Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
20. marts 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. marts 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(L 112 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen
(EL).
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 2016 - 7270
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor loven som foreslået i § 4, stk. 2, ikke finder
anvendelse, hvis overdragelsen udelukkende vedrører et eller flere søgående ski-
be?”
Svar:
Det er rigtigt, at med den ændring af virksomhedsoverdragelsesloven, der foreslås i
lovforslagets § 4, nr. 2, vil overdragelser, der udelukkende vedrører et eller flere
søgående skibe, fortsat ikke være omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Artikel 5 i det direktiv, der ligger til grund for lovforslaget, fastsætter tilsvarende,
at direktivet om virksomhedsoverdragelse ikke finder anvendelse, når overførslen
udelukkende vedrører et eller flere søgående skibe. Det bemærkes i den forbindel-
se, at arbejdsmarkedets parter i den arbejdsgruppe under Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg, der har arbejdet med udformningen af lovforslaget, gav
udtryk for, at man foretrak en direktivnær implementering af bestemmelsen.
Som anført i bemærkningerne til lovforslaget kan en overdragelse ikke anses for
alene at vedrøre et søgående skib, hvis overdragelsen indbefatter landbaseret virk-
somhed.
En del af baggrunden for, at overdragelse udelukkende af søgående skibe holdes
uden for virksomhedsoverdragelseslovens anvendelsesområde, kan ses i præam-
belbetragtning 11 i det direktiv, der ligger til grund for lovforslaget. Heri er det an-
ført:
”I betragtning af søfartssektorens særlige karakter og de særlige arbejdsvilkår for
de arbejdstagere, som er berørt af de udelukkelser, der udgår ved dette direktiv, er
det nødvendigt at tilpasse visse bestemmelser i de direktiver, der ændres ved dette
direktiv, for at afspejle de særlige forhold i denne sektor.”
Uddybende kan det om søfartssektorens særlige karakter anføres, at skibe er mobile
aktiver, der ofte købes og sælges, og i denne forbindelse skifter flag og dermed og-
så kan blive undergivet nye regler, nye overenskomster mv.