Kirkeudvalget 2016-17
L 160
Offentligt
1740528_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 24. marts 2017 (KIU L 160
spørgsmål 4) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor der indføres tvang i forhold til provst
og biskops deltagelse i forsøg, når udgangspunktet for loven er, at der skal væ-
re større frihed i folkekirken.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 38886/17
Svar:
Det centrale element i lovforslaget er frihed for menighedsrådene til at organi-
sere sig på den måde, der passer dem bedst.
For så vidt angår overvejelserne i forhold til, at det foreslås i lovforslagets § 3,
stk. 2, at provstiudvalget er forpligtet til at deltage i forsøg, hvis mindst 30 pct.
af menighedsrådene i et provsti ønsker dette, skal jeg henvise til min besvarel-
se af dags dato på udvalgets spm. 3 (Svar på KIU L 160 - spm. 3).
Som nævnt i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 3, stk. 4, er baggrun-
den for, at kirkeministeren kan pålægge biskopper eller stiftsøvrigheder at del-
tage i forsøg, hvis et eller flere menighedsråd ønsker at deltage i forsøg med en
eller flere biskopper eller stiftsøvrigheder, bl.a., at kirkeministeren skal sikre,
at forsøget har en vis volumen, og at det er hensigtsmæssigt, at stiftsøvrighe-
den eller biskoppen indgår i samarbejdet. Det kan fx være tilfældet, hvis kirke-
ministeren vurderer, at stiftsøvrigheden eller biskoppen besidder særlige for
forsøget relevante kompetencer og ressourcer. Efterspørgsel på tværs af prov-
stier fra menighedsråd på at kunne placere opgaver, kompetence og finansie-
ring hos en anden folkekirkelig myndighed kan ligeledes tale for en samlet pla-
cering på stiftsniveau i stedet for en placering spredt på provstiniveau. Endvi-
dere kan hensynet til stordriftsfordele inddrages.
Forslaget giver således kirkeministeren en central kompetence til at tage stil-
ling til forsøg, hvor biskopper eller stiftsøvrigheder indgår. Det kan herved bl.a.
sikres, at stifternes opgavevaretagelse og kompetence er i fokus ikke bare in-
den for det enkelte stift, men for stifterne samlet set
også set i forhold til en
evt. fordeling eller specialisering af opgaver mellem stifterne. For god ordens
skyld skal jeg nævne, at biskoppernes eller stiftsøvrighedernes holdning til sa-
gen vil indgå som et element i vurderingen.
Det bemærkes i øvrigt, at der er tale om en forsøgslov, hvor hensigten er at af-
prøve nye måder for menighedsrådene at organisere sig på og på baggrund af
en evaluering af de enkelte forsøg få en systematisk erfaringsopsamling til brug
for en evt. revision af den kirkelige lovgivning.
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 3. april 2017
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor der indføres tvang i forhold til provst og biskops deltagelse i forsøg, når udgangspunktet for loven er, at der skal være større frihed i folkekirken, til kirkeministeren
1740528_0002.png
Dokument nr.: 38886/17
Side 2
Mette Bock
/ Christina Hyldgaard Jacobsen