Til lovforslag nr.
L 200
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om frikommunenetværk
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 4 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2017 og var til 1.
behandling den 4. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør-
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 24. februar 2017 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm.
del – bilag 159. Den 13. marts 2017 sendte økonomi- og in-
denrigsministeren et udkast til tillæg til lovforslaget i høring
og oversendte samtidig dette udkast til udvalget, jf. SOU
alm. del – bilag 169. Den 29. marts og den 3. april 2017
sendte økonomi- og indenrigsministeren til orientering hø-
ringssvar og supplerende høringssvar til udvalget. jf. SOU
alm. del – bilag 191. Den 26. april 2017 sendte økonomi- og
indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-
ret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances, Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis, Alter-
nativets og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-
valget udtaler:
Med frikommuneforsøget bliver der skabt mulighed for
at skabe ny viden og praktiske erfaringer, der kan bane ve-
jen for nye og bedre opgaveløsninger til gavn for borgerne.
S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF lægger overordnet stor
vægt på, at frikommunenetværkene i den konkrete forsøgs-
virksomhed har fokus på den enkelte borger, og at forsøgene
sker med respekt for borgernes retssikkerhed. Det er således
væsentligt, at det i formålsbestemmelsen fastslås, at forsøge-
ne sker med henblik på at kunne bidrage til en bedre opga-
veløsning til gavn for borgerne.
Der er i lovforslaget lagt afgørende vægt på at værne om
borgernes retssikkerhed. Det skal her særlig fremhæves, at
lovforslagets § 12 ikke giver mulighed for at flytte borgere
ud fra økonomiske hensyn. Det er samtidig et krav, at borge-
ren ikke modsætter sig en flytning i tale eller handling, og at
kommunens indstilling om flytning tiltrædes af den værge,
som Statsforvaltningen har beskikket.
Respekt for borgernes privatliv er et særdeles vigtigt hen-
syn, der skal værnes om. Muligheden for situationsbestemt
video-, audio- og bevægelsesovervågning af en person med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne er således
formuleret med fokus på hensynet til borgeren, herunder
hensynet til borgerens værdighed og selvbestemmelse, og
behovet for at drage omsorg for borgeren. Overvågning efter
lovforslagets § 14 forudsætter, at borgeren ikke modsætter
sig, og at det samlet set vurderes som den mest hensigts-
mæssige måde at drage omsorg for borgeren på. Herudover
kræves samtykke fra nærmeste pårørende eller en værge.
Det skal yderligere bemærkes, at en mulighed for tidsube-
grænset anvendelse af alarm- og pejlesystemer efter § 13 er
udgået af lovforslaget inden dets fremsættelse. En yderligere
sikring af retssikkerheden sker med to ændringsforslag, der
henholdsvis sikrer, at klager over magtanvendelse efter § 21
kan indbringes for Ankestyrelsen, og forlænger opsigelses-
varslet for almene plejeboliger efter § 24 fra 3 til 6 måneder.
AX020212