Finansudvalget 2016-17
L 218 Bilag 2
Offentligt
1784907_0001.png
Lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2016-17
Fremsat den 31. august 2017 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2014-2017, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020
(Konsekvenser af Aftale om tryghed om boligbeskatningen m.v.)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansårene 2014-2017, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 64 af 13. januar 2017, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »448,5« til: »448,5«, og »186,3« æn-
dres til: »186,3«.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2018, jf. lovbekendtgørelse nr. 63
af 13. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »454,2« til: »460,1«, »195,3« ændres
til: »195,7«, og »258,9« ændres til: »264,4«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »232,7« til: »246,1«
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »110,2« til: »115,2«, »107,3« ændres
til: »112,1«, og »2,9« ændres til: »3,1«.
§3
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2019, jf. lovbekendtgørelse nr. 62
af 13. januar 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »457,0« til: »466,1«, »200,0« ændres
til: »203,8«, og »257,0« ændres til: »262,3«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »230,4« til: »245,6«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »110,1« til: »115,1«, »107,2« ændres
til: »112,1«, og »2,9« ændres til: »3,0«.
§4
I lov nr. 1659 af 20. december 2016 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2020 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »457,0« til: »466,6«, »202,9« ændres
til: »207,3«, og »254,1« ændres til: »259,3«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »240,9« til: »245,1«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »112,7« til: »115,0«, »109,8« ændres
til: »112,0«, og »2,9« ændres til: »3,0«.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1 har virkning for finansåret 2017.
AE002471
Finansmin., j.nr. 17/01938
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans-
årene 2017, 2018, 2019 og 2020, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af at regeringen i 2017 har
indgået en række større politiske aftaler om økonomiske re-
former, herunder Aftale om tryghed om boligbeskatningen
af maj 2017, Aftale om flere år på arbejdsmarkedet af juni
2017 og Aftale om udvikling af Nordsøen af marts 2017.
Aftalerne indebærer væsentlige diskretionære ændringer af
statens indtægter, jf. bemærkningerne til budgetlovens § 6,
stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som frem-
sat, side 17. De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden de
finanspolitiske mål og sigtepunkter i regeringens 2025-plan,
herunder målet om balance mellem de offentlige indtægter
og udgifter i 2025 og sigtepunktet for den strukturelle saldo
på -0,1 pct. af BNP i 2020, jf. regeringens 2025-plan Vækst
og velstand 2025. Der er udarbejdet en opdateret mellem-
fristet 2025-fremskrivning, der afspejler de indgåede politi-
ske aftaler og målsætninger i finanspolitikken m.v. Den op-
daterede 2025-fremskrivning er beskrevet i »Opdateret
2025-forløb, august 2017: Grundlag for udgiftslofter 2021«
på finansministeriets hjemmeside.
De foreslåede udgiftslofter afspejler endvidere konsekven-
serne af de politiske prioriteringer i forbindelse med finans-
lovforslaget for 2018, herunder forslaget om en omlægning
af finansieringen af almene boliger, den afsatte reserve på
500 mio. kr. i 2018 til JobReform fase 2, videreførelsen af
en målrettet boligjobordning, løft af de offentlige investerin-
ger samt aftalen om kommunale skattelettelser som en del af
Aftale om kommunernes økonomi for 2018.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2017-2020
2017
Det statslige delloft for driftsudgifter på FL17 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL18 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrekti-
oner på FFL18 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
186,3
-
-
10
2018
195,3
2.848
198,1
-2.482
2019
200,0
3.175
203,2
643
2020
202,9
3.342
206,3
1.053
af de i stk. 1 nævnte love om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en
samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under
ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige ud-
gifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige
tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at
gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folke-
tingets vedtagelse af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et folketings-
valg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede
reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskriv-
ning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. End-
videre kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentli-
ge diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2017-2020
De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat,
regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og
kan overordnet henføres til:
Ændringer af udgiftslofterne som følge af Aftale om tryg-
hed om boligbeskatningen, Aftale om flere år på arbejds-
markedet, og Aftale om udviklingen af Nordsøen
Ændringer som følge af de finanspolitiske mål og sigte-
punkter i regeringens 2025-plan
Ændringer af udgiftslofterne som følge af konsekvenserne
af tiltag i forbindelse med finanslovforslaget for 2018,
herunder administrative korrektioner i henhold til bud-
getlovens § 8.
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0003.png
3
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
- Heraf korrektioner som følge af justeret konsolideringssti
- Heraf korrektioner som følge af initiativer ifm. FFL18
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
10
-
-
186,3
-155
-1.000
-1.277
195,7
-920
1.500
63
203,8
-1.175
2.000
228
207,3
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på FL17 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL18 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrekti-
oner på FFL18 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af politiske aftaler
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
262,2
-
-
-
-
-
258,9
5.363
264,3
88
88
264,4
257,0
4.989
262,0
273
273
262,3
254,1
4.804
258,9
443
443
259,3
Kommunalt udgiftsloft på FL17 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL18 (mio. kr.)
Gældende kommunalt udgiftsloft, inkl. administrative korrektio-
ner på FFL18 (mia. kr.)
242,4
-
-
241,9
4.265
246,1
241,4
4.265
245,6
240,9
4.265
245,1
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL17 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL18 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. admini-
strative korrektioner på FFL18 (mia. kr.)
110,0
-
-
109,9
2.182
112,1
109,9
2.182
112,1
109,8
2.182
112,0
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL17 (mia. kr.)
Administrative korrektioner på FFL18 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. admini-
strative korrektioner på FFL18 (mia. kr.)
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger.
3,0
-
-
3,0
66
3,1
3,0
66
3,0
2,9
66
3,0
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet »Kor-
rektioner af gældende udgiftslofter«, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af forlig om tryghed om
boligbeskatningen
Med aftale om tryghed om boligbeskatningen af maj 2017
indføres et nyt boligbeskatningssystem. Det foreslås, at det
statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 100 mio.
kr. i 2018, 700 mio. kr. i 2019 og 1.100 mio. kr. i 2020 sva-
rende til det skønnede mindreprovenu efter tilbageløb, jf.
Aftale om tryghed om boligbeskatningen af maj 2017.
2.2.2. Korrektioner som følge af Aftale om flere år på
arbejdsmarkedet
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 inde-
holder en række initiativer, der har betydning for de gælden-
de udgiftslofter og for statens indtægter.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 15 mio. kr. i 2018, 25 mio. kr.
i 2019 og 35 mio. kr. i 2020. Det statslige delloft for ind-
komstoverførsler opjusteres med 88 mio. kr. i 2018, 273
mio. kr. i 2019 og 443 mio. kr. i 2020.
2.2.3. Korrektioner som følge af Aftale om udvikling af
Nordsøen
Aftale om udviklingen af Nordsøen af marts 2017 inde-
holder en række initiativer med betydning for de gældende
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0004.png
4
udgiftslofter og for de statslige indtægter, herunder primært
justeringer af en række skatteudgifter med henblik på at
lempe investeringsvilkårene ved produktion af olie og gas i
Nordsøen, samt afsættelse af en pulje til grønne initiativer i
relation til olie og gasindvinding. Initiativerne finansieres af
tiltag på indtægtssiden i form af en udbyttepolitik for
Vækstfonden og Dansk Eksportkredit samt en udfasning af
forskudsmomsordningen.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter opjusteres med 10 mio. kr. i 2017 og nedjuste-
res med 70 mio. kr. i 2018, 245 mio. kr. i 2019 og 110 mio.
kr. i 2020 svarende til nettoeffekten af initiativerne og finan-
sieringselementerne i aftalen.
2.2.4. Korrektioner som følge af de finanspolitiske mål og
sigtepunkter i regeringens 2025-plan
Finanspolitikken vil i de kommende år blive tilrettelagt ef-
ter det operationelle mål, at der skal være balance mellem de
offentlige indtægter og udgifter i 2025, jf. Vækst og vel-
stand 2025. Samtidig tilrettelægges finanspolitikken frem
mod 2020 ud fra et sigtepunkt om et strukturelt underskud
på ca. 0,1 pct. af BNP. Det er lidt lempeligere end 2020-pla-
nens mål om strukturel balance i 2020.
Med henblik på, at udgiftslofterne i perioden 2018-2020
understøtter de finanspolitiske målsætninger og pejlemærker
i Vækst og Velstand 2025 foreslås det på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 1 mia.
kr. i 2018, og opjusteres med 1,5 mia. kr. i 2019 og 2 mia.
kr. i 2020.
2.2.5. Korrektioner som følge af finanslovforslaget for 2018
Endeligt afspejler de foreslåede udgiftslofter regeringens
politiske prioriteringer i forbindelse med finanslovforslaget
for 2018, herunder regeringens forslag om en omlægning af
finansieringen af almene boliger, den afsatte reserve på 500
mio. kr. i 2018 til JobReform fase 2, videreførelsen af en
målrettet boligjobordning, løft af de offentlige investeringer
samt aftalen om kommunale skattelettelser som en del af
Aftale om kommunernes økonomi for 2018.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for
driftsudgifter nedjusteres med 1.277 mio. kr. i 2018 og opju-
steres med 63 mio. kr. i 2019 og 228 mio. kr. i 2020.
9. Sammenfattende skema
I forbindelse med forslaget til finanslov for 2018 er der i
henhold til budgetlovens § 8 endvidere foretaget en række
administrative korrektioner af de gældende lofter som følge
af bl.a. pris- og lønopregning og omprioriteringer. Disse æn-
dringer er afspejlet i forslaget til udgiftslofterne for
2018-2020, jf. tabel 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er ikke sendt i høring inden
fremsættelsen, da ændringerne af de gældende udgiftslofter
blandt andet følger af beslutninger, der først blev truffet i
sommeren 2017. Dertil kommer, at forslaget endvidere tager
højde for de administrative korrektioner i medfør af budget-
lovens § 8, der medtages på finanslovforslaget. Det har såle-
des ikke tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i hø-
ring forinden fremsættelsen.
Et udkast til lovforslaget er sendt i høring d. 31. august
2017 med frist d. 29. september 2017 hos følgende myndig-
heder, organisationer m.v.:
Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De Økono-
miske Råd og Rigsrevisionen.
Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0005.png
5
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige mi-
nimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft
samt det statslige delloft for driftsudgifter for finansåret
2017.
Det bemærkes, at opjusteringen af det samlede statslige
udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter for fi-
nansåret 2017 ikke medfører, at udgiftsloftet opgjort i mia.
kr. med én decimal ændrer sig i forhold til de udgiftslofter,
der er fastsat i lovens § 4, stk. 1.
Aftalen indebærer imidlertid omprioritering mellem de
statslige indtægter og udgifter, herunder skatteudgifter, i alle
årene 2017-2020, hvilket er afspejlet i lovforslaget, jf. be-
mærkningerne til budgetlovens § 6, stk. 2, jf. Folketingsti-
dende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 17.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.
Til § 2
Til nr. 1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft
samt det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft indkomstoverførsler for finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.
Til § 3
Til nr. 1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft
samt det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft indkomstoverførsler for finansåret 2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.
Til § 4
Til nr. 1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft
samt det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft indkomstoverførsler for finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be-
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk-
ninger pkt. 2.2.
Til § 5
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans-
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl-
dende udgiftslofter for 2018-2020 samt forslaget til udgifts-
lofter for det nye fjerdeår 2021 til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2018 til 2021.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig
med finansloven for 2018, så de på finansloven indeholdte
udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 2,
at § 1 har virkning for fi-
nansåret 2017.
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2014-2017,
jf. lovbekendtgørelse nr. 64 af 13. januar 2017,
foretages følgende ændringer:
§ 4.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2017
fastsættes til 448,5 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 186,3 mia. kr., me-
dens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 262,2 mia. kr.
1.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »448,5« til: »448,5«, og
»186,3« ændres til: »186,3«.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2018, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 63 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2018
fastsættes til 454,2 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 195,3 mia. kr., mens
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
258,9 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2018 fastsættes til 232,7 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2018 fastsættes til 110,2 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 107,3 mia.
kr., mens det regionale delloft for regionale udvik-
lingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »454,2« til: »460,1«,
»195,3« ændres til »195,7«, og »258,9« ændres til:
»264,4«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »232,7« til: »246,1«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »110,2« til: »115,2«,
»107,3« ændres til: »112,1«, og »2,9« ændres til:
»3,1«.
§3
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2019, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 62 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
L 218 - 2016-17 - Bilag 2: Høringsbrev over forslag til Lov om ændring af udgiftslofterne 2017-2020, fra finansministeren
1784907_0007.png
7
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2019
fastsættes til 457,0 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 200,0 mia. kr. og
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
257,0 mia.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2019 fastsættes til 230,4 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2019 fastsættes til 110,1 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 107,2 mia.
kr. og det regionale delloft for de regionale udvik-
lingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »457,0« til: »466,1«,
»200,0« ændres til: »203,8«, og »257,0« ændres
til: »262,3«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »230,4« til: »245,6«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »110,1« til: »115,1«,
»107,2« ændres til: »112,1«, og »2,9« ændres til:
»3,0«.
§4
I lov nr. 1659 af 20. december 2016 om fastsæt-
telse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansåret 2020 foretages følgende ændrin-
ger:
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2020
fastsættes til 457,0 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 202,9 mia. kr. og
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
254,1 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2020 fastsættes til 240,9 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2020 fastsættes til 112,7 mia. kr., hvoraf det regio-
nale delloft for sundhedsområdet udgør 109,8 mia.
kr. og det regionale delloft for de regionale udvik-
lingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »457,0« til: »466,6«,
»202,9« ændres til: »207,3«, og »254,1« ændres
til: »259,3«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »240,9« til: »245,1«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »112,7« til: »115,0«,
»109,8« ændres til: »112,0«, og »2,9« ændres til:
»3,0«.
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1 har virkning for finansåret
2017.