Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 930
Offentligt
1934188_0001.png
LO-sagsnr. 18-1896
Beskæftigelsesministeriet
Sofie Hvid-Jørgensen ([email protected]) / Andreas Sommer Møller ([email protected])
FTF-sagsnr.
Erhvervsministeriet
Julie Holte ([email protected]) / Lærke Bojsen-Møller ([email protected]).
Vores ref. AGV/RRN/CAP
Deres ref.
Den 30. august 2018
Høringssvar vedr. input til næste Europa-Parlament og -Kommis-
sion
LO takker for muligheden for at bidrage til regeringens arbejde med at identificere
danske mærkesager og ønsker frem mod valget til Europa-Parlamentet i maj 2019 og
den næste Europa-Kommissions tiltræden ved udgangen af 2019.
Overordnede bemærkninger
Det europæiske samarbejde har med sin store betydning for samhørigheden i Europa
igennem 60 år bidraget til at skabe fred og sikkerhed i store dele af Europa. Samtidig
nyder dansk økonomi og danske arbejdspladser i dag godt af vores deltagelse i
EU’s
indre marked. Samlet set vurderes omkring 70 pct. af danske virksomheders eksport
at gå til andre EU-lande, og ca. 500.000 danske job afhænger af det indre marked.
Derfor er det også i Danmarks interesse, at en lang række udfordringer løses på EU-
niveau.
Samtidig må vi ikke være blinde for det forhold, at den sociale dumping, som visse
sektorer på det danske arbejdsmarked udsættes for, i høj grad hænger sammen med
det indre markeds principper om fri bevægelighed af tjenesteydelser og arbejdskraft.
Derfor skal der gøres en større indsats for at bekæmpe social dumping ved at forbedre
de fælles europæiske regler på området
1
og sikre en markant forbedring af deres
håndhævelse i hele EU. I forlængelse heraf er det en vigtig målsætning, at der sker en
større opadgående konvergens i leve- og indkomstvilkårene i Europa. Det vil både
gavne almindelige arbejdstagere i
EU’s medlemslande,
og det vil modvirke et nedad-
gående pres på løn- og arbejdsvilkår i de udsatte danske brancher. Derfor vil en ho-
vedopgave for et nyt Europa-Parlament samt en ny Europa-Kommission være
sam-
men med EU’s medlemslande –
at sikre en effektiv opfølgning på den Europæiske
Søjle af Sociale Rettigheder, som fortsat respekterer den danske aftalemodel.
1
Det gælder fx de fælles europæiske regler for arbejdskraftens frie bevægelighed, for arbejdsmiljø og
reglerne på transportområdet.
Side 1 af 4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 930: Henvendelse af 3/9-18 fra LO og FTF vedr. høringssvar til regeringen om input til danske mærkesager frem mod valget til Europa-Parlamentet og Kommissionen i 2019
En anden vigtig opgave er at realisere de tiltag, der ikke er direkte affødt af Søjlen;
såsom virkeliggørelsen af den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed, en ny stærk
Social Fond Plus, øge arbejdsmarkedstilknytningen for kvinder gennem bedre social
infrastruktur
samt EU’s mål om stærkere
bæredygtighedskapitler
i EU’s
handelsafta-
ler mv.
Den danske fagbevægelse vil efterfølgende denne høring indsende vores bud på dan-
ske prioriteter i EU-budgetforhandlingerne (MFF).
Den danske model, social balance og bekæmpelse af social dumping
Regeringen opfordres til at sikre, at et nyt Europa-Parlament og en ny Europa-Kom-
mission arbejder for en indfrielse af målsætningerne i den Europæiske Søjle af So-
ciale Rettigheder og dermed bliver en tydelig fortaler for social fremgang i EU, hvor
hensynet til arbejdstagerne vejer mindst lige så tungt som hensynet til økonomiske
friheder i EU.
Derfor opfordrer LO og FTF regeringen til at arbejde for, at der på sigt tilføjes en so-
cial protokol til Lissabon-traktaten, der sikrer grundlæggende sociale- og arbejdsta-
gerrettigheder. Målsætningen bør således være, at arbejdstagerrettigheder og sociale
rettigheder ikke underordnes de økonomiske friheder i EU’s indre marked.
Den
frie
bevægelighed skal også være
fair
bevægelighed.
I den forbindelse er det samtidig afgørende, at der værnes om den danske samfunds-
og arbejdsmarkedsmodel, herunder parternes autonomi. Tilsvarende skal social dialog
og kollektive forhandlinger på EU-niveau
og i EU’s medlemsstater
fremmes.
Ligesom social dialog og kollektive forhandlinger er håndhævelse
af EU’s regler
et
vigtigt våben i kampen mod social dumping. Derfor er det afgørende, at der arbejdes
målrettet for at sikre en markant bedre håndhævelse i alle medlemsstater af eksisterende
og ny EU-regulering.
Vækst og beskæftigelse i Europa
Globaliseringen, den teknologiske og demografiske udvikling har stor indvirkning på
vores arbejdsmarkeder
også i EU. Udviklingen har således betydning for såvel ar-
bejdsudbuddet og kvaliteten af job. Udviklingen rummer store potentialer for øget
vækst og beskæftigelse. Men der er samtidig store grænseoverskridende udfordringer
forbundet hermed
udfordringer, som EU bør adressere.
Den økonomiske krise i Europa er blevet afløst af en social- og jobkrise, særligt i
Sydeuropa. Derfor skal EU-institutionerne i højere grad flytte fokus fra rigid økono-
mistyring over på vækst og beskæftigelse for alle arbejdstagergrupper på fremtidens
arbejdsmarked. Derfor bør regeringen lægge vægt på,
at der fra EU’s side arbejdes for
at sikre et langvarigt og holdbart opsving. Det er med andre ord nødvendigt, at vi får
lagt sporene til en holdbar vækst, hvor alle er med. Der skal sikres bæredygtige inve-
steringer, så vi ikke efterlader store dele af arbejdstyrken i langtidsledighed.
Det handler også om at få skabt flere nye gode job, end teknologien overflødiggør. I
den sammenhæng risikerer det danske arbejdsmarked også at komme under pres fra
Side 2 af 4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 930: Henvendelse af 3/9-18 fra LO og FTF vedr. høringssvar til regeringen om input til danske mærkesager frem mod valget til Europa-Parlamentet og Kommissionen i 2019
den nationale og globale platformsøkonomi, hvor øget outsourcing af serviceopgaver
udfordrer vores klassiske måde at organisere arbejdet på.
Ligeså er arbejdsmarkedet udfordret af det stigende antal atypisk ansatte, og her bør
EU-Kommissionen i eksisterende og fremtidig EU-regulering imødekomme disse ud-
fordringer, ligesom vi har set det med ansættelsesbevisdirektivet.
Det er med andre ord afgørende, at vi sikrer os, at vi alle tidsnok får de nye kompe-
tencer, der efterspørges på fremtidens arbejdsmarked. Således kan fremtidens arbejds-
marked understøtte et samfund, hvor vi alle er rige, lige og trygge.
Endelig bør
man fra EU’s side have et konsekvent fokus på, at der i EU’s frihandels-
aftaler indgår ambitiøse standarder for arbejdstagerrettigheder. Således kan handelsaf-
taler vise sig at være et vigtigt instrument, hvis arbejdstagervilkår ikke skal komme
under yderligere pres i den nye økonomiske verdensorden.
De senere år har også budt på en række skandalesager, hvor store virksomheder har
ageret på en måde, der har forbrudt sig mod både lovgivning og samfundets interesser
som helhed. En række af sagerne involverer virksomheder og aktiviteter, der ikke kan
begrænses til et enkelt land.
Den globaliserede økonomi og det indre marked har således nødvendiggjort, at der
eksisterer regulering på EU-niveau, som sikrer, at personer, der formidler viden om
kritisable og ulovlige forhold, beskyttes. Dansk fagbevægelse hilser det fremsatte
whistleblower-direktiv meget velkomment, men opfordrer regeringen til at arbejde
for, at en kommende Europa-Kommission samt Europa-Parlament arbejder for at for-
bedre det foreliggende og inddrager arbejdsmarkedets parter i arbejdet med at udvide
dækningsgraden af direktivet.
Uddannelse
Konkret i relation til den kommende nye uddannelsespolitiske strategi ”European
Education Area” skal der sikres en stærkere placering og vægtning af samarbejdet
om
at styrke mulighederne for voksnes efter- og videreuddannelsesmuligheder på alle ud-
dannelsesniveauer.
Afsluttende bemærkninger
EU har altid været et projekt under udvikling, men de seneste år har været skelsæt-
tende ikke mindst pga. den britiske folkeafstemning. Storbritanniens beslutning om at
forlade EU stiller EU og Danmark over for en række udfordringer. Regeringen opfor-
dres derfor til at arbejde for, at Brexit ikke fører til et nedafgående pres på beskyttel-
sesniveauet, herunder ikke mindst vedr. arbejdsmiljø, i EU-27 og dermed en større
utryghed for danske lønmodtagere. LO og FTF vil endvidere opfordre regeringen til
at arbejde for, at forhindre de af OECD estimerede op imod 13.000 danske arbejds-
pladser ikke tabes som konsekvens af Brexit. Herunder er det væsentligt, at der intro-
duceres passende foranstaltninger til at støtte potentielt tabte arbejdspladser, bl.a. gen-
nem videreuddannelse.
Side 3 af 4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 930: Henvendelse af 3/9-18 fra LO og FTF vedr. høringssvar til regeringen om input til danske mærkesager frem mod valget til Europa-Parlamentet og Kommissionen i 2019
1934188_0004.png
Afsluttende gentages opfordringen til regeringen om at arbejde for, at EU fremover i
langt højere grad formår at komme med fælles løsninger på de fælles problemer, vi
har i Europa.
Det er afgørende for EU’s fremtid, at almindelige
lønmodtagere føler, at
EU arbejder
for
dem i stedet for
imod
dem.
Som en del af dette høringssvar vedlægges publikationerne
LO’s
Europapolitiske
Standpunktspapir,
samt
FTF’s
EU-politik,
hvori flere af de ovennævnte områder ud-
dybes.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Første næstformand, LO
Bente Sorgenfrey
Formand, FTF
Side 4 af 4