Energi- Forsynings- og Klimaudvalget 2017-18
EFK Alm.del Bilag 149
Offentligt
1853259_0001.png
Til Folketingets
Energi- Forsynings- og Klimaudvalg
Glostrup d. 6/2-2018
Skal solceller for 25 mio. kroner skrottes?
De seneste år har 13 kommuner landet over stået i et dilemma, når det
gælder en række af deres solcelleanlæg. De er opstillet i god tro, men er
faktisk ulovlige og hvis der ikke findes en løsning, skal 27 anlæg for ca. 25
mio kr. pilles ned.
Solcelleanlæg er ikke ulovlige fordi de udgør en sikkerhedsrisiko eller
opført på steder de ikke må være, men pga. en teknikalitet i
elforsyningsloven:
Ifølge elforsyningsloven må kommunerne ikke drive forsyningsvirksomhed
og omkring årsskiftet 2012/2013 begyndte Energistyrelsen at definere
solcelleanlæg som forsyningsvirksomhed. Det betød at kommunerne skulle
danne selvstændige selskaber for deres solceller og at de ikke kunne bruge
den strøm solcellerne producerede direkte, men skulle købe den, med
afgifter, fra det selvstændige selskab.
Denne tolkning af elforsyningsloven sparer staten for et provenutab, men
ødelægger økonomien i solcelleanlæggene for kommunerne, som havde
etableret solcellerne i god tro. Mange flere anlæg end de 27 er kommet i
klemme, men en dispensationspulje har reddet de fleste. Den rakte bare
ikke til de sidste anlæg, som nu hænges ud som ulovlige.
Selvfølgelig skal kommunerne ikke bare køre løs på statskassens
bekostning, men det er heller ikke tilfældet. I Energiforum Danmark har vi
lavet et overslag på situationen for de 27 anlæg. De 27 anlæg har kostet
kommunerne knap 25 mio. kr., de producerer ca. 1400 MWh om året,
heraf bruger kommunerne ca. 70 % selv. Det giver statskassen et tab på
ca. 1 mio. kr. om året i form af manglende elafgift og PSO.
Sat på spidsen kan man sige, at staten beder 13 kommuner skrotte
investeringer for 25 mio kr., for at statskassen undgår et provenutab på 1
mio kr. om året. Der går 25 år før det samlet set er en god forretning, og
anlæggenes levetid er ca. 20-25, så når nu anlæggene er bygget giver det
mere mening at give de sidste anlæg dispensation også.
Samtidig bør det bemærkes, at kommunerne får besparelser svarende til
ca. 1,5 mio kr. om året og at statskassen også har haft en jobgevinst og
en skattegevinst da anlæggene blev købt, fragtet og installeret.
EFK, Alm.del - 2017-18 - Bilag 149: Henvendelse af 6/2-18 fra Energiforum Danmark om solceller i kommuner
1853259_0002.png
Giv de sidste anlæg dispensation
Rigtig mange kommuner og anlæg kom i klemme da den nye tolkning af loven
blev præciseret i 2013 og derfor blev der lavet en pulje på 20 MW, der kunne få
dispensation. Problemet er, at der ikke var plads til de sidste 27 anlæg i denne
pulje og nu står 13 kommuner tilbage med ulovlige anlæg for knap 25 mio. kr.
De sidste 27 anlæg er ikke anderledes end de mange anlæg der har fået
dispensation. De er bygget i god tro og det er tilfældigt, at det er dem og ikke
andre anlæg der ikke fik plads i puljen. Trykket på puljen var så stort, at den
var brugt op allerede første dag. Anlæggene har stået på venteliste i årevis i
håb om at nogen alligevel ikke brugte deres del af puljen.
Kommunerne har hen over de seneste år undersøgt mange forskellige
løsningsmodeller, men skal anlæggene lovliggøres er der kun to muligheder;
enten skrottes anlæggene eller også dispenseres der for de sidste anlæg også.
Vi skal hermed opfordre til, at den oprindelige dispensationspulje udvides med
2 MW, udelukkende til brug for eksisterende anlæg
Med venlig Hilsen
Dorte Nørregaard Larsen
Sekretariatsleder
Energiforum Danmark
Og
Lars Thygesen
Formand
Energiforum Danmark