Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204 Bilag 10
Offentligt
1761859_0001.png
Til lovforslag nr.
L 204
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn
(Ro og orden på indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige udlændinge m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2017 og var til 1.
behandling den 5. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 9. februar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 125. Den 28. april 2017 sendte udlændinge-
og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget. Lovforslagets § 3 blev sendt i hø-
ring den 24. april 2017. Den 4. maj 2017 sendte ministeren
de indkomne høringssvar og et høringsnotat herom til udval-
get. Den 15. maj 2017 sendte ministeren supplerende hø-
ringssvar og notat herom.
Deputationer
Kommunernes Landsforening har mundtligt over for ud-
valget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren og børne- og socialministeren til mundt-
lig besvarelse, som udlændinge- og integrationsministeren
har besvaret i et samråd med udvalget den 23. maj 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf denne har
besvaret spørgsmål 1-3. Udvalget forventer spørgsmål 4 og
5 besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, SF og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget fremhæver, at
lovforslaget er en udmøntning af finanslovsaftalen for 2017.
Ligesom med de øvrige udlændingepunkter i finanslovsafta-
len bad DF om, at dette punkt kom ind i aftalen. Med lovfor-
slaget indføres en pligt for lederen af et indkvarteringssted,
hvor der opholder sig mindreårige uledsagede asylansøgere,
til at fastsætte husregler. Der bliver mulighed for at sanktio-
nere over for asylansøgerne, hvis de overtræder de regler,
som bliver fastsat. Samtidig indføres der en mulighed for, at
man kan teste, om de eksempelvis er narkopåvirkede på det
pågældende asylcenter.
Lovforslaget giver også mulighed for, at man fysisk kan
tage fat i nogle af de mindreårige asylansøgere, hvis de ud-
viser en adfærd, som ikke er acceptabel, eller hvis de nægter
AX020203
L 204 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 23/5-17
1761859_0002.png
2
at efterleve de beskeder, der kommer fra personalet. Derfor
udvider man generelt de magtbeføjelser, som personalet har
over for asylansøgere. Generelt kan Dansk Folkeparti støtte
lovforslaget, om end vi gerne havde set, at regeringen var
parat til at gå længere.
Enhedslistens, Alternativets og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget anerkender behovet for at klarlægge reg-
lerne, der omgiver uledsagede mindreårige udlændinge i de-
res hverdag på indkvarteringsstederne, og behovet for at
indføre mulighed for tvangsanbringelse. Partierne finder, at
formålet hermed burde være at sikre, at uledsagede børn og
unge modtager den samme omsorg og tryghed som alle an-
dre børn i Danmark, idet børn og unge skal og bør behandles
ens uanset herkomst, opholdsgrund eller familieforhold.
EL, ALT og RV finder det derfor dybt problematisk, at
ministeren har fundet grund til at lade reglerne gældende for
indkvartering og tvangsanbringelse af uledsagede mindreåri-
ge udlændinge afvige på afgørende punkter fra både voksen-
ansvarsloven og serviceloven, der ellers er gældende på an-
bringelsesområdet, for i stedet at skabe parallelle lovgivnin-
ger. Det er uhensigtsmæssigt, både fordi det betyder, at der
dermed gøres forskel på børn og unge, der opholder sig i
Danmark, og fordi det besværliggør arbejdet for landets
kommuner, der skal administrere efter parallelle regelsæt.
Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre finder det
særlig problematisk, at det foreslås, at en tvangsanbringelse
kan ske på baggrund af en såkaldt »faglig undersøgelse« i
stedet for en »børnefaglig undersøgelse« efter serviceloven.
Mens den »faglige undersøgelse« skal baseres på en afdæk-
ning af barnets eller den unges adfærd og udvikling, og det i
udgangspunktet alene vil være operatørens udtalelse, der
lægges til grund for afgørelsen om tvangsanbringelse, er
»den børnefaglige undersøgelse« langt mere omfattende,
idet udredningen her baserer sig på en lang række oplysnin-
ger fra forskellige instanser og personer. Partierne finder ik-
ke, at afvigelsen er velbegrundet, men frygter, at den lettere
adgang til tvangsfjernelse af uledsagede børn og unge vil
betyde stor usikkerhed om regler og rettigheder med store
konsekvenser for gruppens retssikkerhed. Partierne havde i
stedet gerne set, at der i udlændingeloven blev skabt hjem-
mel til at benytte servicelovens bestemmelser.
Ydermere finder partierne, at de foreslåede bestemmelser
om, at personalet på børnecentrene kan sanktionere uledsa-
gede mindreårige udlændinge, der ikke overholder husorde-
nen, f.eks. ved at fratage dem økonomiske ydelser, er et ud-
tryk for en forældet og kontraproduktiv tilgang til den om-
sorgsforpligtelse, der påhviler personalet. Omsorgen skal,
særlig i lyset af målgruppens særlig sårbare baggrund, tage
udgangspunkt i pædagogiske metoder, og uledsagede min-
dreårige bør alene behandles efter reglerne i lov om voksen-
ansvar.
Det er positivt, at Socialtilsynet fremover skal føre fagligt
tilsyn med indkvarteringsstederne, men partierne er meget
kritiske over for, at Socialtilsynet ikke skal føre tilsyn efter
den kvalitetsmodel, som tilsynet i øvrigt benytter sig af.
Partierne er også meget kritiske over for den del af lov-
forslaget, der omhandler noget helt andet, nemlig at voksne
udlændinge, der er indkvarteret på et modtagecenter, som
udgangspunkt fremover ikke vil blive tilbudt undervisning
og aktivering. Undervisnings- og aktiveringstilbud er en
central del af asylansøgeres mulighed for at opretholde en
meningsfuld hverdag, og partierne frygter derfor på linje
med flere høringsparter, at bortfaldet risikere at påvirke inte-
grationsprocessen negativt. Dette burde været formuleret i et
separat lovforslag.
EL, ALT og RV har fortsat en række spørgsmål, som
skal besvares, inden partierne kan redegøre for deres stilling.
Partierne ønsker derfor lovforslaget til fornyet udvalgsbe-
handling mellem 2. og 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 46 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 42 f, stk. 7,« til: »§ 42
f, stk. 8,«.«
[Konsekvensrettelse]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 62 l
ændres i
stk. 5, 1.
pkt.,
»til gennemførelse af« til: »vedrørende ophold i delvis
lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger, si-
krede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger som
led i en«.
[Præcisering af Udlændingestyrelsens pligt til at betale for
selve opholdet]
3)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 62 l
indsættes som
stk.
9:
»Stk. 9.
Børne- og socialministeren kan efter forhandling
med udlændinge- og integrationsministeren fastsætte nær-
mere regler om Udlændingestyrelsens betaling for uledsage-
de mindreårige udlændinges ophold i delvis lukkede døgnin-
stitutioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede døgninstitu-
tioner og særligt sikrede afdelinger, når opholdet er led i en
anbringelse efter stk. 1.«
[Indsættelse af en bemyndigelsesbestemmelse]
Til § 3
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 23, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 5« til: »stk.
6«.«
L 204 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 23/5-17
1761859_0003.png
3
[Teknisk ændring]
Til § 4
5)
I
stk. 1
indsættes efter »ikrafttrædelse«: », jf. dog stk.
2«.
[Ny ikrafttrædelsesbestemmelse]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 5-10 og 01, træder i kraft den 1. juli
2017.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Ny ikrafttrædelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes i udlændingelo-
vens § 42 f efter stk. 4 et nyt stk. 5, hvorefter stk. 5-9 bliver
stk. 6-10.
Udlændingelovens § 42 f, stk. 7, bliver således med lov-
forslagets § 1, nr. 7, til § 42 f, stk. 8.
Det foreslås, at henvisningen til § 42 f, stk. 7, i udlændin-
gelovens § 46 e, stk. 1, 1. pkt., på den baggrund ændres til §
42 f, stk. 8.
Den foreslåede ændring er en lovteknisk tilpasning.
Til nr. 2
Med den i lovforslagets § 1, nr. 14, foreslåede § 62 l er
der fastsat regler om, at børn og unge-udvalget i den kom-
mune, hvor et indkvarteringssted ligger, kan træffe afgørelse
om at anbringe uledsagede mindreårige udlændinge, som er
omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt efter ud-
lændingelovens § 42 a, stk. 1, 1. pkt. (asylansøgere) og stk.
2 (udlændinge uden lovligt ophold), på delvis lukkede døgn-
institutioner og delvis lukkede afdelinger, sikrede døgninsti-
tutioner og særligt sikrede afdelinger. Med ændringsforsla-
gets nr. 1 foreslås det i § 62 l, stk. 5, at præcisere Udlændin-
gestyrelsens pligt til at betale for disse anbringelser, således
at det klart fremgår, at det alene er selve opholdet, Udlæn-
dingestyrelsen betaler for, og ikke de administrative omkost-
ninger, som kommunen har i forbindelse med kommunens
behandling af sagen.
Til nr. 3
Det følger af servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, at døgnin-
stitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og del-
vis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, kan være an-
bringelsessteder for børn og unge. Anbringelse af børn og
unge på disse døgninstitutioner sker efter servicelovens §
52, stk. 3, nr. 7, jf. § 52, stk. 1.
Det følger af servicelovens § 173, at kommunerne ende-
ligt afholder udgifterne efter serviceloven. Ydelser og tilbud
efter serviceloven finansieres som hovedregel ved takstbeta-
ling. Reglerne om takstfastsættelsen, herunder om grundla-
get for beregningen, fremgår af finansieringsbekendtgørel-
sen, jf. bekendtgørelse nr. 1674 af 16. december 2016, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 83 af 23. januar 2017.
Taksterne fastsættes af leverandøren af ydelsen eller til-
buddet på baggrund af samtlige budgetterede, direkte og in-
direkte langsigtede omkostninger ved levering af ydelsen el-
ler drift af tilbuddet.
De delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede af-
delinger på døgninstitutioner finansieres efter gældende reg-
ler af kommunerne ved ren takstbetaling.
De sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger
finansieres i dag ved en kombination af takstbetaling, en
særlig kriminalpræventiv takst, som kommunerne betaler,
hvis opholdet træder i stedet for varetægtsfængsling eller er
led i afsoning, og objektiv finansiering.
Der er ikke fastsat særskilte regler om takst eller betaling,
når anbringelsen vedrører et barn eller en ung, som er om-
fattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt, jf. udlæn-
dingelovens § 42 a, stk. 1. Når kommunen i dag i samarbej-
de med udlændingemyndighederne anbringer en uledsaget
mindreårig udlænding med processuelt ophold på delvis luk-
kede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt
sikrede afdelinger, sker dette efter de almindelige regler i
serviceloven, herunder reglerne om betaling ved takst. Ud-
lændingestyrelsen betaler imidlertid kommunen for den
hjælp, der iværksættes, jf. Udlændingestyrelsens forsørgel-
sespligt. Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt omfatter
også udlændinge uden lovligt ophold, jf. udlændingelovens
§ 42 a, stk. 2. Udlændinge uden lovligt ophold i Danmark er
imidlertid ikke omfattet af servicelovens regler, og kommu-
nen kan derfor over for disse udlændinge ikke iværksætte
foranstaltninger, hjælp eller støtte med hjemmel i servicelo-
ven. I særlige tilfælde kan kommunen dog med henvisning
til principperne i serviceloven iværksætte sociale foranstalt-
ninger, herunder træffe afgørelse om tvangsmæssig anbrin-
gelse.
Med ændringen af udlændingeloven skabes klar hjemmel
til, at kommunernes børn og unge-udvalg efter udlændingel-
ovens § 62 l, jf. §§ 62 m-62 o, kan anbringe uledsagede
mindreårige udlændinge på delvis lukkede, sikrede og sær-
ligt sikrede institutioner efter en særlig procedure og uden
den uledsagede mindreårige udlændings samtykke. Den
foreslåede adgang for børn og unge-udvalget til at anbringe
uledsagede mindreårige udlændinge på døgninstitutioner
omfattet af servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6, gælder både i
forhold til uledsagede mindreårige udlændinge med proces-
suelt ophold og i forhold til uledsagede mindreårige udlæn-
dinge med ulovligt ophold.
Udgifterne til ophold som led i anbringelsen afholdes ef-
ter forslaget til § 62 l, stk. 5, af Udlændingestyrelsen.
De gældende regler i finansieringsbekendtgørelsen er
bygget op om, at anbringelserne har hjemmel i serviceloven.
Ændringen af udlændingeloven indebærer derfor et behov
for at ændre finansieringsbekendtgørelsen, således at det
klart fremgår, at Udlændingestyrelsen køber pladser i de på-
gældende tilbud, og at Udlændingestyrelsens betaling indgår
i den samlede finansiering af tilbuddene.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets nr. 2 at ind-
sætte en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter børne- og
socialministeren efter forhandling med udlændinge- og inte-
L 204 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 23/5-17
1761859_0004.png
4
grationsministeren kan fastsætte nærmere regler om Udlæn-
dingestyrelsens betaling ved anbringelse af uledsagede min-
dreårige udlændinge, når denne sker efter udlændingelovens
§ 62 l, jf. §§ 62 m-62 o.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes udmøntet med en
ændring af finansieringsbekendtgørelsen, således at det
fastslås, at Udlændingestyrelsens betaling for anbringelser
efter udlændingelovens regler indgår i den samlede finansie-
ring af tilbuddene. Det forventes, at finansieringen ved
takstbetaling vil blive videreført, og at dette skal gælde, uan-
set om anbringelsen af barnet eller den unge sker efter ser-
vicelovens regler (§§ 63 a, 63 b, stk. 2, nr. 1-3, eller § 63 c,
stk. 2) eller efter udlændingelovens regler (§ 62 l, jf. §§ 62
m-62 o). Udlændingestyrelsen vil således skulle betale den
samme takst, som kommunen betaler for anbringelser efter
servicelovens regler. Denne takst skal gælde, uanset om an-
bringelsen vedrører en uledsaget mindreårig udlænding, der
har processuelt ophold eller ulovligt ophold. I forhold til
gældende ret betyder det, for så vidt angår de uledsagede
mindreårige udlændinge på processuelt ophold, at takstbeta-
lingen ikke længere sker via kommunen, som tidligere har
truffet afgørelse over for denne persongruppe efter service-
lovens regler, men at driftsherren løbende vil opkræve tak-
sten direkte hos Udlændingestyrelsen, hvilket svarer til den
gældende afregningsmodel for kommunerne.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 3, nr. 2, er foreslået indsat et nyt stk.
5 i § 23 i lov om socialtilsyn. Forslaget indebærer, at stk. 5
og 6 bliver til stk. 6 og 7.
I § 23, stk. 6, i lov om socialtilsyn henvises til stk. 5.
Denne henvisning er ved en fejl ikke ændret i lovforslaget.
Med ændringsforslaget korrigeres henvisningen.
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 5 og 6
Med lovforslagets § 4, stk. 1, foreslås det, at udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse skal navnlig
ses på baggrund af, at der som led i udmøntningen af store
dele af lovforslaget skal udarbejdes et tilsynskoncept for til-
synet med indkvarteringsoperatørerne.
Lovforslagets § 1, nr. 5-10 og 01, vedrører imidlertid
bortfald af voksenundervisning og aktivering på modtage-
centre, jf. pkt. 6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
samt undervisning i overgangsfasen, jf. pkt. 7 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets § 1, nr.
5-10 og 01, træder i kraft den 1. juli 2017.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 204 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 23/5-17
1761859_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 204
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministe-
ren
3
Supplerende høringssvar vedrørende lovforslagets § 3 og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Supplerende høringssvar, fra udlændinge- og integrationsministeren
6
1. udkast til betænkning
7
Brev fra udlændinge- og integrationsministeren
8
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
9
Hyrdebrev om servicelovens anvendelsesområde i forhold til asylansø-
gere og udlændinge uden lovligt ophold, fra social- og indenrigsmini-
steren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 204
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilke tilsynsforpligtelser og hvilket ansvar der efter lovfor-
slagets vedtagelse vil påhvile en kommune, til udlændinge- og integra-
tionsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indføre en hjemmel i udlændingeloven, så servicelovens
regler om magt og frihedsberøvelse finder anvendelse over for ikke-
danske børn, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den gennemsnitlige opholdstid på modtagecentre, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget pålægger asylcentrene at indføre udgangsfor-
bud om natten, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om der skal indføres udgangsforbud om natten på landets asyl-
centre, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
2
3
4
5
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 204
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om det er muligt at skabe hjemmel i udlændingeloven
til at anvende servicelovens bestemmelser i stedet for at lave parallel
lovgivning, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og so-
cialministeren
B
Samrådsspm. om, hvorfor der ikke skal laves en børnefaglig undersø-
gelse, og hvad motivationen er herfor, til udlændinge- og integrations-
ministeren og børne- og socialministeren
L 204 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 23/5-17
1761859_0006.png
6
C
D
E
F
Samrådsspm. om, hvorfor ministeren har valgt en anden slags plan
frem for den, som kommunerne allerede er vant til at udarbejde i ser-
viceloven, til udlændinge- og integrationsministeren og børne- og so-
cialministeren
Samrådsspm. om, hvorfor man har valgt at afvige fra bestemmelserne
i voksenansvarsloven, til udlændinge- og integrationsministeren og
børne- og socialministeren
Samrådsspm., om det er hensigtsmæssigt og god forvaltning at udvide
vejledningsmaterialet, når det i forvejen er så kompliceret, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren og børne- og socialministeren
Samrådsspm. om, hvordan ministrene forholder sig til anbefalingen
fra Institut for Menneskerettigheder om, at indberetninger om magtan-
vendelse også fremsendes til den relevante kommune, til udlændinge-
og integrationsministeren og børne- og socialministeren