Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1883226_0001.png
Danmarks samtænkte
freds- og stabiliseringsindsatser 2017
Den Interministerielle Samtænkningsstyregruppe
STATSMINISTERIET ● UDENRIGSMINISTERIET ● FORSVARSMINISTERIET ● JUSTITSMINISTERIET
0
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
INDHOLD
SAMMENDRAG ........................................................................................................................................ 2
FREDS- OG STABILISERINGSFONDEN .......................................................................................... 4
Støtte fordelt på programmer i 2017 ............................................................................................ 4
REGIONALE PROGRAMMER .............................................................................................................. 5
Syrien-Irak ................................................................................................................................................ 5
Afrikas Horn ............................................................................................................................................. 6
Sahel ............................................................................................................................................................ 8
Maritim sikkerhed i Guineabugten ................................................................................................. 9
Afghanistan-Pakistan ........................................................................................................................... 9
Bekæmpelse af voldelig ekstremisme i Mellemøsten ........................................................... 10
ANDRE STRATEGISKE INDSATSER .............................................................................................. 11
FN’s fredsbevarende kapacitet ....................................................................................................... 11
Libyen ....................................................................................................................................................... 11
Det internationale atomagentur, IAEA........................................................................................ 11
Ukraine ..................................................................................................................................................... 12
2018........................................................................................................................................................... 12
1
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0003.png
SAMMENDRAG
Konflikter og ustabilitet langt fra Danmarks
grænser giver anledning til udfordringer i Euro-
pa og Danmark blandt andet i form af migration
og terrorisme. Disse udfordringer er store og
løses ikke grundlæggende med et snuptag, men
gennem lange og bredspektrede indsatser, hvor
en række udenrigs-, sikkerheds-, forsvars- og
udviklingspolitiske værktøjer tages i brug.
Freds- og stabiliseringsindsatser i krydsfeltet
mellem sikkerhed og udvikling er et værktøj i
denne sammenhæng, og derfor er samtænkte
freds- og stabiliseringsindsatser fortsat en prio-
ritet i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Freds- og stabiliseringsindsatserne skal bidrage
til at forebygge konflikter i skrøbelige lande og
regioner, men de skal også bidrage til at stabili-
sere områder, som har været ramt af konflikt.
Som det fremgår af regeringens Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Strategi 2017-2018, vil
Danmark med midler fra Freds- og Stabilise-
ringsfonden fortsat reagere på pludselige kriser
og behov og gennemføre freds- og stabiliserings-
indsatser. Denne årsrapport gennemgår de væ-
sentligste indsatser og udviklinger i det danske
samtænkte stabiliseringsengagement i 2017
med særlig fokus på aktiviteterne under Freds-
og Stabiliseringsfonden.
I 2017 blev der gennemført freds- og stabilise-
ringsindsatser i en række af verdens brænd-
punkter, navnlig Syrien-Irak, Sahel, Afrikas Horn
og Afghanistan-Pakistan. Herudover var fokus
rettet mod en række tematiske indsatsområder
som antiradikalisering og terrorforebyggelse i
Mellemøsten, maritim sikkerhed i Guineabugten
og FN’s evne til stabilisering og fredsbevaring.
Endelig har der været afsat midler til at kunne
respondere på pludselige kriser eller behov ek-
sempelvis i Libyen. Samlet set blev der med mid-
ler fra Freds- og Stabiliseringsfonden støttet
indsatser for i alt ca. 350 mio. kr. i 2017.
Engagementerne under Fonden blev i 2017 im-
plementeret af en række danske myndigheder,
herunder Udenrigsministeriet, Forsvarsmisteri-
et, Forsvaret, Hjemmeværnet, Rigspolitiet, Poli-
tiets Efterretningstjeneste samt Center for Bio-
sikring og Bioberedskab, som regel i samarbejde
med internationale partnere.
Fondens økonomisk største program er det regi-
onale stabiliseringsprogram for Syrien og Irak,
som blev indledt i 2016 og løber frem til udgan-
gen af 2018. Henset til de aktuelle behov i både
Syrien og Irak og samarbejdet inden for ram-
merne af den internationale koalition mod ISIL
er programmet målrettet de umiddelbare stabi-
liseringsbehov i regionen. Minerydning og basale
serviceydelser bidrager til at muliggøre fordrev-
nes tilbagevenden til nyligt befriede områder i
Irak. I Syrien har programmet fokus på støtte til
politi, civilt beredskab og serviceydelser i oppo-
sitionskontrollerede områder såvel som fremme
af en inklusiv politisk dialog. I kølvandet på be-
frielsen af Raqqa kunne programmet ligeledes
støtte en større minerydningsindsats.
Det igangværende stabiliseringsprogram for
Afrikas Horn fokuserer geografisk på Somalia,
Kenya og Etiopien og løber frem til medio 2018,
hvor en ny fase af programmet forventes igang-
sat. Et af programmets overordnede mål er at
styrke den regionale fredsbevarende kapacitet,
og som led heri har Danmark i 2017 støttet gen-
nemførelsen af en større feltøvelse for den østaf-
rikanske reaktionsstyrke (EASF). Endvidere har
Danmark igen i 2017 bidraget til Somalia Stabili-
ty Fund, der i 2017 styrkede sit strategiske fokus
bl.a. ved en ny tilgang til at sikre inklusion af
kvinder.
Billedet viser etiopiske styrker, der undervises i CIMIC af
danske og britiske instruktører i efteråret 2017.
Programmet for Afghanistan-Pakistan blev på-
begyndt i 2015 og løb frem til udgangen af 2017.
I 2017 har programmet fortsat fokuseret på bl.a.
støtte til udvikling og drift af det afghanske poli-
ti, støttefunktioner for den afghanske hær og
uddannelse af afghanske officerer. Det er beslut-
tet, at programmets indsats i Afghanistan skal
forlænges med en tredje fase fra 2018 til 2020.
2
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0004.png
Under det regionale freds- og stabiliseringspro-
gram for Sahel, der løber frem til medio 2018,
har Danmark i 2017 fortsat støtten til det regio-
nale træningscenter École de Maintien de la Paix
(EMP) i Bamako med bl.a. instruktørudsendelse
fra Hjemmeværnet. Med midler fra Fondens re-
servepulje blev det desuden besluttet at støtte
etableringen og opbygningen af G5 Sahel-
styrken, som er en regional indsatsstyrke, der
skal bidrage til stabilisering af Sahelregionen
med styrker fra Mali, Niger, Burkina Faso, Tchad
og Mauretanien. Danmark bidrager ligeledes til
at styrke den demokratiske kontrol med styr-
kerne f.eks. med kurser til parlamentarikere. Det
er besluttet at igangsætte en ny fase af pro-
grammet medio 2018.
I 2017 ydede Fonden endvidere støtte til at
fremme maritim sikkerhed i Guineabugten. Det
skete bl.a. gennem udsendelse af en maritim
rådgiver fra Forsvaret til Nigeria samt Frø-
mandskorpsets kapacitetsopbygning af partne-
renheder fra Nigeria og Cameroun.
Med midler fra Fondens pulje til pludseligt op-
ståede behov støttede Danmark i 2017 desuden
FN’s arbejde med at bidrage til stabiliseringen af
udvalgte kommuner i Libyen og fremme den
libyske samlingsregerings legitimitet i befolk-
ningen. Der fokuseres bl.a. på genopbygning af
konfliktramt infrastruktur, opbygning af lokale
myndigheders kapacitet og på at styrke lokale
konfliktløsnings- og medieringskapaciteter. I
2017 støttede Fonden tillige Det Internationale
Atomenergiagentur (IAEA) arbejde, herunder ift.
monitorering af Iran atomaftalen.
Figur 1: Fordelingen af Fondens midler på regioner og
programmer i 2017
18
10 11
16
Irak-Syrien
Af-Pak
128
Afrikas Horn
Sahel
Libyen
87
IAEA
Andre
80
En instruktør fra Hjemmeværnet bidrog i 2017 til en evalue-
ring af et kursus ved École de Maintien de la Paix i Bamako
mhp., at kurset opnår FN certificering.
Fonden igangsatte primo 2016 en pilotindsats til
forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstre-
misme (Countering Violent Extremism, CVE) i
Mellemøsten. Fokus for programmet, der dæk-
ker indsatser i Jordan, Libanon og Irak, er at
styrke ISIL-frontlinjestaters kapaciteter til at
forebygge og bekæmpe terrorisme. Ved at styrke
lokale myndigheders evne til at imødegå rekrut-
tering og finansiering af terrorisme, bidrager
Danmark til at modgå udbredelsen af voldelig
ekstremisme i regionen. Udenrigsministeriet har
siden medio 2016 haft en regional programko-
ordinator placeret i Amman, Jordan.
Under Freds- og Stabiliseringsfonden er der også
afsat en mindre pulje midler til at styrke FN’s
evne til stabilisering og fredsbevaring. I 2017 har
Danmark bl.a. støttet FN’s Medical Division i et
arbejde med at udvikle sanitetstjenesten ved
FN’s fredsbevarende missioner.
3
Udover aktiviteterne under Freds- og Stabilise-
ringsfonden har danske civile været udsendt til
krisestyringsmissioner og valgobservationsmis-
sioner finansieret gennem Freds- og Stabilise-
ringsberedskabet. Beredskabet har i 2017 ud-
sendt eller forlænget 45 langtidsrådgivere til
krisestyringsmissioner i bl.a. Irak, Afghanistan,
Libyen, Somalia, Sahel (Niger/Mali) og Ukraine.
Derudover var der i 2017 udsendt 83 valgobser-
vatører til observationsmissioner i bl.a. Kosovo,
Honduras, Nepal, Tyrkiet, Georgien og Armenien.
Rigspolitiet har i 2017 haft 26 polititjeneste-
mænd udsendt som politirådgivere til krisesty-
ringsmissioner og stabiliseringsindsatser i bl.a.
Irak, Afghanistan, Ukraine, Somalia, Tyrki-
et/Syrien, Libanon og Kosovo. Derudover har
Rigspolitiet i 2017 udsendt i alt 27 politiinstruk-
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0005.png
tører til kortvarige undervisningsopgaver i bl.a.
Ukraine og Irak.
FREDS- OG STABILISERINGSFONDEN
Freds- og Stabiliseringsfonden muliggør et bredt
spektrum af stabiliseringsindsatser samt genop-
bygnings- og kapacitetsopbygningsprojekter i
krydsfeltet mellem sikkerhed og udvikling. Fon-
den blev etableret i 2010 med en sammensæt-
ning af udviklings- og ikke-udviklingsmidler fra
Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet.
Fonden har med den tilknyttede interministeri-
elle styregruppe med repræsentanter fra Stats-
ministeriet, Justitsministeriet, Udenrigsministe-
riet og Forsvarsministeriet, medvirket til at
fremme samtænkning af danske engagementer i
skrøbelige og konfliktramte stater.
Fondens midler er fordelt på en række regionale
programmer, navnlig med fokus på Syrien-Irak,
Sahel, Afghanistan-Pakistan og Afrikas Horn
samt nogle tematiske indsatsområder som be-
kæmpelse af voldelig ekstremisme, maritim sik-
kerhed i Guineabugten og FN.
Fonden indeholdt i 2017 368 mio. kr., hvoraf ca.
75 % var udviklingsbistand. Der var under Fon-
den tre finansieringskilder:
- Udenrigsministeriets udviklingsmidler
(DAC),
- Udenrigsministeriet og Forsvarsministe-
riets ikke-udviklingsmidler (non-DAC),
- Forsvarsministeriets ikke-
udviklingsmidler (non-DAC).
Tabel 1: FSF-finansiering (i mio. kr.) i 2017
Finansieringskilde
(i mio. kr.)
UM (DAC)
UM og FMN (non-DAC)
FMN (non-DAC)
Total
1
S
TØTTE FORDELT PÅ PROGRAMMER I
2017
I 2017 tilgik den største andel af fondens midler
det regionale stabiliseringsprogram for Irak-
Syrien med ca. 128 mio. kr., mens programmet
for Afghanistan-Pakistan gennemførte aktivite-
ter for ca. 87 mio. kr. Programmet for Afrikas
Horn blev støttet med ca. 80 mio. kr. Herudover
finansierede Fonden det regionale stabilise-
ringsprogram for Sahel med ca. 18 mio. kr. samt
programmet for forebyggelse af voldelig ekstre-
misme (CVE) i MENA-regionen med ca. 10 mio.
kr.
Endeligt finansierede Fonden bl.a. en indsats i
Libyen til 10 mio. kr. samt støtte til aktiviteter
under det internationale atomagentur, IAEA, til
ca. 11 mio. kr., bl.a. organisationens monitore-
ring af Irans efterlevelse af sine forpligtelser i
medfør af den internationale atomaftale. Indsat-
ser til hhv. at udvikle FN’s evne til fredsbevaring
og til at fremme maritim sikkerhed i Guineabug-
ten blev støttet med ca. 3 mio. kr. hver fra Freds-
og Stabiliseringsfonden.
Figur 2: Fordelingen af Fondens midler på regioner og
programmer i 2017
mio. kr.
140
120
100
80
60
40
20
0
Ramme
274,1
22,1
71,8
368,0
Forbrugt
259,1
22,1
69,9
351,1
Uforbrugt
15,0
0,0
1,9
16,9
1 UM (§06.32.08.80) er tilsagnsstyret, mens de øvrige to puljer er
udbetalingsstyrede.
Fsva. 2018 indeholder Freds- og Stabiliserings-
fonden midler for mere end 400 mio. kr. Som en
del af vedtagelsen af Forsvarsforlig 2018-2023
blev det besluttet, at Forsvarsministeriets bidrag
til Freds- og Stabiliseringsfonden gradvist øges i
forligsperioden fra ca. 84 mio. kr. til 150 mio. kr.
i 2023.
Det bemærkes, at 15 mio. kr. fra Syrien indsatsen
var planlagt udbetalt i 2017, men blev tilbage-
holdt grundet undersøgelse af mistanke om kor-
ruption under programmet. Undersøgelsen har
sidenhen konkluderet, at der ikke er hold i mis-
tanken. Støtten til partneren ventes genoptaget
primo 2018.
4
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0006.png
REGIONALE PROGRAMMER
S
YRIEN
-I
RAK
Det igangværende regionale stabiliseringspro-
gram for Syrien og Irak (2016-2018) har til hen-
sigt at bidrage til bekæmpelsen af ISIL og andre
ekstremistiske elementer i begge lande samt at
fremme en inklusiv politisk løsning på konflikten
i Syrien og et mere stabilt og inklusivt Irak. Det
tre-årige program bygger videre på partnerska-
ber og resultater, der er etableret og opnået
gennem tidligere stabiliseringsprogrammer i
Syrien og Irak. Programmet er, henset til de ak-
tuelle behov i begge lande og samarbejdet inden
for rammerne af den internationale koalition
mod ISIL, først og fremmest målrettet de umid-
delbare stabiliseringsbehov i regionen såvel som
støtte til moderate aktører, der kan udgøre et
alternativ til ekstremisme.
Det samlede budget for perioden 2016-2018
forventes at udgøre ca. 526 mio. kr., hvilket, i
tillæg til bidrag fra Freds- og Stabiliseringsfon-
den, indbefatter 20 mio. kr. fra Det Arabiske Ini-
tiativ samt 135 mio. kr. fra Udenrigsministeriets
udviklingsmidler. I løbet af 2017 blev der, speci-
fikt fra Fonden, fordelt 128 mio. kr. til program-
mets tre tematiske indsatsområder: 1) politisk
dialog og fredsopbygning, 2) modstandsdygtig-
hed og hurtig mobilisering, samt 3) lokal sikker-
hed og regeringsførelse. Blandt indsatserne i
2017 kan nævnes:
Fortsat støtte til den FN-ledede politiske
proces og sammenhængen blandt fredsinitia-
tiver i Syrien. Ud over FN’s Særlige Udsendte
for Syrien (UNDPA) støtter programmet så-
ledes to civilsamfundsorganisationer, Baytna
og The Day After, som kan bidrage til at for-
ankre en politisk fredsaftale og fremme et
demokratisk Syrien.
Lureminer og andre eksplosiver udgør fort-
sat en kritisk hindring for effektive stabilise-
ringsindsatser og internt fordrevnes mulig-
heder for at vende tilbage til områder, som
er blevet befriet fra ISIL. Danmark har i 2017
støttet FN’s minerydningsorganisation (UN-
MAS) i Irak, herunder med indsatser i befri-
ede områder som Al Anbar og Ninewah. De
mange områder befriet fra ISIL i løbet af
5
2017 har øget behovet for minerydning, og
Danmark har derfor også støttet mineryd-
ningsaktiviteter gennem særligt specialise-
rede organisationer i både Syrien og Irak
(Tetratech og Janus/Sterling).
Eksplosiver fundet omkring Al-Shifa hospital i Mosul
FN’s Funding Facility for Stabilisation (FFS)
gennemfører en række umiddelbare stabili-
seringsindsatser i tæt samarbejde med den
irakiske regering og lokale myndigheder i
nyligt befriede områder. Projekterne imple-
menteres inden for bl.a. offentlig infrastruk-
tur, herunder f.eks. vand og strøm, kapaci-
tetsopbygning af lokale myndigheder, ind-
satser til beskæftigelse og genetablering af
lokale økonomier samt lokale forsoningsind-
satser. Tilsvarende støtter Danmark basale
stabiliseringsindsatser i befriede områder
inde i Syrien gennem Syria Reconstruction
Trust Fund (SRTF).
The Access to Justice and Community Securi-
ty Programme (AJACS) støtter og kapacitets-
opbygger moderate civile aktører, herunder
særligt Syriens Frie Politi, til at varetage sik-
kerhed og opretholde lov og orden i opposi-
tionskontrollerede og nyligt befriede områ-
der i Syrien. Programmet støttes ligeledes af
en række andre donorer. Trods et indskræn-
ket manøvrerum i løbet af 2017 i de områ-
der, som AJACS arbejder i, fortsatte pro-
grammet i 2017 og vurderes at levere kritisk
stabilitet og sikkerhed til civilbefolkningen i
svært udsatte områder. Korruptionsankla-
ger medførte imidlertid, at nye udbetalinger
til AJACS blev tilbageholdt i 2017. En under-
søgelse af forholdene har sidenhen konklu-
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0007.png
deret, at der ikke er hold i mistanken, hvor-
for støtte ventes genoptaget primo 2018.
”De Hvide Hjelme” opstod som en græsrods-
bevægelse som reaktion på luftbombarde-
menter af civile områder i Syrien og har si-
den 2013 leveret en række kritiske rednings-
og beredskabsydelser, primært i oppositi-
onskontrollerede områder. Organisationen
støttes af Danmark såvel som en række an-
dre donorer.
varetager FN koordinationen af den øvrige in-
ternationale støtte til sikkerhedssektorreformer
i Irak. Danmark støtter FN’s indsats med finan-
siering og en dansk politirådgiver, der er fast
tilknyttet programmet i Baghdad.
A
FRIKAS
H
ORN
Implementeringen af programmet for Afrikas
Horn, som dækker perioden 2015-medio 2018,
og som fokuserer på Somalia, Kenya og Etiopien,
fortsatte i 2017. Programmet består af tre tema-
tiske programmer: 1) stabilisering af Somalia, 2)
styrkelse af regional fredsbevarende kapacitet,
og 3) styrket kapacitet til at bekæmpe regionale
trusler, inklusiv voldelig ekstremisme og græn-
seoverskridende kriminalitet. Programmeringen
af en ny fase for freds- og stabiliseringsindsatser
i Somalia, Kenya og Etiopien efter medio 2018
pågår.
Blandt indsatserne i 2017 kan følgende fremhæ-
ves:
”De Hvide Hjelme” på brandslukningsopgave i Syrien
I tillæg hertil har Danmark i 2017 også støttet
The International, Impartial and Independent
Mechanism to Assist in the Investigation and
Prosecution of Those Responsible for the Most
Serious Crimes in Syria” (IIIM), som har til opga-
ve at indsamle, behandle og vurdere bevismate-
riale med henblik på et kommende retsopgør i
Syrien.
Der er i 2017 også ydet støtte til FN’s program
for forsoning i Irak. Formålet med programmet
er at indlede en omfattende, irakisk-ledet forso-
ningsproces særligt i de tidligere ISIL-
kontrollerede områder. Processen skal fremme
betingelserne for en varig og stabil fredssituati-
on i Irak og forhindre en genopblussen af kon-
flikt.
Endelig er der i 2017 truffet beslutning om at
fortsætte den danske støtte til FN’s indsats med
at støtte reformerne af den irakiske sikkerheds-
sektor efter, at det irakiske nationale sikker-
hedsråd i juli 2017 godkendte et nyt sikkerheds-
sektorreformprogram. FN støtter reformpro-
grammet og har bl.a. fokus på det irakiske par-
laments og civilsamfundets inddragelse i tilsynet
med den irakiske sikkerhedssektor. Desuden
6
Støtte til FN’s arbejde med at styrke rets- og
sikkerhedssektoren og bekæmpe maritim
kriminalitet i Somalia, herunder pirateri, bl.a.
gennem støtte til sikkerhedsarkitekturen,
kystvagt, domstole, fængsler samt overførs-
ler af dømte pirater til Somalia. Som en del af
denne indsats har Danmark i samarbejde
med FN doneret tre patruljefartøjer til Sey-
chellerne, som blev overdraget i 2017.
Støtte til Somalia Stability Fund har med sit
fokus på stabilisering og statsopbygning op-
nået betydelige resultater i 2017. Fonden har
øget sin strategiske fokus på forsoning og
initiativer rettet mod forbedring af forholdet
mellem den føderale regering og de føderale
stater. Derudover er 70 stabiliseringsrelate-
rede infrastrukturprojekter blevet igangsat
baseret på lokale prioriteter. Et nyt initiativ
rettet mod socioøkonomisk sårbare kystom-
råder skal adressere de grundlæggende år-
sager til pirateri.
Støtte til indsatser, der uddanner og reinte-
grerer afhoppere fra al-Shabaab i samfundet.
Dette arbejde har i 2017 særligt fokuseret på
exitprocessen og reintegration af afhoppere.
Derudover er uddannelsesmæssige aktivite-
ter, herunder faglig uddannelse og træning
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0008.png
yderligere blevet styrket med henblik på at
skabe alternative leveveje for eks-militante.
Støtte til AMISOM, som har gennemført en
række stabiliseringsaktiviteter i 2017. Støt-
ten til AMISOM kanaliseres gennem den Af-
rikanske Union og fokuserer på kapacitets-
opbygning af nationale, regionale og lokale
regeringsstrukturer, implementering af
Quick Impact Projects, civilt-militært samar-
bejde, kapacitetsopbygning af Somalias nati-
onale politi samt forebyggelse og bekæmpel-
se af voldelig ekstremisme.
Støtte til den østafrikanske reaktionsstyrke
(Eastern Africa Standby Force - EASF) i sam-
arbejde med de nordiske lande og UK. I 2017
støttede Danmark bl.a. gennemførelsen af
EASF’s feltøvelse. Øvelsen blev gennemført i
november-december 2017 i Sudan med del-
tagelse af ca. 1.200 personer fra alle ti med-
lemslande inden for EASF’s tre komponenter
(militær, politi og civil). Derudover fortsæt-
ter EASF med at opbygge deres institutionel-
le kapacitet, herunder indenfor Early War-
ning systemer.
styrkernes deployering i AU’s mission i So-
malia, AMISOM.
Kapacitetsopbygning af de etiopiske myn-
digheder inden for forebyggelse og bekæm-
pelse af pengehvidvask og terrorfinansiering
i regionen. Projektet har assisteret Etiopien
til at foretage en national risiko vurdering.
Projektet har ligeledes støttet lokale partne-
re i at udarbejde træningsmateriale, herun-
der manualer, der anvendes af finansielle in-
stitutioner. Særligt fokus er på håndtering af
bevismateriale, træning og tillidsopbyggende
aktiviteter samt informationskampagner om
risici ved illegale pengestrømme. Statsadvo-
katen for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet bidrager med ekspertise.
Støtte til Politiets Efterretningstjenestes ka-
pacitetsopbygning af myndigheder i Kenya
inden for forebyggelse af radikalisering og
voldelig ekstremisme. Projektet har vist po-
sitiv fremdrift og et stærkt lokalt operativt
ejerskab hos de kenyanske partnere. I 2017
fik 18 kenyanske politifolk fra sikkerheds- og
efterretningstjenesten træning i København.
Træningen fokuserede på den danske model
for forebyggelse af forbrydelser og håndte-
ring af radikalisering samt voldelig ekstre-
misme. På den baggrund blev en omfattende
træningsmanual udviklet.
Fremme af maritim sikkerhed gennem sam-
arbejde med den kenyanske flåde. I 2017
blev en brosimulator, som Danmark har støt-
tet etableringen af, taget i anvendelse. Simu-
latoren skal bruges til undervisning i bl.a.
navigatørfærdigheder for personel fra den
kenyanske flåde og de kenyanske civile mari-
time myndigheder. Med instruktører fra For-
svarsakademiet har Danmark i 2017 under-
vist
kommende kenyanske instruktører på
brosimulatoren.
Det danske Center for Biosikring og Biobe-
redskab (CBB) har i 2017 med udgangspunkt
i danske kompetencer fortsat arbejdet med
at styrke Kenyas kapacitet til at forebygge og
imødegå biologiske trusler. I samarbejde
med kenyanske myndigheder har CBB gen-
nemført seks workshops og trænet ca. 300
forskere og studerende. CBB har desuden
indgået en formel partnerskabsaftale med
Som en del af støtten til EASF blev der i perioden 14. juni
til 1. juli 2017 afholdt et dansk sponsoreret politimellem-
lederkursus i Kenya med 20 deltagere, heraf seks kvin-
der, fra ni af EASF’s medlemslandene.
Støtte til træning af regionale styrker, her-
under regionale træningscentre i Kenya og
Etiopien. Udover et militært rådgiverbidrag
ved International Peace Support Training
Centre i Kenya har Danmark også været med
til at finansiere en række kurser i bl.a. valg-
afvikling, børnebeskyttelse, forhandling,
m.m. I samarbejde med UK har Danmark
gennem udsendelse af instruktører støttet
træning af personel i civil-militært samar-
bejde (CIMIC) og bekæmpelse af improvise-
rede sprængladninger (IED’er) forud for
7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0009.png
den kenyanske regering, styrket den inter-
ministerielle koordination, etableret et bio-
sikringsnetværk og igangsat initiativer til at
styrke de operative bioberedskabskapacite-
ter.
samarbejde med Geneva Centre for the De-
mocratic Control of Armed Forces.
Støtte til regionalt FN-program til bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme og organiseret
kriminalitet. Herudover har der ligeledes
været givet støtte til et etårigt projekt i 2017,
The Sahel Maghreb Research Platform, af
Dansk Institut for Internationale Studier
(DIIS) sammen med Voluntas, med fokus på
analyse af de skiftende sikkerhedsdynamik-
ker i regionen. Formålet har været at bidrage
overordnet til policy-udvikling for Danmarks
engagement i regionen.
Hjemmeværnets Center for Stabiliserings-
indsatser har støttet kapacitetsopbygning af
den maliske nationalgarde og har herunder
afholdt et seminar i Danmark om strategisk
kommunikation for udvalgte medarbejdere
fra nationalgarden.
Finansiering af kurser på det regionale træ-
ningscenter École de Maintien de la Paix
(EMP) i Bamako, hvor Hjemmeværnet også
har bidraget med ekspertstøtte.
CBB underviser forskere og studerende ved Kenyatta Univer-
sity i Nairobi i forebyggelse af biologisk våbenudvikling, juni
2017.
S
AHEL
I 2017 gik det regionale freds- og stabiliserings-
program for Sahelregionen ind i sin afsluttende
fase. Programmet, der i 2013 blev lanceret med
Mali, Niger og Burkina Faso som prioritetslande,
har en samlet størrelse på 125 mio. kr. og udlø-
ber medio 2018. Der er truffet beslutning om at
fortsætte det danske samtænkte freds- og stabi-
liseringsengagement i et nyt regionalt program
for Sahel efter medio 2018.
Det nuværende program er komplementært til
landeprogrammer i Mali, Burkina Faso og Niger
og fokuserer på regional dialog og forsoning,
demokratisk kontrol med sikkerhedssektoren
samt imødegåelse af voldelig ekstremisme og
organiseret kriminalitet. Indsatserne har bl.a.
omfattet:
Støtte til Danish Demining Group, der i
grænseområdet mellem Burkina Faso, Mali
og Niger kapacitetsopbygger lokalsamfund
til at håndtere lokale konflikter.
Opbygning af kapacitet til konflikthåndtering
blandt lokalsamfund i Sahelregionen gennem
Centre for Humanitarian Dialogue.
Støtte til øget demokratisk kontrol med sik-
kerhedssektoren i Mali, Niger og Burkina Fa-
so igennem National Democratic Institute i
8
Danmark har derudover bidraget med 7,5 mio.
kr. til en ny fælles indsatsstyrke for den regiona-
le sammenslutning G5 Sahel. Styrken består af
tropper fra G5-landene Mali, Burkina Faso, Ni-
ger, Tchad og Mauretanien og har til formål at
bekæmpe terrorisme og grænseoverskridende
organiseret kriminalitet som bl.a. smugling af
migranter, narkotika og våben. De danske midler
går hovedsageligt til at forstærke styrkens evne
til at imødegå truslen fra improviserede spræng-
ladninger. I relation hertil er der også ydet støtte
til et pilotprojekt gennem Institute for Security
Studies (ISS) ”Evidence-based analytical support
to the G5-Sahel Joint Force”, der fokuserer på
arbejdet med monitorering og kapacitetsopbyg-
ning af G5 styrken.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0010.png
Gruppebillede af alle de burkinske kvinder, der er repræsen-
tanter i Centre for Humanitarian Dialogue’s community
netværk i Burkina Faso.
M
ARITIM SIKKERHED I
G
UINEABUGTEN
Med henblik på at bidrage til den internationale
indsats for at forbedre den maritime sikkerhed i
Vestafrika indledte Danmark i 2015 et program
med fokus på Guineabugten, hvor dansk skibs-
fart har betydelige kommercielle interesser.
Programmet løber frem til udgangen af 2018 og
udspringer af den danske strategi mod pirateri
og væbnet røveri til søs. Indsatserne omfatter
bl.a.:
Implementering af støtte til EU-programmet
Gulf of Guinea Interregional Network (GoG-
IN) med øremærkede danske prioriteter in-
den for de regionale maritime koordinati-
onscentre, støtte til landenes juridiske regler
og systemer samt deres muligheder for at
retsforfølge pirater.
Støtte til IMO på 1,2 mio. kr. med henblik på
at styrke sikkerheden i regionens havne.
Udsendelsen af en maritim militær rådgiver
fra Forsvaret til den danske ambassade i
Abuja i Nigeria. Rådgiveren er akkrediteret
som forsvarsattaché i Nigeria og bidrager
bl.a. til at identificere aktiviteter, der kan
styrke den lokale og regionale kapacitet til at
imødegå udfordringer relateret til pirateri og
røveri til søs i Guineabugten.
Frømandskorpsets kapacitetsopbygning af partnerenheder
fra Cameroun i 2017.
A
FGHANISTAN
-P
AKISTAN
I 2017 fortsatte anden fase af det regionale stabi-
liseringsprogram for Afghanistan- og Pakistan-
regionen. Programmet løber for perioden 2015-
2017 og sluttede således med udgangen af 2017.
Det er besluttet at gennemføre en tredje fase af
programmets engagementer i Afghanistan fra
2018 til 2020. Programmets anden fase havde et
samlet budget på 312 mio. kr.
Under programmet støttedes rets- og sikker-
hedssektorerne i regionen, navnlig de afghanske
og pakistanske sikkerhedsstyrker (politi og mili-
tær). Derudover blev der bidraget til fred og for-
soning gennem dialoginitiativer. Programmet
komplementerer de øvrige danske indsatser i
regionen, herunder udviklingsbistanden, den
humanitære indsats og den militære indsats,
som er beskrevet i Afghanistanstrategien 2015-
17. I den kommende fase afløses den politisk
forhandlede Afghanistanstrategi af et såkaldt
landepolitikpapir på linje med andre lande, hvor
Danmark har et stort bistandsengagement. Lan-
depolitikpapiret blev udviklet i løbet af 2017.
Afghanistan-Pakistan programmet havde i 2017
en samlet bevilling på 87 mio. kr. Programmets
engagementer i 2017 har været en fortsættelse
af engagementerne fra de tidligere år. Følgende
konkrete indsatser kan fremhæves:
Afghansk politi blev støttet gennem Law and
Order Trust Fund for Afghanistan via et de-
legeret samarbejde med EU.
Støtte til finansiering af den afghanske hær
gennem NATO’s Afghan National Army Trust
Fund.
Desuden har Frømandskorpset i 2017 gennem-
ført kapacitetsopbygning af partnerenheder fra
Nigeria og Cameroun med det formål at uddanne
og øve disse enheder i praktiske færdigheder
som sanitet, ”boarding” af skibe samt bevissik-
ring til søs.
9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0011.png
Dialogskabende aktiviteter så som konferen-
cer med deltagelse af repræsentanter fra bl.a.
Afghanistan og Pakistan og fælles bogudgi-
velser.
Støtte til uddannelse af kommende militære
ledere på det afghanske officersakademi.
Samarbejde med Pakistans Maritime Sikker-
hedsagentur med kursusvirksomhed i Dan-
mark vedr. havmiljø og søredning.
Styrkelse af retssikkerheden og grænsekon-
trol i Pakistan.
Units’ til at modgå hvidvask og terrorfinansie-
ring. Ved at styrke lokale myndigheders evne til
at imødegå terrorfinansiering og foretage men-
neskeretsmedholdig efterforskning og retsfor-
følgelse, bidrager Danmark til at modgå udbre-
delsen af voldelig ekstremisme i regionen.
Derudover har Danmark fortsat støtten til at
udvikle nationale modeller for tidlig forebyggel-
se af radikalisering og rekruttering på lokalt ni-
veau. Gennem samarbejde med og støtte til nati-
onale og kommunale myndigheder i Jordan og
Libanon, bidrager programmet til at fremme
kommunernes rolle i og evne til at koordinere og
understøtte lokale initiativer til at forebygge og
modgå radikalisering. Programmet tager ud-
gangspunkt i relevante elementer af den danske
forebyggelsesmodel, hvor kommunalt ejerskab
spiller en central rolle i forebyggelsen af radika-
lisering, og inspireres af erfaringer fra både dan-
ske kommuner (København og Viborg) og Natio-
nalt Center for Forebyggelse af Radikalisering
under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Endelig bidrager indsatsen gennem støtte til
’strategisk modkommunikation’ til at imødegå
ISIL’s budskaber og ideologi online. Der er tale
om kommunikationsmateriale lavet af lokale
moderate stemmer, der hjælper til at fremme
forsoning i Irak gennem dialog og positive og
realistiske fortællinger.
Gennem støtte til Law and Order Trust Fund betales lønnin-
ger til politiet, og Indenrigsministeriet reformeres. Foto fra
UNDP.
B
EKÆMPELSE AF VOLDELIG EKSTREMISME I
M
EL-
LEMØSTEN
Fonden understøtter en regional pilotindsats til
forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstre-
misme og imødegåelse af radikalisering (samlet
58,5 mio. kr. fra 2016-2018) med fokus på at
styrke ISIL-frontlinjestaters (som Jordan og Li-
banon) kapaciteter til at forebygge og bekæmpe
terrorisme. Programmet er komplementeret til
landeindsatserne i regionen. Som led i Fondens
opprioritering af området er der udsendt en re-
gional programkoordinator til Jordan med an-
svar for yderligere at styrke samarbejdet om
terrorbekæmpelse med nøglelande i regionen
samt sikre koordination med internationale
partnere.
Fokus i 2017 har igennem samarbejde med FN
og nationale politiskoler i Jordan, Libanon og
Irak bl.a. været på træning af retshåndhævende
myndigheder i efterforskning og retsforfølgelse
af terrorisme. Endvidere er der arbejdet med
kapacitetsopbygning af ’Financial Intelligence
10
Aktiviteter under CVE Mellemøsten programmets Strong
Cities Network indsats med lokale forebyggelsesnetværk i
Jordan og Libanon.
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0012.png
ANDRE STRATEGISKE INDSATSER
FN’
S FREDSBEVARENDE KAPACITET
Danmark bidrog i 2017 med knap tre mio. kr. til
FN-projekter, der bl.a. sigtede mod at støtte or-
ganisationens bestræbelser på at forbedre evnen
til at gennemføre fredsbevarende indsatser. Mid-
lerne stammer fra den såkaldte FN-pulje, der
blev oprettet i 2015.
I 2017 blev midlerne konkret brugt på fire akti-
viteter. Danmark har således støttet FN’s Signals
Academy i Entebbe i Uganda, der arbejder for
anvendelsen af IT og moderne kommunikations-
teknologi i FN’s fredsbevarende missioner. I
Entebbe er FN’s Train the Trainers Centre ligele-
des blevet støttet. Centeret har fokus på at styrke
kvaliteten af den missionsforberedende uddan-
nelse af personer og enheder. En del af midlerne
fra FN-puljen er desuden gået til FN’s Medical
Divisions arbejde med at udvikle sanitetstjene-
sten ved de fredsbevarende missioner. Endelig
sponserede Danmark en workshop i København
for ledende FN-ansatte fra hovedkvarteret i New
York samt organisationens missioner i Mellem-
østen. Fokus for workshoppen var de nuværende
politiske og sikkerhedsmæssige dynamikker i
regionen. Deltagerne drøftede desuden FN’s til-
gang til brugen af efterretninger og det igangvæ-
rende reformarbejde i organisationen. Både For-
svarsministeriet og Udenrigsministeriet deltog
som observatører.
kendte libyske samlingsregering i at opbygge
legitimitet blandt den libyske befolkning. Dan-
mark støttede i 2017 med 10 mio. kr. fra Freds-
og Stabiliseringsfonden den såkaldte Stabilise-
ringsfacilitet, som ledes af den libyske samlings-
regering med støtte fra FN og det internationale
samfund. De tre overordnede fokusområder for
Faciliteten er 1) genopbygning af kritisk infra-
struktur, 2) opbygning af lokale myndigheders
kapacitet til at adressere befolkningens basale
behov samt 3) styrke konfliktløsnings- og medi-
eringskapaciteter på lokalt plan. Alle stabilise-
ringsaktiviteter støtter den politiske proces, som
kan lede til mere inklusive og legitime regerings-
strukturer i Libyen for derved at lægge grund-
stenene til vedvarende forsoning samt bæredyg-
tig genopbygning og udvikling. Konkrete aktivi-
teter omfatter bl.a. genopbygning af central in-
frastruktur herunder politistationer, regerings-
bygninger, klinikker, vandfaciliteter, el-net og
adgangsveje, facilitering af dialog mellem de
lokale myndigheder og samlingsregeringen samt
støtte til organisationer til at arbejde med lokale
aktører mhp. at gennemføre lokale konfliktana-
lyser, træning og monitorering af konfliktdyna-
mikker.
15 hospitaler i Libyen har fået installeret solpaneler for at
sikre forsyningen under de mange strømafbrydelser.
Genopbygning på sundhedsområdet er central for
stabiliseringen af Libyen. Foto fra UNDP.
D
ET INTERNATIONALE ATOMAGENTUR
, IAEA
Danmarks Militære Repræsentant ved NATO og EU,
generalløjtnant
Michael Lollesgaard, holdt oplæg for
deltagerne ved FN-workshoppen i København.
L
IBYEN
Indsatsen i Libyen har det overordnede formål at
bidrage til stabilisering af konfliktramte områ-
der i Libyen samt støtte den internationalt aner-
11
Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA)
spiller en væsentlig rolle i det internationale
samfunds bestræbelser på at sikre medlemslan-
denes overholdelse af Traktaten om Ikke-
spredning af Atomvåben (NPT) af 1968, der er
hjørnestenen i den internationale indsats for at
hindre spredning af atomvåben. I 2017 har
Danmark støttet to af IAEA’s centrale indsatser.
Dels har Danmark støttet IAEA’s fond for nuklear
FOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 84: Årsrapporten for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017, fra forsvarsministeren
1883226_0013.png
sikring, der bidrager til indsatser med henblik på
at reducere risikoen for radiologisk eller nuklear
terrorisme. Den danske støtte til IAEA skal både
bidrage til at forbedre de enkelte landes evne til
at håndtere nuklear sikring gennem kapacitets-
opbygning samt styrke rammeværket for nukle-
ar sikring globalt.
Desuden har Danmark støttet IAEA’s arbejde
med at overvåge Irans efterlevelse af atomafta-
len om Irans atomprogram, der blev indgået 14.
juli 2015 mellem Iran og verdenssamfundet re-
præsenteret ved EU3+3 (Frankrig, Tyskland og
UK plus Kina, Rusland og USA). Et helt centralt
element er aftalens monitoreringsmekanisme,
som forestås af IAEA, der således har en afgø-
rende rolle i forhold til at monitorere og verifice-
re aftalen kaldet Joint Comprehensive Plan of
Action. IAEA’s arbejde er afgørende for at kunne
fastslå, at der sker reel efterlevelse af alle for-
pligtelser fra iransk side. Konkret går danske
midler bl.a. til at betale for udsendelse af inspek-
tører samt udtagelse og analyse af prøver, drift
af laboratorier mv.
U
KRAINE
Under Forsvarsministeriets pulje for internatio-
nalt sikkerhedssamarbejde (SIKSAM) har Dan-
mark i 2017 støttet udviklingen af Ukraines ka-
pacitet på forsvarsområdet. Forsvaret har bl.a.
medvirket til uddannelsen af ukrainske soldater
og instruktører gennem et sprogofficersbidrag til
den canadiske træningsmission i Ukraine, Opera-
tion Unifier, samt udsendt en rådgiver til NATO’s
forbindelseskontor i Ukraine, der har bidraget til
udvikling af civile kompetencer i forsvars- og
sikkerhedssektoren inden for bl.a. reformim-
plementering.
Indsatsen i Ukraine overgår fra 2018 til Freds-
og Stabiliseringsfonden.
Ukrainske soldater gennemfører øvelse i rammen af
træningsmissionen Operation Unifier, hvortil Danmark
bidrager med sprogofficerer.
2018
I 2018 vil fokus for det danske samtænkte stabi-
liseringsengagement bl.a. være på afslutningen
af de regionale programmer i hhv. Sahel-
regionen og på Afrikas Horn. Nye faser af begge
programmer ventes lanceret i medio 2018. Det
regionale stabiliseringsprogram i Syrien og Irak,
pilotprogrammet med fokus på bekæmpelse af
voldelig ekstremisme i Mellemøsten samt pro-
grammet for maritim sikkerhed i Guineabugten
rykker alle ind i deres sidste år i 2018. Der vil i
løbet af 2018 skulle tages stilling til program-
mernes eventuelle fortsættelse i nye faser. Et nyt
Afghanistanprogram lanceres i 2018 og et helt
nyt samtænkt freds- og stabiliseringsprogram
for Ukraine vil blive lanceret. Samtidig vil Fon-
den, som i 2017, kunne finansiere projekter i
reaktion på pludseligt opståede kriser eller mu-
ligheder for at bidrage positivt til freds- og stabi-
liseringsindsatser i danske prioritetsområder.
12