Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
ERU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1922323_0001.png
Revised version adopted in Habitat Committee 26.4.2012
BILAG
Skema til indsendelse af oplysninger til Europa-Kommissionen
i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4
Medlemsstat:
Dato: 5. juli 2018
Underretning af Europa-Kommissionen
i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4
(92/43/EØF)
Dokumentation fremsendt til:
X information
(Artikel 6, stk. 4, første afsnit)
udtalelse
(artikel 6, stk. 4, andet afsnit)
Kompetent national myndighed: Erhvervsstyrelsen
Adresse: Langelinie Allé 17, 2100 København Ø
Kontaktperson: Eva Sanvig
Tlf., fax, e-mail: +45 35 29 10 00, [email protected]
Indeholder denne underretning følsomme oplysninger? Nej.
1
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0002.png
1.
PLAN ELLER PROJEKT
Planens eller projektets navn: Udvidelse af testcenter for store vindmøller ved Høvsøre
Udføres af: Erhvervsministeriet
Resumé af planen eller projektet, der påvirker området:
Baggrund
Megavind, som er et strategisk partnerskab for vindenergi mellem vindmølleindustrien,
energiselskaber, universiteter og produktionsvirksomheder, har i sin forskningsstrategi
fra januar 2016 peget på, at der er et behov for etablering af yderligere standpladser til
test af prototypevindmøller i Danmark, herunder også et behov for at kunne teste højere
møller /1/. Megavind peger på, at en sådan udvidelse af testfaciliteterne i Danmark er en
nødvendig forudsætning for, at producenterne gennem forskning, udvikling og
afprøvning kan udvikle nye og mere effektive vindmøller og vindmølleteknologi.
Vindmølleindustrien har på baggrund af Megavinds rapport fra januar 2016 vurderet, at
der er behov for og efterspørgsel efter fire til syv yderligere prototypetestpladser for
store vindmøller i Danmark.
Som opfølgning på rapporten fra Megavind og en henvendelse fra Vindmølleindustrien
igangsatte regeringen i efteråret 2016 et undersøgelsesarbejde for at vurdere placeringen
af yderligere prototypevindmøller på de to eksisterende testcentre for store
prototypevindmøller ved Høvsøre og Østerild, idet det derved ville være muligt at
udnytte den eksisterende infrastruktur så som veje og el-net på testcentrene.
Erhvervsstyrelsens undersøgelse
fremgår af rapporten ”Nationale testcentre for store
vindmøller ved Østerild og Høvsøre
Undersøgelse af
udvidelsesmuligheder” fra
december 2016 /2/.
På baggrund heraf indgik regeringen i marts 2017 en politisk aftale med en bred kreds
af Folketingets partier om at udvide de eksisterende testcentre med fire nye standpladser
til prototypevindmøller, nærmere bestemt med to standpladser i Østerild og to
standpladser i Høvsøre. Af aftalen fremgår, at det er en vigtig forudsætning for
erhvervets fortsatte udvikling, at industrien og forskningsinstitutionerne har gode
muligheder for at teste nye møller i Danmark, ligesom det har stor betydning for
fastholdelse af investeringer og arbejdspladser i Danmark, at der fortsat er mulighed for
at teste nye møller i nærheden af virksomhedernes udviklingsafdelinger. Gode
testfaciliteter er samtidig et vigtigt redskab til at understøtte nedbringelse af
omkostningerne ved vindenergi. Aftalen lagde for testcenteret i Høvsøre op til, at
centret udvides med to standpladser, og at der kan etableres højere møller på op til 200
meter med henblik på at kunne teste mere avanceret teknologi og nye mølletyper, idet
en miljø- og habitatkonsekvensvurdering endeligt skulle fastslå mulighederne herfor.
Forudsætningen for gennemførelsen af en udvidelse af de nationale testcentre for store
prototypevindmøller er ifølge aftalen, at udvidelsen brugerfinansieres.
2
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0003.png
I den gennemførte miljøkonsekvensvurdering af projektet /3/ er der på baggrund af
ønsker fra den stedlige kommune, borgere mm. undersøgt to forslag til placering af de
to ekstra standpladser i Høvsøre: Et forslag med en standplads til en prototypevindmølle
henholdsvis nord og syd for det eksisterende testcenter og et forslag med to standpladser
til prototypevindmøller syd for det eksisterende testcenter. Forslaget til placering af en
standplads til prototypevindmøller hhv. nord og syd for de eksisterende møller vil
indebære større støjpåvirkning af beboelse og derved udløse flere ekspropriationer af
boliger end ved placering af begge standpladser syd for det eksisterende testcenter.
Miljøkonsekvensvurderingen har således vist, at den forudsatte støjrummelighed for
testcentret vil betyde, at der i forslaget med en standplads nord hhv. syd for testcentret
ville skulle nedlægges otte boliger for at kunne overholde støjgrænserne ved maksimal
udnyttelse af den forudsatte støjrummelighed for testcentret, mens der med to
standpladser syd for det eksisterende testcenter vil skulle nedlægges fem boliger. At
begrænse støjpåvirkningen i de lokalområder, hvor testcentrene udvides, mest muligt,
vurderes at være et afgørende element i forhold til at understøtte den samfundsmæssige
legitimitet ved anlægget. I forbindelse med udarbejdelsen af
miljøkonsekvensvurderingen og ved feltbesigtigelser af naturarealerne omkring
testcentret ved Høvsøre blev der endvidere konstateret væsentlige naturinteresser på den
oprindeligt foreslåede placering af den nordlige standplads, hvorfor standpladsen blev
forsøgt flyttet mod øst. Selv med disse tiltag er vurderingen, at en nordlig placering vil
koste mere end dobbelt så meget som den sydlige placering og vil fordyre projektet i et
sådant omfang, at det vurderes ikke realistisk at realisere udbygningen med en testmølle
nord for det eksisterende testcenter, da rentabiliteten i fremtidig udlejning i givet fald
ikke vil stå mål med anlægsomkostningerne.
Af disse grunde er det besluttet, at forslaget om en udvidelse med en standplads hhv.
nord og syd for testcentret standplads ikke gennemføres, og at der i stedet skabes
mulighed for, at testcentret udvides med to testpladser syd for det nuværende testcenter
i overensstemmelse med det andet af de to undersøgte forslag.
Beslutningen om at udvide testcentret for store vindmøller i Høvsøre med to nye
standpladser syd for det eksisterende testcenter er vedtaget af Folketinget ved lov nr.
705 af 8. juni 2018, som træder i kraft den 1. juli 2018. /3a/.
Den eksisterende prøvestation for Store Vindmøller i Høvsøre blev sat i drift i 2002
med fem standpladser. Danmarks Tekniske Universitet er ejer af prøvestationen, udlejer
de fem standpladser, og ejer infrastrukturanlæg såsom kabler, veje, meteorologimaster,
mm. Den aktuelle maksimalhøjde for prototypevindmøllerne er 165 meter, og den
maksimale effekt pr. standplads er 8 MW. Med udvidelsen vil der i alt være syv
standpladser til prototypevindmøller på op til 200 meter totalhøjde.
Prøvestationen for Store Vindmøller i Høvsøre ligger nord for det internationale
naturbeskyttelsesområde Natura 2000-område N65 Nissum Fjord, og der er derfor
udarbejdet en vurdering af projektets mulige påvirkninger under hensyn til
bevaringsmålsætningerne for Natura 2000- området, jf. habitatdirektivets artikel 6, stk.
3 /3/.
Det konkluderes heri, at en mulig skade på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-
området Nissums Fjord ikke kan afvises, jf. nærmere i de følgende afsnit, hvilket er
baggrunden for nærværende underretning.
3
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0004.png
4
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0005.png
Overordnet projektbeskrivelse
De nuværende forhold og de foreslåede ændringer i forbindelse med udvidelsen af
testcenteret ved Høvsøre er sammenfattet i Figur 1.
Figur 1:
Det valgte forslag til udvidelse af vindmølletestcenteret ved Høvsøre.
Prøvestationen ved Høvsøre omfatter fem eksisterende standpladser, der er opstillet på
en lige række, som er orienteret omtrent nord/syd med en indbyrdes afstand mellem
prototypevindmøllerne på 300 meter og en samlet udstrækning på 1.200 meter. Vest for
5
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0006.png
hver standplads er der opstillet en målemast, og derudover er der af hensyn til
flysikkerheden opstillet i alt to lysmarkeringsmaster. Desuden er der opstillet en
meteorologimast syd for møllerækken.
Den foreslåede udvidelse af prøvestationen omfatter etablering af to nye standpladser
med tilhørende infrastruktur samt udvidelse af eksisterende standpladser med tilhørende
infrastruktur for at kunne opstille større vindmøller på op til 200 meters totalhøjde.
Forslaget inkluderer muligheden for at ændre arbejdsarealet omkring de eksisterende
prototypevindmøller, ændre målemaster til bardunerede master og for at opstille
teknikskure. De gennemførte støjberegninger forudsætter desuden nedlæggelse af et
antal ældre nabovindmøller i området. I forbindelse med realiseringen af projektet vil
det være nødvendigt at nedlægge et antal boliger og eksisterende vindmøller samt at
inddrage landbrugsarealer.
Anlægsfasen indebærer transport af materialer såsom stabilgrus, bundsikring, beton mv.
Anlægsarbejdet vil forårsage øget tung trafik og kørsel med entreprenørmaskiner, især
på selve prøvestationen, og deraf følgende trafikstøj. Den samlede anlægsfase af det
valgte forslag forventes at foregå over 12 måneder.
Standpladsen S6 ligger udenfor men umiddelbart tilstødende det internationale
naturbeskyttelsesområde N65, mens standpladsen S7 og de tilhørende adgangsveje
m.m. er beliggende indenfor afgrænsningen af Natura 2000-området (Figur 1).
Miljøkonsekvensvurdering
I forbindelse med den foreslåede udvidelse af testcenteret ved Høvsøre er i 2017
udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering, hvis formål er at beskrive og vurdere, hvilke
virkninger udvidelsen vil få på befolkning, dyr, planter, kulturarv m.m. /3/.
Undersøgelsen skal samtidig sikre, at udvidelsen sker på en måde, så dens virkninger på
miljøet mindskes, og at der i relevant omfang afværges og/eller kompenseres for dens
negative påvirkninger. Der er i miljøkonsekvensvurderingen undersøgt to forskellige
alternativer.
På baggrund af miljøkonsekvensvurderingen og den offentlige høring er det forslag, der
indebærer opstilling af to standpladser til prototypevindmøller syd for det nuværende
testcenter, heraf en standplads inden for Natura 2000-området Nissum Fjord, besluttet af
Folketinget ved lov nr. 705 af 8. juni 2018 /3a/.
Det eksisterende testcenter ved Høvsøre ligger ikke inden for Natura 2000-områder,
men umiddelbart syd for testcentret ligger Natura 2000-område nr. 65, der består af
Ramsarområde nr. 4 for Nissum Fjord, EF-habitatområde nr. 58 for Nissum Fjord og
EF-fuglebeskyttelsesområde nr. 38 for Nissum Fjord (F38). Der er i forbindelse med
miljøkonsekvensvurderingen af en udvidelse af testcenteret udarbejdet en vurdering af
projektets påvirkninger af de arter og naturtyper, som Natura 2000-området Nissum
Fjord er udpeget for, jf. habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, jf. nærmere i det følgende.
6
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0007.png
Beskrivelse og angivelse af placering af de dele af projektet, som potentielt kan
påvirke området, samt udpegning af de berørte områder (vedlæg kort):
Den helt overvejende del af området for testcentret ved Høvsøre udgøres af dyrket
agerland. Nord for Høvsørevej, dvs. udenfor Natura 2000-området, findes desuden
enkelte mindre arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3.
De berørte områder inden for Natura 2000-områdets afgræsning udgøres af dyrkede
marker med enkelte spredte levende hegn, småbiotoper, afvandingskanaler mv. (Figur
2).
Der er tale om et område, som både er udpeget efter habitat- og
fuglebeskyttelsesdirektivet. Der er dog tale om landbrugsland, som ikke har en
habitatmæssig betydning, men alene er udpeget af hensyn til fuglebeskyttelsesdirektivet.
En fravigelse er således kun relevant i forhold til fuglebeskyttelsesområdet.
7
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0008.png
Figur 2:
De berørte arealer i Natura 2000-område N65 Nissum Fjord. Høvsørevej følger grænsen til
Natura 2000-området mod syd (vist med rød streg og røde raster) syd for den eksisterende sydligste
mølle. Møller, standpladser og adgangsveje berører alene dyrkede arealer (se Figur 1).
8
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0009.png
2.
VURDERING AF DE NEGATIVE VIRKNINGER
1
Navn og kode for det påvirkede Natura 2000-område:
Dette område:
X er et særligt beskyttet område efter fugledirektivet (fuglebeskyttelsesområde
SPA)
X er en lokalitet af fællesskabsbetydning (SCI) eller et særligt bevaringsområde (SAC)
efter habitatdirektivet:
X rummer en prioriteret naturtype/art
er et område, hvor prioriterede naturtyper/arter bliver påvirket
Figur 2:
Afgrænsning af Natura 2000-område N65.
1
NB: Her fokuseres der især på de forventede negative virkninger på naturtyper og arter, som er årsag til,
at området er en del af Natura 2000-netværket. Anfør alle relevante oplysninger i hvert enkelt tilfælde
afhængigt af, hvilke virkninger der forventes for de berørte arter og naturtyper.
9
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0010.png
Områdets bevaringsmålsætninger og vigtige elementer, der bidrager til områdets
integritet:
Natura 2000-område N65 omfatter habitatområde H58 og fuglebeskyttelsesområde F38
Nissum Fjord, der sammen med det omkringliggende landskab rummer nogle af
Vestjyllands vigtigste fuglelokaliteter. Natura 2000-området har et samlet areal på
10.967 hektar, hvoraf 6.430 hektar er fjord.
Nissum Fjord er en lavvandet brakvandslagune, der ligger bag den smalle klittange,
Bøvling Klit. Fjorden er opdelt i tre bassiner, Ydre Fjorde (Yder Fjord og Bøvling
Fjord), Mellem Fjord og Felsted Kog, der afviger i økologiske kår og biologi.
Ved Thorsminde har Nissum Fjord forbindelse til Nordsøen via en afvandingssluse.
Områderne både nord og syd for Thorsminde fremtræder i dag som en mosaik af
saltpåvirkede græsningsarealer, høslæt-områder samt ubenyttede områder, der henligger
med højt græs, rørskov eller strandrørsump.
Langs fjordens nord- og østside findes rørsump og strandrørsump i varierende bredde.
Indfjorden og Felsted Kog er omgivet af udstrakte rørskove. Spredt på tangen findes
desuden mindre partier med klitnatur. Mere samlet klitnatur findes mellem Nørre Fjand
og Felsted Odde samt på Fjandø i forbindelse med gamle strandvoldsdannelser.
Nissum Fjords beliggenhed på en trækrute langs Vestkysten betyder, at en lang række
fuglearter benytter fjorden som rasteplads. Det drejer sig primært om gæs og
svømmeænder som pibeand, gråand og krikand, der forår og efterår forekommer i store
tal. Særligt i forårsmånederne raster store flokke af grågås, bramgås og kortnæbbet gås
på engene i området, og gæssene bruger i perioder fjorden som overnatningsplads.
Udpegningsgrundlag, herunder prioriterede arter
Udpegningsgrundlaget for Natura 2000-område N65 Nissum Fjord, der består af
habitatområde H58 og fuglebeskyttelsesområde F38 fremgår af Tabel 1. Naturtyper
eller arter markeret med ”*” er prioriterede, hvilket indebærer af den
danske stat har et
særligt forvaltningsansvar.
I tabellen er ligeledes indikeret (med +), hvilke arter og naturtyper, der potentielt kan
påvirkes som følge af testcenterets udvidelse.
Det bemærkes, at habitatområdets udpegningsgrundlag ikke påvirkes af det valgte
forslag, dvs. at de forventede mulige påvirkninger alene omfatter visse arter af de
ynglende og rastende fugle i fuglebeskyttelsesområde F38 (Tabel 1).
10
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0011.png
Tabel 1:
Udpegningsgrundlag for Natura 2000-område N65 Nissum Fjord. +: Mulig påvirkning.
Naturtyper og arter
Kode
1150
1210
1310
1330
2130
2140
2160
2190
2310
2330
3110
3130
3140
3150
3260
4010
4030
6230
6410
7230
9190
91D0
91E0
1095
1096
1099
1103
1106
1355
1831
Navn
Naturtyper (H58)
Lagune*
Strandvold med enårige planter
Enårig strandengsvegetation
Strandeng
Grå/grøn klit
Klithede*
Havtornklit
Klitlavning
Visse-indlandsklit
Græs-indlandsklit
Lobeliesø
Søbred med småurter
Kransnålalge-sø
Næringsrig sø
Vandløb
Våd hede
Tør hede
Surt overdrev*
Tidvis våd eng
Rigkær
Stilkege-krat
Skovbevokset tørvemose*
Elle- og askeskov*
Arter
ikke fugle (H58)
Havlampret
Bæklampret
Flodlampret
Stavsild
Laks
Odder
Vandranke
Arter
fugle (F38)
Rørdrum (Y)
Knopsvane (T)
Pibesvane (T)
Sangsvane (T)
Kortnæbbet gås (T)
Bramgås (T)
Lysbuget knortegås (T)
Pibeand (T)
Krikand (T)
Spidsand (T)
Toppet skallesluger (T)
Stor skallesluger (T)
Rørhøg (Y)
Plettet rørvagtel (Y)
Klyde (TY)
Hvidbrystet præstekrave (Y)
Pomeransfugl (T)
Almindelig ryle (Y)
Brushane (Y)
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
+
+
+
+
+
+
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
+
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
+
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Potentiel påvirkning
som følge af projekt
11
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0012.png
Lille kobbersneppe (T)
Splitterne (Y)
Fjordterne (Y)
Havterne (Y)
Dværgterne (Y)
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Ingen påvirkning
Områdets bevaringsmålsætninger
De overordnede mål for Natura 2000-området er:
I Natura 2000-område N65 er der særlig fokus på, at Nissum Fjord opnår en god
miljøtilstand. Dette forudsætter en god vandkvalitet, der samtidig vil skabe gode
vækstbetingelser for en artsrig undervandsvegetation, der er fødegrundlag for flere arter
af de trækkende vandfugle.
Naturtyperne omkring Nissum Fjord skal desuden sikres en god til høj naturtilstand. Det
gælder især strandenge som arealmæssigt udgør størsteparten af den terrestriske natur.
Men også områdets mindre forekomster af artsrige sure overdrev, tørre og våde heder,
klitnaturtyper og rigkær sikres en god til høj naturtilstand.
Ligeledes prioriteres levesteder for de nationale ansvarsarter knopsvane, kortnæbbet
gås, krikand, lysbuget knortegås, pibeand, pibesvane, sangsvane og spidsand samt
levestederne for de nationalt truede fuglearter alm. ryle, brushane, dværgterne, plettet
rørvagtel og splitterne.
I området prioriteres levesteder for den nationale ansvarsart vandranke, og områdets
laksebestand sikres, således at den på sigt ikke er afhængig af udsætninger /4/, /5/.
Konkrete målsætninger for Natura 2000-området:
Målet er, at naturtyper og arter på sigt skal opnå gunstig bevaringsstatus.
Den konkrete målsætning for Natura 2000-område N65 er, at området skal bidrage til, at
sikre levesteder for levedygtige bestande på nationalt og/eller internationalt niveau.
Tilstanden og det samlede areal af levesteder for sangsvane, bramgås, kortnæbbet gås,
krikand, pibeand og spidsand som trækfugl i området skal sikres eller øges, således at
der findes tilstrækkelige egnede raste- og fødesøgningssteder for arterne, således at
området kan huse en tilbagevendende rastebestand på 320 sangsvaner, 5800 bramgæs,
4200 kortnæbbede gæs, 7400 krikænder, 12000 pibeænder og 220 spidsænder.
Natura 2000-området, skal bidrage til at sikre levesteder for levedygtige bestande på
nationalt og/eller internationalt niveau ved at tilstanden og det samlede areal af
levestederne for knopsvane, pibesvane, lysbuget knortegås, toppet skallesluger, stor
skallesluger, klyde, pomeransfugl og lille kobbersneppe som trækfugl i området sikres
eller øges, således at der findes egnede raste- og fødesøgningssteder for arterne.
Ligeledes skal der prioriteres levesteder for ynglefuglene rørdrum, rørhøg, plettet
rørvagtel, klyde, hvidbrystet præstekrave, almindelig ryle, brushane, splitterne,
fjordterne, havterne og dværgterne /5/.
12
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0013.png
Naturtyper og arter, som vil blive negativt påvirket (angiv f.eks. antal, eventuel
bevaringsstatus på nationalt og biogeografisk niveau (jf. artikel 17), isolationsgrad,
rolle og funktion i det pågældende område):
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen er der gennemført kortlægning af
habitatnaturtyper, beskyttede arter samt fugle i det område, der berøres af den forslåede
udvidelse /2/.
Det område, som berøres direkte af udvidelsen af testcentret, udgøres udelukkende af
dyrket agerland, og hverken standpladser, adgangsveje eller andre anlæg lægger beslag
på beskyttede naturtyper. Kun udpegningsnaturtypen strandeng (1330) findes i
nærheden af projektområdet, idet strandengene ved Nissum Fjord syd for
projektområdet, ca. 300 meter syd for den sydligste standplads, er kortlagt som denne
naturtype.
Området for udvidelsen rummer ikke levesteder for havlampret, bæklampret,
flodlampret, stavsild, laks, odder eller vandranke.
Det konkluderes på den baggrund, at eneste potentielt betydende påvirkninger af
udpegningsgrundlaget gælder ynglende eller rastende fugle, der passerer igennem det
foreslåede projektområde, f.eks. i forbindelse med deres træk mellem nat- og
dagsrastepladser eller mellem forskellige fourageringsområder, eller som udnytter
området for udvidelsen til rast eller fouragering.
I alt 10 arter af ynglende fugle indgår i udpegningsgrundlaget for F38. Arterne rørdrum,
plettet rørvagtel, klyde, almindelig ryle, brushane, splitterne, fjordterne, havterne og
dværgterne er snævert tilknyttet de lavvandede fjordområder, rørsumpe, vadeflader og
strandenge i Natura 2000-området. Området for den foreslåede udvidelse af
prøvestationen består helt overvejende af dyrkede marker, og bortset fra temporært
fugtige lavninger (markoversvømmelser), der i træktiden kan tiltrække bl.a. rastende
brushøns, rummer projektområdet ikke egnede yngle- eller fødesøgningsområder for
disse arter.
I alt 2-3 par rørhøge yngler i rørskoven i Natura 2000-området syd for Høvsøre, og
lokale ynglefugle fouragerer regelmæssigt over områdets marker. Også højtflyvende
territoriehævdende fugle kommer lejlighedsvis ind over markerne syd for Høvsørevej.
Dermed er rørhøg den eneste ynglende udpegningsfugleart, der er vurderet relevant at
inddrage i konsekvensvurderingen.
I alt 14 arter af trækfugle indgår i udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.
Miljøkonsekvensvurderingen viste, at pibeand, krikand, spidsand, toppet skallesluger,
stor skallesluger, klyde og lille kobbersneppe er så snævert tilknyttet Natura
2000-områdets åbne vandflader, vandflader og umiddelbart tilstødende strandenge, at en
væsentlig negativ påvirkning af disse arter som følge af projektet kan afvises.
De resterende arter udgøres af seks arter af svaner og gæs samt en vadefugl
(pomeransfugl), der alle i nogen grad er tilknyttet agerland og derfor kan forekomme i
eller nær området for den foreslåede udvidelse af prøvestationen.
13
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0014.png
På baggrund af ovenstående begrænser følgende gennemgang af de eksisterende forhold
sig til én ynglefugleart (rørhøg) og seks arter af trækfugle, der omfatter fem arter af
svaner og gæs samt en vadefugleart (pomeransfugl), der alle i nogen grad er tilknyttet
agerland og som forekommer eller kan forekomme i eller nær området for den
foreslåede udvidelse af prøvestationen.
Rørhøg (ynglefugl)
I alt 2-3 par rørhøge yngler i rørskoven ved Nissum Fjord syd for den sydligste
foreslåede standplads, og lokale ynglefugle fouragerer regelmæssigt over områdets
marker. Også højtflyvende territoriehævdende fugle kan lejlighedsvis komme ind over
markerne syd for Høvsørevej.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Knopsvane (trækfugl)
Knopsvanen optræder som trækfugl i Danmark primært i lavvandede fjorde og vige
med udbredt undervandsvegetation, idet arten lever af vandplanter, især ålegræs og
alger som søsalat, der græsses i lavvandede områder. Nogle steder, herunder også ved
Høvsøre, ses knopsvaner også fouragerende på land, hvor de græsser på bl.a.
vinterafgrøder.
Arten kan ses mange steder i området ved Høvsøre allerede i sensommeren og gennem
hele efteråret og vinteren, hvis der ikke er isdække. Forekomsten i Natura 2000-området
er nogenlunde stabil i området, og der vurderes ikke at være lokale trusler for arten i
Natura 2000-området /4/.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Pibesvane (trækfugl)
Pibesvane trækker på vej fra den arktiske tundra til overvintringspladserne især i
Holland gennem Danmark. Tidligere blev arten især truffet i de jyske lavvandede fjorde,
hvor de fouragerede på undervandsvegetation, men fra midten af 1990´erne er de største
antal pibesvaner registreret på agerland.
Forekomsten af pibesvane i Natura 2000-området er aftagende i perioden 2004-2009, og
arten ses nu kun fåtalligt i området, især under efterårstrækket. Den ringe udbredte
undervandsvegetation i Nissum Fjord vurderes sammen med den generelle
bestandstilbagegang i hele Danmark, at have betydning for artens vigende forekomst
inden for Natura 2000-området /4/.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Sangsvane (trækfugl)
Sangsvane optræder i Danmark som træk- og vintergæst i områder med gode
fødemulighede, og arten ses efterhånden i større grad på marker. Når sangsvanerne
ankommer til Danmark, søger de i begyndelsen navnlig føde i søer og lavvandede
fjordområder og vige, hvor de æder vandplanter. Relativt hurtigt overgår sangsvanerne
dog til at finde hovedparten af føden på land, hvor de fouragerer på landbrugsafgrøder
såsom hvede- og rapsmarker, kartoffel- og roemarker samt på græsmarker. Fuglene
overnatter dog stadig på søer og fjorde.
14
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0015.png
I Natura 2000-området ved Nissum Fjord ses fuglene både i fjorden og på dyrkede
arealer i fjordens omgivelser. Sangsvanen er generelt i svag fremgang. Arten er
sammenlignet med pibesvane langt bedre til at udnytte føderessourcer på land, og af
disse grunde vurderes der ikke at være aktuelle trusler mod arten i Natura 2000-området
/4/.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Kortnæbbet gås (trækfugl)
Kortnæbbet gås yngler på Svalbard og overvintrer i Nordvesteuropa bl.a. i Danmark,
hvor den ofte ses fouragere på marker og enge, overvejende i Vest- og Nordjylland,
herunder også området ved Nissum Fjord. Antallet af denne gåseart i Danmark har
siden 1990´erne været stigende, og arten er, i perioden september-april, en meget talrig
træk- og vintergæst i Natura 2000-området ved Nissum Fjord. Kun i strenge vintre
forlader den området helt. Forekomsten er nogenlunde stabil, og der vurderes ikke at
være aktuelle trusler for arten i Natura 2000-området /4/.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Bramgås (trækfugl)
Bramgæs, der kommer til Danmark i træktiden, kommer primært fra ynglepladserne i
Sibirien. Den danske og hele den nordvesteuropæiske bestand er i meget markant
fremgang, og arten er en meget talrig trækgæst i området ved Nissum Fjord. Størst antal
forekommer i perioden fra oktober-november og igen i marts-april. Kun i strenge vintre
forlader bramgåsen helt området. Forekomsten er fortsat stigende, og der vurderes ikke
at være aktuelle trusler for arten i Natura 2000-området /4/.
Bevaringsstatus: Gunstig /6/.
Lysbuget knortegås (trækfugl)
Lysbuget knortegås yngler på Svalbard og Nordøstgrønland og træffes i Danmark især
som træk- og vintergæst ved kystnære, lavvandede områder med undervandsvegetation
og på strandenge. I Natura 2000-området ved Nissum Fjord ses arten hyppigt omkring
eller på Fjandø eller evt. i Bøvling Fjord. Forekomsten har været forholdsvis stabil de
seneste mange år. Ifølge basisanalysen er arten de senere år også truffet på
landbrugsjord, og et mindre antal fugle er da også registeret i området ved Høvsøre /3/,
/4/.
Bevaringsstatus: Ugunstig-stigende /6/.
Pomeransfugl (trækfugl)
Pomeransfuglen ses kun i Danmark som trækfugl i for- og efteråret. I foråret kan et par
hundrede fugle ses i det vestlige Jylland, mens antallet under efterårstrækket fra midten
af august til oktober er meget lavere. I Natura 2000-området ved Nissum Fjord ses arten
årligt raste på dyrkede arealer ved Pallisbjerg syd for Felsted Kog i første halvdel af
maj, men enkelte fugle er også registreret omkring Høvsøre.
Arten er kendt for at være meget stedfast, idet den næsten altid ses på de samme arealer.
På baggrund af artens valg af rastelokaliteter på dyrkede arealer, vurderes der ikke at
15
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0016.png
være trusler for arten i Natura 2000-området /3/. De vigtigste lokaliteter i Vestjylland
2000-2017 er Falbækvej Marker (op til 422 fugle i 2015) og Skjern Enge (op til 320
fugle i 2015), begge i Skjern-Ådalen samt Pallisbjerg syd for Felsted Kog, hvor op til
250 fugle er registreret i 2015 /3/.
I selve nærområdet for prøvestationen er den eneste nævneværdige registrering op til 18
rastende fugle i 2015 på en mark ca. 700 meter vest for den sydligste af de eksisterende
mølleplaceringer. Desuden sås to fugle i samme område i 2002. Der er således kun
få observationer af pomeransfugl fra området ved Høvsøre, og selvom arten givetvis
lejlighedsvis optræder i området, vurderes forekomsterne at være perifere i forhold til de
traditionelle rastepladser ved f.eks. Pallisbjerg og i Skjern Ådalen.
For de nævnte arter af gæs og gulnæbbede svaner vil antallet af fugle, deres foretrukne
opholdssteder, trækretninger gennem mølleområdet m.m. i vid udstrækning afhænge af
de enkelte års vejrforhold, afgrødevalg på de enkelte marker omkring Nissum
Fjord, jagttryk m.m.
Bevaringsstatus: Ukendt (ikke vurderet i /6/).
Områdets vigtighed for de naturtyper og arter, som vil blive påvirket (redegør
f.eks. for områdets rolle i landet og i den biogeografiske region, også for
sammenhængen af Natura 2000-netværket):
Beskrivelse af de forventede negative virkninger (tab, forringelse, forstyrrelse, direkte
og indirekte virkninger osv.). Virkningernes udstrækning (naturtypens areal og antallet
af arter eller hvilke områder, der bliver påvirket af projektet). Betydning og omfang
(f.eks. forholdet mellem det påvirkede område/den påvirkede population og det samlede
område/den samlede population, eventuelt også på landsplan) samt placering (vedlæg
kort):
For at vurdere områdets vigtighed for de arter, som forventes påvirket af projektet, er i
Tabel 2 foretaget en sammenfatning af arternes status på landsplan, to lokaliteter i
lokalområdet og i Natura-2000-området. For sangsvane, kortnæbbet gås og bramgås er
desuden anført de konkrete målsætninger i Natura 2000-planen. De resterende arter er
generelt målsat, hvilket indebærer, at bestandenes størrelse og arealet af egnet levested i
Natura 2000-området for disse arter som udgangspunkt skal være stabilt eller stigende.
Den præcise afgrænsning af DOF-base
2
lokaliteterne Høvsøre og Høvsøre Syd, idet de
to lokaliteter udgøres af arealerne henholdsvis nord og syd for Høvsørevej.
For sangsvane, kortnæbbet gås og bramgås rummer lokalområdet internationalt
betydende forekomster, idet tallene overstiger det såkaldte 1 %-kriterium, dvs. 1 % af
den biogeografiske bestand (også kaldet flyway–bestanden) af en art, der regelmæssigt
raster i Danmark.
2
Den landsdækkende fugleregistreringsdatabase dofbasen.dk med data indsamlet af frivillige.
16
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0017.png
Tabel 2:
Forekomst af rastende svaner, gæs og pomeransfugl på de to DOF-base-lokaliteter i nærområdet
for prøvestationen i perioden 2010-2017. Tallene er maks-tal, dvs. det højeste antal rastende fugle set et år
i perioden /27/. Tallene for Natura 2000-området er makstallet for perioden 1992-2017 jf. /4/. For
Pomeransfugl gælder tallene fra DOF-basen med stor sandsynlighed samme flok, der er indtastet af to
observatører, der har henført dem til forskellige lokaliteter.
Art/lokalitet
Rørhøg (Y)
Knopsvane (T)
Pibesvane (T)
Sangsvane (T)
Kortnæbbet gås (T)
Bramgås (T)
Lysbuget knortegås (T)
Pomeransfugl (T)
1
DK
1
650* par
54.362
554
41.854
23.760
56.457
6.048
Høvsøre
0 par
25
32
210
7.000
i
9.300
i
35
18
Høvsøre Syd
2-3 par
2
-
650
i
1.500
i
3.800
-
15
N65
3-5 par**
163-500
30-1.211
59-561
1.027-7.950
2.500-10.000
264-1.020
4-48
Målsætning
Generelt målsat
Generelt målsat
Generelt målsat
320
4.200
5.800
Generelt målsat
Generelt målsat
: 2008, DCE vandfugletællinger
*: dof.dk 2008
** dofbasen.dk 2012
i
: Internationalt betydende forekomster
Beskrivelse af de forventede negative påvirkninger
I miljøkonsekvensvurderingen skelnes mellem anlægs- og driftsfasen. I anlægsfasen vil
de eneste mulige påvirkninger af Natura 2000-interesserne knytte sig til mulige
forstyrrelser af ynglende og rastende fugle i den periode, hvor arbejdet med opsætning
af nye eller udskiftning af eksisterende møller pågår.
Det område, hvori de nye møller tænkes placeret, rummer ingen vigtige levesteder for
de ynglende udpegningsarter, og bortset fra en mulig ubetydelig forstyrrelse af rørhøg,
der regelmæssigt fouragerer eller foretager parringsflugt på arealer indenfor
prøvestationen, vil anlæg af de nye standpladser og opsætning af møllerne i forbindelse
med hovedforslaget pga. afstanden til ynglepladserne ikke kunne påvirke ynglende
udpegningsarter i fuglebeskyttelsesområdet.
Anlægsfasen vil medføre forstyrrelser, der i en vis grad kan fortrænge rastende fugle fra
det berørte område, mens arbejdet pågår. Selv om der er tale om et testcenter, hvor op-
og nedtagning af møller, tilsyn m.m. foregår hyppigere, end i en ”almindelige”
vindmøllepark, vil påvirkningen være midlertidig, og under normale omstændigheder
vil der ikke blive arbejdet i hele området på en gang. Det vurderes derfor, at de lokale
rastebestande af gæs og svaner vil reagere fleksibelt på aktiviteterne, og at de under
anlægsfasen uden øget tab af energi kan finde alternative raste- og fourageringsarealer
indenfor Natura 2000-området
Konklusionen af miljøkonsekvensvurderingen er derfor, at de eneste væsentlige
påvirkninger som følge af det valgte forslag knytter sig til driftsfasens mulige
påvirkninger af de rastende fugle, der opholder sig i området ved Høvsøre i
vinterhalvåret /3/.
I forhold til områdets rastende fugle, herunder særligt de arter af svaner og gæs, der
anvender selve området for den sydligste mølleplacering til fouragering og rast, udgøres
de vigtigste mulige påvirkninger i driftsfasen af:
17
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0018.png
1) Fortrængning, dvs. at fuglene som følge af anlægsarbejder eller møllernes
tilstedeværelse helt forlader eller i et vist omfang undlader at benytte ellers egnede
fødesøgningsområder,
2) Kollisioner, dvs. at trækkende eller rastende fugle kolliderer med vindmøllerne og
dræbes derved,
3) Barrieeffekter, der kan opstå, når vindmøller af trækkende og forbipasserende fugle
kan opfattes som en barriere, de skal flyve udenom eller over, hvorved fuglene
forbruger mere energi, end de ellers ville have gjort,
4) Tab af egnede levesteder som følge af møllers og adgangsvejes tilstedeværelse.
I miljøkonsekvensvurderingen konkluderes det, at kun 1) fortrængning og 2) kollisioner
kan være af potentiel betydning ved Høvsøre, da betydningen af både barriereeffekt og
tab af egnede levesteder er så begrænset, at skade på Natura 2000-området umiddelbart
kan afvises. Følgende gennemgang er derfor begrænset til at omfatte
miljøkonsekvensvurderingens behandling af 1) fortrængning og 2) kollisioner /3/.
Fortrængning
Fortrængning af rastende og fouragerende fugle som følge af forstyrrelser vil kunne ske
i alle projektets faser. Det vurderes dog, at projektets vigtigste påvirkning som følge af
fortrængning er størst i driftsfasen, dvs. når møllerne er opsat og er i funktion /2/.
Det er sandsynligt, at en vis fortrængning af rastende svaner og gæs omkring møllerne
vil finde sted. Disse arter er kendt for at foretrække åbne vidder med godt udsyn til
fouragering. Undersøgelser af kortnæbbet gås har vist, at de foretrækker at opholde sig
100-200 m fra vindmøller, og at der derved er tale om et funktionelt tab af
fødesøgningsområder /7/.
Ifølge en oversigt over vedvarende energiformeres betydning for biodiversiteten /8/ er
mindsteafstanden til vindmølleområder på land for svaner således 150 meter og
omkring 370 meter for gæs, og en gennemgang af undersøgelser om vindmølleparkers
påvirkninger af svaner og gæs /9/ tyder på fortrængningsafstande på 200-560 meter for
svaner og 30-600 meter for gæs. Senere undersøgelser foretaget ved Klim i Nordjylland
og Velling ved Ringkøbing Fjord har dog også vist, at kortnæbbet gås og svaner i nogen
grad kan tilvænnes vindmøller og efter en periode med tilvænning kan opholde sig
tættere på møllerne /10/.
Fortrængningen kan potentielt påvirke fuglenes overlevelse og ungeproduktion, idet
fuglene er nødt til at fortrække til suboptimale habitater /11/, /12/, /13/.
Hvis der omkring de nye møller, der vil kunne blive op til 200 meter høje, lægges en
påvirkningszone på 1,6 gange møllernes totalhøjde, hvilket vurderes som en forsigtigt
sat forstyrrelsesafstand ved store møller/14/, /15/, vil det valgte forslag medføre en
påvirkning af 0,34 km2 (= 34 hektar) potentielt levested for rastende svaner og gæs
indenfor Natura 2000-områdets afgræsning. Udover fortrængningseffekten vil
anlæggene medføre en mindre men permanent arealbeslaglæggelse indenfor Natura
2000-områdets grænser, idet dyrkede arealer i størrelsesordenen 0,5-1 hektar ændres
18
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0019.png
permanent til grusveje, arbejdsområder og standplads, således at det samlede påvirkede
areal udgør ca. 35 hektar (Tabel 3).
Tabel 3. Areal af påvirket levested for gæs og svaner indenfor og udenfor Natura 2000-området som følge
af det valgte forslag, sammenlignet med situationen inden udvidelse af testcenteret.
Samlet påvirket areal
Påvirket areal i Natura 2000-området
Eksisterende møller
107 hektar
0 hektar
Valgte forslag
149 hektar
35 hektar
Det konkluderes på den baggrund, at etablering af en standplads og opstilling af en
prototypevindmølle på op til 200 meters højde i Natura 2000-området syd for det
nuværende testcenter som følge af fortrængningseffekten vurderes at påvirke arealet af
egnede fødesøgningsområder for sangsvane, bramgår og kortnæbbet gås i et sådant
omfang, at det ikke kan afvises, at der er tale om en skade på Natura 2000-området.
Den reelle påvirkning er dog givetvis mindre, dels fordi der allerede i dag er
forstyrrelseselementer som eksisterende møller, bygninger, eksisterende vej
(Høvsørevej), levende hegn m.m., dels fordi det må formodes, at gæssene som nævnt
med tiden i et vist omfang vænner sig til møllernes tilstedeværelse /10/.
I Tabel 4 er foretaget et skøn over, hvor mange individer i Natura 2000-området der
potentielt påvirkes af det alternative forslag som følge af møllernes tilstedeværelse. De
anvendte tal er maks-tal fra DOF-base lokaliteten Høvsøre Syd, der er beliggende
indenfor Natura 2000-området, og hvis samlede areal udgør ca. 100 hektar.
I Figur 3 er vist udstrækningen af det påvirkede areal, baseret på forudsætningerne
beskrevet ovenfor.
Tabel 4:
Maksimalt tab af levested i Natura 2000-området som følge af det valgte forslag for de tre
udpegningsarter, der er registreret på DOF-baselokaliteten Høvsøre Syd. Tallet er et estimat over, hvor
mange individer, der forventes at udnytte det påvirkede areal (1,6 x møllehøjde).
Høvsøre Syd,
Maks tæthed
Maks levestedspåvirkning
maks antal
(fugle/hektar)
Sangsvane
650
6.5 / hektar
78 individer
Kortnæbbet gås
1.500
15 / hektar
180 individer
Bramgås
3.800
38 / hektar
456 individer
19
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0020.png
Figur 3:
Påvirket areal med levested for gæs og svaner som følge af det valgte forslag (markeret med
gult). Arealet udgøres helt overvejende af dyrket agerjord. Udstrækningen af Natura 2000-området er vist
med blå raster. Korteste afstand fra påvirkningszonen til vandfladen i Nissum Fjord er ca. 200 meter.
Det påvirkede område udgøres helt overvejende af dyrket agerjord. I /15/vurderes det på
baggrund af en teoretisk beregning, at der i oplandet til Nissum Fjord er mere end 86
km
2
uforstyrret areal, der er potentielt egnet som levested for gulnæbbede svaner og
gæs. Den biologiske betydning af påvirkningen er derfor med stor sandsynlighed af
mindre betydning, da der efter alt at dømme findes alternative rasteområder omkring
Nissum Fjord, og da der med tiden hos gæs og svaner desuden må formodes at finde en
vis tilvænning sted /10/.
20
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0021.png
Der sker med den valgte placering en permanent påvirkning af et areal indenfor
fuglebeskyttelsesområdet, der efter luftfotos at dømme har været et egnet
fødesøgningsområde for gæs gennem flere årtier.
I forhold til Natura 2000-området, vurderes det i miljøkonsekvensvurderingen, at
påvirkningen berører mindst 1,2 % af det samlede areal af strandeng, eng og dyrkede
areal indenfor fuglebeskyttelsesområdet med muligheder for fødesøgning for gæs og
svaner.
Betydningen af, at svaner og gæs fortrænges fra ellers egnede fødesøgningsområder, vil
afhænge af, hvor mange fugle, der udnytter de pågældende arealer, i hvor høj grad
fuglene med tiden kan vænne sig til møllernes tilstedeværelse, samt i hvilket omfang
bestandene er begrænset af levesteder i og omkring Natura 2000-området. Sidstnævnte
forhold vil desuden variere fra år til efter afgrødevalg, vejrforhold m.m. på markerne
indenfor Natura 2000-området.
Det vurderes desuden, at opsætning af en vindmølle indenfor Natura 2000-områdets
grænse kan medføre et mindre funktionelt tab af levested for pomeransfugl. Da området
er af begrænset betydning for arten, og da der findes udstrakte arealer med egnede
rasteområder andre steder i Natura 2000-området, vil den faktiske betydning af
påvirkningen dog være ubetydelig.
Der har ikke været foretaget studier af vindmøllers effekter på rastende pomeransfugle,
men andre arter af vadefugle, der raster på marker i træktiden, f.eks. hjejle og storspove,
foretrækker at holde afstand til veje, læhegn, vindmøller m.v. i den periode af året, hvor
de er på deres ynglepladser /26/. Det er derfor en rimelig antagelse, at også
pomeransfugl foretrækker at holde en vis afstand til høje strukturer som vindmøller.
Da der findes udstrakte arealer med egnede rasteområder indenfor Natura 2000-
området, er området ved Høvsøre med stor sandsynlighed af marginal betydning for
rastende pomeransfugl sammenlignet med de kendte ynglepladser i Vestjylland. En
eventuel fortrængning af pomeransfugl som følge af det valgte forslag vurderes derfor
ikke at kunne karakteriseres som skade på Natura 2000-området.
21
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0022.png
Kollisionsrisiko
En række arter af vandfugle passerer gennem området ved Høvsøre på deres daglige
træk mellem overnatningspladser i Nissum Fjord og fourageringsområder inde i land
eller ved bevægelser mellem forskellige fourageringsområder.
I miljøkonsekvensvurderingen er det undersøgt, hvorvidt udpegningsarter kan kollidere
med møllerne i et omfang, der påvirker bestandene og skader Natura 2000-området /2/.
Som det fremgår af miljøkonsekvensvurderingen, fløj de observerede landfugle generelt
i lavere højde end vandfuglene og vurderes derfor kun i ringe grad at være udsat for
kollisioner.
Undtagelsen var mågerne samt enkelte rørhøge, der i forbindelse med parringsadfærd
overfløj området syd for Høvsørevej i en højde på op til 53 meter. Rørhøg fouragerer
dog helt overvejende meget lavt, og arten må derfor formodes at have lille risiko for at
kollidere med møllerne. Dette set i sammenhæng med, at afstanden til ynglepladsen gør,
at en væsentlig negativ påvirkning af rørhøg og dermed skade på Natura 2000-området i
driftsfasen kan afvises. Gruppen ”måger” tæller ingen arter, der indgår i
udpegningsgrundlaget for fuglebeskyttelsesområdet.
Risikovurderingen er derfor begrænset til de arter af gæs og svaner, der er på Natura
2000-områdets udpegningsgrundlag. Desuden adresseres udpegningsarten pomeransfugl
i miljøkonsekvensvurderingen.
Generelt kan det forventede antal kollisioner estimeres ud fra følgende hovedvariable:
Antallet af fugle, der passerer igennem området.
Hvor stor en andel af det samlede luftrum, som fuglene benytter, der bestryges af
rotorerne.
Hvor stor en andel af fuglene, der aktivt undviger rotorerne.
Sandsynligheden for, at en fugl, der flyver igennem det bestrøgne areal, rammes
af en vinge.
Hvor stor en del af året møllerne er i drift.
Projektområdet skal anvendes til opstilling af prototypevindmøller, og dimensionen af
møllerne kendes derfor ikke. I miljøkonsekvensvurderingen er taget udgangspunkt i
projektbeskrivelsen for udvidelsen af testcentret, dvs. en situation med 8,0 MW
vindmøller, der har følgende dimensioner:
Rotordiameter: 170 meter.
Navhøjde: 115 meter.
Øvre tip: 200 meter.
Nedre tip 30 meter.
De nævnte dimensioner indebærer således, at fugle, der flyver lavere end 30 meter eller
højere end 200 m over terræn, ikke vil være udsat for kollisioner.
22
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0023.png
Beregning af antal passager af mølleområdet
Risikoen for, at fugle kolliderer med vindmøllerne, afhænger helt af, hvor mange gange
de passerer mølleområdet. Desuden afhænger kollisionsrisikoen af, hvor stor en del af
den flyvekorridor, som fuglene benytter, der bestryges af møllevingerne, og i hvilken
højde fuglene flyver. I Tabel 5 er foretaget en beregning af, hvor mange passager, der
forventes at finde sted gennem projektområdet per år. Udgangspunktet for beregningen
er maks-tallet fra DOF-basen 2010-2017 fra en af DOF-base lokaliteterne Høvsøre eller
Høvsøre Syd /27/.
Da de enkelte arter ikke er til stede i samme mængder gennem hele deres
opholdsperiode i Danmark, er der i tabellen skelnet mellem en hovedopholdsperiode og
en periode med sekundære forekomst, idet %-delen af maks-tallet i den sekundære
periode er vurderet på baggrund af samtlige indtastninger i DOF-basen.
Tabel 5:
Beregning af antal passager gennem området for det valgte forslag per år.
Maks antal i
nærområdet
Periode med
forekomst
Dage med
hovedforek
omst
120
80
100
60
100
100
Dage med
sekundær
forekomst
90
100
50
150
140
140
% af
makstal i
sekundær
periode
50%
33%
50%
40%
40%
25%
Samlet
antal
passager
per år
8.250
7.232
162.500
1.680.000
2.901.600
9.450
Knopsvane
Pibesvane
Sangsvane
Kortnæbbet
gås
Bramgås
Lysbuget
knortegås
25
32
650
7.000
9.300
35
Jan.-feb.
Aug.-dec.
Jan-mar.
Okt.-dec.
Jan-mar.
Okt.-dec.
Jan-apr.
Okt.-dec.
Jan-maj.
Okt.-dec.
Jan-maj.
Okt.-dec.
Beregning af antal fugle, der krydser det område, der bestryges af rotorerne
Kun fugle, der ved passagen af et mølleområde gennemflyver det (vertikale) areal, der
bestryges af rotorerne, er i fare for at kollidere. Alt andet lige afhænger
kollisionsrisikoen således af, hvor stor en del af den flyvekorridor, som fuglene
benytter, der bestryges.
I det aktuelle tilfælde, hvor der er tale om prototypevindmøller med delvist ukendte
dimensioner, er det bestrøgne areal beregnet på baggrund det scenarie, der er beskrevet i
miljøkonsekvensvurderingens projektbeskrivelse, dvs. på baggrund af den maksimale
højde på vindmøllerne (200 m totalhøjde). De to nye møller vil dermed tilsammen have
et bestrøget areal på 45.400 m
2
.
Hvis det antages, at ovenstående passager finder sted i en overvejende nordlig-sydlig
retning mellem natrastepladser i Natura 2000-området mod syd og dagsrastepladser på
markerne omkring Høvsøre, har den samlede flyvekorridor, hvori fuglene er registreret,
en bredde på ca. 3.5 km, stort set svarende til bredden af Nissum Fjord syd for
projektområdet.
De svaner og gæs, der blev registreret ved feltundersøgelserne, som er sammenfattet i
miljøkonsekvensvurderingen, fløj i højder mellem 9 og 57 meter, men det vides fra
andre undersøgelser /14/, at gæs gennemgående flyver højere om efteråret (hvor der
23
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0024.png
drives jagt på dem) end om foråret. Det vurderes derfor, at gæssene på årsbasis vil
udnytte en korridor op til omkring 250 m højde. Det vertikale areal af den samlede
flyvekorridor gennem området vurderes således at være 3.500 m x 250 m = 875.000 m
2
.
Med de nævnte forudsætninger vedrørende mølledimensioner vil det areal, der
bestryges af de nye møller (45.400 m
2
), udgøre ca. 5 % af det vertikale plan, som
fuglene passerer igennem, dvs. at 5 % af fuglene, der passerer området, vil være i risiko
for at kollidere med de nye møller, hvis de ikke foretager undvigereaktioner, hvilket
langt de fleste fugle gør.
Fugle, der nærmer sig en vindmøllepark, kan således undvige møllevingerne på tre
niveauer 1) Ved at ændre kursen på stor afstand, således at hele mølleparken undgås, 2)
Ved at justere kursen i det horisontale og/eller vertikale plan, således at de
enkelte møller undgås, 3) Ved at foretage sidste-øjebliks
(”emergency”) manøvrer, så de
undgår at blive ramt af et rotorblad.
Undvigereaktionernes omfang og karakter varierer mellem de forskellige fuglegrupper.
For gæs (grågås, kortnæbbet gås, blisgås og bramgås) anbefales det på baggrund af et
review af den nyeste viden på området at anvende en undvigefaktor på 99,8 % i
beregninger af kollisionsrisikoen /16/. Denne undvigefaktor kombinerer de tre
ovennævnte niveauer
hvoraf de to første er langt de vigtigste
og udtrykker, at gæs i
meget høj grad undviger vindmøller.
Da undvigefaktorens størrelse er af stor betydning for det beregnede antal kollisioner, er
der desuden foretaget en worst case beregning med anvendelse af en undvigefaktor på
99 %, som var den almindeligt anvendte standard indtil 2012 /17.
Beregning af antal krydsende fugle, der rammes af et rotorblad
Selv om en fugl krydser igennem det luftrum, der bestryges af en rotor i drift, er det
langtfra sikkert, at den rammes af rotoren. Sandsynligheden herfor afhænger af fuglens
dimensioner, flugtform og -hastighed samt af en række tekniske forhold ved møllerne,
hvoraf de vigtigste er rotorbladenes bredde og antallet af omdrejninger pr. minut. Disse
variable og deres indbyrdes relationer er samlet i et regnearksværktøj, der er udviklet af
Scottish Natural Heritage /18/, der må anses for standard ved beregning af den
teoretiske kollisionsrisiko.
Fuglenes dimensioner (længde og vingefang) er beregnet som gennemsnitsværdier af
oplysninger på DOF-basen /27/, og flyvehastigheder er baseret på /19/, der angiver
flyvehastigheder for 138 arter ud fra analyser af radarspor. Der er anvendt
middelflyvehastigheder på 17-20 m/s for de arter, hvor der er foretaget beregninger.
Samlet beregning af det forventede antal af kollisioner
På baggrund af de beregninger, der er gengivet i det foregående, kan det forventede
årlige antal kollisioner beregnes for hver af udpegningsarterne ved hjælp af
regnearksværktøjet fra /18/.
Dette antal skal desuden korrigeres for de perioder, hvor møllerne står stille, da det
formodes, at fuglene ikke kolliderer med en stationær rotor.
24
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0025.png
Ifølge oplysninger fra Danmarks Vindmølleforening /20/ kan en moderne vindmølle
forventes at være i drift 6.000
7.000 timer om året, svarende til 68
80 % af tiden. Da
en forholdsvis stor del af den tid, hvor møllerne står stille, formodes at være på
vindstille nætter eller i de tidlige morgentimer, vil den relative driftstid i dagtimerne
(hvor fuglene er mere aktive) være højere. Til gengæld må driftstop formodes at
forekomme hyppigere ved prototypevindmøller end ved produktionsmøller. Det antages
derfor, at prototypevindmøllerne ved Høvsøre på årsbasis vil være i drift i 80 % af de
timer, hvor de pågældende arter foretager lokale trækbevægelser.
Beregningen af det forventede antal kollisioner pr. år er sammenfattet i Tabel 6.
I /21/ er fra et forsigtighedsprincip vurderet, at den ekstra årlige dødelighed i en bestand
som følge af kollisioner maksimalt må udgøre 5 % af den naturlige dødelighed. For
kortnæbbet gås, hvor den årlige dødelighed er 13,9 % /22/ indebærer dette, at
dødeligheden ikke må stige med mere end 0,695 % af den lokale bestandsstørrelse. Det
vurderes, at grænseværdien er af samme størrelsesorden for de øvrige arter.
Tallene fra Natura 2000-området anført i Tabel 2 vurderes at kunne anvendes som et
konservativt skøn over størrelsen af den samlede lokale bestand. Det skal dog
bemærkes, at der givetvis sker en løbende udskiftning af fugle i løbet af året, således at
det samlede antal individer med stor sandsynlighed er større, end maksimumtallene
umiddelbart antyder.
Ud fra disse forudsætninger kan det beregnes, at de lokale bestande af
udpegningsarterne kan tåle en ekstra, kollisionsbetinget dødelighed på ca. fem
sangsvaner, 50 kortnæbbede gæs og ca. 70 bramgæs, uden at det påvirker de
pågældende arters bevaringsstatus i området. For de øvrige udpegningsarter er antallet
af kollisioner beregnet til at være ubetydeligt.
Afskæringsværdien på 5 % tager dog ikke hensyn til, at bestande kan tåle mere eller
mindre dødelighed afhængig af, om de er i fremgang eller tilbagegang. De to nævnte
gåsearter p.t. er i meget markant fremgang både nationalt og globalt, og i Danmark
udarbejdes der forvaltningsplaner for at regulere bestandene /23/ (Madsen & Fox 2017).
Derfor må de beregnede tolerable dødelighedstal anses for særdeles konservative
minimumsværdier. Også sangsvane har været i fremgang som vintergæst i Danmark i
perioden 2004-2015 /24/.
Tabel 6:
Samlet beregning af, hvor mange fugle, der forventes at kollidere med møllerne per år som følge
af det valgte forslag. Beregningerne er foretaget dels for et scenarie, der ud fra den bedste tilgængelige
viden anses for realistisk, dels for et worst case scenarie. 1: % i rotorhøjde for svaner er et realistisk skøn
(ved undersøgelsen i foråret 2017 fløj alle individer under), for gæssene er procentdelen baseret på /15/.
Maks antal
årlige
passager
Knopsvane
Pibesvane
Sangsvane
Kortnæbbet
gås
Bramgås
Lysbuget
knortegås
8.250
7.232
162.500
1.680.000
2.901.600
9.450
% i vingehøjde
Kollision uden
undvige
Kollision (worst
case) 99 %
avoidance
0
0
4
40
72
0
Kollision
(realistisk),
99,8%
avoidance
0
0
1
8
14
0
50%
50%
50%
55%
58%
58%
22
17
425
4.029
7.232
23
25
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0026.png
Vindmøller i området ved Høvsøre medfører en vis kollisionsrisiko for alle fugle i
området, i princippet også pomeransfugl. Kollisionsrisikoen mellem vindmøller og
fugle er dog alt andet lige størst for store fugle, og pomeransfugl er en relativt lille
fugleart, der må forventes at være mindre udsat for kollisioner end f.eks. gæs og svaner.
Pomeransfugle raster på landarealer og flyver ikke dagligt til og fra rasteområdet. På
grund af artens ret begrænsede flyveaktivitet, og da området ved Høvsøre vurderes at
være af meget begrænset betydning i forhold til de traditionelle rastepladser ved f.eks.
Pallisbjerg og i Skjern Ådalen, vurderes det, at skade på Natura 2000-området som
følge af, at pomeransfugl kolliderer med vindmøllerne kan afvises.
Det skal som tidligere nævnt bemærkes, at et ukendt antal fugle også kan kollidere med
nye lysmaster, da disse kan udføres som bardunerede master. Sådanne kollisioner vil
med stor sandsynlighed først og fremmest berøre nattrækkende spurvefugle, der særligt
i nætter med tåge og dårlig sigt kan kollidere med sådanne strukturer, særligt hvis der er
lys på masterne /25/.
Ved DCE’ s overvågning ved Østerild er der ikke fundet døde
fugle, der synes at være kollideret med master eller andre strukturer, og langt
hovedparten af de fugle, der måtte kollidere med sådanne master og barduner må
formodes at udgøres af almindelige arter af nattrækkende småfugle, hvoraf ingen er på
udpegningsgrundlaget for Natura 2000-området.
Potentielle kumulative virkninger og andre virkninger, som denne plan/dette
projekt kan medføre i forening med andre planer/projekter:
Det valgte forslag påvirker ikke i sig selv eller kumulativt med andre planer eller
projekter beskyttede naturtyper eller udpegede dyre- og plantearter, og påvirkningen af
ynglende fugle er så begrænset i tid og rum, at det valgte forslag kun bidrager
ubetydeligt til de kumulative påvirkninger.
En vurdering af de kumulative påvirkninger er således alene relevant for områdets
rastende fugle, herunder særligt svaner og gæs.
Natura 2000-området og dets udpegningsarter og -naturtyper er udsat for utallige
påvirkninger og trusler, hvoraf en del adresseres i Natura 2000-basisanalysen:
uhensigtsmæssig hydrologi, påvirkninger fra landbrugsdrift, forekomst af invasive arter,
fiskeri, forstyrrelser, næringsstofberigelse, vandindvinding, miljøfarlige stoffer og
prædation /4/.
For fuglene spiller også bl.a. jagt, regulering klimaforandringer, forhold i fuglenes
vinterkvarter og ynglepladser m.m. en betydelig rolle for bestandene.
Bortset fra evt. forstyrrelser i ubetydeligt omfang bidrager det valgte forslag ikke til
disse påvirkninger.
Der er allerede i dag et større antal vindmølleparker og enkeltstående vindmøller i
lokalområdet og rundt om hele Natura 2000-området, der potentielt kan påvirke
områdets rastende og trækkende fugle, herunder også arter på udpegningsgrundlaget.
Enkelte eksisterende møller nedtages dog i forbindelse med udvidelsen, og der vil
derfor ikke være kumulative påvirkninger mellem disse og de nye testvindmøller.
I forhold til Natura 2000-interesserne vil det valgte forslag primært virke kumulativt i
sammenhæng med de eksisterende møller på prøvestationen, idet fortrængning og
kollisionsrisiko vurderes at være potentielt betydende forhold.
26
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0027.png
I forhold til de eksisterende møller, hvoraf to mindre møller øst for Felsted Kog
(totalhøjde 61 m) står indenfor Natura 2000-området, vil det valgte forslag, uden
kompenserende foranstaltninger, bidrage til en påvirkning af Natura 2000-området i
form af en risiko for, at de ovennævnte arter af svaner og gæs fortrænges fra ellers
egnede fødesøgningsområder. Det kumulative bidrag fra kollisioner vurderes derimod at
være ubetydeligt.
Fortrængningen som følge af det valgte forslag vil desuden virke kumulativt med
eksisterende landskabselementer som høje træer, bygninger, levende hegn m.m.
indenfor Natura 2000-området, der påvirker fuglenes udsyn over terrænet samt øvrige
påvirkninger som jagt, færdsel m.m.
Negative påvirkninger - konklusioner
Det kan konkluderes, at det forventede antal kollisionsdræbte fugle for det valgte
forslag er betydeligt lavere end det antal, der ville kunne påvirke de lokale bestande
eller skade Natura 2000-området.
Ved det valgte forslag til mølleplacering i det udvidede testcenter ved Høvsøre er der en
påvirkning af ca. 34 hektar indenfor selve Natura 2000-området, idet arealets egnethed
som fødesøgningsområde for rastende sangsvaner, bramgæs og kortnæbbede gæs
reduceres som følge af møllernes tilstedeværelse.
Udover fortrængningseffekten vil anlæggene medføre en mindre men permanent
arealbeslaglæggelse indenfor Natura 2000-områdets grænser, idet dyrkede arealer i
størrelsesordenen 0,5-1 hektar ændres permanent til grusveje, arbejdsområder og
standplads.
Etablering af en standplads og opstilling af en prototypevindmølle i Natura 2000-
området vurderes som følge af fortrængningseffekten i forhold til de nævnte arter af gæs
og svaner at medføre negative påvirkninger i et sådant omfang, at det ikke kan afvises,
at der kan være tale om en skade på Natura 2000-området.
Der vil derfor være behov for at gennemføre foranstaltninger, der kompenserer for
påvirkningen af 35 hektar areal, der er egnet som fødesøgningsområde for sangsvaner,
bramgæs og kortnæbbede gæs på fuglebeskyttelsesområdets udpegningsgrundlag.
Afbødende foranstaltninger, som indgår i projektet (angiv, hvordan disse vil blive
gennemført, og hvordan de vil medvirke til at forhindre eller reducere negative
virkninger på området):
I forbindelse med VVM-undersøgelserne og projektets udformning er der løbende sket
justering og tilpasning af projektet for at minimere påvirkningen af det tilstødende
Natura 2000-område.
Det tilstræbes, at særligt støjende aktiviteter gennemføres uden for den periode, hvor
flest rastende fugle opholder sig i området (oktober-marts). I forhold til fuglene vil den
optimale anlægsperiode for det valgte forslag være juli-september, hvorved også undgås
forstyrrelser af områdets ynglende fugle.
27
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0028.png
Beskyttet habitatnatur påvirkes ikke, men de relevante myndigheder kan forventes at
fremsætte krav om etablering af erstatningsnatur som følge af påvirkninger af arealer
omfattet af naturbeskyttelseslovens generelle bestemmelser (§ 3). Endelige afgørelse om
arealet af erstatningsnatur ligger hos myndighederne. Men det forventes, at kravet vil
lyde på et areal mellem 0,35 hektar (1:1) og 0,7 hektar (1:2). Naturen, der skal erstattes,
er af begrænset værdi, og korrekt udformet erstatningsnatur vil kunne tjene som nye og
bedre levesteder for strengt beskyttede Bilag IV-arter.
Med de foreslåede mølleplaceringer er der ikke behov for afværgeforanstaltninger i
forhold til andre strengt beskyttede Bilag IV-arter.
28
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0029.png
3. ALTERNATIVE LØSNINGER
Udpegning og beskrivelse af mulige alternative løsninger, herunder nulløsningen
(angiv, hvordan de er blevet udpeget samt procedure og metoder):
Evaluering af de overvejede alternativer og begrundelse for valg af alternativ (grunde
til, at den kompetente nationale myndighed har konkluderet, at der ikke findes
alternative løsninger):
Placeringen af det eksisterende testcenter i Høvsøre og testcentret i Østerild er
oprindeligt valgt, fordi de ligger i områder med de rette vindforhold. Der blev samtidig
ved den oprindelige placering taget hensyn til, at færrest mulige beboelsesejendomme
skulle påvirkes negativt af støj og andre gener fra testmøllerne. Lokalisering af
testcentrene er endvidere sket med nødvendige hensyntagen til (internationale)
naturbeskyttelsesinteresser, som der er mange af i det område, der ud fra vindtekniske
grunde er relevant. De eksisterende testcentre ved Høvsøre og Østerild er vurderet at
være de bedst egnede lokaliteter til etablering af nye standpladser til store
prototypevindmøller, fordi der skabes nødvendig synergi med de eksisterende
forsknings- og testfaciliteter, og den eksisterende infrastruktur kan udnyttes. Allerede af
disse grunde vurderes det ikke relevant at overveje alternativer til lokalisering af
udbygningen af testkapaciteten.
Det er overvejet, hvorvidt testcentret i Østerild kunne være relevant som alternativ
lokalisering. Det er imidlertid vurderet, at der kun er kapacitet til udvidelse med to
møller i Østerild, hvis hensynet til at undgå væsentlig støjpåvirkning af
beboelsesejendomme skal varetages. En placering her vil således indebære
ekspropriation af et større antal beboelsesejendomme og herved bl.a. betyde en
væsentlig påvirkning af et mindre lokalsamfund i nærheden af testcentret. Da denne
kapacitet udnyttet som led i den samlede udbygning af testkapaciteten i Danmark med i
alt fire nye standpladser til store prototypevindmøller, er placering af yderligere en
testmølleplads i Østerild ud fra hensynet til at mindske påvirkning af beboelse ikke
relevant.
Det efterlader muligheden for at foretage den resterende udbygning med yderligere to
testpladser ved det eksisterende testcenter i Høvsøre.
På baggrund af indkomne forslag i høringsperioden blev det som nævnt ovenfor
besluttet, at der i Høvsøre skulle gennemføres en miljøkonsekvensvurdering og Natura
2000-konsekvensvurdering af to ligeværdige forslag til udvidelsen af Høvsøre med to
prototypevindmøller.
Der er således vurderet to alternative forslag: et forslag med etablering af en ny
testmølleplads henholdsvis nord og syd for de eksisterende møller og et forslag, hvor
begge nye standpladser placeres syd for de nuværende møller (det valgte forslag, Figur
4).
29
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0030.png
Figur 4:
Det fravalgte forslag ved Høvsøre. Høvsørevej syd for standplads S6 udgør grænsen til Natura
2000-området.
Forslaget til en mølle nord hhv. syd for de eksisterende møller vil på grund af den
nordlige mølle indebære større støjpåvirkning af beboelse, og det vil udløse flere
ekspropriationer end ved lokalisering af begge testmøller syd for de eksisterende. Det
vurderes at være et afgørende element i forhold til at understøtte den samfundsmæssige
legitimitet ved anlægget at undgå øget støjpåvirkning i de lokalområder, hvor
30
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0031.png
testcentrene udvides. Ud fra dette hensyn er det vurderingen, at der kan argumenteres
for, at en placering af en af standpladserne til prototypevindmøllerne nord for testcentret
ikke er et alternativ.
Dertil kommer, at der i forbindelse med udarbejdelsen af miljøkonsekvensvurderingen
og ved feltbesigtigelser af naturarealerne omkring testcentret ved Høvsøre blev
konstateret væsentlige naturinteresser på den oprindeligt foreslåede placering af den
nordlige standplads, herunder en potentiel risiko for at påvirke beskyttede naturtyper og
levesteder fr den strengt beskyttede dyreart birkemus, der er omfattet af
habitatdirektivets bilag IV. På den baggrund blev standpladsen forsøgt flyttet mod øst.
Selv med dette tiltag er vurderingen, at en nordlig placering vil koste mere end dobbelt
så meget som den sydlige placering og vil fordyre projektet i et sådant omfang, at det
vurderes ikke realistisk at realisere udbygningen med en testmølle nord for det
eksisterende testcenter, da rentabiliteten i fremtidig udlejning i givet fald ikke vil stå
mål med anlægsomkostningerne. Miljøkonsekvensvurderingen har endvidere vist, at
den forudsatte støjrummelighed for testcentret vil betyde, at der i forslaget med en
standplads nord hhv. syd for testcentret ville skulle nedlægges otte boliger for at kunne
overholde støjgrænserne ved maksimal udnyttelse af den forudsatte støjrummelighed for
testcentret. Støjberegningerne i forslaget med to standpladser syd for det eksisterende
testcenter indebærer, at der vil skulle nedlægges fem boliger, hvoraf der på nuværende
tidspunkt er indgået aftaler for opkøb af fire boliger. Af disse grunde er det besluttet, at
forslaget om en udvidelse med en standplads hhv. nord og syd for testcentret standplads
ikke gennemføres, og at testcentret i stedet udvides med to testpladser syd for det
nuværende testcenter i overensstemmelse med det andet af de to undersøgte forslag.
Ved at vælge lokalisering af de to ekstra testmøller syd for de eksisterende møller
begrænses antallet af boliger, der påvirkes negativt af støj, hvorved man reducerer
behovet for at nedlægge boliger og foretage ekspropriationer. Af vindtekniske grunde
skal der være en vis afstand mellem møllerne, hvilket vil indebære, at den ene af
testmøllerne vil blive lokaliseret på landbrugsarealer i den nordlige ende af Natura
2000-området ved Nissum Fjord.
Det vurderes, at Danmark ud fra især vindtekniske forhold, synergien med det
eksisterende testcenter, anlægsomkostningerne og hensynet til at påvirke færrest mulige
beboelsesejendomme med støjgener, kan lægge til grund, at der ikke er alternative
placeringer til en lokalisering af de to testmøller syd for de eksisterende møller i det
nuværende testcenter i Høvsøre.
Med hensyn til en nulløsning, skal bemærkes, at Danmark har en afgørende position i
den globale udvikling af vindenergi. En nulløsning kan derfor få som konsekvens, at der
fremadrettet ikke er gode muligheder for udvikling af vindenergi i Danmark. Dermed er
der en risiko for en langsommere udvikling af vindkraft, og at forskningen fremover
sker i udlandet med væsentlige konsekvenser for den hjemlige vindmølleindustri og
dansk økonomi.
31
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0032.png
4. BYDENDE NØDVENDIGE HENSYN TIL VÆSENTLIGE
SAMFUNDSINTERESSER
Grunde til at planen/projektet skal gennemføres på trods af de negative virkninger:
X bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social
eller økonomisk art (ingen forekomst af prioriterede naturtyper/arter)
menneskers sundhed
den offentlige sikkerhed
X væsentlige gavnlige virkninger på miljøet
andre bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser
Beskrivelse af grundene og argumentation for, hvorfor de er bydende nødvendige
3
:
I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har Erhvervsministeriet med juridisk
bistand fra Miljø- og Fødevareministeriet vurderet mulighederne for fravigelse af
beskyttelsen i Natura 2000-område ved opfyldelse af kravene om, at der foreligger
bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, at der ikke må være
alternativer til projektet, og at der udføres kompenserende foranstaltninger.
Vurderingen bygger på følgende overvejelser:
Ad. 1) Bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser
Udvidelsen af testcentret ved Høvsøre med yderligere to standpladser til
prototypevindmøller vurderes at være bydende nødvendig af hensyn til væsentlige
samfundsmæssige interesser, da der er tale om udvidelse af et nationalt testcenter for
prototypevindmøller, som har til formål at udbygge kapaciteten for udvikling af
vindmøller og styrke den danske position i forskning og udvikling af vindenergi.
Den fortsatte udvikling af vindmølleteknologi bidrager til at reducere udledning af
drivhusgasser og øge andelen af vedvarende energi både i Danmark og i resten af
verden. Derved understøttes både nationale mål, EU- mål og globale mål.
Danmark har historisk haft en afgørende position i den globale udvikling af vindenergi.
Formålet med testcentret for store prototypevindmøller i Høvsøre er dels at afprøve
prototypevindmøller, dels at udføre national og international forskning inden for
vindenergi.
Hvis der fremadrettet ikke er gode muligheder for udvikling af vindenergi, er der risiko
for en langsommere udvikling af vindkraft, og at forskningen fremover sker i udlandet
med væsentlige konsekvenser for den hjemlige vindmølleindustri og dansk økonomi.
Vindmøllebranchen havde i 2016 mere end 31.000 ansatte og en omsætning på 98 mia.
kr.
3
Afhængigt af, om denne underretning er fremsendt til information eller udtalelse, kan der være tale om
forskellig detaljeringsgrad.
32
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0033.png
Det vurderes derfor, at behovet for udbygning af kapaciteten på statslige vindmølle-
testcentre er at betragte som bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, og at denne betingelse for en fravigelse er opfyldt.
33
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0034.png
5. KOMPENSATIONSFORANSTALTNINGER
4
Mål, vigtige naturværdier (naturtyper og arter) og økologiske
processer/funktioner, der skal kompenseres for (årsager til, at disse
foranstaltninger er en passende kompensation for de negative virkninger):
Etablering af en standplads til opstilling af en prototypevindmølle i Natura 2000-
området er i miljø- og habitatkonsekvensrapporten /3/ vurderet til at medføre en negativ
påvirkning for fødesøgningsmulighederne for sangsvaner, kortnæbbede gæs og
bramgæs på et opdyrket areal inden for Natura 2000-området på ca. 35 ha. En mulig
skade på Natura 2000-områdets udpegningsgrundlag kan således ikke afvises.
Der skal kompenseres for denne påvirkning af Natura 2000-området, således at Natura
2000-netværkets integritet fortsat kan opretholdes.
Udvidelsen af testcentret ved Høvsøre med den sydligste standplads skal derfor ifølge
loven om udvidelse af testcentrene ved Høvsøre og Østerild /3a/ ske med anvendelsen
af en undtagelsesbestemmelse i habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, hvorefter beskyttelsen
kan fraviges.
Der er tale om landbrugsjord, som er udpeget af hensyn til fuglebeskyttelsesdirektivet,
og en ændring af området vil derfor følger proceduren i fuglebeskyttelsesdirektivets
artikel 4.
Erhvervsstyrelsen har i samarbejde med biologfaglige konsulenter fra Orbicon vurderet
forskellige løsningsmodeller for at sikre, at der sker en kompensation for den
fortrængning for de nævnte arter af gæs og svaner, som placering af en standplads inde i
Natura 2000 område forårsager. Vurderingen af løsningsmulighederne vedlægges som
bilag til denne rapport /28/.
Det konkrete valgt af kompenserende foranstaltninger er sket under iagttagelse af
hensynet til lovens /3a/ krav om at sikre fuld kompensation for tab af
fødesøgningsmuligheder for de nævnte arter af gæs og svaner på 35 ha opdyrket areal.
Det skal endvidere sikres, at kompensationen sker, inden der opstilles en mølle inden
for Natura 2000 området. Der har i den forbindelse været lagt vægt på, at de
kompenserende foranstaltninger kan gennemføres hurtigt, idet den driftsansvarlige DTU
Vindenergi har oplyst, at man ønsker at imødekomme behovet hos brugerne for en
hurtig udnyttelse af den udvidede testkapacitet, som loven giver, og at man således
forventer, at udvidelsen af testcenteret ved Høvsøre kan påbegyndes i første halvdel af
2019.
Der er endvidere i videst muligt omfang lagt vægt på, at det kan ske så
omkostningseffektivt som muligt, at det medfører mindst mulig indgriben i natur,
landbrugs- og jagtinteresser m.m., og at kompensationen bør ske uden brug af
ekspropriation af hensyn til berørte lodsejere.
4
Afhængigt af, om denne underretning er fremsendt til information eller udtalelse, kan der være tale om
forskellig detaljeringsgrad.
34
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0035.png
Den valgte løsning
De kompenserende foranstaltninger består af en reduktion
af ”forstyrrelseselementer”
inden for det nuværende Natura 2000-område kombineret med en udvidelse af det
nuværende Natura 2000-område med arealer, som svarer til de arealer, der påvirkes ved
opstilling af en vindmølle indenfor området, jf. nærmere i det følgende.
Konkret udgør de kompenserende foranstaltninger en kombination af følgende
initiativer:
Fjernelse af beplantning og nedlæggelse af bufferzone omkring to
beboelsesejendomme beliggende Høvsørevej 57 og 59, som er opkøbt af DTU med
henblik på nedlæggelse som følge af udvidelsen af testcenteret. Fjernelsen af disse
beplantninger og bygninger vil skabe et areal på ca. 6 ha inden for Natura 2000-
området, som kan kompensere for tab af fødesøgningsområder for de nævnte arter af
svaner og gæs og give mulighed for at udvidede Natura 2000-området med 1,3 ha.
En udvidelse af Natura 2000-området ved Nissum Fjord med et areal på ca. 34
ha egnet fødesøgningsareal, som kan kompensere for det resterende påvirkede
fødesøgningsområde for sangsvaner, kortnæbbede gæs og bramgæs. Indenfor området
udlægges bufferzoner omkring Høvsørevej, som gennemskærer området, og den
eksisterende ejendom Høvsørevej 62 på i alt ca. 6 ha.
Ved valget af denne løsning udlægges der et areal på 35,3 ha som kompensation for tab
af fødesøgningsmuligheder på arealer på 35 ha ved placering af en standplads inden i
Natura 2000-området Nissum Fjord. Arealerne er landbrugsarealer med tilsvarende
kvalitet som det landbrugsareal, der påvirkes som følge af placering af en standplads i
Natura 2000-området.
Forslaget fremgår af nedenstående kortbilag.
Baggrunden for at reducere
mængden af ”forstyrrelseselementer”
er, at gæs og svaner
normalt foretrækker at søge føde på åbne marker med en vis afstand til strukturer som
f.eks. levende hegn, skovkanter, bygninger m.m. /14/.
Udvidelsen af det nuværende Natura 2000-område indebærer, at opdyrkede arealer
inddrages i Natura 2000-området. Det forudsættes herved, at dyrkning af de sædvanlige
landbrugsafgrøder, som der hidtil har været dyrket på de pågældende arealer, vil kunne
fortsætte.
Dog kræver visse ændringer af aktiviteten, at det anmeldes til den stedlige kommune
med henblik på, at virkningen på området kan vurderes nærmere, jf.
naturbeskyttelseslovens § 19 b. Det kan f.eks. være væsentlige ændringer indenfor kort
tid i græsningsaktivitet eller væsentlige ændringer i anvendelsen af husdyrgødning. Hvis
kommunen vurderer, at aktiviteten ikke kan foretages eller skal foretages i en anden
målestok for at undgå skade på Natura 2000-området, skal kommunen betale erstatning
for det dokumenterede tab, som afgørelsen indebærer.
Det er miljø- og fødevareministeren, som skal foretage ændringer af afgrænsningen af
Natura 2000-området. Miljø- og Fødevareministeriet er i øjeblikket ved at se på
afgrænsningerne af Natura 2000-områder generelt, og en udvidelse Natura 2000-
35
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0036.png
området ved Nissum Fjord med de ovennævnte ca. 34 ha landbrugsjord forventes at
foregå parallelt med denne proces.
Figur 5:
Forslag til kompenserende forantaltninger ved udvidelse af Natura 2000-området ved Nissum
Fjord.
36
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0037.png
6. REFERENCER
/1/ Test and Demonstration Facilities for Wind Energy Needed to Promote a
Competitive Wind Industry in Denmark. Report from Megavind.
/2/ Erhvervsstyrelsen (2016) Nationale testcentre for store vindmøller ved Østerild og
Høvsøre
Undersøgelse af
udvidelsesmuligheder” fra december 2016.
https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/undersoegelse_nationale_testcentre
_160117_tryk.pdf
/3/ Erhvervsstyrelsen (2017) Miljøkonsekvensrapport - Udvidelse af Høvsøre
prøvestation for Store Vindmøller.
https://planinfo.erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/media/publikation/miljoekonsek
vensrapport_hoevsoere_.pdf
/3a/ Lov nr. 705 af 8. juni 2018 om ændring af lov om et testcenter for store vindmøller
ved Østerild (Udvidelse af vindmølletestcentrene ved Høvsøre og Østerild).
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/705
/4/ Miljøministeriet (2013): Natura 2000-basisanalyse 2015-2021 for Nissum Fjord.
Natura 2000-område nr. 65 Habitat-område H58 Fuglebeskyttelsesområde F38. -
Miljøministeriet, Naturstyrelsen.
/5/ Miljø- og Fødevareministeriet (2016): Natura 2000-plan 2016-2021 Nissum Fjord
Natura 2000-område nr. 65 Habitat-område H58, Fuglebeskyttelsesområde F38.
Naturstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet.
/6/ Pihl, S., Clausen, P., Laursen, K., Madsen, J. & Bregnballe, T. 2003: Bevaringsstatus
for fuglearter omfattet af EF-fuglebeskyttelsesdirektivet 2003. Danmarks
Miljøundersøgelser. 130 s.
Faglig rapport fra DMU, nr. 462. http://faglige-
rapporter.dmu.dk
/7/ Larsen, J. K. & Madsen, J. (2000): Effects of wind turbines and other physical
elements on field utilization by pink-footed geese (Anser brachyrhynchus): a landscape
perspective. Landscape Ecol 15: 755-764.
/8/ Hötker, H., Thomsen, K.-M. & Jeromin, H. (2006): Impacts on Biodiversity of
Exploitation of Renewable Energy Sources: The Example of Birds and Bats
Facts,
Gaps in Knowledge, Demands for Further Research, and Ornithological Guideline for
the Development of Renewable Energy Exploitation. Michael-Otto-Institut imNABU,
Bergenhusen, Germany
/9/ Rees, E. C. (2012): Impacts of wind farms on swans and geese: a review. Wildfowl
62: 37–72. Wildfowl & Wetlands Trust, Martin Mere, Burscough, near Ormskirk,
Lancashire L40 0TA, UK.
/10/ Madsen, J. & Boertmann, D. (2008): Animal behavioral adaptation to changing
landscapes: spring- staging geese habituate to wind farms. Landscape Ecol 23:1007–
1011.
37
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0038.png
/11/ Gill, J.A., Norris, K., Potts, P.M., Gunnarsson, T. G., Atkinson, P.W. & Sutherland,
W.J. (2001): The buffer effect and large-scale population regulation in migratory birds.
Nature 412: 436–438.
/12/ Norris, D.R. & Taylor, C.M. (2006): Predicting the consequences of carry-over
effects in migratory animals. Biology Letters 2: 148–151.
/13/ Ratikainen, I.I., Gill, J.A., Gunnarsson, T.G.,Sutherland, W.J. & Kokko, H. (2008):
When density-dependence is not in-stantaneous: theoretical developments and
management implications. Ecology Letters 11: 184–198.
/14/ Kahlert, J., Therkildsen, O., Haugaard, L. & Elmeros, M. (2010): Vurdering af
effekten på fugle ved ændringer af en vindmøllepark ved Klim Fjordholme. - Aarhus
Universitet, Danmarks Miljøundersøgelser.
/15/ Waagner, S.R. (2014): Rammeområde nr. 34.T.16 og to mulige vindmølleområder i
Thorsminde. Natura 2000 Konsekvensvurdering. Holstebro kommune.
Grøntmij.
/16/ Douse, A. (uden årstal): Avoidance rates for wintering species of geese in Scotland
at onshore wind farms. Guidance, Scottish Natural Heritage.
/17/ Urquhart, B. (2010): Use of Avoidance Rates in the SNH Wind Farm Collision
Risk Model. Scottish Natural Heritage. http://www.snh.gov.uk/docs/B721137.pdf
Vejdirektoratet (2011): Vejledning
Fauna og menneskepassager
Anlæg g
Planlægning. Vejregler.
/18/ Band W (2012): Using a collision model to assess bird collision risks for offshore
wind-farms. March 2012. Project SOSS-02. BTO & The Crown Estate, UK.
http://www.bto.org/science/wetland-and-marine/soss/projects
/19/ Alerstam, T., M. Rosén, J. Bäckman, P.G.P. Ericson & O. Hellgren (2007): Flight
speeds among bird species: allometric and phylogenetic effects. PLoS Biology 5(8):
e197. doi: 10.1371/journal.pbio.0050197 (open source).
/20/ Danmarks Vindmølleforening (2013): Sådan fungerer en vindmølle. Faktablad T1.
http://www.dkvind.dk/fakta/T1.pdf
/21/ Noer, H. (2000): Offshore wind farms
proposal for criteria for acceptable impacts
on bird populations. Notat, Dan-marks Miljøundersøgelser, december 2000.
/22/ Kahlert, J. (2011): Beregning af de bestandsmæssige konsekvenser for kortnæbbet
gås og trane ved en ændring af en vindmøllepark ved Klim. Fagligt notat udarbejdet for
Vattenfall Vindkraft A/S. Aarhus Universitet, Institut for Biosci-ence.
/23/ Madsen, J. & Fox, A. D. (2017): Forvaltning af gæs: behov for internationale
aftaler.
Dansk Ornitologisk Forenings Tidsskrift 111-2.
/24/ Holm, T.E., Clausen, P., Nielsen, R.D., Bregnballe, T., Petersen, I.K., Mikkelsen,
P., Bladt, J.,Kotzerka, J. & Søgaard, B. (2016): Fugle 2015. NOVANA. Aarhus
38
ERU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 274: Orientering af EU Kommissionen om kompenserende foranstaltninger i medfør af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, fra erhvervsministeren
1922323_0039.png
Universitet, DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi, 142 s. - Videnskabelig rapport
fra DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi nr. 210.
Holstebro Kommune (2013): Kommuneplan 2013. Holstebro Kommune.
/25/ Rydell J., H. Engström, A. Hedenström, J.K. Larsen, J. Pettersson & M. Green
(2011): Vindkraftens påverken på fåglar och fladdermöss. - Naturvårdsverket rapport
6467.
/26/ Pearce-Higgins, J.W, Stephen, L., Langston R.H.W., Bainbridge, I.P. & Bullman,
R. (2009): The distribution of breeding birds around upland wind farms. Journal of
Applied Ecology Volume 46, Issue 6, pages 1323–1331.
Kan en
/27/ DOF-basen (2017): https://dofbasen.dk/ART/. Dansk Ornitologisk Forenings
internetbaserede database til registreringer af observationer af fugle og andre udvalgte
dyr.
/28/ Orbicon (2018): Mulige kompenserende foranstaltninger i forbindelse med
udvidelse af Høvsøre Vindmølle Testcenter.
Notat fra Orbicon til Erhvervsstyrelsen.
39