Skatteudvalget 2016-17
L 93
Offentligt
1702686_0001.png
14. december 2016
J.nr. 16-1708178
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 93 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af
registreringsafgiften).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 9. december 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0002.png
Spørgsmål
Ministeren anmodes om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den
fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til
2019-2022.
Svar
Der vedlægges et udkast til ændringsforslag. Der er i udkastet taget udgangspunkt i, at
retsstillingen i 2016 for elbiler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler videreføres
uændret i 2017 og 2018, hvorefter det hidtidige forløb for indfasning af afgifter fortsættes
fra 2019.
Indfasningen af registreringsafgift for elbiler, pluginhybridbiler og brændselscelledrevne
biler udsættes således med 2 år med virkning fra den 1. januar 2017. For så vidt angår
brændselscelledrevne biler udsættes påbegyndelsen af indfasning af registreringsafgift fra
2019 til 2021.
Fritagelsen for grøn ejerafgift og vægtafgift for brændselscelledrevne biler forlænges lige-
ledes med 2 år, så fritagelsens udløb udsættes fra 2019 til 2021.
Det bemærkes, at det ikke er afklaret, om der er den fornødne identitet mellem ændrings-
forslagets indhold og indholdet i øvrigt i L 93, og at det derfor er en mulighed, at et så-
dant ændringsforslag vil blive afvist af Folketinget i medfør af Grundlovens § 41, stk. 2.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget. De gældende regler er baseret på aftalen af
9. oktober 2015 mellem V-regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre om de
fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler. Regeringen finder, at aftalen
fortsat balancerer hensynet til udbredelse af elbiler i Danmark, hensynet til statskassen,
samt hensynet til ret og rimelighed på bilmarkedet. Ændringsforslaget vil endvidere med-
føre et mindreprovenu, hvor forslagsstilleren ikke har anvist finansiering.
Side 2 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0003.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven (Nedsættelse af regi-
streringsafgiften) (L 93)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
”Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
1)
(Nedsættelse af registreringsafgiften og udsættelse af indfasning af eldrevne og
brændselscelledrevne køretøjer i registreringsafgift, grøn ejerafgift og vægtaf-
gift)”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 2, stk. 1, nr. 14,
ændres ”2018,” til: ”2020,”.”
[Forlængelse af fritagelse for registreringsafgift med 2 år for brændselscelledrevne
køretøjer]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
”02.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 1,
og
§ 5 c, stk. 2, nr. 1,
ændres ”2016” til: ”2016-2018”.
03.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 2,
og
§ 5 c, stk. 2, nr. 2,
ændres ”2017” til: ”2019”.
04.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 3,
og
§ 5 c, stk. 2, nr. 3,
ændres ”2018” til: ”2020”.
1
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssam-
fundets tjenester (kodifikation).
Side 3 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0004.png
05.
I
§ 5 b, stk. 1, nr. 4,
og
§ 5 c, stk. 2, nr. 4,
ændres ”2019” til: ”2021”.
06.
I
§ 5 b, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 5 c, stk. 3, 1. pkt.,
ændres ”2016 og 2017” til:
”2016-2019”.”
[Udsættelse af indfasning af registreringsafgift med 2 år for eldrevne køretøjer og
biler, der drives af el i kombination med benzin, diesel, naturgas eller biogas, og
hvor opladningen af køretøjet kan ske ved hjælp af en ekstern strømforsyning]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
”07.
I
§ 5 d, nr. 1,
ændres ”2019” til: ”2021”.
08.
I
§ 5 d, nr. 2,
ændres ”2020” til: ”2022”.
09.
I
§ 5 d, nr. 3,
ændres ”2021” til: ”2023”.
010.
I
§ 5 d, nr. 4,
ændres ”2022” til: ”2024”.”
[Udsættelse af indfasning af registreringsafgift med 2 år for brændselscelledrevne
køretøjer]
Nye paragraffer
5)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ӥ 01
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar
2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 1503 af 23. december 2014, § 3 i lov nr. 1532
af 27. december 2014, § 2 i lov nr. 1889 af 29. december 2015 og § 2 i lov nr. 650
af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 3,
ændres ”2018” til: ”2020”.
[Forlængelse af fritagelse for grøn ejerafgift med 2 år for brændselscelledrevne
køretøjer]
§ 02
Side 4 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0005.png
I lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse af nr. 185
af 18. februar 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 745 af 25. juni 2014, § 3 i lov nr.
1503 af 23. december 2014, § 30 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 6 i lov nr.
540 af 29. april 2015 og § 3 i lov nr. 1889 af 29. december 2015, foretages følgen-
de ændring:
1.
I
§ 1, stk. 2,
ændres ”2018” til: ”2020”.”
[Forlængelse af fritagelse for vægtafgift med 2 år for brændselscelledrevne køretø-
jer]
Til § 2
6)
I
stk. 2
ændres ”2016.” til: ”2016, jf. dog 2. og 3. pkt.”, og som
2.
og
3. pkt.
indsættes:
”§ 1, nr. 02-05, har virkning fra og med den 1. januar 2017. § 1, nr. 01 og 06-010,
og §§ 01 og 02 har virkning fra og med den 15. januar 2017.”
[Virkning fra og med den 1. januar 2017 for ændringerne vedrørende indfasning af
registreringsafgift for elbiler og pluginhybridbiler og virkning fra lovens ikrafttræ-
den for de ændringer, der vedrører registreringsafgift, grøn ejerafgift og vægtafgift
for brændselscelledrevne køretøjer samt forlængelse af fradragsperiode for elbiler
og pluginhybridbiler.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring. Det foreslås i nr. 5 at forlænge fritagelserne
fra grøn ejerafgift og vægtafgift for brændselscelledrevne køretøjer. Da der fore-
slås ændringer i brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøre-
tøjer m.v., er det nødvendigt at ændre lovens titel, så disse love også medtages i
titlen. Noten foreslås videreført uændret.
Side 5 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0006.png
Til nr. 2-5
V-regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre indgik den 9. oktober 2015
en aftale om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler, herunder
brintbiler. På baggrund heraf blev der ved lov nr. 1889 af 29. december 2015 ind-
ført indfasning af registreringsafgift over en 5-årig periode fra 2016 for elbiler og
fra 2019 for brændselscelledrevne biler. Herudover blev brændselscelledrevne
biler fritaget for vægtafgift og grøn ejerafgift indtil udgangen af 2018.
De foreslåede ændringer har til formål at udsætte indfasningen af registreringsaf-
gift med 2 år for eldrevne køretøjer, biler, der drives af el i kombination med ben-
zin, diesel, naturgas eller biogas, og hvor opladningen af køretøjet kan ske ved
hjælp af en ekstern strømforsyning (pluginhybridbiler) og brændselscelledrevne
køretøjer. Herudover foreslås det, at brændselscelledrevne bilers fritagelse for
vægtafgift og grøn ejerafgift forlænges tilsvarende med 2 år.
I
nr. 2
foreslås det, at fritagelsen for registreringsafgift for brændselscelledrevne
køretøjer i registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 14, forlænges med 2 år fra ud-
gangen af 2018 til udgangen af 2020. Det vil betyde, at indfasningen af registre-
ringsafgift for brændselscelledrevne køretøjer igangsættes i 2021 og at de efterføl-
gende stigninger udsættes tilsvarende med hver 2 år.
I
nr. 3
foreslås det, at indfasningen af registreringsafgift for eldrevne køretøjer,
pluginhybridbiler udsættes med 2 år. I
nr. 4
foreslås det, at indfasningen af regi-
streringsafgift for brændselscelledrevne køretøjer udsættes tilsvarende med 2 år.
For eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler sker dette ved, at det trin i indfasnin-
gen, der gælder for 2016, forlænges, så det også gælder for 2017 og 2018. Den
oprindeligt planlagte stigning i 2017 udsættes således til 2019, ligesom de efterføl-
gende stigninger udsættes tilsvarende med hver 2 år. Efter gældende ret gives i
2016 og 2017 desuden et fradrag på 10.000 kr. i registreringsafgiften, dog maksi-
malt svarende til den beregnede afgift, jf. registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2,
og § 5 c, stk. 3. Det foreslås, at perioden, hvor dette fradrag gives, også forlænges
med 2 år. Det vil betyde, at der i 2016-2019 gives et fradrag på 10.000 kr., dog
maksimalt svarende til den beregnede afgift som hidtil. For brændselscelledrevne
køretøjer udsættes hele indfasningen, så den igangsættes i 2021 frem for i 2019
som oprindeligt forudsat og så de efterfølgende stigninger udsættes tilsvarende
med hver 2 år.
I
nr. 5
foreslås det, at brændselscelledrevne køretøjers fritagelse for henholdsvis
grøn ejerafgift og vægtafgift forlænges med 2 år. Fritagelsen for grøn ejerafgift
fremgår af brændstofforbrugsafgiftslovens § 1, stk. 3, og gælder til og med den 31.
december 2018. Det foreslås, at dette udløbstidspunkt udsættes med 2 år, så frita-
gelsen gælder til og med den 31. december 2020. Fritagelsen for vægtafgift frem-
Side 6 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0007.png
går af § 1, stk. 2, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og gælder til og med
den 31. december 2018. Det foreslås, at dette udløbstidspunkt udsættes med 2 år,
så fritagelsen gælder til og med den 31. december 2020.
Til nr. 6
Efter gældende ret finder næste trin i indfasningen af registreringsafgift for elbiler
og pluginhybridbiler anvendelse fra den 1. januar 2017. Det er derfor nødvendigt
at sikre, at den foreslåede udsættelse af indfasning af registreringsafgift for elbiler
og pluginhybridbiler får virkning fra den 1. januar 2017, så det i 2016 gældende
afgiftsniveau fastholdes.
Hvis de foreslåede ændringer først fik virkning fra lovens ikrafttræden den 15.
januar 2017, ville der blive en periode fra den 1. januar 2017 til og med den 14.
januar 2017, hvor køretøjer ville skulle afgiftsberigtiges med den højere sats, som
følger af den oprindeligt fastsatte indfasning, hvorefter satsen igen ville falde til
det samme niveau som i 2016 for resten af 2017 og 2018.
Det foreslås derfor i nr. 6, at de ændringer, der vedrører indfasning af registre-
ringsafgift for elbiler og pluginhybridbiler, får virkning fra og med den 1. januar
2017. Dette omfatter ikke det særlige fradrag på 10.000 kr. i registreringsafgiften i
medfør af registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 2, 1. pkt., og § 5 c, stk. 3, 1. pkt., da
fradraget allerede ifølge gældende ret gives i 2017. Det er således ikke nødvendigt,
at den ændring, der vedrører forlængelsen af den periode, hvor fradraget gives, får
virkning forud for lovens ikrafttræden.
Efter gældende ret skal indfasningen af registreringsafgift, grøn ejerafgift og vægt-
afgift for brændselscelledrevne biler først ske efter den 31. december 2018. Det er
derfor ikke nødvendigt, at de ændringer, der vedrører udsættelsen af dette tids-
punkt, får virkning forud for lovens ikrafttræden.
Lovforslagets § 2, stk. 3-6, finder ligeledes anvendelse for de elbiler og pluginhy-
bridbiler, som er omfattet af de foreslåede ændringer af registreringsafgiftslovens
§§ 5 b og 5 c, der får virkning fra og med den 1. januar 2017. Det vil eksempelvis
sige, at for så vidt angår afgiftsdifferencer, der måtte opstå for elbiler eller plugin-
hybridbiler, som anmeldes til registrering i perioden fra den 1. januar 2017 til lo-
vens ikrafttræden den 15. januar 2017, omfattes disse af lovforslagets § 2, stk. 3,
hvorefter der kan ske tilbagebetaling af eventuelle afgiftsdifferencer.
Det foreslås, at de ændringer, som ikke vedrører 2017, får virkning samtidig med
lovens ikrafttrædelse den 15. januar 2017.
Side 7 af 8
L 93 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at den fortsatte gradvise indfasning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer udsættes til 2019-2022, til skatteministeren
1702686_0008.png
Provenumæssige konsekvenser
En udsættelse af indfasningen af registreringsafgiften for elbiler, pluginhybridbiler
og brændselscelledrevne biler til 2019-2022, således at elbiler og pluginhybridbiler
er fuldt indfaset i 2022, skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca.
50 mio. kr. i 2017 stigende til 250 mio. kr. i 2020 og 100 mio. kr. i 2021, mens den
varige umiddelbare virkning skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr., jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd skønnes forslaget at medføre et mindreprovenu på ca.
25 mio. kr. 2017 stigende til 200 mio. kr. 2020 og 100 mio. kr. 2021, mens den
varige virkning skønnes at udgøre ca. 25 mio. kr.
Med forslaget øges mindreprovenuet ved indfasningen således i forhold til det, der
lå til grund for lovforslag L 61 (2015). Det samlede nettofinansieringsbehov efter
tilbageløb og adfærd ved indfasningen skønnes dermed at udgøre 250 mio. kr. i
2017, 325 mio. kr. i 2018 og 375 mio. kr. i 2019, samt hhv. 200 mio. kr. og 100
mio. kr. i de to nye indfasningsår 2020 og 2021.
Tabel 1. Provenuvirkninger ved udskydelse af indfasningen til 2019-2021
Mio. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb og ad-
færd
Varig
virkning
-25
0
2017
-50
-25
2018
-75
-75
2019
-100
-100
2020
-250
-200
2021
-100
-100
Finansårs-
virkning 2017
-50
-25
Det er ved beregningen forudsat, at skalaknækket for personbiler fra 2017 forhøjes
med 22.000 kr. (2017-niveau), jf.
”Aftale om finansloven for 2017”,
som delvist
udmøntes ved L 93. Det forudsatte salg i lovforslag L 61 (2015) vedr. indfasning
af registreringsafgift for elbiler m.v. fremsat den 18. november 2015 er endvidere
lagt til grund for beregningen.
Forslaget medfører først og fremmest en markant lempelse for de luksusprægede
elbiler. Det skønnes, at de som følge af indfasningen vil stige med omkring
250.000 kr. i gennemsnit i 2017 og 280.000 kr. i gennemsnit i 2018. Dette vil som
følge af forslaget vil blive udskudt til 2019 og 2020. Til sammenligning skønnes
de øvrige ikke-luksusprægede elbiler i gennemsnit at få en lempelse på ca. 7.500
kr. i 2017 og 16.000 kr. i 2018 som følge af udskydelsen af indfasningen.
Forslaget medfører en forhøjelse af skatteudgifter svarende til det skønnede umid-
delbare mindreprovenu på 25 mio. kr. i varig virkning.
Side 8 af 8