Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 47
Offentligt
1821357_0001.png
Orientering om ligestilling af
energiformer i transporten
Mod en teknologineutral målopfyldelse
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
Historik
Biobrændstofloven implementerer dele af EU's VE-direktiv og Brændstofkvalitetsdirektiv
Loven indeholder bl.a. krav om:
-
-
-
Leverandører af energi til vejtransport skal iblande 5,75 pct. biobrændsler/VE-energi
(iblandingskravet stiger til 10 pct. i 2020)
Virksomheder skal gradvist reducere livscyklus-udledningerne fra leveret brændstof og
elektricitet med mindst 6 pct. i 2020
For benzin- og dieseldrevne køretøjer i landtransporten skal iblandes 1 pct. flydende
biobrændsel
Da Biobrændstofloven blev vedtaget i 2009 var hverken elektricitet eller biogas medtænkt.
2
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
Virksomhedernes målopfyldelse og handel
For at opfylde iblandingskravet på 5,75 pct. handler virksomheder VE-energimængder indbyrdes
Virksomheder, der overopfylder egen målopfyldelse, kan sælge overopfyldelsen til virksomheder, som
underopfylder. Biobrændstofloven skaber på denne måde et marked for handel med VE-energimængder.
D7sse energ7mæng2er kal2es 7 2agl7g tale for ”tickets”. Forskell7ge typer af fly2en2e 07o27esel og 07ogas er 7 2ag
omfattet af handlen. Elektricitet medregnes endnu ikke.
Biobrændstoffer defineres som flydende eller gasformigt brændstof til brug for transportsektoren fremstillet
på grundlag af biomasse. El og brint fremstillet af VE er ikke omfattet af lovens definition, da el ikke er et
flydende eller gasformigt brændstof, og brint baseret på el ikke er fremstillet på grundlag af biomasse.
VE-direktivet omfatter dog alle VE-baserede drivmiddelalternativer, inklusiv el og brint. VE-direktivet
tilskynder ligeledes medlemsstaterne at anvende elektricitet i vejtransporten.
3
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
Biobrændstofloven og gældende ret
I sin nuværende form skævvrider Biobrændstofloven konkurrencen mellem energiformerne (flydende,
gasformig og elektrisk) i transportsektoren
Da kun flydende og gasformige drivmidler kan få udstedt og indgå i markedet for tickets, har
virksomhederne begrænsede muligheder for at opfylde iblandingskravet, hvilket mindsker konkurrencen
og fordyrer den danske implementering.
Ladestanderoperatører - og dermed elbiler og elbusser
bidrager dog til den danske implementering af
VE-direktivet, men værdien af deres bidrag overføres i dag til leverandører af diesel og benzin. En
inklusion og ligestilling af elektricitet vil etablere en teknologineutral og omkostningseffektiv
målopfyldelse, hvor alle relevante drivmidler kan indgå og handles på et frit marked.
Ved en lovændring i 2016 blev Biobrændstofloven delvist tilpasset transportsektorens faktiske forhold
og biogas blev inkluderet. Elektricitet mangler fortsat.
4
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0005.png
Høringsnotat om forslag til lov om ændring
af biobrændstofloven
5
Kilde: Høringsnotat om forslag til lov om ændring af biobrændstofloven, J nr.2016-7115 , 19. september 2016
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0006.png
Effekter ved
lovteknisk
tilpasning
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0007.png
Erhvervs- og samfundsøkonomiske effekter
ved ligestilling af energiformer
Effekt
Olieselskabernes besparelse som følge af
reduceret iblanding af 1G biodiesel
Effekt på dieselprisen
2018
87 mio. kr.
-0,0044 kr./l
2019
140 mio. kr.
-0,0067 kr./l
2020
197 mio. kr.
0,0031 kr./l
Effekt for ladeoperatører
Effekt for olieselskaber
Grænsehandelseffekter
Samlet samfundsøkonomisk gevinst
21 mio. kr.
21 mio. kr.
1,2 mio. kr.
47 mio. kr.
33 mio. kr.
33 mio. kr.
1,9 mio. kr.
73 mio. kr.
45 mio. kr.
-16 mio. kr.
-0,8 mio. kr.
28 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger baseret på VE-27rekt7vet,
Energ7styrelsens ”Bas7sfremskr7vn7ng
”, Energ7styrelsens ”Samfun2søkonom7ske 0eregn7ngsforu2sætn7nger for energ7pr7ser og
em7ss7oner”, Fremsyns ”Avan1ere2e
biobrændstoffer til tung transport - en økonomiske analyse ved målopfyldelse fra biogas, biodiesel og bioethanol”,
Energ7styrelsens ”Analyse af
alternative muligheder til opfyldelse af 2020 målet for VE til
transport”, Skattem7n7ster7ets ”Status over grænse6an2el
” samt gæl2en2e afg7ftssatser for 7n2eværen2e år.
7
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0008.png
Anbefalinger
Vejtransportens energiformer bør ligestilles i forhold til virksomhedernes opfyldelse af
iblandingskravet
De enkelte olieselskaber bør frit kunne vælge, hvordan de billigst leverer målopfyldelsen i
forhold til iblandingskravet på 5,75 pct. (e-tickets har samme funktion som bio-tickets ).
Dette vil samlet set gøre det billigere at være dansk billist frem mod 2020
Den nuværende værdioverførsel uden kompensation fra elbilister til benzin- og dieselbilister
bør ophøre
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0009.png
Spørgsmål
Peter Bjerregaard
Analytiker
3038 6164
[email protected]
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0010.png
Opsummering af hovedpointer
Hvis olieselskaberne benytter sig af muligheden for at anvende e-tickets, vil de kunne reducere importen af
biodiesel og dermed mindske omkostningen ved at opfylde iblandingskravet. Nøjagtigt ligesom bio-tickets
Eftersom de faktiske udledninger fra biodiesel er højere end fossile brændsler, vil en øget brug af el til
transport samtidig reducere de regulatoriske og faktiske CO2-udledninger. Dette vil ligeledes mindske det
årlige provenutab på ca. 540 mio. kr. (som følge af afgiftsfritagelsen på biodiesel jf. Energistyrelsen)
En øget anvendelse af danskproduceret el og en tilsvarende importreduktion af biodiesel, vil samlet set
gavne danske elproducenter, olieselskaber og danske bilister, men vil stille producenter af 1G biodiesel
(primært raps- og palmeolie) marginalt dårligere
En inklusion og ligestilling af elektricitet i Biobrændstofloven må forventes at have en positiv, dog
begrænset, effekt på antallet af elbiler og elbusser. Det vil ligeledes mindske den samfundsøkonomiske
regning i 2020 som følge af stigende priser på biodiesel
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0011.png
Centrale beregningsforudsætninger
El fra vedvarende energi tæller 5-dobbelt i VE-direktivet i 2020, og med en forventet VE-andel i det danske
elnet på 70 pct. i 2020 vil el til transport nettolevere 350 pct. opfyldelse for sin egen andel
Det forudsættes, at elektricitet i 2018 ligestilles og inkluderes i virksomhedernes iblandingskrav på 5,75
pct., som forventes at stige til 8,09 pct. i 2020. Ifølge Energistyrelsen forventes elbusser og elbiler at levere
0,66 pct. af energianvendelsen i 2020
Ladeoperatørerne har kun mulighed for at realisere værdien af tickets ved salg til olieselskaberne. Værdien
af tickets er svarende til eller mindre end alternativomkostningen. Olieselskaberne forventes at anvende e-
tickets på samme måde som bio-tickets, og mindske iblandingen af 1G biodiesel, da dette er det dyreste
brændstof ift. målopfyldelsen. Der skønnes et forvridningstab på 50 pct.
Nettoafgiftsfaktoren på 1,325 er ikke anvendt i ovenstående beregningerne. De anslåede
samfundsøkonomiske gevinster må derfor forventes at være betydeligt større
Kilde: Egne beregninger baseret på VE-27rekt7vet,
Energ7styrelsens ”Bas7sfremskr7vn7ng
”, Energ7styrelsens ”Samfun2søkonom7ske
0eregn7ngsforu2sætn7nger for energ7pr7ser og em7ss7oner”, Fremsyns ”Avan1ere2e 07o0ræn2stoffer t7l tung transport
- en økonomiske
analyse ved målopfyldelse fra biogas, biodiesel og bioethanol”,
Energ7styrelsens ”Analyse af alternat7ve mul7g6e2er t7l opfyl2else af
målet for VE t7l transport”, Skattem7n7ster7ets ”Status over grænse6an2el
” samt gæl2en2e afg7ftssatser for 7n2eværen2e år.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Henvendelse af 20/11-17 fra E.ON Danmark A/S om skævvridning af konkurrencen mellem gasdrevne og eldrevne køretøjer ifm. foretræde for udvalget den 23/11-17
1821357_0012.png
Bilag - Omkostning ved opfyldelse
af manko i 2020
I 2020 skal 10 pct. af transportens energianvendelse
komme fra vedvarende energi.
Ved fastholdelse af nuværende initiativer, forventes
der at være en manko i 2020 på 1,8 pct. i forhold til
opfyldelse af VE-målet.
Nedenstående oversigt anslår den forventede
omkostning ved målopfyldelsen ved forskellige
drivmidler.
- aa
Drivmiddel
Biogas
Elektricitet
Bioethanol 2G
Biodiesel 1G
Bidrag til VE mål (%)
5,75% iblandingskrav, E5 og B7
Elbiler
Eltog
Manko
Bidrag til VE mål (PJ)
5,75% iblandingskrav, E5 og B7
Elbiler
Eltog
Manko
Mængde el nødvendig for opfyldelse af manko
El til vej påkrævet
Mængde 1G biobrændstof nødvendig for opfyldelse af manko
Bioethanol 1G
Biodiesel 1G
Mængde 2G biobrændstof nødvendig for opfyldelse af manko
Biogas
Bioethanol 2Ga
Biodiesel 2Gb
Biodiesel 2Ga
Omkostninger ved opfyldelse af manko med el
El
Omkostninger ved opfyldelse af manko med 1G biobrændstoffer
Bioethanol 1G
Biodiesel 1G
Omkostninger ved opfyldelse af manko med 2G biobrændstoffer
Biogas
Bioethanol 2Ga
Biodiesel 2Gb
Biodiesel 2Ga
Enhed
%
%
%
%
PJ
PJ
PJ
PJ
2020
5,60%
0,66%
1,91%
1,8%
9,2
1,1
3,2
3,0
PJ
PJ
PJ
PJ
PJ
PJ
PJ
0,8
3,0
3,0
1,5
1,5
1,5
1,5
Omkostning
245 mio. kr.
104 mio. kr.
437 mio. kr.
560 mio. kr.
DKK -103.900.442
DKK -578.603.499
DKK -560.543.401
DKK
DKK
DKK
DKK
-241.905.600
-437.030.973
-320.728.658
-435.930.157