Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 95
Offentligt
1711239_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 13-01-2017
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMKDP
Sagsnr.: 1700223
Dok. nr.: 272719
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. januar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 (L 95 – Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om autorisa-
tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om klage- og er-
statningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Etablering af en bisidderordning og
praktiserende kiropraktorers mulighed for henvisning til billeddiagnostiske undersø-
gelser samt kvalitetsarbejde m.v.) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for, om kriterierne for at undtage indsatte, tvangsanbragte
m.v. fra det frie sygehusvalg med henblik på udredning og behandling vil være de
samme, som dem, der hidtil har været gældende vedrørende diagnosticering, og at
den persongruppe, der undtages fra retten til frit sygehusvalg, således vil være den
samme uanset, om der er tale om diagnosticering, udredning eller behandling?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at der allerede efter den gældende § 86 i sundhedsloven kan fastsæt-
tes regler om, at de pågældende personer ikke har ret til frit sygehusvalg, dvs. frit
valg mellem regionens egne sygehuse og samarbejdssygehuse, ved udredning og be-
handling, ligesom der kan fastsættes regler om, at de ikke har ret til frit sygehusvalg
eller til udvidet frit sygehusvalg til private sygehuse i forbindelse med diagnostisk un-
dersøgelse til brug for udredning hos alment praktiserende læge.
Det drejer sig om personer, der er optaget i Kriminalforsorgens institutioner, eller
som opholder sig i en institution i henhold til straffeloven, retsplejeloven eller et far-
lighedsdekret efter kapitel 11 i lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien.
Det drejer sig desuden om personer, der er anbragt på en sikret døgninstitution efter
lov om social service, eller hvis frihed er begrænset i henhold til udlændingeloven.
Med den foreslående ændring af sundhedslovens § 86 kan der ligeledes fastsættes
regler om, at disse personer heller ikke har ret til udvidet frit sygehusvalg til private
sygehuse i forbindelse med udredning og behandling. Der er således tale om samme
persongruppe, der vil være omfattet af den foreslåede ændring.
På baggrund af sundhedslovens § 86 er der i sygehusbekendtgørelsens § 17 fastsat en
bestemmelse om, at retten til frit sygehusvalg ved udredning og behandling og retten
til frit- og udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med diagnostisk undersøgelse – for
personer, der er optaget i Kriminalforsorgens institutioner, eller som opholder sig i en
institution i henhold til retsplejeloven, straffeloven eller et farlighedsdekret efter ka-
pitel 11 i lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien – kan begrænses af
sikkerhedsmæssige hensyn eller hensyn til retshåndhævelsen.
L 95 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kriterierne for at undtage indsatte, tvangsanbragte m.v. fra det frie sygehusvalg med henblik på udredning og behandling vil være de samme, som dem, der hidtil har været gældende vedrørende diagnosticering, og at den persongruppe, der undtages fra retten til frit sygehusvalg, således vil være den samme uanset, om der er tale om diagnosticering, udredning eller behandling, til sundhedsministeren
Det er hensigten at udmønte den foreslåede ændring af sundhedslovens § 86 ved at
udvide sygehusbekendtgørelsens § 17 til også at omfatte udvidet frit sygehusvalg i
forbindelse med udredning og behandling, således at disse personers ret til udvidet
frit sygehusvalg til private sygehuse og i forbindelse med udredning og behandling
også kan begrænses af sikkerhedsmæssige hensyn eller hensyn til retshåndhævelsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Mie Damgård Petersen
Side 2