Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 324
Offentligt
1940077_0001.png
Kontor
Energikontor II
Dato
22. juni 2018
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg d. 28. juni vedr. højspændingsledninger,
Viking Link og CO2-udledninger
J nr.
2018-498
/ SME
Samrådsspørgsmål Q og R
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har
Søren Egge Rasmussen (EL) stillet ministeren følgende to
samrådsspørgsmål Q og R:
Samrådsspørgsmål Q:
”Vil
ministeren redegøre for overvejelserne omkring
nedgravning af elledningerne i forbindelse med en eventuel
etablering af Viking Link? Herunder bedes ministeren
redegøre for, hvorledes projektets økonomi ændres ved en
beslutning om nedgravning, både den overordnede
samfundsøkonomiske påvirkning og påvirkningen for
elbrugerne”
Samrådsspørgsmål B:
”Vil
ministeren redegøre for den forventede påvirkning af
CO2-udledningen som følge af Viking Link på europæisk
niveau henholdsvis frem mod 2030 og i perioden fra 2030
til 2040?”
Side 1/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0002.png
Ministerens svartale:
Jeg vil gerne starte med at takke for de to
spørgsmål, som jeg på bedste vis vil forsøge at
besvare i det følgende.
[Overvejelse omkring nedgravning af
elledninger]
Søren Egge Rasmussen har bedt mig redegøre for
overvejelserne omkring nedgravning af
elledningerne i forbindelse med etablering af Viking
Link, herunder projektets økonomi.
Jeg godkendte i efteråret 2017 Energinets
ansøgning om etablering af
højspændingsledningerne fra Idomlund til Endrup
og fra Endrup til grænsen samt selve Viking Link
forbindelsen fra Danmark til England.
Godkendelsen af projektet tog bl.a. afsæt i aftalen i
PSO-kredsen fra 2016 om, at nye 400 kilovolt-
ledninger primært skal anlægges som luftledninger.
Det har således ligget uden for rammerne af
projektet at gå nærmere ind i en vurdering af,
hvorvidt kabellægning var en mulighed.
Den offentlige høring af projektet i foråret 2018 har
imidlertid vist, at der er meget stor lokal bekymring
over konsekvenserne af luftledningerne gennem
Syd- og Vestjylland, og der er rejst stærke ønsker
om fuld kabellægning af forbindelsen.
Denne bekymring tager jeg naturligvis alvorligt.
Side 2/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0003.png
Som jeg har orienteret udvalget om i et udvalgssvar
i maj i år, er det Energinets vurdering, at det er
teknisk muligt at anlægge hele den nye 400 kilovolt-
strækning som kabler, men at det er meget usikkert,
om det efterfølgende vil være teknisk muligt at drive
og anvende nettet sikkert.
Det er Energinets vurdering, at det alene vil være
muligt at drive en 400 kV-ledning, hvis den kun i
begrænset omfang er kabellagt over de 170 km fra
Idomlund til den dansk-tyske grænse.
Denne vurdering har jeg bedt Energinet
dobbelttjekke. Jeg har bedt Energinet udarbejde en
redegørelse for, hvor meget der kan kabellægges
på den konkrete strækning. Jeg har også bedt
Energinet undersøge andre mulige alternativer til
den nuværende plan.
Det er vigtigt for mig at slå fast, at Energinet i sin
redegørelse skal have fokus på, hvilke tekniske
løsninger der er. Jeg har også besluttet, at vi skal
have udenlandske eksperter til at se det efter i
sømmene, så vi får manet al tvivl i jorden om, hvad
der kan lade sige gøre, og hvad der ikke kan.
Udover kabelløsninger vil vi også se på andre
muligheder for at dæmpe eller fjerne den belastning
af natur og mennesker, som
højspændingsledninger kan føre med sig. Dette
arbejde skal forløbe i tæt samarbejde med
Miljøministeriet og de berørte kommuner.
Side 3/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0004.png
Jeg har tidligere på ugen sendt PSO-kredsen et
udkast til emner, der skal indgå i den redegørelse,
jeg har bedt Energinet om at udarbejde, for at høre
om der er yderligere ønsker til denne redegørelse.
Jeg havde i sidste uge et rigtig godt møde med
lokale borgmestre. Vi er enige om, at vi har en
fælles opgave i at se, om vi kan finde løsninger, der
er mere skånsomme for natur og borgere.
Vi vil i den kommende tid have en tæt dialog. Vi har
aftalt, at vi i august tager to borgermøder i
Vestjylland
et for den nordlige og et for den
sydlige del af forbindelsen.
Her vil vi lytte til de synspunkter, som de berørte
borgere har. Og vi vil få vigtige input til den
redegørelse, jeg har bedt Energinet om at
udarbejde.
Når vi er kommet længere frem, vil jeg inddrage
PSO-kredsen yderligere i arbejdet.
[Økonomisk påvirkning af forbrugerne]
Søren Egge Rasmussen har ligeledes bedt mig
redegøre for projektets økonomi ved beslutning om
kabellægning af de planlagte højspændings-
ledninger.
Lad mig starte med at sige, at der ikke er truffet
beslutninger endnu om at ændre på projektet.
Side 4/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0005.png
Hvis det viser sig, at projektet kan gennemføres
med en øget kabellægning i forhold til det, der var
planlagt, vil projektets økonomi også ændre sig. Det
er dog endnu for tidligt at sige noget om omfang og
finansiering af dette.
Energinet har beregnet, at såfremt en fuld
kabellægning på hele strækningen var teknisk
mulig, ville denne koste i omfanget af 6,2
10,4
mia. kr., hvilket svarer til en meromkostning på 3,4-
7,55 mia. kr. i forhold til prisen for luftledninger.
Energinet har desuden oplyst, at hvis
omkostningerne til kabellægning skulle dækkes
over tarifferne, ville det for en mellemstor
virksomhed med et årsforbrug på 10 Gigawatt
betyde øgede tarifpriser på mellem 30.000 og
70.000 kr. om året. For en almindelig husstand vil
det beløbe sig til mellem 12-28 kr. om året.
Jeg vil dog gerne gentage, at Energinet vurderer, at
man ikke kan drive anlægget ved en fuld
kabellægning.
[Påvirkning af CO2-udledningerne]
Søren Egge Rasmussen har derudover bedt mig
redegøre for den forventede påvirkning af CO2-
udledningerne som følge af Viking Link. Det skal jeg
hermed gøre.
Først skal jeg understrege, at det er meget
vanskeligt at sige præcist, hvad der sker med CO2-
udledningen, når Viking Link er i fuld drift.
Side 5/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0006.png
Det er en kompleks udregning og afhænger af
udviklingen på alle de andre elmarkeder, vi er
forbundet med. Der er altså en betydelig usikkerhed
forbundet med analysen af effekten på CO2-
udledningen.
[Modellerne peger på faldende udledninger]
Når det så er sagt, så peger modellerne på, at
Viking Link i 2030 formentlig vil bidrage til at
reducere udledningerne fra CO2 fra den
europæiske energiproduktion.
Det skyldes primært, at Viking Link medfører en
øget biomasse-baseret elproduktion, bedre
udnyttelse af vindkraft og solceller samt øget
elproduktion fra atomkraft.
Viking Link vil også medføre en stigning i den
kulfyrede elproduktion visse steder.
Men stigningen i anvendelsen af vedvarende
energikilder samt fortrængningen af elproduktion fra
naturgasfyrede værker - primært i Storbritannien -
ser altså ud til at give en reduktion i de samlede
CO2-udledninger.
Effekten på CO2-udledningerne vil finde sted inden
for det europæiske kvotehandelssystem, og det er
vanskeligt at sige præcist i hvilke lande,
udledningerne vil stige og falde.
Side 6/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0007.png
[Styrket sammenkobling af Europas elsystemer]
Faldet i CO2-udledninger bunder i, at vi med Viking
Link på europæisk plan bliver mere effektive til at
udnytte de stigende mængder vedvarende energi,
der produceres.
I stedet for at lukke danske vindmøller ned, når det
blæser meget i Danmark, og efterspørgslen
herhjemme er lav, kan strømmen i stedet sendes
over Viking Link til de britiske forbrugere og
medvirke til, at et lokalt kul- eller gasfyret værk
producerer tilsvarende mindre.
[Forbedrer forretningsmodellen for VE]
Vedvarende energikilder har lave
produktionsomkostninger. Viking Link kan være
med til at fortrænge energikilder med højere
produktionsomkostninger, som eksempelvis
kulfyrede kraftværker. Derfor er Viking Link med til
at forbedre forretningsgrundlaget for vedvarende
energi.
Vi ved ikke, om Viking Link kan fremme
investeringer i vindkraft eller solceller eller medføre
øget udfasning af kraftværker rundt omkring i EU.
Det er ikke blevet undersøgt.
Men potentielt kan Viking Link påvirke noglge af de
energiinvesteringer, der vil blive foretaget i de
kommende år og dermed potentielt bidrage til den
grønne omstilling i EU.
Side 7/8
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 324: Talepapirer fra to åbne samråd den 28/6-18 om Viking Link og højspændingsledninger (samrådsspm. Q-R og U)
1940077_0008.png
[Den grønne omstilling kræver gode
forbindelser]
Et stærkere europæisk elnet er en central del af den
grønne omstilling. Jeg vil derfor gerne understrege,
at regeringen ser investeringen i Viking Link
projektpakken som vigtig for både Danmarks og
Europas grønne omstilling.
Det erderfor, den blandt andet gør os i stand til at
indpasse mere vedvarende energi i
energisystemerne og dermed sikre en
omkostningseffektiv omstilling. Ydermere vil den
også have betydning for, at vi kan fastholde en høj
forsyningssikkerhed.
Tak for ordet.
Side 8/8