Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 200 Bilag 10
Offentligt
1762022_0001.png
Til lovforslag nr.
L 200
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om frikommunenetværk
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 4 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2017 og var til 1.
behandling den 4. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør-
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 24. februar 2017 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 159. Den 13. marts 2017 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren et udkast til tillæg til lovforslaget i høring
og oversendte samtidig dette udkast til udvalget, jf. SOU
alm. del – bilag 169. Den 29. marts og den 3. april 2017
sendte økonomi- og indenrigsministeren til orientering hø-
ringssvar og supplerende høringssvar til udvalget. jf. SOU
alm. del – bilag 191. Den 26. april 2017 sendte økonomi- og
indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances, Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis, Alter-
nativets og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-
valget udtaler:
Med frikommuneforsøget bliver der skabt mulighed for
at skabe ny viden og praktiske erfaringer, der kan bane ve-
jen for nye og bedre opgaveløsninger til gavn for borgerne.
S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF lægger overordnet stor
vægt på, at frikommunenetværkene i den konkrete forsøgs-
virksomhed har fokus på den enkelte borger, og at forsøgene
sker med respekt for borgernes retssikkerhed. Det er således
væsentligt, at det i formålsbestemmelsen fastslås, at forsøge-
ne sker med henblik på at kunne bidrage til en bedre opga-
veløsning til gavn for borgerne.
Der er i lovforslaget lagt afgørende vægt på at værne om
borgernes retssikkerhed. Det skal her særlig fremhæves, at
lovforslagets § 12 ikke giver mulighed for at flytte borgere
ud fra økonomiske hensyn. Det er samtidig et krav, at borge-
ren ikke modsætter sig en flytning i tale eller handling, og at
kommunens indstilling om flytning tiltrædes af den værge,
som Statsforvaltningen har beskikket.
Respekt for borgernes privatliv er et særdeles vigtigt hen-
syn, der skal værnes om. Muligheden for situationsbestemt
video-, audio- og bevægelsesovervågning af en person med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne er således
formuleret med fokus på hensynet til borgeren, herunder
hensynet til borgerens værdighed og selvbestemmelse, og
behovet for at drage omsorg for borgeren. Overvågning efter
lovforslagets § 14 forudsætter, at borgeren ikke modsætter
sig, og at det samlet set vurderes som den mest hensigts-
mæssige måde at drage omsorg for borgeren på. Herudover
kræves samtykke fra nærmeste pårørende eller en værge.
Det skal yderligere bemærkes, at en mulighed for tidsube-
grænset anvendelse af alarm- og pejlesystemer efter § 13 er
udgået af lovforslaget inden dets fremsættelse. En yderligere
sikring af retssikkerheden sker med to ændringsforslag, der
henholdsvis sikrer, at klager over magtanvendelse efter § 21
kan indbringes for Ankestyrelsen, og forlænger opsigelses-
varslet for almene plejeboliger efter § 24 fra 3 til 6 måneder.
AX020212
L 200 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762022_0002.png
2
Der gives med lovforslagets § 29 mulighed for forsøg med
anmeldte tilsyn frem for uanmeldte tilsyn på plejecentre,
herunder friplejeboliger. Men det skal bemærkes, at det ikke
ændrer på, at kommunen aktivt, opsøgende og systematisk
skal føre tilsyn med, at borgerne får den hjælp, som de har
krav på.
I forhold til forsøg med tilkøbsydelser må der ikke herske
tvivl om, at der skal være tale om ydelser, som ligger ud
over de behovsbestemte ydelser, som kommunen er forplig-
tet til at tilbyde den enkelte borger efter serviceloven eller
anden lovgivning. Det er derfor helt centralt, at lovforslaget
fastlægger, at kommunerne over for børne- og socialministe-
ren, jf. § 15, eller ældreministeren, jf. § 28, skal redegøre
for, hvordan kommunen vil sikre, at tilkøbsydelser ikke er-
statter ydelser, som borgeren er berettiget til, inden forsøg
kan iværksættes. Lovforslaget ændrer ikke på mulighederne
for at klage over afgørelser om visitation til ydelser efter
servicelovens §§ 83 og 85.
S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF finder, at der med
lovforslaget bliver skabt mulighed for en forsøgsvirksomhed
i kommunerne inden for rammer, hvor borgernes retssikker-
hed ikke bliver anfægtet.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er
stærkt utilfredsstillende, at frikommuneforsøg af vidt for-
skellig art, spændende over flere helt forskellige lovkom-
plekser, behandles i ét samlet lovforslag. Der burde tages
stilling til hvert element for sig, så Folketingets partier har
mulighed for at stemme for/imod de enkelte forsøg. Lovfor-
slaget rummer forsøg, som EL kan tilslutte sig, f.eks. mulig-
heden for at tilbyde mikrolån til etablering af egen virksom-
hed og forsøg med mere helhedsorienteret sagsbehandling i
børnesager. Men EL er ikke tilhænger af, at man kan fravige
§ 50-undersøgelser, set i lyset af de mange skandaler med
svigt af børn, der er har været de seneste år.
Det er desuden uacceptabelt at åbne op for tvangsflytning
uden samtykke af personer med betydelig og varig nedsat
funktionsevne. EL er principielt modstander af forsøg med
tilkøbsydelser med henblik på praktisk hjælp og personlig
pleje, genoptræning i forbindelse med funktionsnedsættelser
og tilkøbsydelser i forhold til socialpædagogisk bistand. Til-
købsydelser er blot et fint ord for brugerbetaling, og det hø-
rer ikke hjemme i en velfærdsstat, som skal sikre, at alle
borgere får den nødvendige hjælp, uafhængigt af personlig
økonomi. Allerede i dag budgetterer hver femte kommune
med 0 kroner til socialpædagogisk ledsagelse til fritidsakti-
viteter, udflugter m.v. Tilkøbsydelser åbner for, at kommu-
nerne sænker kvalitetsstandarderne og overlader det til bor-
gerne at betale for de ydelser, der er skåret væk.
EL er heller ikke tilhænger af at slække på rimeligheds-
kravet i forbindelse med virksomhedspraktik for aktivitets-
parate udlændinge. I forvejen er værnsreglerne mod misbrug
af virksomhedspraktik og løntilskud alt for svage, og det ses
tydeligt især på flygtningeområdet.
I øvrigt ser EL ingen grund til de generelle forlængelser,
der foreslås inden for flere lovområder. Efter EL’s opfattelse
antaster flere af forsøgene borgernes retssikkerhed og deres
krav på en ordentlig service.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 21
1)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanven-
delse efter stk. 1 kan indbringes for Ankestyrelsen.«
[Mulighed for klageadgang til Ankestyrelsen ved magtan-
vendelse]
Til § 24
2)
I
stk. 5
ændres »3 måneder« til: »6 måneder«.
[Forlænget opsigelsesvarsel for borgere i almene plejeboli-
ger]
Til § 30
3)
I
stk. 1
ændres »§ 23« til: »23 b«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 32
4)
I
stk. 3
udgår »7 d,«, og »1. juli 2019« ændres til: »1.
januar 2019«.
[Udeladelse af forsøgsbestemmelse om arbejdsdusør og for-
kortet forlængelse af løbetid af de udvalgte tidligere frikom-
muneforsøg]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at ensrette magtanvendelsesreglerne i forslag til lov
om frikommunenetværk med magtanvendelsesreglerne i for-
slag til lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til fe-
rier (L 151) foreslås det, at der indføres adgang til at ind-
bringe kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanvendelse
efter forslagets § 21, stk. 1, for Ankestyrelsen.
Klageadgang til Ankestyrelsen vil styrke borgernes rets-
sikkerhed og i øvrigt stemme overens med klageadgangen i
magtanvendelsesreglerne i lov om social service.
Til nr. 2
En opsigelse af en borgers almene plejebolig er et indgri-
bende tiltag over for borgeren. Det foreslås derfor at forlæn-
ge det forslåede opsigelsesvarsel fra mindst 3 måneder til
L 200 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762022_0003.png
3
mindst 6 måneder, hvis kommunalbestyrelsen i en frikom-
mune i frikommunenetværket om billige boliger og fleksible
boligløsninger træffer afgørelse om, at en lejer af en almen
plejebolig ikke har behov for at bo i den pågældende bolig.
Det udvidede opsigelsesvarsel vil give borgeren bedre
mulighed for at forberede sin udflytning fra boligen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at der nu rettelig henvises
til § 23 b, stk. 7, i integrationsloven og ikke til § 23, stk. 7.
Til nr. 4
Der er tale om ændringer, hvor henholdsvis en forsøgsbe-
stemmelse på Beskæftigelsesministeriets område udgår og
perioden for forlængelse af visse tidligere frikommunefor-
søg forkortes.
Det foreslås, at § 7 d udgår af opremsningen af bestem-
melser i lov om frikommuner m.v., som efter lovforslaget
forsat skal finde anvendelse efter den 1. juli 2017. Bestem-
melsen hører under Beskæftigelsesministeriets område og
omhandler forsøg med arbejdsdusør.
Beskæftigelsesministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering, har hørt frikommunerne om deres behov
for forlængelse af forsøgsbestemmelserne på Beskæftigel-
sesministeriets område. De ni frikommuner har oplyst, at in-
gen af kommunerne har igangværende forsøg med arbejds-
dusør efter § 7 d, som de ønsker at bibeholde efter den 1. ju-
li 2017.
Der er dermed ikke behov for at forlænge forsøgsbestem-
melsen, og af ordenshensyn foreslås det, at bestemmelsen
udgår.
Det foreslås endvidere, at den foreslåede forlængelse af
de udvalgte tidligere frikommuneforsøg forkortes. Med æn-
dringen kan de udvalgte forsøg fortsætte frem til den 1. ja-
nuar 2019 frem for til den 1. juli 2019.
Frikommuneforsøgene er i deres definition tidsmæssigt
afgrænsede og skal have klart fastsatte rammer for deres va-
righed. Den foreslåede kortere forlængelse af visse forsøg
efter lov om frikommuner vil give en klarere understregning
af forsøgenes midlertidige karakter.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 200 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1762022_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 200
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministeren
Høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
1. udkast til betænkning
Bidrag til betænkning, fra økonomi- og indenrigsministeren
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 200
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til høringssvaret fra Institut for Men-
neskerettigheder, som påpeger, at lovforslagets § 10 kan bringe Dan-
mark i karambolage med børnekonventionen, til økonomi- og inden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at sikre, at der ikke sker et skred i brugen af overvågning i
medfør af lovforslagets § 14, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at overveje en tidsbegrænsning af videoovervågning i med-
før af lovforslagets § 14, til økonomi- og indenrigsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget, således at der
kan stemmes om de enkelte forsøg, til økonomi- og indenrigsministe-
ren, og ministerens svar herpå
2
3
4