Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1835988_0001.png
Til
Ligestillingsafdelingen, Udenrigsministeriet
Dokumenttype
Rapport
Dato
Oktober 2017
EVALUERING AF DEN DANSKE
MODEL FOR EN MERE LIGELIG
KØNSSAMMENSÆTNING I BE-
STYRELSER I STATSLIGE INSTI-
TUTIONER OG VIRKSOMHEDER
RAPPORT
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
EVALUERING AF DEN DANSKE MODEL FOR EN MERE
LIGELIG KØNSSAMMENSÆTNING I BESTYRELSER I
STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
INDHOLD
1.
1.1
1.2
2.
2.1
2.2
2.3
3.
3.1
3.2
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
5.
5.1
5.2
6.
6.1
7.
7.1
7.2
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag
Opsummering af hovedkonklusioner
Baggrund og evalueringens formål
Evalueringens hovedkonklusioner
Indledning
Baggrund for evalueringen
Indhold i lovgivningen, herunder regler og rammer for
indrapportering
Læsevejledning
Data og metode
Overblik over og kort beskrivelse af datakilder
Evalueringens metodiske tilgang
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige
institutioner og virksomheders bestyrelse
Beskrivelse af udviklingen i kønssammensætningen 2012-
2016
Analyse af udviklingen i kønssammensætningen opdelt på
10-procentintervaller
Analyse af udvikling i kønssammensætning opdelt på
virksomhedsstørrelse
Særskilt om ligelig kønsfordeling i bestyrelser i statslige
aktieselskaber
Udviklingen i efterlevelse af reglerne om måltal om
ligelig kønsfordeling
Generel udvikling i måltal fra 2013-2016
Analyse af spredning i institutioner/virksomheders opstillede
måltal
Udviklingen i efterlevelse af regler om politikker om
ligelig kønsfordeling i de øvrige ledelsesniveauer
Analyse af udviklingen i efterlevelse af reglerne om politikker
vedr. ligelig kønsfordeling
Vurdering af ordningen vedr. regler om ligelig
kønsfordeling og perspektivering
Statslige institutioner og virksomheders egne vurderinger af
arbejdet med ordningen
Præsentation og analyse af de kvalitative interviews med
interessenter
I: Elektronisk indberetningsskema
II: Supplerende spørgeskema
III: Interviewguide
IV: Kønssammensætning angivet i 10-procentintervaller
1
1
2
5
5
6
7
8
8
9
11
11
13
14
16
18
18
19
22
22
24
24
26
27
28
29
30
Rambøll
Olof Palmes Allé 20
DK-8200 Aarhus N
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
www.ramboll.dk
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0003.png
Rapport
1
1.
OPSUMMERING AF HOVEDKONKLUSIONER
I dette kapitel præsenteres en opsummering af hovedkonklusionerne i en evaluering af reglerne i
ligestillingslovens § 11 om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i ledelsen i
statslige institutioner og virksomheder. Evalueringen er gennemført af Rambøll Management
Consulting (herefter Rambøll) på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet i perio-
den maj 2017 til september 2017. Nærværende evaluering omhandler de statslige institutioner
og virksomheder, der som led i den danske model for en mere lige kønssammensætning, er for-
pligtet til at arbejde for en ligelig kønssammensætning i bestyrelser og ledelse. Parallelt hermed
gennemfører Erhvervsstyrelsen en evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssam-
mensætning blandt private virksomheder, som er reguleret i selskabsloven m.m.
1.1
Baggrund og evalueringens formål
Folketinget vedtog i december 2012 lovgivning om måltal og politikker for den kønsmæssige
sammensætning af ledelsen i de største private virksomheder og alle statslige institutioner og
virksomheder med et kollektivt ledelsesorgan. Lovgivningen er i denne rapport benævnt som
den
danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser.
Lovgivningen trådte i kraft den 1. april 2013, og forpligtiger de største danske private virksom-
heder samt alle statslige institutioner og virksomheder til at opstille måltal for andelen af det
underrepræsenterede køn i deres øverste ledelsesorgan og udarbejde en politik for andelen af det
underrepræsenterede køn i ledelsen generelt. I denne rapport bruges betegnelsen
bestyrelse
1
om et kollektivt ledelsesorgan.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning af ledelsen i be-
styrelser samt i institutionerne og virksomhedernes øvrige ledelse.
Erhvervsministeriet er ansvarlig for lovgivningen vedrørende de private virksomheder, som er
reguleret i selskabsloven og årsregnskabsloven. Ligestillingsafdelingen under minister for fiskeri
og ligestilling i Udenrigsministeriet er ansvarlig for lovgivningen vedrørende de statslige instituti-
oner og virksomheder, som er reguleret i ligestillingslovens § 11 med tilhørende bekendtgørelse
nr. 114 om måltal i bestyrelser mv.
2
I henhold til BEK nr. 114 om måltal i bestyrelser mv. betragtes en kønsfordeling som ligelig, når
hvert køn er repræsenteret med en andel på mindst 40 pct. Det fremgår endvidere af bekendtgø-
relsen, at en afbalanceret kønsfordeling er, når hvert køn er repræsenteret med mindst 33 pct.
Samlet omfatter lovgivningen vedr. statslige institutioner og virksomheder ca. (1.200) statslige
virksomheder og institutioner.
Denne evaluering vedrører de statslige institutioner og virksomheder, der er omfattet af den dan-
ske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser. Med afsæt i ovenstående, er
evalueringens formål følgende:
At gøre status for de statslige institutioner og virksomheders arbejde med at opstille mål-
tal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde politikker for kønssam-
mensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
At vurdere, om reglerne har bidraget til en mere ligelig kønssammensætning i statslige
institutioner og virksomheder
1
Der er en undtagelse, hvor det bliver omtalt som det øverste ledelsesorgan. Det vedrører en mindre spørgeskema omhandlende
institutioner/ virksomheders oplevelse og erfaringer med reglerne. Her bliver der spurgt ind til det øverste ledelsesorgan, og derfor er
det valgt at anvende dette udtryk, når der refereres til spørgeskemaets resultater.
2
”BEK nr. 114 af 30/01/2014 bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutio-
ner og virksomheder for at fremme
en ligelig kønssammensætning.”
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
2
At belyse de statslige institutioner og virksomheders erfaringer og oplevelse af reglerne.
I 2017 har 1.197 statslige institutioner og virksomheder været forpligtet til at indberette om mål-
tal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i bestyrelsen i 2016. Af disse har 1.144
indberettet, svarende til en svarprocent på 96. Langt hovedparten af de indberettende institutio-
ner hører under Undervisningsministeriet, svarende til 94 pct. af det samlede antal indberettende
institutioner. De øvrige institutioner og virksomheder fordeler sig på 13 forskellige ministerområ-
der. Derfor præsenteres resultaterne af evalueringen både samlet set og særskilt for Under-
visningsministeriet og de øvrige ressortområder.
1.2
Evalueringens hovedkonklusioner
Overordnet set viser evalueringen, at kønssammensætningen i bestyrelser gennemsnitligt er
meget tæt på ligelig fordelt, og har været det i hele perioden fra 2012 til 2016. Samtidig er ande-
len af kvinder i bestyrelser steget med 1,5 pct. point i perioden fra 2012 til 2016. Således er den
gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelser gået fra at udgøre ca. 39,4 pct. i 2012, som udgør
evalueringens baseline, til ca. 40,9 pct. i 2016.
Godt halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 583) svarende til
51 pct. har i forvejen en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse, og er dermed ikke for-
pligtet til at opstille måltal. Ses der på udviklingen fra 2013-2016 er der tale om en stigning på i
alt 4 pct. point i perioden, idet andelen af statslige institutioner og virksomheder med en ligelig
kønssammensætning i bestyrelsen var på 47 pct. i 2013.
Samtidig indikerer evalueringen, at der er en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i
mindre virksomheder (under 50 ansatte) sammenlignet med større virksomheder (mindst 50
ansatte). Ser vi på udviklingen, viser evalueringen, at der blandt de større virksomheder har
været en stigning i andelen af kvinder i bestyrelse på ca. 2 pct. point fra 36 pct. i 2014 til 38 pct.
i 2016. Til sammenligning har andelen af kvinder i bestyrelser i mindre institutioner/ virksomhe-
der ligget stabilt på 42 pct. i hele perioden.
Blandt de 560 institutioner og virksomheder, som ikke har en ligelig kønssammensætning i be-
styrelsen, viser evalueringen, at 85 pct. opstiller måltal i 2016. Samtidig viser evalueringen, at
denne andel er steget i perioden fra 2014 (79 pct.) til 2016 (85 pct.). Inden da faldt andelen af
virksomheder, der opstiller måltal i perioden fra 2013 til 2014, fra ca. 86 pct. til 79 pct.
En opdeling af de samlede resultater på Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder
viser endvidere, at der er store forskelle på fastsættelse af måltal på tværs af de to. Således
opstiller ca. 81 pct. af Undervisningsministeriets institutioner et måltal i 2014 og 87 pct. i 2016.
For de øvrige ressortområder er der markant færre institutioner/virksomheder, der opstiller mål-
tal for det underrepræsenterede køn i samme periode. I 2014 udgjorde denne andel således ca.
60 pct., mens den i 2016 var 64 pct.
Blandt de statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning og
har mindst 50 ansatte, oplyser 54 pct. i 2016, at de har en politik for kønssammensætningen i de
øvrige ledelsesniveauer. Ses der på udviklingen i perioden 2014-2016, kan der ikke drages enty-
dige konklusioner. Fra 2014 til 2015 steg andelen af statslige institutioner/virksomheder med en
politik til fremme af en ligelig kønssammensætning med 3 pct.-point fra 58 pct. til 61 pct., mens
andelen faldt fra ca. 61 pct. i 2015 til ca. 54 pct. i 2016, svarende til et fald på omkring 7 pct.
point.
De statslige institutioner og virksomheder er i 2016 blevet bedt om at vurdere reglerne med af-
sæt i et mindre spørgeskema. Analysen af institutionerne/virksomhedernes besvarelser indikerer,
at langt hovedparten af institutionerne/virksomhederne angiver, at de generelt ikke vurderer, at
reglerne har haft en positiv betydning for kønssammensætningen i den øverste ledelse. 25 pct.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
3
vurderer, at reglerne
i nogen grad, i høj grad
eller
i meget høj grad,
har haft en positiv betydning
for kønssammensætningen i den øverste ledelse. Det skal til vurderingen af spørgeskemaunder-
søgelsens resultater dog bemærkes, at ca. halvdelen af de adspurgte virksomheder og institutio-
ner i forvejen har en ligelig kønssammensætning i deres ledelse, og dermed i forvejen lever op til
lovens krav.
Interessenter, der er interviewet som led i evalueringen, peger endvidere på, at der i forvejen
har været fokus på at arbejde med en mere ligelig kønssammensætning. Desuden udtrykker
flere, at det i højere grad er velvilje fra ledelsen på institutioner/virksomheder, der kan drive en
mere ligelig kønssammensætning frem for regelsættet. Afslutningsvis pointeres det af interessen-
terne, at det er kompetencerne hos bestyrelseskandidater frem for køn, der i sidste ende er afgø-
rende.
I spørgeskemaundersøgelsen er der stillet særskilte spørgsmål til institutionerne/ virksomheder-
nes vurdering af forpligtigelsen til at opstille måltal og udarbejde politikker. I forhold til forpligtel-
sen til at opstille og afrapportere måltal vurderer 65 pct., at det
slet ikke
eller
i ringe grad
har
medført, at institutionen/virksomhedens ledelse har arbejdet mere aktivt med at få en ligelig
kønssammensætning i deres bestyrelse. Ud af disse har ca. 47 pct. allerede en ligelig kønsforde-
ling i deres bestyrelse, hvilket kan have betydning for vurderingen af reglernes effekt. I forhold til
forpligtigelsen til at udarbejde en politik angiver 61 pct., at det enten
slet ikke
eller kun
i ringe
grad
har haft en positiv betydning.
Lovgivningen om måltal og politikker vurderes generelt set af interessenterne som værende med
til at skabe en øget opmærksomhed og bevidsthed om kønssammensætningen i det øverste le-
delsesorgan. Det vurderes imidlertid i begrænset omfang at have en
direkte
positiv betydning for
kønssammensætningen. Indberetningen af måltal og politikker vurderes af interessenter til at
være en rutinepræget opgave, som er med til at skabe refleksion mindst én gang om året over
kønssammensætningen på institutioner/virksomheder. Der er især tre forhold, som fremhæves
hos interviewpersoner i relation til indberetningen:
1.
Tidsperspektiv:
Bestyrelsesmedlemmer udskiftes ikke særlig ofte. Derfor kan det være
svært løbende at påvirke sammensætningen, og indberetningen fra år til år bliver oftest
den samme. Det kan derfor også være vanskeligt at se de store ændringer i løbet af eva-
lueringens 4-årige periode.
2.
Ekstern udpegelse:
Flere oplever, at de ikke har nogen direkte indflydelse på kønssam-
mensætningen i bestyrelsen, da disse oftest udpeges af eksterne interessenter (eksem-
pelvis faglige organisationer, kommuner mv.). I relation hertil påpeges, at det kan være
svært at opstille realistiske måltal og begrunde, hvorfor det opstillede måltal ikke er ind-
friet.
3.
Formålet med indberetningen:
Interviewpersonerne angiver, at det kan være hensigts-
mæssigt at have et måltal at blive vurderet/forpligtet i forhold til. Men samtidig fremhæ-
ver de, at det kan være svært at se, hvordan indberetningen kan bruges mere målrettet
og aktivt, da der ikke er konsekvenser ved manglede indfrielse af måltal.
Sammenfatning af opmærksomhedspunkter
Evalueringens resultater giver anledning til at rejse et par opmærksomhedspunkter, som op-
summeres herunder:
Målgruppe:
mange statslige institutioner og virksomheder påpeger, at det er svært at op-
stille måltal, da de ikke har direkte indflydelse på, hvem der bliver valgt. Dermed ender
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
4
de med at opstille måltal på vegne af andre. I forlængelse heraf kan det være relevant at
vurdere, om der er behov for justering af målgruppen for indberetningen.
Tidsfaktor:
en bestyrelse er oftest valgt for en fireårig periode. Blandt institutioner og
virksomheder pointeres det, at samme indberetning foretages fire år i træk, idet der in-
gen ændringer sker i perioden. Dette kan anses for en administrativ byrde med begræn-
set udbytte.
Institutionen/ virksomhedens størrelse:
en gennemgang af fritekstfelter viser, at flere in-
stitutioner/ virksomheder angiver, at deres størrelse ikke er tilstrækkelig stor til, at indbe-
retningen er meningsfuld for dem. Det kunne give anledning til at overveje om alle insti-
tutioner/ virksomheder, skal være forpligtede til eksempelvis at opstille måltal.
Formålet med indberetningen:
det påpeges af de interviewede interessenter, at det ikke
er tydeligt, hvordan indberetningen bliver anvendt i en mere strategisk og udviklingsori-
enteret kontekst. Formålet med indberetningen og den efterfølgende anvendelse kan med
fordel tydeliggøres således, at den kan bruges mere aktivt.
Den tekniske side:
en gennemgang af fritekstfelter for opstilling af måltal og udarbejdelse
af politikker indikerer, at institutioner/ virksomheder bliver bedt om at besvare disse
spørgsmål til trods for, at de
har
en ligelig kønssammensætning. Denne udfordring er af
teknisk karakter og kan fx løses ved, at institutioner/ virksomheder kun får stillet de rette
spørgsmål gennem et filter i indberetningsskemaet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0007.png
Rapport
5
2.
INDLEDNING
I dette kapitel beskrives kort den lovgivningsmæssige kontekst for den danske model for en mere
ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder. Kapitlet beskri-
ver indledningsvis baggrunden og genstandsfeltet for evalueringen, herunder opstilles formål og
undersøgelsesspørgsmål for evalueringen. Afslutningsvis beskrives kort indholdet i lovgivningen,
herunder regler og rammer for indrapportering.
2.1
Baggrund for evalueringen
Folketinget vedtog i december 2012 en ændring af ligestillingslovens § 11 om måltal og politikker
for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen i statslige institutioner og virksomheder med
et kollektivt ledelsesorgan. Lovændringen medførte krav til, at alle statslige virksomheder og
institutioner med et kollektivt ledelsesorgan skulle opstille måltal for det underrepræsenterede
køn i det øverste ledelsesorgan og udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønsfordeling i de
øvrige ledelsesniveauer. I denne rapport bruges betegnelsen
bestyrelse
om et kollektivt ledelses-
organ.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser såvel
som i institutionen/virksomhedens øvrige ledelse.
Det fremgår af bemærkningerne til loven,
at ”Regeringen
vil følge udviklingen og foretage en
løbende vurdering af, hvorvidt der er tilstrækkelig fremdrift på området. Der gennemføres endvi-
dere en evaluering af lovforslaget efter 3-4 år med henblik på at se, om der er sket reelle frem-
skridt i udviklingen af andelen af kvinder i virksomhedernes og institutionernes bestyrelser, her-
under om der er behov for en revision af lovforslaget.”
På opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet gennemfører Rambøll Management
Consulting en evaluering af reglerne i ligestillingslovens § 11. Evalueringen er gennemført i peri-
oden maj-september 2017. Nærværende evaluering omhandler de statslige institutioner og virk-
somheder, der som led i den danske model for en mere lige kønssammensætning, er forpligtet til
at arbejde for en ligelig sammensætning i bestyrelser og ledelse. Parallelt hermed gennemfører
Erhvervsstyrelsen en evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning
blandt private virksomheder, som er reguleret i selskabsloven m.m.
Evalueringen skal belyse, hvorvidt de gennemførte ændringer har haft den tilsigtede effekt. Eva-
lueringens formål fremgår af boksen nedenfor.
Boks 2-1: Evalueringens formål
At gøre status for de statslige institutioner og virksomheders arbejde med
at opstille
måltal
for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
At gøre status for de statslige institutioner og virksomheders
arbejde med at udar-
bejde politikker
for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
At belyse de statslige institutioner og virksomhedernes
erfaringer med og oplevelse
af reglerne
At vurdere, om reglerne har
bidraget til en mere ligelig kønssammensætning
i
statslige institutioner og virksomheder.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
6
2.2
Indhold i lovgivningen, herunder regler og rammer for indrapportering
I det følgende gennemgås indhold i lovgivningen. Ligeledes indeholder afsnittet en beskrivelse af,
hvilke institutioner og virksomheder der er omfattet af loven.
Regler om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn
Loven angiver, at
”Bestyrelser
og andre kollektive ledelsesorganer i institutioner og virksomheder
inden for den statslige forvaltning bør have en ligelig sammensætning af kvinder og mænd.”
Konkret opstiller ligestillingsloven krav om, at:
alle statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt ledelsesorgan, som ikke har
en ligelig kønssammensætning i bestyrelsen, skal opstille måltal for det underrepræsen-
terede køn i bestyrelsen.
alle statslige institutioner og virksomheder, som ikke har en ligelig kønssammensætning
og har mindst 50 ansatte, tillige skal udarbejde en politik til fremme af en ligelig køns-
sammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
alle statslige institutioner og virksomheder årligt skal indberette om måltal og politikker
mv. til ligestillingsministeren.
I henhold til årsregnskabsloven er der hjemmel til at sanktionere, hvis der ikke rapporteres om
måltal og politikker, for så vidt angår de omfattede private virksomheder. Der findes ikke en til-
svarende hjemmel til at sanktionere manglende indberetning om opstilling af måltal mv. for så
vidt angår statslige institutioner og virksomheder.
Hvem er omfattet af lovkravet?
Af bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledelsesniveauer i statslige
institutioner og virksomheder for at fremme en ligelig kønsmæssig sammensætning § 1 stk. 1
fremgår det, at følgende er omfattet af lovkravet:
1. Institutioner og virksomheder inden for den statslige forvaltning
2. Institutioner og virksomheder, som ikke er omfattet af den statslige forvaltning, men hvis
udgifter overvejende (dvs. mindst 60-70 pct.) dækkes af statslige midler
3. Institutioner og virksomheder, som ikke er omfattet af den statslige forvaltning, men som
staten ejer den overvejende andel (dvs. mindst 60-70 pct.) af.
Institutioner og virksomheder indenfor den statslige forvaltning (punkt 1 ovenfor) bør have en
ligelig kønssammensætning i bestyrelsen
forstået som hvert køn repræsenteret ved minimum
40 pct.
Institutioner og virksomheder, der falder indenfor punkt 2 og 3 ovenfor, bør i henhold til be-
kendtgørelsens § 1 stk. 3 have en afbalanceret kønssammensætning i bestyrelsen
forstået som
hvert køn repræsenteret ved minimum 33 pct. I forlængelse heraf skal det bemærkes, at de
statslige aktieselskaber er omfattet af to regelsæt med hensyn til forpligtelsen til at opstille mål-
tal og udarbejde politik. Det ene regelsæt relaterer sig til selskabsloven, mens det andet regelsæt
relaterer sig til ligestillingslovens § 11, stk. 2. Som følge heraf kan de statslige selskaber vælge,
hvorvidt de vil arbejde mod en ligelig kønssammensætning (dvs. hvert køn er repræsenteret med
minimum 40 pct.), jf. selskabslovens regler eller en afbalanceret kønssammensætning (dvs.
hvert køn er repræsenteret med minimum 33 pct.), jf. ligestillingslovens § 11, stk. 2.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
7
Indberetning af måltal og politik
De statslige institutioner og virksomheder som er omfattet af lovkravet skal indberette deres
måltal og politikker via et elektronisk indberetningssystem. Derudover skal de også indberette
institutionen/ virksomhedens kønsmæssige sammensætning i bestyrelsen. Indberetning skal ske
senest fem måneder efter regnskabsårets afslutning. Statslige aktieselskaber er i udgangspunkt
reguleret i selskabsloven, og indberetning af måltal og politik skal ske i henhold til årsregnskabs-
lovens § 99 b. Hvis selskabet har en ligelig kønsfordeling i bestyrelsen mv. og/ eller i de øvrige
ledelsesniveauer, skal dette fremgå i årsrapporten.
2.3
Læsevejledning
I
kapitel 3
beskrives evalueringens datagrundlag og den metodiske tilgang
I
kapitel 4
præsenteres udviklingen i kønssammensætningen fra 2012 til 2016
I
kapitel 5
er en beskrivelse af udviklingen i efterlevelse af regler om måltal
I
kapitel 6
gennemgås udviklingen i efterlevelse af regler om politikker
I
kapitel 7
præsenteres de statslige institutioner/virksomheders oplevelser og erfaring
med de nye regler
Bilag I, bilag II
og
bilag III
indeholder supplerende beskrivelse af datagrundlaget
Bilag IV
indeholder supplerende tabeller.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0010.png
Rapport
8
3.
DATA OG METODE
Kapitlet indeholder en beskrivelse af data og metode, som evalueringen bygger på. Indlednings-
vis præsenteres datagrundlaget og datakilder, som evalueringen tager udgangspunkt i. Herefter
beskrives evalueringens metodiske tilgang, herunder metodiske opmærksomhedspunkter.
3.1
Overblik over og kort beskrivelse af datakilder
Analysen tager udgangspunkt i de statslige institutioner og virksomheders årlige indberetning til
Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet. De 10 statslige aktieselskaber har indberettet via
deres årsrapport i henhold til årsregnskabslovens § 99b. Datagrundlaget er stillet til rådighed for
Rambøll af Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet.
De statslige institutioner og virksomheder har via det elektroniske indberetningssystem indberet-
tet følgende oplysninger:
Boks 3-1: Indrapporterings elementer
Kønssammensætning i bestyrelsen året før indberetningsåret:
antal mænd og kvinder
Kønssammensætning i bestyrelsen for indberetningsåret:
antal mænd og kvinder
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen:
antal og pct.
Forventet årstal for indfrielse af måltallet:
årstal
Virksomhedens størrelse:
under/over 50 ansatte
Politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesorganer:
ja/ nej
Det fulde indhold af indberetningsskemaet fremgår af bilag I.
Som et supplement til indberetningen for 2017, har Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet
gennemført en mindre spørgeskemaundersøgelse vedr. institutioner og virksomheders erfaringer
med og oplevelser af reglerne. Det har været frivilligt at deltage i undersøgelsen. Spørgeskemaet
er udsendt til alle indberetningsforpligtede statslige institutioner og virksomheder, svarende til i
alt 1.197 institutioner og virksomheder. Heraf har 737 deltaget, hvilket giver en svarprocent på
ca. 62 pct. I spørgeskemaundersøgelsen indgik følgende tre spørgsmål:
Boks 3-2: Spørgeskemaundersøgelse
Har forpligtelsen til at opstille og afrapportere måltal resulteret i, at institutionens le-
delse arbejder mere aktivt med at få en ligelig kønssammensætning i det øverste le-
delsesorgan?
Har forpligtelsen til at udarbejde politikker, hvis man har over 50 ansatte, resulteret i,
at institutionens ledelse arbejder mere aktivt med at få flere kvinder ind i de øvrige le-
delsesniveauer i virksomheden?
Vurderer I generelt, at reglerne om måltal og politikker har haft en positiv betydning
for kønssammensætningen i institutionens øverste ledelse?
Det fulde indhold af spørgeskemaet fremgår af bilag II.
Ud over de kvantitative data har Rambøll gennemført interviews med fem udvalgte interessenter,
med det formål at afdække deres oplevelser og erfaringer med regelsættet fra 2012. Interview-
guiden er vedlagt og fremgår af bilag III.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0011.png
Rapport
9
3.2
Evalueringens metodiske tilgang
Indeværende afsnit beskriver kort evalueringens metodiske tilgang, herunder opmærksomheds-
punkter. I tabellen nedenfor præsenteres antal indberettende institutioner og virksomheder samt
svarprocent for analyseperioden 2013-2016. Svarprocenten har generelt ligget på et højt niveau,
svarende til omtrent 90 pct. I 2016 ses den højeste svarprocent på 96 pct. Derudover fremgår
det af tabellen, at institutioner under Undervisningsministeriets ressort udgør langt hovedparten
af de indberettende institutioner og virksomheder i samtlige år.
Tabel 3-1: Overblik over antal indberettende institutioner og virksomheder samt svarprocent, 2013-2016
Antal indberetnings-
forpligtede
Antal indberetnin-
ger
Svarprocent
Antal (pct.) fra
UVM*
2013
2014
2015
2016
1.206
1.179
1.194
1.197
1.100
1.117
1.054
1.144
91 pct.
95 pct.
88 pct.
96 pct.
1.038 (94 pct.)
1.048 (94 pct.)
986 (94 pct.)
1.072 (94 pct.)
Note: *UVM er anvendt som forkortelse for Undervisningsministeriet.
Af de 1.197 forpligtede statslige institutioner og virksomheder i 2016 har 1.144 indberettet deres
måltal og politikker. Fordeling af antal indberettende institutioner og virksomheder på ressortom-
råder er vist i nedstående tabel.
Tabel 3-2: Indberettende statslige institutioner og virksomheder, opdelt på ressortområder
Ressortområde
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Socialministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimamini-
steriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Transport-, Bygnings- og Boligmi-
nisteriet
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
I alt
Antal indberettende
institutioner
Andel
1
6
2
6
2
2
1
3
2
1
39
3
1073
3
1.144
0,1%
0,5%
0,2%
0,5%
0,2%
0,2%
0,1%
0,3%
0,2%
0,1%
3,4%
0,3%
93,8%
0,3%
Med 1.073 institutioner tegner Undervisningsministeriet sig for hovedparten af de indberettende
institutioner, svarende til 94 pct. De øvrige 71 institutioner fordeler sig på 13 ministerier med
hovedvægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet, der har 39 institutioner, der skal indbe-
rette om måltal.
Af Tabel 3-3 fremgår det, hvordan Undervisningsministeriets institutioner fordeler sig på instituti-
onstyper. Som det ses er hovedparten af de indberettende institutioner (tilsammen 69 pct.)
fri-
skoler, private grundskoler og efterskoler.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0012.png
Rapport
10
Tabel 3-3: Indberettende institutioner under Undervisningsministeriet, opdelt på institutionstype
Ressortområde
Efterskoler
Erhvervsskoler m.v.
Frie fagskoler
Friskoler og private grundskoler
Gymnasier og HF-kurser
Produktionsskoler
Voksenuddannelsescentre
Andet
I alt
Antal indberettende
institutioner
Andel
232
84
10
509
129
80
24
5
1.073
21,6%
7,8%
0,9%
47,4%
12,0%
7,5%
2,2%
05%
På baggrund af fordelingen af indberettende institutioner på ressortområder præsenteres resulta-
terne både samlet set og særskilt for Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder.
Ud over de statslige institutioner og virksomheder indgår de statslige aktieselskaber også i evalu-
eringen. Disse skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske indberetningssystem,
som det er tilfældet med de statslige institutioner og virksomheder. Data for de statslige aktiesel-
skaber er stillet til rådighed af Erhvervsstyrelsen for Ligestillingsafdelingen. Resultater for de
statslige aktieselskaber behandles separat i analysen.
Med hensyn til fortolkning af resultater er det væsentligt at fremhæve to centrale begreber, der
relaterer sig til kønssammensætning:
Ligelig kønssammensætning:
Såfremt hvert køn er repræsenteret med minimum 40.
pct.
Afbalanceret kønssammensætning:
Såfremt hvert køn er repræsenteret med mini-
mum 33 pct.
Der er foretaget en række mindre justeringer i opgørelsesmetoden sammenlignet med de tidlige-
re offentliggjorte rapporter om måltal og politikker, hvilket slår ud i mindre afvigelser i resulta-
terne.
Disse omtales herunder:
Evalueringen tager udgangspunkt i de aktuelle indberetninger for de enkelte år frem for
at tage udgangspunkt i bagudrettede tal. Dette giver et mere præcist situationsbillede.
I forbindelse med indberetningen har nogle institutioner/virksomheder kun angivet mål-
tallet som antal og ikke som andel. De tidligere offentliggjorte rapporter om måltal og po-
litikker har taget udgangspunkt i den oplyste andel og har dermed ikke medtaget de in-
stitutioner/virksomheder, der kun har oplyst antal. Dette er justeret i indeværende eva-
lueringen, hvor det opstillede måltal er beregnet som en andel med udgangspunkt i det
oplyste antal.
Som en sidste bemærkning skal det nævnes, at oplysninger om virksomhedsstørrelse (under/
over 50 ansatte) ikke er tilgængelige for 2012 og 2013. Konsekvensen heraf er, at ikke alle re-
sultater kan sammenlignes med 2012- og 2013-tal.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0013.png
Rapport
11
4.
UDVIKLINGEN I KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLI-
GE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDERS BESTYRELSE
Kapitel 4 har til formål at give status på udviklingen i kønssammensætningen i statslige instituti-
oner og virksomheders bestyrelser. Indledningsvis beskrives den generelle udvikling i kønssam-
mensætning i perioden 2012-2016. Herefter præsenteres resultaterne på et mere detaljeret ni-
veau, hvor udviklingen er opdelt på 10-procentintervaller. Desuden præsenteres resultaterne
opdelt på virksomhedsstørrelse med henholdsvis under 50 ansatte eller mindst 50 ansatte. Af-
slutningsvis præsenteres resultaterne for de statslige aktieselskaber.
4.1
Beskrivelse af udviklingen i kønssammensætningen 2012-2016
Indeværende afsnit præsenterer den generelle udvikling i kønsfordelingen. Som nævnt i afsnit
3.2 udgør enheder under Undervisningsministeriet langt størstedelen af de indberettende enhe-
der, hvorfor resultaterne både præsenteres samlet set og opdelt på Undervisningsministeriet og
øvrige ressortområder.
Allerede før reglerne trådte i kraft i april 2013 var der stort set en ligelig kønssammensætning i
bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder. Det fremgår af Figur 4-2, der viser den gen-
nemsnitlige kønssammensætning i bestyrelserne fra 2012 til 2016. Ligelig kønssammensætning
kan observeres i hele perioden, hvor den kvindelige andel i gennemsnittet ligger på omkring 40
pct. Den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelser er steget med 1,5 pct. point fra 2012 til
2016
3
. Således fremgår det, at andelen af kvinder er steget fra ca. 39,4 pct. i år 2012 til 40,9
pct. i år 2016.
Figur 4-1: Udvikling i den gennemsnitlige andel kvinder i bestyrelserne, alle ressortområder
0,3
39,4%
39,7%
0,2
39,9%
0,5
40,4%
0,5
40,9%
1,5
2012
2013
2014
2015
2016
Note: Udviklingen i figuren er angivet i pct. point.
Note: 2012: n=1.073, 2013: n=1.100, 2014: n=1.117, 2015: n=1.054, 2016: n=1.143
Figur 4-2 viser udviklingen i det gennemsnitlige antal mænd og kvinder i bestyrelsen i perioden
2012-2016. Det gennemsnitlige antal mænd og kvinder har ligget nogenlunde konstant i perio-
den. I 2012 var der i gennemsnit ca. 2,8 kvinder og ca. 4,3 mænd. I 2016 var der lidt flere kvin-
der, nemlig ca. 2,9 kvinder og lidt færre mænd, 4,2 mænd.
3
I de tidligere opgørelser indgår virksomheder med 0 kvinder og 0 mænd i bestyrelsen med en 50-50 fordeling. Dette er justeret i år,
således at institutioner/virksomheder med ingen bestyrelsesmedlemmer ikke indgår i opgørelsen af resultater. Det drejer sig om et lille
antal virksomheder på omkring 22.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0014.png
Rapport
12
Figur 4-2: Udvikling i det gennemsnitlige antal kvinder og mænd i bestyrelserne, alle ressortområder
Kvinder
5
4,3
4
4,4
4,3
4,3
Mænd
4,2
3
2,8
2,9
2,9
2,8
2,9
2
1
2012
2013
2014
2015
2016
Note: 2012: n=1.073, 2013: n=1.100, 2014: n=1.117, 2015: n=1.054, 2016: n=1.143
Opdelingen af de samlede resultater på Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder
viser endvidere, at det samlede billede beskrevet ovenfor er stærkt præget af udviklingen i Un-
dervisningsministeriet, jf. Figur 4-3. Det gennemsnitlige antal kvinder i bestyrelserne er steget
fra ca. 2,7 kvinder i 2012 til ca. 2,9 kvinder i 2016. Blandt mænd er det gennemsnitlige antal
faldet fra ca. 4,2 mænd i 2012 til ca. 4,1 mænd i 2016.
Figur 4-3: Udvikling i det gennemsnitlige antal kvinder og mænd i bestyrelserne, UVM
80%
Kvinder
5
4,2
4
40%
39%
40%
40%
41%
41%
4,3
4,3
4,2
61%
4,1
60%
60%
60%
59%
59%
Mænd
Kvinder
Mænd
3
2,7
2,9
2,9
2,8
2,9
2
20%
1
2012
2013
2014
2015
2016
0%
2012
2013
2014
2015
2016
Note: 2012: n=1.012, 2013: n=1.038, 2014: n=1.048, 2015: n=986, 2016: n=1.072
Blandt de indberettende institutioner/virksomheder på de øvrige ressortområder er kønssam-
mensætningen i bestyrelser mere ulig fordelt. I 2012 er der i gennemsnit 2,9 kvinder og 6,0
mænd i bestyrelserne. Det gennemsnitlige antal kvinder forbliver relativt konstant i perioden, og
ligger tilnærmelsesvis på niveau med Undervisningsministeriets tal.
Der er noget større forskelle på antal mænd på tværs af Undervisningsministeriet og de øvrige
ressortområder. Således var der i gennemsnit 6,0 mænd i 2012 på de øvrige ressortområder,
mens bestyrelserne i Undervisningsministeriets institutioner/virksomheder i gennemsnittet be-
stod af 4,2 mænd. Forskellen er blevet mere udlignet over tid, men der er dog fortsat flere mænd
i bestyrelserne på de øvrige ressortområder end for Undervisningsministeriet. Det skal bemær-
kes, at de øvrige ressortområder kun omfatter ca. 70 institutioner.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0015.png
Rapport
13
Figur 4-4: Udvikling i det gennemsnitlige antal kvinder og mænd i bestyrelserne, øvrige ressortområder
6,0
6
6,0
80%
Kvinder
5,0
Mænd
5,0
67%
60%
Kvinder
67%
63%
64%
Mænd
65%
5
4,9
4
40%
3
2,9
3,0
3,0
2,9
2,9
20%
2
33%
33%
37%
36%
35%
1
2012
2013
2014
2015
2016
0%
2012
2013
2014
2015
2016
Note: 2012: n=61, 2013: n=62, 2014: n=69, 2015: n=68, 2016: n=71
4.2
Analyse af udviklingen i kønssammensætningen opdelt på 10-procentintervaller
Det gennemsnitlige antal kvinder og mænd i statslige bestyrelser, som er beskrevet i afsnit 4.1
ovenfor, indfanger ikke de variationer i kønssammensætningen, der forekommer mellem de en-
kelte institutioner. I dette afsnit nuanceres kønssammensætningen ved at opdele institutionernes
kønssammensætning i 10-procentintervaller.
Figur 4-5 viser institutionernes andel af kvinder i bestyrelser over tid opdelt på 10-procent-
intervaller. Således angiver figuren, hvor stor en andel af institutionerne/ virksomhederne som
eksempelvis har 20-29 pct. kvinder i bestyrelsen i et pågældende år, samt hvordan udviklingen
har været siden 2012.
Som det fremgår af figuren, dækker det gennemsnitlige resultat over en stor spredning. Der er
således bestyrelser, hvor kvinderne udgør 0-9 pct., men også bestyrelser hvor kvinderne udgør
91-100 pct., om end det er et meget begrænset antal. Lidt over halvdelen af de statslige institu-
tioner/virksomheder (51 pct.) svarende til 583 institutioner/virksomheder lever op til kravet om
en ligelig kønssammensætning. Sammenlignet med 50 pct. i 2015 er der tale om en lille stigning
på 1 pct. point.
Derudover fremgår det for 2016, at den ulige kønssammensætning blandt ca. 40 pct. af de stats-
lige institutioner skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens den for ca. 10 pct. skyldes en
underrepræsentation af mænd. Hovedparten af de indberettende statslige institutioner, der har
en underrepræsentation af mænd er uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriets
ressort. Der kan iagttages samme tendens for de foregående år.
Af figuren fremgår det ligeledes, at en forholdsvis stor andel af institutioner/ virksomheder har en
andel kvinder på mellem 20-39 pct. Dette er gældende med begrænsede forskelle for hele perio-
den 2012 til 2016.
Hvad angår opdeling af resultater på Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder, har
Undervisningsministeriet flest institutioner med en høj andel kvinder i bestyrelser. De ovenover
omtalte konklusioner gælder derfor også for Undervisningsministeriet.
For de øvrige ressortområder ses der samlet set en stigning i andelen af virksomheder med en
ligelig kønssammensætning på 2 pct. point fra 2015 til 2016. I 2016 ses der et lille fald i andelen
af institutioner/ virksomheder, der har 40-50 pct. kvinder i bestyrelser sammenlignet med de
andre år. Omvendt stiger andelen af virksomheder med 51-60 fordeling en anelse.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0016.png
Rapport
14
For en detaljeret overblik over fordelingen på 10-procentintervaller for hhv. Undervisningsmini-
steriet og øvrige ressortområder, henvises til bilag IV.
Figur 4-5: Kvindelig andel i bestyrelser, alle ressortområder, angivet i 10-procentintervaller
40%
30%
20%
10%
0%
2012 (n=64)
2013 (n=70)
2014 (n=54)
2015 (n=54)
2016 (n=52)
2012 (n=92)
2013 (n=85)
2014 (n=82)
2015 (n=75)
2016 (n=77)
2012 (n=213)
2013 (n=197)
2014 (n=214)
2015 (n=207)
2016 (n=212)
2012 (n=95)
2013 (n=116)
2014 (n=114)
2015 (n=90)
2016 (n=105)
2012 (n=338)
2013 (n=358)
2014 (n=364)
2015 (n=339)
2016 (n=375)
2012 (n=170)
2013 (n=166)
2014 (n=178)
2015 (n=186)
2016 (n=208)
2012 (n=29)
2013 (n=30)
2014 (n=53)
2015 (n=25)
2016 (n=33)
2012 (n=53)
2013 (n=61)
2014 (n=40)
2015 (n=59)
2016 (n=65)
2012 (n=15)
2013 (n=11)
2014 (n=13)
2015 (n=14)
2016 (n=10)
2012 (n=4)
2013 (n=6)
2014 (n=5)
2015 (n=5)
2016 (n=6)
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Note: 2012: n=1.073, 2013: n=1.100, 2014: n=1.117, 2015: n=1.054, 2016: n=1.143
Ligestillingsafdelingen har ovenfor og i de årlige rapporter om måltal og politikker på statens
område anvendt
metoden med at ”runde op”
til 40 pct. i forbindelse med beregningerne af de
statslige institutioner og virksomheders kønssammensætning i bestyrelserne. Det betyder, at i
tilfælde med fire bestyrelsesmedlemmer er det først regnet for en ligelig kønssammensætning,
når der er to af hvert køn.
Erhvervsstyrelsen har i 2016 opdateret/præciseret deres vejledning over for de private virksom-
heder ift., hvornår der kan siges at foreligge en såkaldt ligelig kønsfordeling. Således skal virk-
somhederne fra 2016 blot have den procentsats, der er tættest på 40 pct. uden at overskride de
40 pct. for at opfylde lovens krav om en ligelig kønssammensætning.
Anvendes Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode tilnærmelsesvis, skal intervallerne 30-39 pct. og
61-70 pct. medregnes som værende ligelig kønssammensætning. Med denne opgørelsesmetode
lever 61-64 pct. af de statslige institutioner/ virksomheder op til kravet om en ligelig kønssam-
mensætning i bestyrelsen i perioden 2013-2016. For 2016 drejer det sig om 63 pct.
4.3
Analyse af udvikling i kønssammensætning opdelt på virksomhedsstørrelse
Dette afsnit har til formål at belyse, hvorvidt kønssammensætningen varierer på tværs af virk-
somhedsstørrelse. Analysen baserer sig på perioden 2014-2016, da det i 2012 og 2013 ikke var
oplyst, hvorvidt institutionen/virksomheden havde under 50 eller mindst 50 ansatte. Alle statslige
institutioner og virksomheder med mindst 50 ansatte skal ifølge ligestillingslovens § 11, stk. 4,
udarbejde en politik for at fremme en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
Figur 4-6 viser den gennemsnitlige andel kvinder i institutionerne/virksomheders bestyrelser
opdelt på virksomhedsstørrelse. Som tidligere nævnt betragtes kønssammensætningen som lige-
lig, hvis hvert køn er repræsenteret med en andel på minimum 40 pct. Omvendt betragtes køns-
sammensætningen som afbalanceret, hvis hvert køn er repræsenteret med minimum 33 pct.
Alle statslige institutioner og virksomheder har i gennemsnittet enten en ligelig eller afbalanceret
kønssammensætning, med en tendens til at de større statslige institutioner og virksomheder med
mindst 50 ansatte placerer sig tættere på en afbalanceret kønssammensætning. Som det frem-
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0017.png
Rapport
15
går af figuren, har de mindre virksomheder med under 50 ansatte omvendt en højere andel kvin-
der i deres bestyrelse. Andelen har stort set ligget uændret på omkring 42 pct. over alle år.
Blandt de større virksomheder stiger den gennemsnitlige andel med ca. 2 pct. point fra 2014 til
2016. Forskellen mellem de mindre og større virksomheder ligger på ca. 6 pct. point i 2014 og
2015, mens den er ca. 4 pct. point i 2016.
Figur 4-6: Kønssammensætning i bestyrelser, kvindelig andel, alle ressortområder
60%
Under 50 ansatte
Mindst 50 ansatte
41,6%
40%
36,2%
42,3%
36,1%
42,0%
38,3%
20%
0%
2014
2015
2016
Note: Under 50 ansatte - 2014: n=758, 2015: n=701, 2016: n=779; Mindst 50 ansatte - 2014: n=348,
2015: n=331, 2016: n=355
I det følgende opdeles den samlede udvikling på tværs af virksomhedsstørrelse yderligere på
ressortområder, og der ses nærmere på Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder.
Generelt ses en positiv udvikling over tid mod en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser
både for Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder samt for institutioner og virk-
somheder under de øvrige ressortområder.
Udviklingen i institutioner under Undervisningsministeriet følger generelt den samlede gennem-
snitlige udvikling, som blev omtalt ovenfor. Blandt de større institutioner ser vi en stigning i an-
delen af kvinder på ca. 3 pct. point fra 2014 til 2016. Den gennemsnitlige andel kvinder stiger
således fra ca. 36 pct. i 2014 til ca. 39 pct. i 2016. Det fremgår af figur 4-7. Blandt institutioner
med under 50 ansatte er der en ligelig kønssammensætning over tid, hvor andelen af kvinder
ligger omkring 42 pct.
For øvrige ressortområder ser udviklingen i kønssammensætningen blandt mindre og større insti-
tutioner/virksomheder anderledes ud. Blandt institutioner og virksomheder med under 50 ansatte
stiger andelen af kvinder med ca. 4 pct. point fra 2014 til 2016. Det fremgår af Figur 4-7. Om-
vendt ses der et fald på omkring ca. 4 pct. point i andelen af kvinder i bestyrelser i de større
virksomheder, hvor andelen falder fra ca. 38 pct. i 2014 til ca. 34 pct. i 2016. Det skal bemær-
kes, at den beskrevne udvikling for institutioner og virksomheder under øvrige ressortområder
vedrører en forholdsvis lille gruppe institutioner og virksomheder.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0018.png
Rapport
16
Figur 4-7: Kvindelig andel i bestyrelser,
opdelt på størrelse, UVM
Figur 4-8: Kvindelig andel i bestyrelser,
opdelt på størrelse, øvrige ressortområder
60%
Under 50 ansatte
Mindst 50 ansatte
60%
Under 50 ansatte
Mindst 50 ansatte
41,8%
40%
35,9%
42,6%
36,1%
42,1%
39,0%
40%
38,1%
34,3%
34,7% 35,8%
38,5%
33,9%
20%
20%
0%
2014
2015
2016
0%
2014
2015
2016
Note: UVM: Under 50 ansatte - 2014: n=738, 2015: n=683, 2016: n=759; Mindst 50 ansatte - 2014: n=300,
2015: n=284, 2016: n=306; Øvrige ressortområder: Under 50 ansatte - 2014: n=20, 2015: n=20, 2016:
n=21; Mindst 50 ansatte - 2014: n=48, 2015: n=46, 2016: n=49
4.4
Særskilt om ligelig kønsfordeling i bestyrelser i statslige aktieselskaber
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske indberet-
ningssystem. Deres indberetning af måltal og politikker foretages i henhold til årsregnskabslo-
vens § 99 b.
Indeværende afsnit belyser kønsfordelingen i de statslige aktieselskaber. I beskrivelsen indgår i
alt 10 statslige aktieselskaber, som svarer til den opgørelse, der er modtaget fra Erhvervsstyrel-
sen. Der er taget udgangspunkt i aktieselskabernes årsrapporter for 2016. Den indrapporterede
kønssammensætning for 2016 fremgår af Tabel 4-1.
Det gennemsnitlige antal kvinder i bestyrelsen i de 10 statslige aktieselskaber er 1,6 kvinder,
svarende til ca. 31 pct. Mænd udgør de resterende ca. 69 pct. i gennemsnit, som dækker over et
gennemsnitligt antal mænd på 3,2 mænd.
Tabel 4-1: Kønssammensætning i de statslige aktieselskaber, 2016
Kvinder
Antal
Bornholmstrafikken Holding A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klasselotteri A/S
DONG Energy A/S
Statens Ejendomssalg A/S
Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Sund og Bælt Holding A/S
TV2/Danmark A/S
Vestjysk Bank A/S
Gennemsnit
Kilde: Aktieselskabernes årsrapporter for 2016.
1
0
2
2
3
2
0
2
3
1
1,6
Andel
33%
0%
50%
50%
38%
40%
0%
33%
50%
17%
31,1%
Antal
2
3
2
2
5
3
3
4
3
5
3,2
Mænd
Andel
67%
100%
50%
50%
63%
60%
100%
67%
50%
83%
68,9%
7 ud af 10 aktieselskaber lever op til reglerne om en ligelig kønssammensætningen i bestyrelsen.
Omvendt betyder det, at tre aktieselskaber ikke har en ligelig kønssammensætning og er dermed
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
17
forpligtet til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn. Blandt disse har to opstillet mål-
tal på hhv. 40 og 30 pct.
5 ud af 10 aktieselskaber har mindst 50 ansatte og er forpligtet til at udarbejde en politik for det
underrepræsenterede køn i virksomhedens øvrige ledelsesniveauer. Alle 5 angiver, at de har en
politik. Et aktieselskab har mindst 50 ansatte og er ikke forpligtet til at have en politik, da de i
forvejen har en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0020.png
Rapport
18
5.
UDVIKLINGEN I EFTERLEVELSE AF REGLERNE OM
MÅLTAL OM LIGELIG KØNSFORDELING
Ifølge ligestillingslovens § 11 er alle statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en lige-
lig kønssammensætning i deres bestyrelser, forpligtet til at opstille måltal for det underrepræsen-
terede køn. Dette kapitel ser nærmere på udviklingen i efterlevelse af regler om måltal.
5.1
Generel udvikling i måltal fra 2013-2016
Andelen af statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning,
og som dermed er forpligtet til at opstille måltal, har været faldende i perioden 2013-2016, fra
52 pct. i 2013 til 49 pct. i 2016. Det fremgår af figur 5-1.
Ses der på hvor stor en andel af de forpligtede statslige institutioner og virksomheder, der har
sat måltal, kan det konstateres, at tallet er svingende i perioden 2013-2016. Fra 2013 til 2014
ses et fald i andelen af de forpligtede institutioner/virksomheder, der har opstillet et måltal fra 86
pct. til 79 pct., jf. Figur 5-1.
Derefter vender udviklingen og andelen af statslige institutioner/ virksomheder, der opstiller mål-
tal stiger støt frem til 2016. Således har 85 pct. af de forpligtede institutioner/virksomheder op-
stillet måltal for det underrepræsenterede køn i 2016. Omvendt peger analysen på, at antallet af
forpligtede institutioner/virksomheder, der ikke har opstillet måltal for det underrepræsenterede
køn, er faldet fra ca. 21 pct. i 2014 til 15 pct. i 2016, svarende til ca. 6 pct.point.
Figur 5-1: Andel statslige institutioner uden en ligelig kønssammensætning, der har opstillet måltal
100%
86%
80%
79%
82%
85%
60%
53%
52%
51%
50%
49%
40%
20%
0%
2012
2013
2014
2015
2016
Andel med ulig kønssammensætning
Andel der har opstillet måltal
Note: 2012: n=565, 2013: n=576, 2014: n=575, 2015: n=529, 2016: n=560
Ses der nærmere på gruppen af de forpligtede institutioner/virksomheder, der ikke har opstillet
måltal for det underrepræsenterede køn, udgør Undervisningsministeriets enheder størstedelen.
Opdeles de samlede resultater for andelen af de forpligtede institutioner/virksomheder under
Undervisningsministeriet og de øvrige ressortområder, observeres store forskelle på tværs af
disse to.
For det første fremgår det, at andelen af de forpligtede institutioner/virksomheder under Under-
visningsministeriet som har opstillet måltal i perioden 2013-2016 generelt ligger på et højere
niveau. Omvendt er det en betydelig lavere andel institutioner/virksomheder fra øvrige ressort-
områder, der har opstillet måltal. Det gælder eksempelvis kun ca. 64 pct. af institutionerne fra
andre ressortområder i 2016 mod ca. 87 pct. af institutionerne under Undervisningsministeriet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0021.png
Rapport
19
For det andet har andelen af institutioner/virksomheder, der har opstillet måltal, været støt sti-
gende for Undervisningsministeriets ressort i den betragtede periode. For andre ressortområder
ses en stigning fra 2014 til 2015, hvorefter udviklingen er uændret fra 2015 til 2016.
Figur 5-2: Andel forpligtede institutioner/virksomheder, der har opstillet måltal, opdelt på ressortområ-
de
100%
81%
80%
60%
60%
64%
64%
83%
87%
UVM
Øvrige
40%
20%
0%
2014
2015
2016
Note: UVM: 2014: n=432, 2015: n=413, 2016: n=454; Øvrige ressortområder: 2014: n=24, 2015: n=21,
2016: n=23
5.2
Analyse af spredning i institutioner/virksomheders opstillede måltal
Langt størstedelen af de statslige institutioner og virksomheder opstiller et måltal i intervallet 40-
50 pct. Det gælder hele perioden 2013-2016. Dette fremgår af figuren nedenfor. I 2016 er der en
højere andel af institutioner og virksomheder, der har opstillet måltal for det underrepræsentere-
de køn i interval 51-60 pct. end i de foregående år. Tilsvarende ses et fald i andelen af virksom-
heder, der opstiller måltal mellem 40 og 50 pct. Således har 209 institutioner/virksomheder i
2016, svarende til 44 pct., sat måltal for det underrepræsenterede køn i intervallet 40-50 pct. I
2014 og 2015 var der omkring hhv. 68 pct. og 69 pct. af institutionerne/virksomhederne, der
opstillede måltal i intervallet 40-50 pct. Omvendt ses det, at en forholdsvis stor andel, ca. 25 pct.
(i 2016), har sat måltallet i intervallet 51-60 pct. Dette er en betydelig stigning sammenlignet
med de forudgående år (hvor andelen i intervallet 51-60 kun lå på omkring ca. 1 pct. i hhv. 2014
og 2015).
Det næst hyppigste måltal som institutioner/ virksomheder fastsætter, ligger mellem 30-39 pct.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0022.png
Rapport
20
Figur 5-3: Fordeling af opstillede måltal for det underrepræsenterede køn, alle ressortområder
80%
60%
40%
20%
0%
2013 (n=7)
2014 (n=4)
2015 (n=5)
2016 (n=5)
2013 (n=8)
2014 (n=9)
2015 (n=6)
2016 (n=7)
2013 (n=42)
2014 (n=41)
2015 (n=31)
2016 (n=48)
2013 (n=96)
2014 (n=82)
2015 (n=84)
2016 (n=78)
2013 (n=317)
2014 (n=312)
2015 (n=300)
2016 (n=209)
2013 (n=3)
2014 (n=4)
2015 (n=6)
2016 (n=120)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=6)
2013 (n=1)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=1)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=4)
2014 (n=4)
2015 (n=2)
2016 (n=3)
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Note: 2013: n=478, 2014: n=456, 2015: n=434, 2016: n=477
Blandt institutioner under Undervisningsministeriets ressortområde observeres tilsvarende kon-
klusioner, som for ressortområderne samlet set. De opstillede måltal fordeler sig ligeledes på
tværs af alle intervaller, og der er institutioner og virksomheder, der opstiller måltal i yderkan-
terne, om end det drejer sig om et begrænset antal. Heri adskiller de sig fra de øvrige ressortom-
råder, hvor måltal primært er fokuseret omkring midten. Det fremgår af figur 5-4 og figur 5-5
nedenfor.
Figur 5-4: Fordeling af opstillede måltal for det underrepræsenterede køn, UVM
80%
60%
40%
20%
0%
2013 (n=7)
2014 (n=4)
2015 (n=5)
2016 (n=5)
2013 (n=8)
2014 (n=8)
2015 (n=5)
2016 (n=7)
2013 (n=39)
2014 (n=38)
2015 (n=29)
2016 (n=43)
2013 (n=92)
2014 (n=77)
2015 (n=83)
2016 (n=76)
2013 (n=304)
2014 (n=297)
2015 (n=283)
2016 (n=198)
2013 (n=3)
2014 (n=4)
2015 (n=6)
2016 (n=115)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=6)
2013 (n=1)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=1)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=4)
2014 (n=4)
2015 (n=2)
2016 (n=3)
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Note: 2013: n=458, 2014: n=432, 2015: n=413, 2016: n=454
For de øvrige ressortområder fremgår det også, at langt størstedelen af institutionerne/virksom-
hederne har opstillet et måltal, der ligger mellem 40 og 50 pct. i perioden 2013-2016. For 2016
ses endvidere en stigning i antallet af institutioner/virksomheder med måltal i intervallet 51-60
pct. Det skal bemærkes, at der er tale om en lille gruppe på 5 institutioner /virksomheder.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0023.png
Rapport
Note: 2013: n=20, 2014: n=24, 2015: n=21, 2016: n=23
Figur 5-5: Fordeling af opstillede måltal for det underrepræsenterede køn, øvrige ressortområder
20%
40%
60%
80%
0%
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=1)
2015 (n=1)
2016 (n=0)
2013 (n=3)
2014 (n=3)
2015 (n=2)
2016 (n=5)
2013 (n=4)
2014 (n=5)
2015 (n=1)
2016 (n=2)
2013 (n=13)
2014 (n=15)
2015 (n=17)
2016 (n=11)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=5)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
21
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0024.png
Rapport
22
6.
UDVIKLINGEN I EFTERLEVELSE AF REGLER OM POLI-
TIKKER OM LIGELIG KØNSFORDELING I DE ØVRIGE LE-
DELSESNIVEAUER
Ifølge ligestillingslovens § 11 skal alle statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte
eller flere udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn i deres øvrige
ledelsesniveauer. Dette kapitel beskriver udviklingen i efterlevelse af reglerne om udarbejdelse af
politikker.
6.1
Analyse af udviklingen i efterlevelse af reglerne om politikker vedr. ligelig kønsforde-
ling
Ser vi på udviklingen i perioden 2014-2016, kan der ikke drages entydige konklusioner med hen-
syn til udviklingen i efterlevelse af reglerne om udarbejdelse af politikker. Figur 6-1 indeholder en
oversigt over, hvor stor en andel forpligtede institutioner/virksomheder, der har udarbejdet en
politik for det underrepræsenterede køn i perioden 2014-2016. År 2013 fremgår ikke af figuren,
da det for 2013 ikke er muligt at identificere, hvor mange institutioner/virksomheder der har
været forpligtet til at udarbejde politikker for det underrepræsenterede køn. Dette skyldes mang-
lende oplysning om virksomhedsstørrelse, dvs. om virksomheden har under 50 eller mindst 50
ansatte.
4
Som det fremgår af Figur 6-1, er der fra 2014 til 2015 en positiv udvikling i forhold til andelen af
de forpligtede institutioner/virksomheder, der har udarbejdet en politik for ligelig kønssammen-
sætning. Således er der ca. 3 pct. point flere institutioner/virksomheder, der har udarbejdet en
politik. Omvendt ser vi et fald på 7 pct. point fra 2015 til 2016. I 2015 er der ca. 61 pct. af de
forpligtede virksomheder, der har udarbejdet en politik for ligelig kønssammensætning. I 2016 er
den tilsvarende andel ca. 54 pct., hvilket svaret til et fald på omkring 7 pct. point.
Figur 6-1: Udvikling i efterlevelse af reglerne om politikker, alle områder, 2014-2016
80%
Har en politik
Har ikke en politik
57,8%
61,1%
54,2%
42,2%
45,8%
38,9%
60%
40%
20%
0%
2014
2015
2016
Note: 2014: n=256, 2015: n=275, 2016: n=271
4
I 2013 har 276 ud af 1.101 institutioner/virksomheder angivet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer. Heraf er 91 pct. enheder under Undervisningsministeriet, mens de resterende 9 pct. er fra de øvrige ressortområder.
I årsrapporten for 2013 vurderes det, at ca. 60-70 pct. af de 1101 indberettende institutioner/virksomheder har under 50 ansatte og
dermed ikke er forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen.
I 2016 angiver 355 institutioner/virksomheder, at de har mindst 50 ansatte. Blandt disse har 84 angiver i friteksten, at de i forvejen
har en ligelig kønsfordeling i de øvrige ledelsesniveauer. Derved er 271 institutioner/virksomheder i 2016 forpligtet til at udarbejde
politikker. For lignende oplysninger vedr. 2014 og 2015 henvises til hovedrapporterne om måltal og politikker for de pågældende år.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0025.png
Rapport
23
Opdeles de samlede resultater på Undervisningsministeriet og øvrige ressortområder, ses følgen-
de tendenser. Blandt Undervisningsministeriets institutioner har andelen, der har udarbejdet en
politik været svingende i perioden 2014-2016. Omvendt ser vi en stigning i andelen af forpligtede
institutioner/ virksomheder fra øvrige ressortområder, der har udarbejdet en politik.
Af Figur 6-2 fremgår det, at andelen af institutioner/virksomheder under Undervisningsministeri-
et, der har udarbejdet en politik for ligelig kønssammensætning, falder fra ca. 61 pct. i 2015 til
ca. 52 pct. i 2016. I 2016 er der tilnærmelsesvis lige mange institutioner/virksomheder, der har
udarbejdet en politik, og der ikke har udarbejdet en politik. Blandt de øvrige ressortområder har
andelen af institutioner/virksomheder, der har udarbejdet en politik, været stigende fra 2014 til
2016, hvor den største stigning har været fra 2015 til 2016. I denne periode er der således tale
om en stigning på ca. 7 pct.point.
Figur 6-2: Udvikling i efterlevelse af reglerne om
politikker, UVM, 2014-2016
Figur 6-3: Udvikling i efterlevelse af reglerne
om politikker, øvrige, 2014-2016
80%
60,5%
60%
61,0%
Har en politik
Har ikke en politik
80%
61,7%
Har en politik
Har ikke en politik
68,3%
51,7%
39,5%
39,0%
60%
48,3%
57,3%
42,7%
40%
40%
38,3%
31,7%
20%
20%
0%
2014
2015
2016
0%
2014
2015
2016
Note: 2014: n=218, 2015: n=228, 2016: n=230
Note: 2014: n=38, 2015: n=47, 2016: n=41
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0026.png
Rapport
24
7.
VURDERING AF ORDNINGEN VEDR. REGLER OM LIGELIG
KØNSFORDELING OG PERSPEKTIVERING
I dette kapitel præsenteres de statslige institutioner og virksomheders vurderinger af og erfarin-
ger med de regler, der trådte i kraft i 2013. Indledningsvis beskrives resultater fra et mindre
spørgeskema, som er gennemført blandt de indberetningsforpligtede institutioner/virksomheder i
2016 (udsendt af Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet). Herefter sammenfattes de centra-
le pointer fra kvalitative interviews, der er gennemført med 5 statslige institutioner med henblik
på at belyse deres oplevelser og erfaringer med reglerne.
7.1
Statslige institutioner og virksomheders egne vurderinger af arbejdet med ordningen
Som et supplement til det elektroniske indberetningsskema i 2016 har de statslige institutioner
og virksomheder haft mulighed for at besvare et mindre spørgeskema. Formålet med spørge-
skemaet har været at afdække institutionerne/virksomhedernes overordnede erfaringer med og
oplevelser af de nye regler. Det var frivilligt at besvare spørgeskemaet. Ud af de 1.144 indberet-
tende institutioner/virksomheder har 737 svaret, hvilket giver en svarprocent på ca. 65 pct.
Institutionerne/virksomhederne er blevet bedt om at vurdere, hvorvidt reglerne om måltal og
politikker generelt har haft en positiv betydning for kønssammensætningen i institutionen/ virk-
somhedens øverste ledelse. Overordnet set angiver hovedparten af institutioner/virksomhederne,
at reglerne kun i begrænset omfang har haft en positiv betydning. Således svarer ca. 50 pct.
”slet
ikke”, mens 25 pct. svarer
”i
ringe grad”.
Der ses umiddelbart tre mulige forklaringer herpå.
-
For det første kan det indikere, at institutionerne/virksomhederne i forvejen har arbejdet
aktivt for at få en ligelig kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan.
-
For det andet kunne det være et udtryk for, at disse institutioner/virksomheder i forvejen
har en ligelig kønssammensætning. I nedstående figur er andelen, der i forvejen har en
ligelig kønssammensætning, skraveret. Eksempelvis har 50 pct. svaret, at reglerne slet
ikke har haft positiv betydning for kønssammensætningen i bestyrelsen, jf. figur 7-1.
Blandt disse har 48 pct. allerede en ligelig kønssammensætning.
For det tredje kan det skyldes, at institutionerne/virksomhederne ikke anser det for væ-
rende centralt, da kompetencerne eksempelvis kan vægtes højere end køn.
-
Figur 7-1: Vurderer I generelt, at reglerne om måltal og politikker har haft en positiv betydning for køns-
sammensætningen i institutionens øverste ledelse?
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Slet ikke
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Vurdering
Ligelig kønssammensætning
Note: I figuren indgår 703 besvarelser.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0027.png
Rapport
25
Ses der mere specifikt på institutionerne/virksomhedernes vurdering af reglen om at opstille mål-
tal, svarer en overvægt af disse (65 pct.), at forpligtigelsen
”i
ringe grad” eller
”slet
ikke” har
resulteret i, at de arbejder mere aktivt med at få en ligelig kønsfordeling i deres bestyrelse.
Blandt
dem der har angivet ”slet ikke”
har 42 pct. i forvejen en ligelig kønssammensætning. Det
fremgår af figur 7-2.
Figur 7-2: Har forpligtelsen til at opstille og afrapportere om måltal resulteret i, at institutionens ledelse
arbejder mere aktivt med at få en ligelig kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan?
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Slet ikke
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Vurdering
Ligelig kønssammensætning
Note: I figuren indgår 737 besvarelser.
Ses der mere specifikt på, hvorvidt reglerne om, at der skal udarbejdes politikker, har resulteret
i, at ledelsen har arbejdet mere aktivt med at få flere kvinder ind i de øvrige ledelsesniveauer, er
der en overvægt af institutioner/virksomheder (61 pct.), som angiver
”i
ringe grad” eller
”slet
ikke”. Blandt dem,
der har angivet ”slet ikke”, har ca. 52 pct. en ligelig kønssammensætning i
det øverste ledelsesorgan. Ca. en tredjedel svarer
”i
nogen grad”, mens ca. syv pct. svarer
”i
meget høj” eller
”i
høj grad”, jf. figur 7-3.
Figur 7-3: Har forpligtelsen til at udarbejde politikker, hvis man har over 50 ansatte, resulteret i, at insti-
tutionens ledelse arbejder mere aktivt med at få flere kvinder ind i de øvrige ledelsesniveauer i virksom-
heden?
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Slet ikke
0%
10%
20%
30%
40%
50%
Vurdering
Ligelig kønssammensætning
Note: I figuren indgår 243 besvarelser. Kun virksomheder med over 50 ansatte er medtaget.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
Rapport
26
7.2
Præsentation og analyse af de kvalitative interviews med interessenter
For at kunne anskueliggøre og sandsynliggøre mulige påvirkninger af udviklingstender i køns-
sammensætningen i statslige institutioner og virksomheder har Rambøll gennemført 5 kvalitative
interviews med statslige institutioner. Disse er med til at belyse institutionerne/virksomhedernes
oplevelser og erfaringer med de nye regler. De generelle oplevelser og erfaringer på tværs af de
5 udvalgte institutioner peger overordnet set i samme retning.
For det første bliver det i interviewene understreget, at det fortsat er kompetencer frem for køn,
der er afgørende. Dette er i overensstemmelse med lovgivningen. Samtidig bliver dette svar nu-
anceret ved, at interessenterne fremhæver, hvis valget står mellem to lige kompetente ansat-
te/bestyrelsesmedlemmer, er der fokus på at udvælge det underrepræsenterede køn.
For det andet påpeges det, at ordningen
i sig selv
ikke har ført til en mere ligelig kønssammen-
sætning i bestyrelser og det øvre ledelsesniveau. Alle er enige om, at ordningen har været med
til at skabe opmærksomhed på ligelig kønssammensætning og øge bevidstheden om dette. Det
giver anledning til, i hvert fald mindst én gang om året, at se sig selv
’kritisk efter i sømmene’.
De fleste har i forvejen haft fokus på en ligelig kønssammensætning, og det kommer derfor ikke
som noget nyt for dem.
Det forhold, der påpeges som værende afgørende i forhold til en ligelig kønssammensætning på
institutionen, er, at der er en velvilje til at gøre en indsats på området blandt ledelsen. Der skal
være opbakning til at sætte fokus på kønssammensætning i form af eksempelvis prioritering af
initiativer, der kan fremme en ligelig kønssammensætning.
Indberetningen af måltal og politikker anses som en rutinepræget opgave, og det opleves derfor
ikke som en administrativ byrde. Til gengæld fremhæves det, at det kan være svært at se formå-
let med indberetningen. Der er ikke synlighed om, hvad indberetningen konkret kan bruges til i
relation til udviklingsarbejdet hen imod en mere ligelig kønssammensætning. Så koblingen mel-
lem dokumentation og en evt. ændret praksis er ikke tydelig.
Desuden pointeres, at fraværet af konsekvenser ved manglende målopfyldelse skaber endnu
større usikkerhed om, hvordan indberetningen kan bruges mere målrettet til at arbejde med lige-
lig kønssammensætning. Derudover sættes der spørgsmålstegn ved den passive tilgang, hvor
institutioner/virksomheder bliver bedt om at opstille et måltal, da dette ikke kan stå alene. Der er
derfor mere brug for en aktiv handling, hvis det skal have et liv på institutioner-
ne/virksomhederne.
Repræsentanter for de interviewede institutioner fremhæver to udfordringer i relation til indbe-
retningen:
Den ene udfordring relaterer sig til tidsperspektivet. Det er poster, som ikke skiftes ofte,
og derfor kan der godt gå noget tid, før det dels er muligt at påvirke kønssammensæt-
ning og dels at se en udvikling. Det er derfor vigtigt at holde sig dette for øje, når man se
på udviklingen i kønssammensætningen fire år efter lovens ikrafttræden.
Derudover er der flere, der påpeger, at deres bestyrelse udpeges eksternt, hvilket gør, at
de ikke har en direkte indflydelse på kønssammensætningen. Deres opgave består derfor
i at indstille, hvem de skal pege på, men de har ingen direkte indflydelse på, hvem der
bliver valgt. Derfor peges der på, at det kan være svært at opstille realistiske måltal og
et realistisk tidspunkt for indfrielse af målene. I relation hertil nævnes det, at det kan
være svært at forklare/begrunde, hvorfor de opstillede mål ikke er indfriet.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0029.png
Rapport
27
BILAG I: ELEKTRONISK INDBERETNINGSSKEMA
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0030.png
Rapport
28
BILAG II: SUPPLERENDE SPØRGESKEMA
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0031.png
Rapport
29
BILAG III: INTERVIEWGUIDE
Navn:
Institution:
Tidspunkt for interview:
Interviewer:
1. Navn og stilling
2. Arbejder institutionens ledelse aktivt med at fastholde og/eller fremme en ligelig
kønssammensætning i deres bestyrelse og øvrig ledelse?
Hvis ja
- hvordan arbejder I med området, herunder om der har været en positiv udvikling over
tid?
Hvis nej
- hvorfor ikke? Har I planer om det i fremtiden?
3. Vurderer du/I, at reglerne om måltal og politikker haft en positiv betydning for insti-
tutionens arbejde med at fastholde og/eller opnå en ligelig kønssammensætning i be-
styrelse og øvrig ledelse?
Hvis ja
- på hvilken måde?
Hvis nej
- hvorfor ikke? Har I allerede har en ligelig kønssammensætning
både i bestyrelsen
og øvrig ledelse?
3. Kan du fortælle lidt omkring jeres konkrete erfaringer med reglerne? Har det ek-
sempelvis været administrativt besværligt at udfylde? Eller har du/I andre bemærk-
ninger, vi skal tage med videre?
LIU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 33: "Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i bestyrelser i statslige institutioner og virksomheder - evalueringen er udarbejdet af Rambøll Management Consulting på opdrag fra Ligestillingsafdelingen i Udenrigsministeriet, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1835988_0032.png
Rapport
Nedstående to figurer viser kønssammensætning angivet i 10-procentintervaller for hhv. Under-
visningsministeriet og øvrige ressortområder.
Note: 2012: n=61, 2013: n=62, 2014: n=69, 2015: n=68, 2016: n=71
Note: 2012: n=1.012, 2013: n=1.038, 2014: n=1.048, 2015: n=986, 2016: n=1.072
Figur IV-2: Kvindelig andel i bestyrelser, øvrige ressortområder, angivet i 10-procentintervaller
Figur IV-1: Kvindelig andel i bestyrelser, UVM, angivet i 10-procentintervaller
BILAG IV: KØNSSAMMENSÆTNING ANGIVET I 10-
PROCENTINTERVALLER
10%
20%
30%
40%
10%
20%
30%
40%
0%
0%
2012 (n=4)
2013 (n=4)
2014 (n=4)
2015 (n=7)
2016 (n=8)
2012 (n=6)
2013 (n=6)
2014 (n=6)
2015 (n=6)
2016 (n=4)
2012 (n=12)
2013 (n=12)
2014 (n=8)
2015 (n=6)
2016 (n=8)
2012 (n=14)
2013 (n=13)
2014 (n=17)
2015 (n=12)
2016 (n=15)
2012 (n=21)
2013 (n=23)
2014 (n=25)
2015 (n=28)
2016 (n=27)
2012 (n=4)
2013 (n=3)
2014 (n=4)
2015 (n=7)
2016 (n=8)
2012 (n=0)
2013 (n=1)
2014 (n=3)
2015 (n=1)
2016 (n=0)
2012 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=1)
2015 (n=1)
2016 (n=1)
2012 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=1)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2012 (n=0)
2013 (n=0)
2014 (n=0)
2015 (n=0)
2016 (n=0)
2012 (n=60)
2013 (n=66)
2014 (n=50)
2015 (n=47)
2016 (n=44)
2012 (n=86)
2013 (n=79)
2014 (n=76)
2015 (n=69)
2016 (n=73)
2012 (n=201)
2013 (n=185)
2014 (n=206)
2015 (n=201)
2016 (n=204)
2012 (n=81)
2013 (n=103)
2014 (n=97)
2015 (n=78)
2016 (n=90)
2012 (n=317)
2013 (n=335)
2014 (n=339)
2015 (n=311)
2016 (n=348)
2012 (n=166)
2013 (n=163)
2014 (n=174)
2015 (n=179)
2016 (n=200)
2012 (n=29)
2013 (n=29)
2014 (n=50)
2015 (n=24)
2016 (n=33)
2012 (n=53)
2013 (n=61)
2014 (n=39)
2015 (n=58)
2016 (n=64)
2012 (n=15)
2013 (n=11)
2014 (n=12)
2015 (n=14)
2016 (n=10)
2012 (n=4)
2013 (n=6)
2014 (n=5)
2015 (n=5)
2016 (n=6)
0-9
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
30