholde direktivets grænseværdier. I
april 2009 anmodede den bulgarske regering Kommissionen om
udsættelse af fristen for opfyldelse af grænseværdierne for PM
10
.
Kommissionen afslog anmodningen og indledte herefter
traktatbrudsprocedure mod Bulgarien, hvilket førte til et sagsanlæg
i 2015, hvor Kommissionen gjorde gældende, at Bulgarien i en
række byzoner mht. PM
10
havde overtrådt luftrammedirektivets
art. 13 og undladt at træffe effektive foranstaltninger, som krævet
efter art. 23 samt undladt at give Kommissionen supplerende
oplysninger, som krævet efter direktivets art. 27. Den bulgarske
regering gjorde hertil bl.a. gældende, at der i 2011 var indsendt
en fornyet anmodning om dispensation efter art. 22, at der tillige
var konstateret fald i koncentrationen af PM
10
, og at de
socioøkonomiske betingelser i Bulgarien kræver en længere
periode, da ca. 1/3 af befolkningen opvarmer med kul og træ.
EU-domstolen lagde til grund, at en overskridelse af
grænseværdierne som udgangspunkt medfører en overtrædelse
af art. 13, jf. sag C-404/13 (MAD 2014.388). Herefter afviste
EU-domstolen, at der kunne tages hensyn til, at Bulgarien i 2011
havde ansøgt om dispensation efter direktivets art. 22, da denne
ansøgning var indsendt for sent, ligesom det blev afvist, at der
kunne tages hensyn til tekniske eller økonomiske vanskeligheder
ved at opfylde forpligtelsen. Bulgarien fandtes endvidere, at have
overtrådt direktivets art. 23, hvorefter medlemsstaterne har pligt
til at vedtage planer for forbedring af luftkvaliteten, som hurtigst
muligt sikrer, at luftkvaliteten er i orden. EU-domstolen henviste
til, at vedtagelse af en handlingsplan for forbedring af
luftkvaliteten ikke i sig selv er tilstrækkelig til at opfylde art. 23,
og at der mere end tre år efter forpligtelsen til at overholde
grænseværdien for PM
10
indtrådte, fortsat var tale om
systematiske og vedvarende overtrædelser.
EUD dom af 5. april 2017, 3. Afdeling i sag C-488/15
på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den
29. september 2016,
og efter at generaladvokaten har fremsat forslag til afgørelse i
retsmødet den 10. november 2016,
afsagt følgende
1 Europa-Kommissionen har i stævningen nedlagt påstand om, at
Domstolen fastslår, at Republikken Bulgarien fortsat tilsidesætter
sine forpligtelser i henhold til artikel 13, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/50/EF af 21. maj 2008 om
luftkvaliteten og renere luft i Europa (EUT 2008, L 152, s. 1),
sammenholdt med bilag XI hertil
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og med
i hvert fald 2013 at overskride såvel den daglige som den
årlige grænseværdi for PM
10
-koncentrationer i følgende
zoner og bymæssige områder: BG0001 AG Sofia, BG0002
AG Plovdiv, BG0004 Nord, BG0005 Sydvest og BG0006
Sydøst
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og med
i hvert fald 2013 at overskride den daglige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer inden for zonen BG0003 AG Varna
og i årene 2007, 2008 og fra og med 2010 til og med i hvert
fald 2013 den årlige grænseværdi for PM
10
-koncentrationer
inden for den samme zone BG0003 AG Varna
-
ved ikke at have afgivet supplerende oplysninger, der viser,
at situationen med overskridelse af den daglige og den årlige
grænseværdi for PM
10
-koncentrationer i de nævnte zoner
og bymæssige områder er ændret.
Det fastslås, at Republikken Bulgarien har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til direktivets artikel 23, stk. 1, andet afsnit,
navnlig forpligtelsen til at holde overskridelsesperioden kortest
mulig, og at Republikken Bulgarien fortsat tilsidesætter sine
forpligtelser, henset til, at det fremgår af den seneste årsberetning
om luftkvaliteten for 2013, at såvel den daglige som den årlige
grænseværdi for PM
10
-koncentrationer i samtlige de ovenfor nævnte
zoner og bymæssige områder fortsat overskrides.
Dom
Retsforskrifter
Direktiv 96/62/EF
2 Artikel 7 i Rådets direktiv 96/62/EF af 27. september 1996 om
vurdering og styring af luftkvalitet (EFT 1996, L 296, s. 55) med
overskriften »Forbedring af luftkvaliteten - Generelle krav«
bestemte i stk. 1 og 3:
»1. Medlemsstaterne træffer de foranstaltninger, der er
nødvendige for at sikre, at grænseværdierne overholdes.
[…]
3.
Medlemsstaterne udarbejder handlingsplaner, der skal
iværksættes på kort sigt, hvis der er risiko for overskridelser
af grænseværdierne og/eller tærskelværdierne for
forureningsvarsling, således at risikoen for og varigheden af
overskridelsen mindskes. Disse planer kan eventuelt omfatte
kontrolforanstaltninger og, når det er nødvendigt,
foranstaltninger til indstilling af aktiviteter, herunder biltrafik,
der bidrager til, at grænseværdierne overskrides.«
3 Direktivets artikel 8 med overskriften »Foranstaltninger, der
finder anvendelse i zoner, hvor niveauerne overskrider
grænseværdien«, bestemte i stk. 1, 3 og 4:
»1. Medlemsstaterne opstiller en fortegnelse over zoner og
bymæssige områder, hvor niveauet for et eller flere
side 1
Kommissionen
mod
Bulgarien
DOMSTOLEN (Tredje Afdeling)
sammensat af afdelingsformanden, L. Bay Larsen, og dommerne
M. Vilaras, J. Malenovsk�½, M. Safjan (refererende dommer) og D.
Šváby,
generaladvokat: J. Kokott
justitssekretær: fuldmægtig M. Aleksejev,
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0002.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
forurenende stoffer overskrider grænseværdien plus margen
for tilladt overskridelse.
[…]
3.
I de zoner og bymæssige områder, der er nævnt i stk. 1,
træffer medlemsstaterne foranstaltninger for at sikre, at der
udarbejdes eller iværksættes en plan eller et program, som
sikrer, at grænseværdien overholdes inden for den fastsatte
tidsfrist.
Planen eller programmet, som skal være tilgængelig for
offentligheden, skal mindst indeholde de oplysninger, der er
anført i bilag IV.
4.
I de zoner og bymæssige områder, der er nævnt i stk. 1, hvor
niveauet for mere end ét forurenende stof overskrides, skal
medlemsstaterne fremlægge en samlet plan for alle de
pågældende forurenende stoffer.«
4 I henhold til direktivets artikel 11, der har overskriften
»Fremsendelse af oplysninger - rapporter«, var medlemsstaterne
forpligtede til at fremsende årlige rapporter til Kommissionen
vedrørende
overholdelsen
af
grænseværdierne
for
PM
10
-koncentrationer.
mellem to faser, som dernæst var opdelt i to perioder. For så vidt
angik perioderne i fase 1, fra den 1. januar 2005 til den 31.
december 2009, måtte døgngrænseværdien på 50 µg/m
3
dels ikke
overskrides mere end 35 gange pr. kalenderår, dels måtte den årlige
grænseværdi ikke overstige 40 µg/m
3
. Hvad angår perioderne i
fase 2, fra den 1. januar 2010, måtte grænseværdien pr. døgn på 50
µg/m
3
dels ikke overskrides mere end syv gange pr. kalenderår,
dels var den årlige grænseværdi fastsat til 20 µg/m
3
pr. kalenderår.
Direktiv 2008/50
9 Følgende fremgår af 2., 16., 18. og 19. betragtning til direktiv
2008/50:
»(2) For at beskytte menneskers sundhed og miljøet som helhed
er det særlig vigtigt at bekæmpe emissionerne af forurenende
stoffer ved kilden og at identificere og gennemføre de mest
effektive emissionsreducerende foranstaltninger på lokalt og
nationalt plan samt på fællesskabsplan. Derfor bør emissioner
af skadelige luftforurenende stoffer undgås, forebygges eller
reduceres, og der bør fastsættes hensigtsmæssige mål for
luftkvaliteten
under
hensyntagen
til
Verdenssundhedsorganisationens normer, retningslinjer og
programmer.
[…]
(16) For zoner og bymæssige områder med særligt vanskelige
betingelser bør det være muligt at forlænge fristen for
overholdelse af grænseværdierne for luftkvaliteten i tilfælde,
hvor der trods gennemførelsen af hensigtsmæssige
foranstaltninger til bekæmpelse af forureningen er akutte
problemer med overholdelse i specifikke zoner og bymæssige
områder. En udsættelse for en zone eller et bymæssigt område
bør ledsages af en overordnet plan, der skal vurderes af
Kommissionen, for at sikre overholdelse inden den
forlængede frists udløb. Det er vigtigt at disponere over de
nødvendige fællesskabsforanstaltninger, der afspejler det
ambitionsniveau, som er valgt i temastrategien for
luftforurening, med henblik på at reducere emissioner ved
kilden, for at opnå en effektiv reduktion af emissionerne
inden for den tidsfrist, der er fastsat i dette direktiv for
opfyldelse af grænseværdierne, og der bør tages hensyn hertil,
når anmodninger om udsættelse af fristen for opfyldelse af
bestemmelserne vurderes.
[…]
(18) Der bør udarbejdes luftkvalitetsplaner for zoner og
bymæssige områder, hvor luftens koncentrationer af
forurenende
stoffer
overskrider
de
relevante
luftkvalitetsmålværdier eller -grænseværdier plus eventuelle
midlertidige tolerancemargener, når det er relevant.
Luftforurenende stoffer udgår fra mange forskellige kilder
og aktiviteter. For at sikre overensstemmelse mellem
forskellige politikker bør sådanne luftkvalitetsplaner om
muligt være sammenhængende med og integreres i planer
og programmer, der er udarbejdet i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/80/EF af 23. oktober
2001 om begrænsning af visse luftforurenende emissioner
fra store fyringsanlæg [(EFT 2001, L 309, s. 1)], [Europa-
Parlamentets og Rådets] direktiv 2001/81/EF [af 23. oktober
2001 om nationale emissionslofter for visse luftforurenende
stoffer (EFT 2001, L 309, s. 22)] og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/49/EF af 25. juni 2002 om vurdering
og styring af ekstern støj [(EFT 2002, L 189, s. 12)]. Der vil
også blive taget fuldt hensyn til de luftkvalitetsmål, som
opstilles i dette direktiv, når der gives tilladelse til
industrivirksomhed i overensstemmelse med Europa-
side 2
Direktiv 1999/30/EF
5 Syvende betragtning til Rådets direktiv 1999/30/EF af 22. april
1999 om luftkvalitetsgrænseværdier for svovldioxid, nitrogendioxid
og nitrogenoxider, partikler og bly i luften (EFT 1999, L 163, s.
41) lød som følger:
»[I]følge direktiv 96/62/EF skal medlemsstaterne udarbejde handlingsplaner
for zoner, hvor luftens koncentrationer af forurenende stoffer overstiger
grænseværdierne plus gældende margener for midlertidig overskridelse for at
sikre, at grænseværdien overholdes inden den eller de fastsatte datoer; sådanne
handlingsplaner og andre reduktionsstrategier skal, for så vidt de vedrører
partikler, sigte mod at reducere koncentrationerne af fine partikler som led i
den samlede reduktion af koncentrationer af partikler.«
6 Artikel 5 i direktiv 1999/30 med overskriften »Partikler«
bestemte:
»1. Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for
at sikre, at koncentrationerne af PM
10
i luften, som vurderet
i henhold til artikel 7, ikke overstiger de grænseværdier, der
er anført i del I i bilag III, fra de dér anførte datoer.
[…]
3.
De handlingsplaner for PM
10
, der udarbejdes i
overensstemmelse med artikel 8 i direktiv 96/62/EF og de
overordnede
strategier
for
nedbringelse
af
PM
10
-koncentrationerne, skal sigte mod at reducere
PM
2,5
-koncentrationerne.
4.
I de tilfælde hvor de grænseværdier for PM
10
, der er anført
i bilag III, del I, overskrides på grund af koncentrationer af
PM
10
i luften, der skyldes naturbegivenheder, som fører til
koncentrationer, der i betydelig grad overstiger de normale
udgangsniveauer fra naturlige kilder, underretter
medlemsstaterne Kommissionen i overensstemmelse med
artikel 11, nr. 1, i direktiv 96/62/EF og vedlægger fornøden
dokumentation til at godtgøre, at disse overskridelser skyldes
naturbegivenheder. I disse tilfælde er medlemsstaterne kun
forpligtet til at gennemføre handlingsplaner i
overensstemmelse med artikel 8, stk. 3, i direktiv 96/62/EF,
hvis de i bilag III, del I, anførte grænseværdier overskrides
af andre grunde end naturbegivenheder.«
7 I henhold til artikel 12 i direktiv 1999/30 skulle medlemsstaterne
sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme direktivet senest den 19. juli 2001.
8 Med henblik på at sikre sundhedsbeskyttelsen var der i bilag III
fastsat to slags grænseværdier for PM
10
, idet der blev sondret
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0003.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/1/EF af 15. januar
2008 om integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening [(EUT 2008, L 24, s. 8)].
(19) Der bør udarbejdes handlingsplaner med angivelse af de
foranstaltninger, der skal træffes på kort sigt, når der er risiko
for overskridelse af en eller flere varslingstærskelværdier,
for at mindske denne risiko og begrænse varigheden heraf.
Når risikoen gælder en eller flere grænseværdier eller
målværdier, kan medlemsstaterne, når det findes
hensigtsmæssigt,
opstille
sådanne
kortsigtede
handlingsplaner. […]«
10 Artikel 1 i direktiv 2008/50 med overskriften »Formål«
bestemmer følgende i nr. 1)-3):
»Dette direktiv fastsætter foranstaltninger med henblik på:
2.
3.
at definere og fastsætte mål for luftkvaliteten med henblik
på at undgå, forhindre eller begrænse skadelige virkninger
på menneskers sundhed og på miljøet som helhed
2)
at vurdere luftkvaliteten i medlemsstaterne på grundlag af
fælles metoder og kriterier
3)
at skaffe oplysninger om luftkvaliteten som hjælp til at
bekæmpe luftforurening og gener og overvåge langsigtede
tendenser og forbedringer som resultat af medlemsstaternes
og Fællesskabets foranstaltninger.«
11 Det nævnte direktivs artikel 2 med overskriften »Definitioner«
bestemmer følgende i nr. 5), 8) og 18):
»I dette direktiv forstås ved:
[…]
1)
4.
5)
»grænseværdi«: et niveau, der fastsættes på et videnskabeligt
grundlag med henblik på at undgå, forhindre eller nedsætte
de skadelige virkninger på menneskers sundhed og/eller
miljøet som helhed, som skal nås inden for en given frist, og
som ikke må overskrides, når det er nået
[…]
8)
»luftkvalitetsplaner«: planer, hvori der fastsættes
foranstaltninger med henblik på at nå grænseværdier eller
målværdier
[…]
18) »PM
10
«: de partikler, der passerer gennem en
størrelsesselektiv si som defineret i referencemetoden til
prøvetagning og måling af PM
10
EN 12 341 med 50%
effektiv afskæring ved 10 µm aerodynamisk diameter.«
12 Direktivets artikel 13 med overskriften »Grænseværdier og
varslingstærskelværdier til beskyttelse af menneskers sundhed«
bestemmer i stk. 1:
»Medlemsstaterne sikrer, at luftens indhold af svovldioxid, PM
10
, bly og
carbonmonoxid i deres zoner og bymæssige områder ikke overskrider
grænseværdierne i bilag XI.
[…]«
forurenende stoffer, og påvise, hvordan grænseværdierne
nås inden den nye frist.
Hvis overholdelse af grænseværdierne for PM
10
som anført
i bilag XI i en given zone eller et givet bymæssigt område
ikke kan opnås på grund af lokalitetsspecifikke
spredningsegenskaber, ugunstige klimaforhold eller
grænseoverskridende bidrag, fritages medlemsstaten fra
forpligtelsen til at anvende de pågældende grænseværdier
indtil den 11. juni 2011, forudsat at betingelserne i stk. 1
opfyldes, og at medlemsstaten godtgør, at der på nationalt,
regionalt og lokalt plan er truffet alle hensigtsmæssige
foranstaltninger for at overholde fristerne.
Når en medlemsstat anvender stk. 1 eller 2, sikrer den, at
grænseværdien for hvert forurenende stof ikke overskrides
med mere end den højeste tolerancemargen, der er fastsat i
bilag XI for hvert af de forurenende stoffer.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen, hvor stk. 1 eller
stk. 2 efter deres opfattelse finder anvendelse, og fremsender
de i stk. 1 omhandlede luftkvalitetsplaner, herunder alle
relevante oplysninger, som er nødvendige for, at
Kommissionen kan vurdere, hvorvidt de pågældende
betingelser er opfyldt. Ved vurderingen tager Kommissionen
hensyn til forventede virkninger på luftkvaliteten i
medlemsstaterne, på nuværende tidspunkt og i fremtiden,
forventede virkninger af foranstaltninger, som er truffet af
medlemsstaterne og Fællesskabet samt forventede virkninger
af nuværende fællesskabsforanstaltninger og planlagte
fællesskabsforanstaltninger, som Kommissionen vil stille
forslag om.
Hvis Kommissionen ikke har gjort indsigelser inden ni måneder efter
modtagelsen af den pågældende meddelelse, anses de relevante betingelser for
anvendelse af stk. 1 eller 2 for at være opfyldt.
Hvis der gøres indsigelse, kan Kommissionen anmode medlemsstaterne om at
tilpasse eller forelægge nye luftkvalitetsplaner.«
14 Artikel 23 i direktiv 2008/50 med
»Luftkvalitetsplaner« bestemmer følgende i stk. 1:
overskriften
»Hvis niveauet af forurenende stoffer i luften i bestemte zoner eller bymæssige
områder overskrider en grænseværdi eller en målværdi samt eventuelle relevante
tolerancemargener herfor i det konkrete tilfælde, sørger medlemsstaterne for
at opstille luftkvalitetsplaner for de pågældende zoner og bymæssige områder
for at nå den pågældende grænseværdi eller målværdi i bilag XI og XIV.
Overskrides disse grænseværdier efter fristen skal luftkvalitetsplaner omfatte
egnede foranstaltninger, så overskridelsesperioden bliver kortest mulig.
Luftkvalitetsplaner kan desuden omfatte specifikke foranstaltninger, der har til
formål at beskytte følsomme befolkningsgrupper, herunder børn.
De pågældende luftkvalitetsplaner skal mindst indeholde de oplysninger, der
er anført i bilag XV, del A, og kan omfatte foranstaltninger i henhold til artikel
24. Disse planer meddeles omgående Kommissionen, dog senest to år efter
udløbet af det år, den første overskridelse blev registreret.
[…]«
13 Samme direktivs artikel 22 med overskriften »Udsættelse af
frister for opfyldelse og undtagelse fra forpligtelsen til at anvende
visse grænseværdier« har følgende ordlyd:
»1. Hvis overholdelse af grænseværdierne for nitrogendioxid
eller benzen i en given zone eller et givet bymæssigt område
ikke kan opnås inden for fristerne i bilag XI, kan en
medlemsstat udsætte disse frister med højst fem år for den
pågældende zone eller det pågældende bymæssige område,
på betingelse af, at der opstilles en luftkvalitetsplan i
overensstemmelse med artikel 23 for den zone eller det
bymæssige område, udsættelsesperioden skulle gælde for;
en sådan luftkvalitetsplan skal suppleres med de oplysninger,
der er opført på listen i bilag XV, del B, over de pågældende
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
15 Direktivets artikel 27 med overskriften »Fremsendelse af
oplysninger og rapportering« bestemmer:
»1. Medlemsstaterne sikrer, at Kommissionen får adgang til
oplysningerne om luftkvaliteten inden for den krævede
tidsfrist som fastsat i de gennemførelsesforanstaltninger, der
er omhandlet i artikel 28, stk. 2.
2.
Med det særlige formål at vurdere, om grænseværdierne og
de kritiske niveauer er overholdt og målværdierne er nået,
skal sådanne oplysninger under alle omstændigheder gøres
tilgængelige for Kommissionen senest ni måneder efter
udgangen af hvert år og indeholde angivelse af:
a)
de ændringer, der det pågældende år er foretaget i
fortegnelsen og afgrænsningen af zoner og bymæssige
områder som fastsat i artikel 4
side 3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0004.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
b)
fortegnelsen over zoner og bymæssige områder, hvor
niveauet med hensyn til et eller flere forurenende
stoffer ligger højere end grænseværdierne plus den
eventuelle tolerancemargin, eller højere end
målværdier eller kritiske værdier, og for disse zoner
og bymæssige områder:
i)
de vurderede niveauer og om fornødent de
datoer og perioder, hvor sådanne niveauer blev
observeret
ii)
hvis det er hensigtsmæssigt en vurdering af
bidragene fra naturlige kilder og fra ophvirvling
af partikler som følge af sand-eller saltspredning
på vejene om vinteren til de vurderede niveauer,
som er opgivet til Kommissionen i henhold til
artikel 20 og 21.
undtagelse af enkelte kommuner var registreret overskridelser af
grænseværdierne for PM
10
i bulgarske zoner og bymæssige
områder, og i sit svar analyserede den årsagerne til disse
overskridelser.
23 Ved skrivelse af 9. juni 2011 sendte Republikken Bulgarien
på ny en anmodning til Kommissionen om fritagelse fra
forpligtelsen til at anvende grænseværdierne for PM
10
i medfør af
artikel 22, stk. 2, i direktiv 2008/50 (herefter »anmodningen af 9.
juni 2011«). Ved skrivelse af 11. juli 2011 svarede Kommissionen,
at eftersom anmodningen var blevet registreret den 10. juni 2011,
udløb den i direktivets artikel 22, stk. 4, andet afsnit, omhandlede
frist på ni måneder til, at Kommissionen kunne foretage en
vurdering, efter den frist, som er foreskrevet i direktivets artikel
22, stk. 2, dvs. den 11. juni 2011. Kommissionen tilføjede, at den
med henblik på at foretage en samlet vurdering havde brug for disse
ni måneder, og at det med henblik på at opretholde den effektive
virkning af direktiv 2008/50 og sikre retssikkerheden var umuligt
at vedtage en afgørelse efter den 11. juni 2011, eftersom det ville
have bevirket, at anmodningen skulle behandles for en tidligere
periode.
24 Den 25. januar 2013 sendte Kommissionen en supplerende
åbningsskrivelse til Republikken Bulgarien, idet den var af den
opfattelse, at denne medlemsstat havde tilsidesat såvel artikel 13
som artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50. Kommissionen gjorde i
denne forbindelse gældende, at grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer var overskredet i samtlige zoner og
byområder i denne medlemsstat i perioden 2007-2011 med
undtagelse af zonen BG0003 AG Varna, hvor den årlige
grænseværdi for PM
10
-koncentrationer var overholdt i 2009.
25 Ved skrivelse af 1. april 2013, suppleret ved skrivelse af 2.
september 2013, svarede Republikken Bulgarien Kommissionen,
at de indberettede data viste en faldende tendens i antallet af
overskridelser af grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer. Denne
medlemsstat bekræftede, at den har fastlagt og vedtaget egnede
foranstaltninger for at efterkomme artikel 13 i direktiv 2008/50.
26 Ved skrivelse af 11. juli 2014, modtaget samme dag, fremsatte
Kommissionen en begrundet udtalelse, hvori den anførte, at
Republikken Bulgarien havde tilsidesat sine forpligtelser i henhold
til bestemmelserne i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50,
sammenholdt med bilag XI hertil, og direktivets artikel 23, stk. 1,
idet den dels fra og med 2007 til og med i hvert fald 2012 har
overskredet de daglige og årlige grænseværdier for
PM
10
-koncentrationer i følgende zoner og bymæssige områder:
BG0001 AG Sofia, BG0002 AG Plovdiv, BG0004 Nord, BG0005
Sydvest og BG0006 Sydøst, dels i området BG0003 AG Varna fra
og med 2007 til og med i hvert fald 2012 har overskredet den
daglige grænseværdi og den årlige grænseværdi i 2007 og 2008
samt fra og med 2010 til og med i hvert fald 2012 (herefter »den
begrundede udtalelse af 11. juli 2014«). Kommissionen anmodede
desuden nævnte medlemsstat om at træffe de foranstaltninger, som
var nødvendige for at efterkomme den begrundede udtalelse, senest
to måneder fra modtagelsen af denne.
27 I skrivelse af 8. september 2014 som svar på denne begrundede
udtalelse bestred Republikken Bulgarien ikke overskridelsen af
grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer i de nævnte zoner og
byområder. I denne forbindelse indberettede denne medlemsstat
data vedrørende de daglige og årlige PM
10
-koncentrationer på
kommunalt niveau, idet den sammenholdt data for 2013 med data
fra 2012 og 2011, som viste en forbedring af de gennemsnitlige
værdier.
28 Den 2. juni 2015 sendte Republikken Bulgarien et supplerende
svar på den begrundede udtalelse af 11. juli 2014 til Kommissionen,
hvori den hævdede, at der på dens område var sporet en faldende
side 4
3.
Stk. 1 og 2 finder anvendelse på de oplysninger, der
indsamles fra begyndelsen af det andet kalenderår efter
ikrafttrædelsen af de gennemførelsesforanstaltninger, der er
omhandlet i artikel 28, stk. 2.«
16 Direktivets artikel 31 med overskriften »Ophævelse og
overgangsbestemmelser« bestemmer følgende i stk. 1:
»Direktiv 96/62/EF, 1999/30/EF, [Europa-Parlamentets og Rådets direktiv]
2000/69/EF [af 16. november 2000 om grænseværdier for benzen og
carbonmonoxid i luften (EFT 2000, L 313, s. 12)] og [Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv] 2002/3/EF [af 12. februar 2002 om luftens indhold af ozon
(EFT 2002, L 67, s. 14)] ophæves med virkning fra den 11. juni 2010, uden at
dette berører medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til frister for
gennemførelse i national ret eller anvendelse af direktiverne.
[…]«
17 Artikel 33 i direktiv 2008/50 med
»Gennemførelse« bestemmer følgende i stk. 1:
overskriften
»Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser
i kraft for at efterkomme dette direktiv inden den 11. juni 2010. De tilsender
straks Kommissionen disse bestemmelser.
[…]«
18 I henhold til direktivets artikel 34 med overskriften
»Ikrafttræden«, skulle det træde i kraft på dagen for
offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende,
dvs. den 11.
juni 2008.
19 Bilag XI til direktiv 2008/50 har overskriften »Grænseværdier
med henblik på beskyttelse af menneskers sundhed«. Ifølge dette
bilag er grænseværdien for PM
10
pr. døgn på 50 µg/m
3
, og den må
ikke overskrides mere end 35 gange pr. kalenderår, og den årlige
grænseværdi er på 40 µg/m
3
pr. kalenderår. I bilaget præciseres
det, at grænseværdierne skulle overholdes fra og med den 1. januar
2005.
Den administrative procedure
20 Den 14. april 2009 anmodede Republikken Bulgarien i medfør
af artikel 22, stk. 2, i direktiv 2008/50 Kommissionen om fritagelse
fra forpligtelsen til at anvende grænseværdierne for PM
10
indtil
den 11. juni 2011. Ved afgørelse af 11. december 2009 gjorde
Kommissionen i henhold til direktivets artikel 22, stk. 4, indsigelse
mod denne fritagelse.
21 Eftersom Kommissionen efter vedtagelsen af denne afgørelse
var af den opfattelse, at Republikken Bulgarien havde tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 13 i direktiv 2008/50 sendte
Kommissionen den 1. oktober 2010 en åbningsskrivelse til denne
medlemsstat.
22 Som svar på denne åbningsskrivelse bestred Republikken
Bulgarien den 18. februar 2011 ikke, at den havde tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til artikel 13 i direktiv 2008/50. Denne
medlemsstat oplyste, at der i perioden fra 2007-2008 med
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0005.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
tendens af såvel overskridelserne af grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer som de daglige og årlige koncentrationer af
PM
10
i mange af stationerne til måling af luftkvaliteten.
29 Ifølge Kommissionen bekræftede den årsberetning om
luftkvalitet for 2013, som Republikken Bulgarien i henhold til
artikel 27 i direktiv 2008/50 havde fremsendt, imidlertid, at
grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer heller ikke var blevet
overholdt i det pågældende år i nogen af de seks zoner og
byområder, der var angivet i den begrundede udtalelse af 11. juli
2014.
30 På denne baggrund har Kommissionen anlagt denne sag.
(jf. dom af 8.7.2010, Kommissionen mod Portugal, C-171/08,
EU:C:2010:412, præmis 25, og af 13.2.2014, Kommissionen mod
Bulgarien, C-152/12, ikke trykt i Sml., EU:C:2014:82, præmis 30).
38 I nærværende søgsmål har Kommissionen ligesom i den
begrundede udtalelse af 11. juli 2014 påberåbt sig en overskridelse
af de daglige og årlige grænseværdier for PM
10
-koncentrationer i
henhold til artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med
bilag XI hertil.
39 Hvad angår det første klagepunkt skal det hermed konstateres,
at det foreliggende søgsmål er støttet på de samme grunde og
anbringender som den begrundede udtalelse af 11. juli 2014.
40 Det følger endvidere af Domstolens praksis, at spørgsmålet
om, hvorvidt der foreligger et traktatbrud, skal vurderes på baggrund
af forholdene i medlemsstaten, som de var ved udløbet af fristen i
den begrundede udtalelse (dom af 10.4.2003, Kommissionen mod
Tyskland, C-20/01 og C-28/01, EU:C:2003:220, præmis 32, af
6.10.2009, Kommissionen mod Spanien, C-562/07, EU:C:2009:614,
præmis 23, og af 1.12.2016, Kommissionen mod Luxembourg, C-
152/16, ikke trykt i Sml., EU:C:2016:919, præmis 20).
41 I den foreliggende sag var tidspunktet for udløbet af den frist,
som var fastsat i den begrundede udtalelse af 11. juli 2014, der blev
modtaget samme dag af Republikken Bulgarien, fastsat til den 11.
september 2014.
42 Det fremgår imidlertid ligeledes af Domstolens praksis, at for
så vidt som formålet med søgsmålet er at afdække et systematisk
og vedvarende traktatbrud i forhold til artikel 13, stk. 1, i direktiv
2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil, kan fremlæggelsen af
supplerende oplysninger under proceduren for Domstolen til støtte
for, at det påståede traktatbrud var generelt og varigt, i princippet
ikke udelukkes (jf. i denne retning dom af 26.4.2005,
Kommissionen mod Irland, C-494/01, EU:C:2005:250, præmis 37,
af 22.12.2008, Kommissionen mod Spanien, C-189/07, ikke trykt
i Sml., EU:C:2008:760, præmis 29, og af 11.7.2013, Kommissionen
mod Nederlandene, C-576/10, EU:C:2013:510, præmis 29).
43 Domstolen har navnlig allerede haft anledning til at præcisere,
at et traktatbrudssøgsmål kan omfatte faktiske omstændigheder,
der er indtrådt efter den begrundede udtalelse, under forudsætning
af, at de er af samme art og udgør en og samme adfærd som de i
udtalelsen omhandlede faktiske omstændigheder (jf. i denne retning
dom af 22.3.1983, Kommissionen mod Frankrig, 42/82,
EU:C:1983:88, præmis 20, af 22.12.2008, Kommissionen mod
Spanien, C-189/07, ikke trykt i Sml., EU:C:2008:760, præmis 30,
og af 15.3.2012, Kommissionen mod Cypern, C-340/10,
EU:C:2012:143, præmis 37).
44 Republikken Bulgarien fremlagde årsberetningen om
luftkvaliteten for 2014 for Kommissionen i henhold til artikel 27
i direktiv 2008/50, der navnlig vedrører overholdelsen af artikel
13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil.
Oplysningerne i denne årsberetning er gengivet i bilaget til
Republikken Bulgariens svarskrift.
45 Kommissionen har i sin replik lagt vægt på disse oplysninger
med henblik på at gøre gældende, at det første klagepunkt vedrørte
perioden »til og med i hvert fald 2014«.
46 Selv om oplysningerne om luftkvaliteten for 2014 vedrører
faktiske omstændigheder, som er indtrådt efter den begrundede
udtalelse af 11. juli 2014, er de imidlertid af samme art og udgør
en og samme adfærd som de i udtalelsen omhandlede faktiske
omstændigheder.
47 Disse oplysninger, som Kommissionen fik kendskab til efter
udstedelsen af den begrundede udtalelse af 11. juli 2014, kunne
dermed med rette nævnes af Kommissionen med henblik på at gøre
gældende, at Republikken Bulgarien har tilsidesat bestemmelserne
side 5
Om søgsmålet
Om det første klagepunkt vedrørende tilsidesættelse af
artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med
bilag XI hertil
Formaliteten hvad angår det første klagepunkt
- Parternes argumenter
31 I sit svarskrift har Republikken Bulgarien gjort gældende, at
det første klagepunkt bør afvises, eftersom Kommissionen har
udvidet tvistens genstand som defineret under den administrative
procedure.
32 Hvad for det første angår artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50,
sammenholdt med bilag XI hertil, vedrørte den supplerende
åbningsskrivelse af 25. januar 2013 perioden fra 2007-2011. Den
begrundede udtalelse af 11. juli 2014 vedrørte derefter perioden
fra og med 2007 til og med »i hvert fald 2012«. Endelig henviste
stævningen til perioden fra og med 2007 til og med »i hvert fald
2013«.
33 Hvad for det andet angår den periode, som det første klagepunkt
omhandler, indeholder dette søgsmål upræcise udtryk, såsom f.eks.
at Republikken Bulgarien »fortsat ikke opfylder« sine forpligtelser.
Under disse omstændigheder skal det fastslås, at manglende
angivelse af en uundværlig omstændighed i stævningens indhold,
såsom perioden, hvori Republikken Bulgarien ifølge
Kommissionens påstande skulle have overtrådt EU-retten, ikke
opfylder kravene om sammenhæng, klarhed og præcision som
nævnt i dom af 15. november 2012, Kommissionen mod Portugal
(C-34/11, EU:C:2012:712, præmis 47).
34 Kommissionen har i sin replik gjort gældende, at det er i strid
med formålet med, ånden i og ordlyden af direktiv 2008/50 ikke
at tage perioden efter den motiverede udtalelse af 11. juli 2014 i
betragtning, eftersom tilsidesættelsen af bestemmelserne i artikel
13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil,
fortsatte efter denne periode, hvilket bekræftes af nyere data.
35 Den årsberetning om luftkvaliteten for 2014, som Republikken
Bulgarien fremsendte i henhold til artikel 27 i direktiv 2008/50,
viste nemlig, at grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer
ligeledes var overskredet i dette år. Der skal derfor nu tages hensyn
til perioden fra og med 2007 indtil »i hvert fald 2014«. Sagens
genstand er i denne henseende ikke blevet ændret eller udvidet, og
Republikken Bulgarien kan ikke med rette gøre gældende, at den
ikke var i stand til at forstå sagens genstand, eller at den ikke har
haft mulighed for at forsvare sig.
36 Republikken Bulgarien har i sin duplik henvist til de foreløbige
data, som følger af foranstaltningerne vedrørende luftkvaliteten i
2015.
- Domstolens bemærkninger
37 Efter Domstolens faste praksis fastlægges genstanden for et
traktatbrudssøgsmål i henhold til artikel 258 TEUF af
Kommissionens begrundede udtalelse, således at søgsmålet skal
støttes på de samme grunde og anbringender som denne udtalelse
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0006.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI
hertil, selv for så vidt angår 2014.
48 Den omstændighed alene, at Kommissionen ikke henviste til
en bestemt dato med henblik på at angive, at Republikken Bulgarien
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til bestemmelserne i artikel
13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil, er
på denne baggrund ikke tilstrækkelig til, at dette klagepunkt skal
afvises i sin helhed.
49 Det skal tilføjes, at Republikken Bulgarien i bilaget til sin
duplik har indgivet oplysninger vedrørende de daglige og årlige
PM
10
-koncentrationer for en del af 2015. På det pågældende stadie
vedrørte oplysningerne imidlertid ikke hele året, og de var stadig
foreløbige. Disse oplysninger skal derfor ikke tages i betragtning
i den foreliggende sag.
50 Da Domstolen desuden af egen drift kan prøve, om de i artikel
258 TEUF fastsatte betingelser for at anlægge et
traktatbrudssøgsmål er opfyldt (jf. dom af 15.1.2002, Kommissionen
mod Italien, C-439/99, EU:C:2002:14, præmis 8, og af 22.9.2016,
Kommissionen mod Republikken Tjekkiet, C-525/14,
EU:C:2016:714, præmis 14), er det derfor nødvendigt at undersøge,
om Kommissionen har adgang til at få prøvet sin første påstand
om, at Republikken Bulgarien har tilsidesat sine forpligtelser fra
og med 2007.
51 I henhold til artikel 34 i direktiv 2008/50, der er det eneste
direktiv, der er påberåbt af Kommissionen i dens første klagepunkt,
trådte direktivet i kraft den 11. juni 2008, dvs. efter det tidspunkt,
hvor Kommissionen har nedlagt påstand om, at Domstolen fastslår
traktatbruddet. Det følger endvidere af direktivets artikel 33, stk.
1, at medlemsstaterne skulle sætte de nødvendige love og
administrative bestemmelser i kraft senest den 11. juni 2010 for at
efterkomme direktivet.
52 Det fremgår imidlertid af Domstolens praksis, at Kommissionen
har adgang til at få en traktatbrudspåstand prøvet for så vidt angår
forpligtelser, der har deres oprindelse i en - senere ændret eller
ophævet - EU-retsakts oprindelige affattelse, når disse forpligtelser
fortsat består i henhold til en ny EU-retsakt. Sagens genstand kan
derimod ikke udvides til også at omfatte forpligtelser i henhold til
nye bestemmelser, der ikke findes tilsvarende i vedkommende
retsakts oprindelige affattelse, idet dette ville være en tilsidesættelse
af
væsentlige
formforskrifter
med
hensyn
til
traktatbrudsprocedurens lovlighed (dom af 24.5.2011,
Kommissionen mod Portugal, C-52/08, EU:C:2011:337, præmis
42, og af 10.9.2015, Kommissionen mod Polen, C-36/14, ikke trykt
i Sml., EU:C:2015:570, præmis 24).
53 I den foreliggende sag fremgår det af artikel 5 i direktiv
1999/30, sammenholdt med bilag III hertil, at for så vidt angik fase
1, der strakte sig fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2009,
måtte den daglige grænseværdi på 50 µg/m
3
højst overskrides 35
dage årligt, og at den årlige grænseværdi, som ikke måtte
overskrides, var 40 µg/m
3
.
54 Det er ubestridt, at disse forpligtelser er blevet opretholdt ved
bestemmelserne i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt
med bilag XI hertil. Det fremgår nemlig af bilaget, at disse
grænseværdier har været gældende siden den 1. januar 2005.
55 Under hensyntagen til det foregående må det konstateres, at
klagepunktet vedrørende tilsidesættelse af artikel 13, stk. 1, i
direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil, kan antages
til realitetsbehandling for så vidt angår perioden fra og med 2007
til og med 2014.
Spørgsmålet, om det første anbringende er velbegrundet
- Parternes argumenter
56 Kommissionen har i stævningen gjort gældende, at en
overskridelse af grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer i sig
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
selv udgør en tilsidesættelse af artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50,
sammenholdt med bilag XI hertil.
57 Det fremgår af de årsberetninger om luftkvalitet, som er
fremlagt af Republikken Bulgarien fra og med 2008, at de daglige
og årlige grænseværdier for PM
10
-koncentrationer siden 2007
systematisk og vedvarende er overskredet på hele denne
medlemsstats område, dvs. i zonerne og byområderne BG0001 AG
Sofia, BG0002 AG Plovdiv, BG0003 AG Varna, BG0004 Nord,
BG0005 Sydvest og BG0006 Sydøst med undtagelse af zonen
BG0003 AG Varna, hvor den årlige grænseværdi var overholdt i
2009.
58 Republikken Bulgarien bestred ikke disse overskridelser i sit
svar på den begrundede udtalelse af 11. juli 2014. Med hensyn til
mange luftkvalitetsmålestationer kunne der ikke spores noget fald
på baggrund af de oplysninger, der var blevet fremlagt, angående
antallet af dage, hvor den gældende årlige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer var overskredet.
59 Republikken Bulgarien har gjort gældende, at den den 9. juni
2011 i henhold til artikel 22 i direktiv 2008/50 indgav en anmodning
til Kommissionen om fritagelse fra forpligtelsen til at anvende
grænseværdierne for PM
10
, hvilken anmodning Kommissionen
besvarede med, at det var umuligt at vedtage en afgørelse efter den
11. juni 2011, der er den dato, der er angivet i nævnte artikels stk.
2, eftersom dette ville indebære, at anmodningen skulle behandles,
henset til en forløben periode.
60 Ifølge Republikken Bulgarien er der ikke fastsat nogen tidsfrist
for, hvornår en medlemsstat kan indsende en anmodning i henhold
til artikel 22 i direktiv 2008/50. Kommissionen var dermed
forpligtet til at undersøge anmodningen af 9. juni 2011 og vedtage
en afgørelse med tilbagevirkende kraft.
61 Kommissionen tilsidesatte sin forpligtelse til loyalt samarbejde
i artikel 4, stk. 3, TEU, idet den ikke tog stilling til anmodningen
af 9. juni 2011, og der er følgelig ikke sket nogen tilsidesættelse
af artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI
hertil.
62 Hvad angår overskridelserne af de daglige og årlige
grænseværdier for PM
10
-koncentrationer har Republikken Bulgarien
påpeget, at der i de seneste år tegner sig en tendens til mindre PM
10
i luften i Bulgarien.
63 I denne forbindelse har 28 ud af 37 luftkvalitetsmålestationer
registreret et fald i det årlige gennemsnitlige indhold af PM
10
.
Ligeledes har 29 ud af 37 luftkvalitetsmålestationer registreret et
fald i overskridelserne af de daglige grænseværdier mellem 2011
og 2015.
64 Republikken Bulgarien har desuden gjort gældende, at den
socioøkonomiske situation i landet bremser dens bestræbelser på
at nedsætte PM
10
-niveauerne. Det er nemlig svært at begrænse
emissionerne af PM
10
på grund af forureningskilderne, der stammer
fra opvarmning af boliger og vejtransport. På grund af de
økonomiske vanskeligheder, som en stor del af den bulgarske
befolkning har, anvendes der nemlig store mængder træ og kul til
opvarmning i løbet af vinteren. Den andel af befolkningen, som
har store vanskeligheder ved at dække sine månedlige basisudgifter,
udgjorde i 2013 32,9% af befolkningen i Republikken Bulgarien,
mens denne andel udgjorde 12,2% af befolkningen i alle 28
medlemsstater.
65 I replikken har Kommissionen anført, at den modtog
anmodningen den 9. juni 2011 blot to dage inden udløbet af den i
artikel 22, stk. 2, i direktiv 2008/50 omhandlede frist, dvs. den 11.
juni 2011. Den kunne derfor hverken forlænge fristen for
overholdelse af grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer eller
godkende en manglende opfyldelse af direktivets krav med
tilbagevirkende kraft.
side 6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0007.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
- Domstolens bemærkninger
66 Hvad angår vurderingen af, om det første klagepunkt er
velbegrundet, skal det bemærkes, at ifølge artikel 1, nr. 1), i direktiv
2008/50 er formålet med direktivet at definere og fastsætte mål for
luftkvaliteten med henblik på at undgå, forhindre eller begrænse
skadelige virkninger på menneskers sundhed og på miljøet som
helhed.
67 I denne forbindelse fastsætter direktivets artikel 13, stk. 1,
første afsnit, at medlemsstaterne sikrer, at luftens indhold af bl.a.
PM
10
i deres zoner og bymæssige områder ikke overskrider
grænseværdierne i bilag XI til dette direktiv.
68 Proceduren i henhold til artikel 258 TEUF er imidlertid baseret
på en objektiv konstatering af, at en medlemsstat har tilsidesat sine
forpligtelser efter EUF-traktaten eller efter bestemmelser i den
afledte ret (jf. dom af 1.3.1983, Kommissionen mod Belgien,
301/81, EU:C:1983:51, præmis 8, af 19.12.2012, Kommissionen
mod Italien, C-68/11, EU:C:2012:815, præmis 62, og af 4.9.2014,
Kommissionen mod Grækenland, C-351/13, ikke trykt i Sml.,
EU:C:2014:2150, præmis 23).
69 En overskridelse af grænseværdierne er dermed tilstrækkelig
til, at det kan konstateres, at der er tale om en tilsidesættelse af
bestemmelserne i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt
med bilag XI hertil (jf. i denne retning dom af 10.5.2011,
Kommissionen mod Sverige, C-479/10, ikke trykt i Sml.,
EU:C:2011:287, præmis 15 og 16, og af 15.11.2012, Kommissionen
mod Portugal, C-34/11, EU:C:2012:712, præmis 52 og 53).
70 En analyse, ifølge hvilken en medlemsstat fuldt ud har opfyldt
sine forpligtelser i medfør af artikel 13, stk. 1, andet afsnit, i direktiv
2008/50, alene på grund af den omstændighed, at der var opstillet
en luftkvalitetsplan, kan i denne forbindelse ikke tiltrædes (jf. i
denne retning dom af 19.11.2014, ClientEarth, C-404/13,
EU:C:2014:2382, præmis 42).
71 I det foreliggende tilfælde viser oplysningerne i de af
Republikken Bulgarien fremlagte årsberetninger om luftkvalitet,
at denne medlemsstat fra og med 2007 til og med 2014 har
overskredet de daglige og årlige grænseværdier for
PM
10
-koncentrationer i zonerne og byområderne BG0001 AG
Sofia, BG0002 AG Plovdiv, BG0003 AG Varna, BG0004 Nord,
BG0005 Sydvest og BG0006 Sydøst med undtagelse af den årlige
grænseværdi for zonen BG0003 AG Varna i 2009, hvilket i øvrigt
ikke er blevet bestridt.
72 Hvad angår Republikken Bulgariens argument om, at den efter
anmodningen af 9. juni 2011 burde have været omfattet af artikel
22, stk. 2, i direktiv 2008/50, og at Kommissionen har tilsidesat
forpligtelsen til loyalt samarbejde i artikel 4, stk. 3, TEU, fordi den
afslog at behandle Republikken Bulgariens anmodning, skal det,
som generaladvokaten i det væsentlige har anført i punkt 59 i
forslaget til afgørelse, bemærkes, at Kommissionens svar til
Republikken Bulgarien - hvorefter Republikken Bulgariens
anmodning var indleveret for sent i forhold til den frist, der i
direktivets artikel 22, stk. 2, er fastsat til den 11. juni 2011 - indebar
en indsigelse fra Kommissionens side i henhold til samme direktivs
artikel 22, stk. 4, hvilket ikke er blevet bestridt af Republikken
Bulgarien.
73 En sådan indsigelse fra Kommissionens side, der med rette er
blevet fremført vedrørende den åbenlyst sene anmodning fra
Republikken Bulgarien, er tilstrækkelig til at udelukke anvendelsen
af den betingede fritagelse i artikel 22 i direktiv 2008/50 og dermed,
at Kommissionen har tilsidesat sin forpligtelse til loyalt samarbejde
i artikel 4, stk. 3, TEU.
74 Sammenfattende må det derfor konstateres, at Republikken
Bulgarien ikke frem til den 11. juni 2011 var fritaget fra
forpligtelsen til at overholde grænseværdierne.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
75 Hvad angår Republikken Bulgariens argument om, at dens
anstrengelser for at begrænse PM
10
-niveauerne bremses af dens
socioøkonomiske situation, skal det bemærkes, at i bilag III til
direktiv 1999/30 var datoen for overholdelsen af de daglige og
årlige grænseværdier for PM
10
-koncentration fastsat til den 1.
januar 2005. Denne forpligtelse fandt anvendelse på Republikken
Bulgarien fra tidspunktet for dens tiltrædelse af EU, dvs. den 1.
januar 2007.
76 Når der således er foretaget en objektiv konstatering af, at en
medlemsstat har tilsidesat sine forpligtelser efter EUF-traktaten
eller efter bestemmelser i den afledte ret, er det uden betydning,
om traktatbruddet beror på hensigten hos den medlemsstat, som
traktatbruddet kan tilregnes, på dennes forsømmelighed eller på
tekniske vanskeligheder, som medlemsstaten er stødt på ved
gennemførelsen (jf. dom af 1.10.1998, Kommissionen mod Spanien,
C-71/97, EU:C:1998:455, præmis 15, og af 4.9.2014,
Kommissionen mod Grækenland, C-351/13, ikke trykt i Sml.,
EU:C:2014:2150, præmis 23).
77 Republikken Bulgariens argument om dens socioøkonomiske
situation kan dermed ikke tages til følge.
78 Under disse omstændigheder skal Kommissionens første
klagepunkt til støtte for søgsmålet tiltrædes.
Om det andet klagepunkt vedrørende tilsidesættelse af
artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50
Om formaliteten
- Parternes argumenter
79 Republikken Bulgarien har hvad angår klagepunktet om
tilsidesættelse af artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50 gjort gældende,
at der i stævningens påstand ikke er præciseret nogen periode, hvori
der blev begået traktatbrud, men alene, at der er sket en
tilsidesættelse, og at »grænseværdierne fortsat overskrides«. I lighed
med det første klagepunkt opfylder Kommissionen dermed ikke
de krav om sammenhæng, klarhed og præcision, som Domstolen
opstillede i bl.a. dom af 15. november 2012, Kommissionen mod
Portugal (C-34/11, EU:C:2012:712, præmis 46-48).
80 Kommissionen har fremhævet, at hvad angår det andet
klagepunkt beror den manglende angivelse af en bestemt periode
på den omstændighed, at den pågældende medlemsstats forpligtelse
til at vedtage egnede foranstaltninger med henblik på, at
overskridelsesperioden bliver kortest mulig som omhandlet i artikel
23, stk. 1, i direktiv 2008/50, opstår fra tidspunktet for den første
tilsidesættelse af forpligtelserne i direktivets artikel 13 og varer
lige så længe, den pågældende medlemsstat ikke er ophørt med
overskridelsen af grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer.
- Domstolens bemærkninger
81 I henhold til artikel 120, litra c), i Domstolens procesreglement
og retspraksis herom skal stævningen angive søgsmålets genstand,
de anbringender og argumenter, der gøres gældende, og en kortfattet
fremstilling af nævnte anbringender. Disse angivelser skal være
tilstrækkeligt klare og præcise til, at sagsøgte kan tilrettelægge sit
forsvar, og at Domstolen kan udøve sin kontrol. Følgelig skal de
væsentlige faktiske og retlige omstændigheder, som et søgsmål
støttes på, fremgå af selve stævningen på en sammenhængende og
forståelig måde, og påstandene heri skal være utvetydigt formuleret
for at undgå, at Domstolen træffer afgørelse ultra petita eller
undlader at tage stilling til et klagepunkt (jf. bl.a. dom af 15.6.2010,
Kommissionen mod Spanien, C-211/08, EU:C:2010:340, præmis
32, og af 22.9.2016, Kommissionen mod Den Tjekkiske Republik,
C-525/14, EU:C:2016:714, præmis 16).
82 Det skal i denne forbindelse bemærkes, at det følger af artikel
23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2008/50, at såfremt
grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer overskrides efter fristen,
side 7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0008.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
skal luftkvalitetsplaner omfatte egnede foranstaltninger, så
overskridelsesperioden »bliver kortest mulig«.
83 I denne bestemmelse er der dermed indført en direkte
forbindelse mellem på den ene side en overskridelse af de
grænseværdier for PM
10
-koncentrationer, som er omhandlet i artikel
13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI hertil, og
på den anden side opstillingen af sådanne planer.
84 Det fremgår af denne doms præmis 55, at klagepunktet om
tilsidesættelse af artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt
med bilag XI hertil, kan antages til realitetsbehandling for så vidt
angår perioden frem til og med i hvert fald 2014.
85 Hvad angår det andet klagepunkt har Kommissionen ganske
vist ikke henvist til bestemte datoer for så vidt angår den periode,
hvorunder Republikken Bulgarien tilsidesatte sine forpligtelser i
henhold til artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50.
86 Som følge af den direkte forbindelse til den påståede
tilsidesættelse af artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt
med bilag XI hertil, må det imidlertid fastslås, at klagepunktet om
tilsidesættelse af direktivets artikel 23, stk. 1, ligeledes vedrører
perioden frem til og med i hvert fald 2014.
87 Hvad dernæst angår det tidspunkt, hvorfra den i det andet
klagepunkt omhandlede tilsidesættelse skal påregnes, fremgår det
af den retspraksis, der er nævnt i denne doms præmis 52, at sagens
genstand ikke kan udvides til at omfatte forpligtelser i henhold til
nye bestemmelser, der ikke findes tilsvarende i vedkommende
retsakts oprindelige affattelse.
88 I det foreliggende tilfælde fastsatte artikel 5 i direktiv 1999/30,
sammenholdt med artikel 8 i direktiv 96/62, ikke udtrykkeligt en
frist for opstilling af handlingsplaner. Som hævdet af Kommissionen
begrænsede direktiv 96/62 sig til at kræve, at medlemsstaterne
inden for en rimelig frist skulle vedtage foranstaltninger med
henblik på, at luftkvaliteten opfyldte grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer.
89 Artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2008/50 bestemmer
derimod, at i tilfælde af overskridelse af grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer efter fristen skal luftkvalitetsplaner omfatte
egnede foranstaltninger, så overskridelsesperioden bliver »kortest
mulig«.
90 Under disse omstændigheder indeholder kravet om at sikre en
kortest mulig overskridelsesperiode en forpligtelse, som ikke findes
tilsvarende i den tidligere EUlovgivning, hvilket Kommissionen
selv har angivet i sin stævning.
91 Den dato, fra hvilken medlemsstaterne skulle overholde artikel
23, stk. 1, i direktiv 2008/50 fremgår desuden af selve ordlyden af
dette direktiv. I henhold til direktivets artikel 33 skulle
medlemsstaterne nemlig sætte de nødvendige love og administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv senest den
11. juni 2010.
92 Således som generaladvokaten har anført i punkt 91 i forslaget
til afgørelse, kan en overtrædelse af artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50 derfor først konstateres fra den 11. juni 2010.
93 Klagepunktet vedrørende tilsidesættelse af artikel 23, stk. 1, i
direktiv 2008/50 kan dermed antages til realitetsbehandling for så
vidt angår perioden fra den 11. juni 2010 frem til og med 2014.
Spørgsmålet, om det andet klagepunkt er velbegrundet
- Parternes argumenter
94 Kommissionen har anført, at når en medlemsstat tilsidesætter
artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, og når den pågældende
medlemsstat således som Republikken Bulgarien i det foreliggende
tilfælde som følge af denne tilsidesættelse i mindst syv på hinanden
følgende år i sine luftkvalitetsplaner har undladt at angive alle de
foranstaltninger, der er nødvendige med henblik på at sikre
overholdelsen af denne bestemmelse, har medlemsstaten ligeledes
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til direktivets artikel 23, stk.
1, dvs. navnlig kravet om, at overskridelsesperioden bliver kortest
mulig.
95 Kommissionen har gjort gældende, at de foranstaltninger på
lokalt plan, som Republikken Bulgarien beskrev i sit svar på den
begrundede udtalelse af 11. juli 2014, endnu ikke er blevet
gennemført, eller at de netop er begyndt at finde anvendelse, men
at resultatet heraf ikke er påvist, hvilket er et bevis på
foranstaltningernes utilstrækkelighed. Selv om der med hensyn til
foranstaltninger på lokalt plan var konstateret en forbedring for så
vidt angår antallet af overskridelser af de daglige og årlige
grænseværdier for PM
10
-koncentrationer i de fleste kommuner,
var der på tidspunktet for anlæggelsen af nærværende søgsmål
fortsat tale om vedvarende overskridelser i enhver af de seks
bulgarske zoner og byområder.
96 Disse foranstaltninger er dermed ifølge Kommissionen
utilstrækkelige eller uegnede med henblik på at sikre, at
overskridelsesperioden bliver »kortest mulig« som omhandlet i
artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50.
97 Republikken Bulgarien har anført, at den inden for rammerne
af en handlingsplan og på kort sigt var forpligtet til at vedtage
foranstaltninger, der var egnede til at mindske risikoen for
overskridelse af grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer, men
at fristen, inden for hvilken denne medlemsstat var forpligtet til at
holde overskridelsesperioden »kortest mulig«, varierer afhængigt
af konkrete omstændigheder, og at Kommissionen ikke havde
oplyst Republikken Bulgarien om denne frist.
98 Eftersom artikel 23, stk. 1, tredje afsnit, i direktiv 2008/50
bestemmer, at planerne meddeles Kommissionen senest to år efter
udløbet af det år, den første overskridelse blev registreret, skal
denne frist på to år desuden tages i betragtning ved fastlæggelsen
af, hvad der udgør en »kortest mulig« overskridelsesperiode.
99 Selv om forpligtelsen til at overholde grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer er reguleret i artikel 13, stk. 1, i direktiv
2008/50, er en overskridelse af disse værdier alene en betingelse
for, at der opstår en forpligtelse som omhandlet i direktivets artikel
23, stk. 1. Betingelserne for at fastslå, at der foreligger en
tilsidesættelse af sidstnævnte bestemmelse, adskiller sig dermed
fra betingelserne for, at der foreligger en tilsidesættelse af artikel
13 i direktiv 2008/50. Kommissionen har imidlertid ikke fremført
specifikke argumenter med henblik på at bevise, at der foreligger
en tilsidesættelse af artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv
2008/50.
100 Hvad angår de foranstaltninger, som er blevet vedtaget, har
alle de bulgarske kommuner, som har overtrådt grænseværdierne,
udviklet og anvendt planer, hvis overordnede mål er at sikre
efterlevelsen af bestemmelserne i direktiv 2008/50, hvilket er
resulteret i en forbedring af data vedrørende luftkvaliteten.
Lovgivningen blev ændret på nationalt plan i december 2015 med
henblik på at fremskynde bestræbelserne på en forbedring af
luftkvaliteten. Der er blevet vedtaget flere programmer om bl.a.
offentlig transport i byerne, energieffektivitet i bygninger,
forbedring af bymiljøet og udvikling af landdistrikterne med henblik
på en forbedring af luftkvaliteten. Der blev ligeledes vedtaget
foranstaltninger med henblik på at forbedre husholdningernes
tilslutning til gasdistributionsnettet.
101 Endelig har Republikken Bulgarien gjort gældende, at
gennemførelsen af disse foranstaltninger stadig pågår, og at de nye
programmer indeholder tidsplaner for gennemførelse af denne type
foranstaltninger på kort, mellemlangt eller langt sigt. Hvad angår
antallet
af
overskridelser
af
grænseværdierne
for
PM
10
-koncentrationer og gennemsnitsniveauet for disse
overtrædelser er det forbedrede resultat åbenlyst.
side 8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0009.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
- Domstolens bemærkninger
102 Det fremgår af artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv
2008/50, at såfremt grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer
overskrides efter fristen, er den berørte medlemsstat forpligtet til
at udarbejde en luftkvalitetsplan, der opfylder visse krav.
103 Således skal denne luftkvalitetsplan omfatte egnede
foranstaltninger, så overskridelsesperioden bliver kortest mulig,
og den kan omfatte specifikke foranstaltninger, der har til formål
at beskytte følsomme befolkningsgrupper, herunder børn. Derudover
skal denne luftkvalitetsplan i medfør af artikel 23, stk. 1, tredje
afsnit, i direktiv 2008/50 indeholde mindst de oplysninger, der er
anført i dette direktivs bilag XV, del A, og den kan også omfatte
foranstaltninger i henhold til direktivets artikel 24. Planen skal
meddeles Kommissionen omgående, dog senest to år efter udløbet
af det år, hvor den første overskridelse blev registreret.
104 Ifølge Domstolens praksis har artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50 et generelt anvendelsesområde, idet den finder anvendelse
uden tidsmæssig begrænsning på overskridelsen af enhver af de
grænseværdier for forurening, der er fastsat ved dette direktiv, efter
den fastsatte frist, uanset om denne frist er fastsat i dette direktiv
eller er fastsat af Kommissionen i medfør af dette direktivs artikel
22 (jf. dom af 19.11.2014, ClientEarth, C-404/13, EU:C:2014:2382,
præmis 48).
105 Domstolen har i forbindelse med fortolkningen af direktiv
96/62 bemærket, at selv hvis medlemsstaterne har en skønsbeføjelse,
medfører dette direktivs artikel 7, stk. 3, begrænsninger i udøvelsen
af denne, som kan påberåbes ved de nationale domstole, for så vidt
angår spørgsmålet om, hvorvidt de foranstaltninger, som
handlingsplanen skal omfatte, er tilstrækkelige i forhold til formålet
om at mindske risikoen for overskridelse og om begrænsning af
dens varighed under hensyntagen til den balance, der skal være
mellem dette formål og de forskellige berørte offentlige og private
interesser (jf. dom af 25.7.2008, Janecek, C-237/07,
EU:C:2008:447, præmis 45 og 46).
106 Som generaladvokaten har anført i punkt 96 i forslaget til
afgørelse, bør samme tilgang følges for så vidt angår fortolkningen
af artikel 23, stk. 1, i direktiv 2008/50. Luftkvalitetsplanerne kan
dermed alene opstilles under hensyntagen til den balance, der skal
være mellem målet om en mindskning af risikoen for forurening
og de forskellige berørte offentlige og private interesser.
107 Den omstændighed, at en medlemsstat overskrider
grænseværdierne for PM
10
-koncentrationer, er dermed ikke i sig
selv tilstrækkelig til, at medlemsstaten skal anses for at have
tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50.
108 Under disse omstændigheder skal det på grundlag af en
analyse af de enkelte tilfælde efterprøves, om de af den pågældende
medlemsstat opstillede planer er i overensstemmelse med denne
bestemmelse.
109 Det følger i denne forbindelse af artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50, at selv om medlemsstaterne råder over en vis skønsmargen
i forbindelse med fastlæggelsen af de foranstaltninger, der skal
vedtages, skal disse under alle omstændigheder sikre, at den periode,
hvor grænseværdierne overskrides, bliver kortest mulig (dom af
19.11.2014, ClientEarth, C-404/13, EU:C:2014:2382, præmis 57).
110 Ifølge Republikken Bulgarien skal der med henblik på at
afgøre, om betingelsen om en kortest mulig overskridelsesperiode
er overholdt, tages hensyn til fristen på to år i artikel 23, stk. 1,
tredje afsnit, i direktiv 2008/50 til at meddele Kommissionen planer
efter udløbet af det år, den første overskridelse blev registreret.
111 En sådan argumentation kan ikke tiltrædes.
112 Det fremgår nemlig af ordlyden af artikel 23, stk. 1, i direktiv
2008/50 og af denne bestemmelses opbygning, at kravet om, at den
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
periode, hvor grænseværdierne overskrides, bliver kortest mulig,
er uafhængigt af forpligtelsen til at meddele planerne til
Kommissionen. Direktivets artikel 23, stk. 1, tredje afsnit, giver
dermed ikke den pågældende medlemsstat en yderligere frist til at
vedtage egnede foranstaltninger og til, at de træder i kraft.
113 Som det fremgår af denne doms præmis 78, har Republikken
Bulgarien tilsidesat sine forpligtelser i henhold til bestemmelserne
i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI
hertil, i alle zoner og byområder i otte på hinanden følgende år.
114 Efter den 11. juni 2010, dvs. det tidspunkt, hvor Republikken
Bulgarien i henhold til artikel 33, stk. 1, i direktiv 2008/50 skulle
sætte de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv, var denne medlemsstat dermed i
medfør af direktivets artikel 23, stk. 1, forpligtet til snarest muligt
at vedtage og gennemføre egnede foranstaltninger.
115 De daglige og årlige grænseværdier for PM
10
-koncentrationer
blev imidlertid stadig overskredet i 2014 i alle seks bulgarske zoner
og byområder, dvs. mere end tre år efter udløbet af fristen for
gennemførelse af direktiv 2008/50. Overskridelsen af
grænseværdierne er således systematisk og vedvarende i denne
medlemsstat til trods for de forpligtelser, der påhviler denne
medlemsstat i henhold til direktiv 2008/50.
116 Som anført af Republikken Bulgarien, og som det fremgår
af denne doms præmis 100, blev den nationale lovgivning først
ændret i december 2015 med henblik på at fremskynde
bestræbelserne på en forbedring af luftkvaliteten.
117 En sådan situation viser i sig selv, uden at det er nødvendigt
at foretage en nøje undersøgelse af Republikken Bulgariens planer,
at i det foreliggende tilfælde har denne medlemsstat ikke
gennemført egnede og effektive foranstaltninger med henblik på
at sikre, at perioden med overskridelser af grænseværdierne for
PM
10
-koncentrationer bliver »kortest mulig« som omhandlet i
artikel 23, stk. 1, andet afsnit, i direktiv 2008/50.
118 Under disse omstændigheder skal Kommissionens andet
klagepunkt tages til følge.
119 Henset til alle de ovenstående bemærkninger skal det fastslås,
at Republikken Bulgarien har tilsidesat sine forpligtelser i henhold
til artikel 13, stk. 1, i direktiv 2008/50, sammenholdt med bilag XI
hertil,
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og med
2014 at overskride såvel den daglige som den årlige
grænseværdi for PM
10
-koncentrationer i følgende zoner og
bymæssige områder: BG0001 AG Sofia, BG0002 AG
Plovdiv, BG0004 Nord, BG0005 Sydvest og BG0006 Sydøst
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og med
2014 at overskride den daglige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer inden for zonen BG0003 AG Varna
og i årene 2007, 2008 og fra og med 2010 til og med 2014
den årlige grænseværdi for PM
10
-koncentrationer inden for
den samme zone BG0003 AG Varna,
og at Republikken Bulgarien har tilsidesat sine forpligtelser
i henhold til direktivets artikel 23, stk. 1, andet afsnit, navnlig
forpligtelsen til at holde overskridelsesperioden kortest mulig
hvad angår perioden fra og med den 11. juni 2010 til og med
2014,
-
ved at den daglige og den årlige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer i samtlige de ovenfor nævnte zoner
og bymæssige områder fortsat overskrides.
Sagens omkostninger
120 I henhold til artikel 138, stk. 1, i Domstolens procesreglement
pålægges det den tabende part at betale sagsomkostningerne, hvis
der er nedlagt påstand herom. Da Kommissionen har nedlagt
side 9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 6/1-18 fra professor, dr.jur. Peter Pagh om artikler om luftkvalitet og EU-regler
1842531_0010.png
MAD 2017.123EUD - EUD2017.C.488.15
påstand om, at Republikken Bulgarien tilpligtes at betale sagens
omkostninger, og da denne i det væsentlige har tabt sagen, bør det
pålægges Republikken Bulgarien at betale sagens omkostninger.
121 I henhold til procesreglementets artikel 140, stk. 1, hvorefter
de medlemsstater, der er indtrådt i en sag, bærer deres egne
omkostninger, bærer Republikken Polen sine egne omkostninger.
På grundlag af disse præmisser udtaler og bestemmer Domstolen
(Tredje Afdeling):
1)
Republikken Bulgarien har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 13, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/50/EF af 21. maj 2008 om luftkvaliteten
og renere luft i Europa, sammenholdt med bilag XI hertil,
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og
med 2014 at overskride såvel den daglige som den
årlige grænseværdi for PM
10
-koncentrationer i
følgende zoner og bymæssige områder: BG0001 AG
Sofia, BG0002 AG Plovdiv, BG0004 Nord, BG0005
Sydvest og BG0006 Sydøst
-
ved systematisk og vedvarende fra og med 2007 til og
med 2014 at overskride den daglige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer inden for zonen BG0003 AG
Varna og i årene 2007, 2008 og fra og med 2010 til
og med 2014 den årlige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer inden for den samme zone
BG0003 AG Varna,
og har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
direktivets artikel 23, stk. 1, andet afsnit, navnlig
forpligtelsen til at holde overskridelsesperioden kortest
mulig hvad angår perioden fra og med den 11. juni
2010 til og med 2014,
-
ved at den daglige og den årlige grænseværdi for
PM
10
-koncentrationer i samtlige de ovenfor nævnte
zoner og bymæssige områder fortsat overskrides.
2)
Republikken Bulgarien bærer sine egne omkostninger og
betaler de af Europa-Kommissionen afholdte omkostninger.
3)
Republikken Polen bærer sine egne omkostninger.
Copyright © 2017 Karnov Group Denmark A/S
side 10