Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 185
Offentligt
1755098_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 10-05-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1601180
Dok. nr.: 362869
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. maj 2017 stillet følgende spørgs-
mål nr. 54 (L 185
Lov om anvendelse af somatisk behandling af varigt inhabile
(Tvangsbehandlingsloven)) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 54:
”Vil i istere yde tek isk bista d til et æ dri gsforslag, so betyder, at borgere
der er fritaget fra digital post skal have mulighed for at klage mundtligt eller skrift-
ligt?”
Svar:
Med den foreslåede ændring af klage- og erstatningslovens § 10 a, stk. 1, i lovforsla-
gets § 19, nr. 2, foreslås det, at de gældende regler om indgivelse af klager til Styrel-
sen for Patientsikkerhed, også kommer til at gælde for de foreslåede regler om klage
til Tvangsbehandlingsnævnet.
Det betyder, at disse klager som udgangspunkt skal indgives digitalt ved anvendelse
af den digitale løsning, som Styrelsen for Patientsikkerhed stiller til rådighed. Klager,
der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af Styrelsen for Patientsikkerhed,
medmindre forholdet er omfattet af § 10 a, stk. 2 eller 3, i klage- og erstatningsloven.
Efter § 10 a, stk. 2, skal Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis styrelsen finder, at der fo-
religger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende di-
gital selvbetjening, tilbyde, at klagen kan indgives på anden måde end ved digital
selvbetjening. Styrelsen for Patientsikkerhed bestemmer, hvordan en sådan klage
skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Udover særlige forhold hos borgeren kan der efter § 10 a, stk. 3, også helt ekstraordi-
nært forekomme situationer, hvor omstændighederne ved klagen eller Styrelsen for
Patientsikkerheds forhold gør, at der ikke kan indgives en klage til Styrelsen for Pati-
entsikkerhed ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning. Der kan eksempel-
vis være tale om, at Styrelsen for Patientsikkerheds digitale selvbetjeningsløsning ikke
er indrettet til at håndtere en bestemt situation. Tilsvarende vil Styrelsen for Patient-
sikkerhed eksempelvis kunne anvise borgeren en anden måde at klage på, hvis Styrel-
sen for Patientsikkerhed selvbetjeningsløsning er ude af drift. Der vil i sådanne til-
fælde være tale om, at der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele ved
at modtage ansøgningen ikke-digitalt.
Jeg kan oplyse, at ovennævnte undtagelser til pligten til at indgive klagen digitalt alle-
rede omfatter det forhold, at klager er fritaget fra digital post, og at Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed allerede følger disse regler i forhold til indgivelse af klager.
L 185 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som betyder, at borgere der er fritaget fra digital post skal have mulighed for at klage mundtligt eller skriftligt, til sundhedsministeren
Da der således ikke ses at være behov for et ændringsforslag, yder jeg ikke teknisk bi-
stand hertil.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2