Udlændinge- og Integrationsudvalget, Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL +45 4123 8861
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/01000-1
L 162 OG L 163, ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN
Institut for Menneskerettigheder har i lyset af den offentlige debat om
de to ovennævnte lovforslag fundet anledning til at vurdere, om danske
statsborgere kan undtages fra tilknytningskravet i udlændingelovens §
9, stk. 7, således at det fremover kun gælder for (visse) udlændinge.
Instituttet har taget initiativ til at vurdere spørgsmålet, navnlig fordi
betænkningen afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25.
april 2017 viser, at spørgsmålet er genstand for Folketingets interesse.
Der har desuden været fremført i den offentlige debat, at udlands-
danskere kommer i en urimelig klemme som følge tilknytningskravet.
Der er således civilsamfundsorganisationer, som har anført, at det ikke
er i strid med Danmarks internationale forpligtelse at forskelsbehandle
danske og udenlandske statsborgere. Der henvises til høringssvar fra
Ægteskab uden Grænser af 17. april 2017 (bilag 7 ad L162).
Udlændinge-, Integrationsministeriet har over for Folketingets Udvalg
for Udlændinge og Integration anført, at det vil være i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), såfremt
tilknytningskravet begrænses til ikke at omfatte danske statsborgere.
Der henvises til ministeriets svar af 20. april 2017 (svar på spm. 26 ad L
163).
Instituttet har afgivet høringssvar til L 162 og L 163 uden at tage stilling
til spørgsmålet om forskelsbehandling af danskere og udlændinge, da
dette spørgsmål ikke er omfattet af lovforslagene. Instituttet
konkluderede, at det er tvivlsomt, om det vil være i overensstemmelse
med EMRK at indføre den foreslåede forskelsbehandling mellem danske
statsborgere på grundlag af statsborgerens karakter af højtkvalificeret
eller højtlønnet arbejdskraft.
1. MAJ 2017