Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 23 Bilag 4
Offentligt
1683762_0001.png
Oxfam IBIS kommentarer til L23/2016
Forslag til lov om ændring af selskabsloven og
arsregnskabsloven
24. oktober 2016
Dette er et meget hurtigt notat, da Oxfam IBIS ikke er inkluderet i høringsrunden (trods gentagende
henvendelser om at blive høringspart), og vi derfor først sent er blevet opmærksomme på Lovforslaget
Overordnet
Vi bemærker at det drejer sig om det offentlige ejerregister og ikke informationen vedrørende egentlige
ejere. Det er fint med en forbedring her vedr. fysiske og juridiske ejere, men Danmark må nu snart
fremsætte forslag om det offentlige register over
egentlige ejere
som lovet.
Mht tilbagerulning af rapporteringskrav for regnskabsklasse D & C, bør Danmark gå forrest om at skabe
mere transparens, ikke mindre. Det er nok ikke den her rapportering, der er afgørende for
skatteplanlægning, men det er uacceptabelt at ikke-funderede påstande om nedsat konkurrenceevne bliver
ved med at ligge til grund for at selskaber afviser at skabe bedre forståelse for deres økonomiske påvirkning
af samfund og stadig ikke betragter skat, og dermed finansiel rapportering, som en del af deres CSR
forpligtelser. Oxfam IBIS så gerne endnu højere rapporteringskrav også for regnskabsklasse D & C (en af
hovedpointerne omkring grænseværdi) og at rulle selv dette minimale krav tilbage sender klart et forkert
signal.
Det er helt utilstedeligt at Oxfam IBIS igen ikke er blevet hørt på dette område, som vi gentagne gange har
anmodet om at blive høringspart på.
Specifikke kommentarer
1) Det foreslås at Registreringen af ejere i det officielle Ejeregister fremover skal ske samtidig med
at man opretter selve selskabet. Pt. skal dette blot ske ”hurtigst muligt” efter etableringen af
selskabet:
Oxfam IBIS ser positivt på den foreslåede ordning vedrørende virksomheders registrering i Det
Offentlige Ejer Register, som en del af forslaget til ændring af selskabslovens §58 stk. 1 og 2.
Offentlig adgang til informationer omkring virksomheders ejere er et vigtigt instrument i arbejdet
med at bekæmpe skattely og skatteundvigelse. Derfor støtter Oxfam IBIS det fremsatte
ændringsforslag, hvor ejer registreringen nu skal foretages samtidig med etableringen af
kapitalselskabet, og ikke som før, hvor denne registrering blot skulle ske inden for en udefinerbar
tidsperiode efter etableringen af selskabet.
Det er afgørende at få implementeret hensigten om et register over egentlige ejere
L 23 - 2016-17 - Bilag 4: Henvendelse af 24/10-16 fra Oxfam/IBIS
1683762_0002.png
2) Man vil annullere ændringen til Årsregnskabsloven fra Juni 2015, hvor virksomheder i
regnskabsklasse C & D skal oplyse egenkapitalen og årsresultatet for deres dattervirksomheder
og andre associerede virksomheder. Her foreslår det nye forslag, at disse oplysninger i stedet
for kan inkluderes i det konsoliderede årsregnskab:
Oxfam IBIS stille sig kritisk overfor ændringsforslaget til §97a stk. 3 i årsregnskabsloven, da vi
mener at forslaget unødigt udhuler kravene til selskaber i regnskabsklasse C & D.
I det fremsatte
ændringsforslag opstiller man muligheden for, at virksomheder kan undgå at angive vigtige
finansielle informationer for deres datterselskaber og andre associerede virksomheder i form af
disses egenkapital og årsresultat. Denne undtagelse kan blive aktiveret, hvis virksomhederne i
stedet for inkluderer disse oplysninger i deres konsoliderede årsregnskab.
Et konsolideret årsregnskab kan ikke afdække selskabsstrukturer, der kan anvendes til
skatteundgåelse og skatteunddragelse.
Det er derfor vigtigt at finaniselle oplysninger omkring
datterselskaber og andre associerede virksomheder bliver oplyst på individuelt basis. Det fremsatte
ændringsforslag modarbejder også den nuværende politiske fremdrift inden for skattepolitik og
arbejdet med at bekæmpe skattely, hvor land-for-land rapportering vinder momentum inden for
både EU såvel som OECD regi. Danmark burde altså her gå forrest og insistere på, at transparens er
vejen frem.
Ministeriet begrunder forslaget med, at ændringen i 2015 pålagde virksomhederne
administrative byrder og nedsatte deres internationale konkurrenceevne.
Hvis disse oplysninger
stadig skal inkluderes i et konsolideret årsregnskab, må man antage at data allerede foreligger.
Derfor må den administrative byrde altså være minimal. Derudover, har vi tidligere påpeget at bl.a.
banksektoren og udvindingsindustrien allerede oplyser sådanne informationer på individuelt basis,
og at dette ikke har skadet deres konkurrenceevne (se rapport fra EU Kommissionen). Vi finder
derfor ikke begrundelsen valid.
For yderligere information:
Sara Jespersen, Seniorpolitisk Medarbejder, Skat, Oxfam IBIS:
[email protected]
Lars Koch, International Chef, Oxfam IBIS:
[email protected]
; 6060 5831