Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1838751_0001.png
________________________________________________________
Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer.
Blog på Filmmagasinet Ekkos hjemmeside.
Med udkig over filmbranchen
20. dec. 2017 | 10:35
Sandheden om dansk film
Foto | Adomeit Film
Forståeligt alle skuespillerne i Annika Bergs Team Hurricane ser mutte ud. Det går ad helvede til i dansk film.
Internettet er en sump, der truer med at trække dansk film helt ned. Og ja, internettet er
kommet for at blive, ikke desto mindre har dansk film helt umulige levevilkår i den nye
digitale verden.
Det Danske Filminstitut udgav i sidste uge rapporten ”Analyse
af filmbranchens nye
forretningsmodeller”.
Denne rapport viser med al tydelighed, at dansk film har det ad helvede til. De nye digitale
medier kannibaliserer nemlig på livet løs indtægterne i dansk film.
Det handler kort sagt om, at de nye digitale tjenester ikke er i stand til at kompensere for
indtægtstabet fra de fysiske medier, de foreløbig har slået ihjel: dvd og Blu-ray.
Ifølge Berlingske afslører rapporten også, at for hver ti kroner tabt på de fysiske medier i
home entertainment-sektoren, er der kun kommet én digital krone retur.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Blogindlæg af 20. december 2017 fra Brancheforeningen Danske Biografer "Sandheden om dansk film"
1838751_0002.png
Manges håb om, at der gennem ”nye forretningsmodeller” kunne skabes en bedre
økonomi i dansk film via bedre udnyttelse af de digitale tjenester er en illusion. Jo mere de
digitale tjenester omfavnes, desto ringere økonomi for dansk film.
Desværre mangler Filminstituttets rapport det forkromede overblik.
Nedenstående skema 1, udarbejdet af det anerkendte engelske analyseinstitut IHS Markit,
viser indtægtskilderne på spillefilm i Danmark fra henholdsvis dvd, Blu-ray, de digitale
tjenester og biograferne. Perioden er 2005-17, samt en forudsigelse de næste fire år.
Det skal bemærkes, at det er første gang nogensinde dette forkromede overblik bliver
præsenteret.
Som det ses, er indtægterne i home entertainment-sektoren blevet kannibaliseret i
voldsom grad af de nye digitale tjenester. Indtægterne fra biograferne er de eneste der
holder stand. Dæmningen, som forhindrer den danske filmindustris totale kollaps, er alene
biografvinduet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Blogindlæg af 20. december 2017 fra Brancheforeningen Danske Biografer "Sandheden om dansk film"
1838751_0003.png
Betalingsvilligheden på internettet er beklageligvis yderst begrænset, hvorfor det er
essentielt, at der ikke røres yderligere ved biografvinduet, som generer langt størstedelen
af filmbranchen i Danmark.
Og nej, der er intet håb om at fremtidige stigninger i den danske filmindustris samlede
indtægter kommer fra de digitale tjenester. Stigninger kommer alene fra biograferne.
Biograferne holder hånden under den danske spillefilmindustri, og den hånd skal bære en
stadigt større byrde.
Det er ikke i biografsektoren, at disruption foregår, det er alene i home entertainment-
sektoren. Folk elsker jo at gå i biografen, mens tv-seerne flygter fra flow-tv til
streamingtjenesterne.
For alle, der vil dansk film det godt og forstår vigtigheden af en hjemlig filmproduktion, er
det evident, at biograferne får bedst mulige økonomiske udviklingsmuligheder.
Økonomiske udviklingsmuligheder er der ikke i samme grad mulige på internettet, hvilket i
princippet er naturligt nok, da spillefilm er produceret med henblik på visning på
biografernes store lærred, ikke hjemmets mindre skærm.
Enhver erfaring viser dog, at jo større indtægter en film får fra biograferne, desto større
indtægter følger i home entertainment-sektoren.
Biograferne er driveren i dansk film, ikke de digitale tjenester, og der er intet håb om, at
dette faktum nogensinde vil ændre sig.
Mange arbejder hårdnakket på at indblande biograferne i krisen. Det Danske Filminstitut
forklarer
blandt andet nedgangen i biografernes samlende tilskuerantal i år, med at
publikum har ændret medievaner.
Når nu tilskuerantallet i 2018 atter når op i de højere luftlag, har publikum så atter ændret
medievaner i forbindelse med biografbesøg?
Hele ti film har i 2018 potentialet til at nå over de 400.000 tilskuere (mindre kan også gøre
det), altså den type film, som Filminstituttet savnede i 2017 og mener er tegn på ændrede
medievaner. Se skema 2 nedenstående.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Blogindlæg af 20. december 2017 fra Brancheforeningen Danske Biografer "Sandheden om dansk film"
1838751_0004.png
I øvrigt holder instituttets udregninger slet ikke. Star Wars: The Last Jedi vil blive set af
over 400.000 tilskuere i år.
Beklageligvis er Filminstituttets udokumenterede postulat blot endnu et eksempel på,
hvordan mange i den danske filmbranche vender det blinde øje til den virkelige årsag: At
Filminstituttet har støttet og haft hovedfokus på en pokkers masse billige film, som ikke har
haft antydningen af publikumsappel. Danske film som er set af under 10.000 tilskuere har
jo taget himmelflugt. Se skema 3 nedenstående.
Film er ikke et dagligt nødvendigt forbrugsgode som for eksempel håndsæbe, og
forudsætningen for, at publikum stiller sig i kø foran biograferne, er altså, at der vises film,
de har lyst til at se. Den slags film er ikke blevet produceret i tilstrækkelig grad i 2017. Det
har ikke nødvendigvis noget med ændrede medievaner at gøre.
Politikens Kim Skotte mener sågar at streaming i særligt grad har ramt antallet af
biografgængere til kunstfilm, og ikke den mere letfordøjelige biograf-underholdning. Det
postulat beror på gætterier og fornemmelser, og må i øvrigt siges at være hentet i spøg og
skæmt-afdelingen.
En enkelt film kunne have forandret det samlede biografår fra udmærket til rigtigt godt. Så
lidt skal der til, så det er rent gætværk at bruge forklaringen ændrede medievaner.
Gætværk og præsentation af fornemmelser som fakta burde en statslig institution og
Danmarks kulturbærende avis holde sig for gode til.
Men okay, gætterierne fritager jo instruktører af kunstfilm fra at skulle gribe i egen barm.
Ja, tiden er en anden. De danske borgere foretrækker i dag beviseligt fuldfede filmbøffer
og ikke de krummer der alt for ofte bliver tilbudt dem.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Blogindlæg af 20. december 2017 fra Brancheforeningen Danske Biografer "Sandheden om dansk film"
1838751_0005.png
Helt overses også konsekvenserne i et fåtals iver for at ændre verden og blandt andet
kræve større diversitet. I 1992 blev der udsendt 134 spillefilm i danske biografer. I år bliver
der udsendt 280 film, og langt de fleste af det øgede antal film, er kunstfilm. Det er
simpelthen flere film end danskerne kan fordøje og så kløjs de i det og ”valgmulighedernes
paradoks” træder i kraft. Dette fænomen kan man læse nærmere om i en af mine
tidligere
blogs.
Ruben Östlunds 37,8 millioner kroner dyre The Square er foreløbig blevet set af 52.415
tilskuere i de danske biografer, og indtog i den forløbne weekend fjerdepladsen på top 10,
efter publikumstallet var steget hele 12,8 procent i fjerde-ugen. Når en kunstfilm af
ordentlig kvalitet viser sig på arenaen, så er publikum der også.
Så hovedårsagerne til at danske kunstfilm klarer sig dårligt, er fordi markeder er overfyldt
med selvsamme fra hele verden, og samtidig har de dalende indtægter fra internettet har
gjort det endog meget vanskeligt, at finansiere danske film generelt af ordentlig kvalitet.
I en tid med økonomisk krise kan det undre, at så mange arbejder på at grave sumpen
endnu dybere, helt uden blik for årsag og virkning.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Blogindlæg af 20. december 2017 fra Brancheforeningen Danske Biografer "Sandheden om dansk film"
1838751_0006.png