Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 481
Offentligt
1943555_0001.png
August 2018
Kontor for
Arbejdsmarkedspolitik / chha
Notat
Samtaler på tværs af målgrupper
Der er evidens for, at særligt tidlige og intensive samtaler har positive beskæftigel-
seseffekter for jobparate ledige. For de øvrige målgrupper er en tæt kontakt med
jobcentret vigtig for at opbygge tillidsrelation til borgeren og få iværksat en tidlig
aktiv indsats, der giver mening på vejen imod job.
Gældende regler
Efter de gældende regler er der forskellige kontaktforløb for dagpengemodtagere,
kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere og sygedagpengemodtagere, jf. tabel 1.
Tabel 1: Kontaktforløbet for forskellige målgrupper i LAB
Målgruppe
1. samtale
Samtaler derefter
Dagpenge
Inden 6 uger
Ca. hver måned de første 6
måneder
Derefter: 4 inden for 12
måneder
Kontanthjælp, jobparate
Inden 1 uge
2 inden for de første 3 må-
neder
Derefter: 4 samtaler inden-
for 12 måneder
Kontanthjælp, aktivitetsparate
Inden 1 uge
4 samtaler inden for 12
måneder
Når det er nødvendigt
Uddannelseshjælp, åbenlyst
uddannelsesparat
Uddannelseshjælp, uddannel-
sesparat
Inden 1 uge
Inden 1 uge
2 inden for de første 3 må-
neder
Derefter: når det er nødven-
digt
Hver 2. måned
Hver 4. uge
Uddannelseshjælp, aktivitets-
parat
Sygedagpenge
Inden 1 uge
Inden 8. uge
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Orientering om beskæftigelsesministerens brev til landets borgmester, udvalgschefer og jobcenterchefer som opfølgning på kommunernes manglende samtaler med ledige borgere
Indikator
Med de nuværende regler er der, jf. ovenfor, meget forskellige krav til kontakten
mellem borger og jobcenter på tværs af målgrupper. For nogle målgrupper er der i
dag detaljerede regler om samtaletidspunkter og kadencer, mens der for andre mål-
grupper ikke er regler for, hvor mange samtaler de skal have de første 6 måneder.
I de målinger, som STAR anvender i opfølgningen, og som anvendes her, opgøres
antallet af samtaler for de forskellige målgrupper i forskellige varighedsintervaller i
forhold til, hvor lang tid de ledige har været på en given ydelse, fx dagpengemod-
tagere med 6 til 9 måneders ledighed. Det betyder, at alle dagpengemodtagere, der
på det givne tidspunkt, man foretager målingen, har mindst 6 måneders ledighed og
maksimalt 9 måneders ledighed, indgår i denne måling. Alle dagpengemodtagere,
der indgår i intervallet 6 til 9 måneder, skal med gældende regler have haft mindst
6 samtaler, men der indgår også ledige, med fx 9 måneders anciennitet, som skal
have haft mindst 7 samtaler.
Denne opgørelsesmetode skal også ses i lyset af, at der er forskellige gyldige grun-
de til, at samtaler udskydes eller ikke afholdes, som vil påvirke en sådan opgørelse.
At der efter reglerne er visse gyldige grunde til, at samtaler udskydes eller ikke
afholdes, kan dog vanskeligt forklare tallene, der ligger markant under et forventet
niveau ved rettidighed.
Til målingen er der for hver målgruppe udvalgt et antal samtaler, som vurderes er
dét, der bedst afspejler opbygningen og intentionen med de forskellige kontaktfor-
løb:
Dagpengemodtagere skal have 6 samtaler i de første 6 måneder af deres ydel-
sesforløb.
Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal have 3 samtaler i de første 3 måneder af
deres ydelsesforløb.
Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere skal have ca. 3 samtaler i første 6
måneder af deres ydelsesforløb.
Uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere skal have 3 samtaler i de første
3 måneder af deres ydelsesforløb.
Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere skal have ca. 4 samtaler i de før-
ste 6 måneder af deres ydelsesforløb.
Sygedagpengemodtagere skal have ca. 5 samtaler de første 6 måneder af deres
ydelsesforløb.
For at få en retvisende opgørelse af, hvorvidt aktivitetsparate og jobparate kontant-
hjælpsmodtagere får de samtaler, de har krav på, er der opstillet to forskellige mål,
da der er forskellige krav til antallet af samtaler, jf. ovenfor.
Stor kommunal spredning
Med ovenstående udgangspunkt er der i vedlagte bilag kommunefordelte opgørel-
ser over, hvor stor en andel af borgerne på hver ydelse der i det valgte varighedsin-
terval har modtaget et antal samtaler, som svarer til lovgivningens krav. Der er
endvidere foretaget en opgørelse af, hvor mange samtaler borgerne i gennemsnit
har deltaget i under deres ledighedsforløb.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 481: Orientering om beskæftigelsesministerens brev til landets borgmester, udvalgschefer og jobcenterchefer som opfølgning på kommunernes manglende samtaler med ledige borgere
De i alt 27 kommuner, der er markeret med en * i bilaget, er frikommuner, og de er
eller har været delvist fritaget for reglerne om det individuelle kontaktforløb. I
størstedelen af målingerne ligger frikommunerne under det gennemsnitlige niveau
for resten af landets kommuner.
3