Kirkeudvalget 2016-17
L 160
Offentligt
1740467_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 24. marts 2017 (KIU L 160
spørgsmål 1) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren
bedes redegøre for baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er fo-
reslået til den 1. maj og i forlængelse heraf oplyse, om ministeren vil tage initia-
tiv til at udskyde ikrafttrædelsesdatoen.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 38703/17
Svar:
For at sikre en vis fremdrift forventes de første forsøg iværksat ved kirkeårets
start 2017, hvilket forudsætter en relativ stram tidsplan for lovforslagets ved-
tagelse.
Under forudsætning af lovforslagets vedtagelse er det min hensigt umiddelbart
efter lovens ikrafttræden at udbyde et forsøgskatalog med en række forsøgs-
rammer, som er udarbejdet af og drøftet med en række repræsentanter for
Landsforeningen af Menighedsråd, biskopperne, Danmarks Provsteforening,
stiftskontorcheferne i samarbejde med Kirkeministeriet. Det drejer sig om føl-
gende forsøgsrammer:
2. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstæn-
dig juridisk enhed
Bevillingssamarbejdet.
1. Forsøgsramme vedr. placering af formålsbestemte puljer i prov-
stiudvalgskassen.
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 3. april 2017
3. Forsøgsramme vedr. organisering af samarbejder som selvstæn-
dig juridisk enhed
Budgetsamrådsmodellen.
5. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd, hvor he-
le eller dele af bygningsadministrationen og
–vedligeholdelsen,
ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering heraf placeres i
provstiet.
6. Forsøgsramme vedr. placering af visse eller alle administrative
opgaver, ansvaret herfor (kompetencen) og finansiering heraf i
provstiet.
4. Forsøgsramme vedr. samarbejde mellem menighedsråd om fæl-
les bygningsadministration og
–vedligeholdelse
om udlicitering
af hele eller dele af opgaven til ekstern leverandør.
7. Forsøgsramme vedr. ny organisering af menighedsrådets arbejde
Fra roller til ansvar og opgaver.
8. Forsøgsramme vedr. fælles kontaktperson for flere menigheds-
råds personale.
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er forslået til den 1. maj, til kirkeministeren
1740467_0002.png
Forsøgsrammerne er til brug for Kirkeudvalget beskrevet nærmere i det bilag,
som vedlægges mit svar.
Nogle af forsøgsrammerne efterspørges i høj grad, og det er min vurdering, at
interesserede menighedsråd forholdsvis hurtigt vil kunne træffe beslutning om
deltagelse eller ej, jf. nedenfor om trin 1. For disse forsøgsrammer vil det være
hensigtsmæssigt med en forholdsvis kort ansøgningsfrist. Hertil kommer, at
disse forsøg er afhængige af budgetprocessen hos menighedsråd og provstiud-
valg
Det er således min hensigt at udbyde de 8 forsøg, der er nævnt ovenfor, umid-
delbart efterlovens ikrafttræden.
Det er også min hensigt at fastsætte ansøgningsfristerne for disse forsøgsram-
mer, som udbydes i 2017, under hensyntagen til, om forsøgsrammerne om-
handler intern eller ekstern organisering, og dermed hvorvidt processen er af-
hængig af budgetprocessen. Fristerne fastsættes ligeledes under hensyntagen
til forsøgenes karakter, herunder behovet for oplysningsarbejde og tid til lokal
drøftelse.
Fristerne fastsætte således på følgende måde:
1. Trin
Forsøgsrammerne 1, 2 og 3 udbydes umiddelbart efter lovens ikrafttræden
med en kort ansøgnings- og godkendelsesfrist med henblik på igangsættelse 1.
januar 2018.
Iværksættelse af forsøg under disse forsøgsrammer er afhængig af budgetpro-
cessen, hvorfor ansøgnings- og godkendelsesfristerne så vidt muligt bør tage
højde for denne. Det betyder, at der inden sommerferien skal være tid både til
menighedsrådenes drøftelse af, om de vil deltage eller ej, til menighedsrådenes
udfyldelse af forsøgsskabelonen, der udgør ansøgningen, og til ministeriets be-
handling af ansøgningerne, hvor sagsbehandlingen skal være afsluttet inden
udgangen af juni 2017. Jeg agter at fastsætte ansøgningsfristen til primo juni
2017.
Det er min vurdering, at denne tidsplan er realistisk og hensigtsmæssig, da der
er tale om forsøgsrammer, som efterspørges meget, og hvor menighedsrådene
derfor forholdsvist hurtigt kan træffe beslutning om deltagelse eller ej.
2. Trin
Forsøgsrammerne 7 og 8 udbydes ligeledes umiddelbart efter lovens ikraft-
træden. Disse forsøg skal iværksættes 1. søndag advent 2017, således at den
ændrede interne organisering kan indgå i den årlige konstituering i menig-
hedsrådet.
Det er min hensigt at fastsætte fristerne for disse forsøg, så menighedsrådets
ansøgning skal være indsendt senest den 1. oktober 2017, og ministeriets god-
kendelse foreligger senest 1. november 2017. Med disse ansøgningsfrister bli-
Dokument nr.: 38703/17
Side 2
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er forslået til den 1. maj, til kirkeministeren
1740467_0003.png
ver der god tid til menighedsrådets interne drøftelser på menighedsrådsmøder
i august og september.
3. Trin
Forsøgsrammerne 4, 5 og 6 udbydes ligeledes umiddelbart efter lovens ikraft-
træden men tænkes først iværksat 1. januar 2019.
Begrundelsen for, at disse forsøg først igangsættes 1. januar 2019, er, at forsøg
under disse forsøgsrammer adskiller sig væsentligt fra lovens grundlæggende
forudsætninger i forhold til placering af opgaver, kompetence og finansiering
mellem niveauerne i folkekirken.
Derfor er en større oplysningsindsats og bedre tid til lokal drøftelse og plan-
lægning både i menighedsråd og i provstiudvalget hensigtsmæssig, før forsøget
sættes i gang.
Det er min hensigt at fastsætte ansøgningsfristen til 15. februar 2018, mens fri-
sten for ministeriets godkendelse fastsættes til 1. maj 2018.
Hermed vil ministeriets godkendelse foreligge i god tid, inden menighedsrådet
senest den 15. juni skal behandle sit budgetbidrag og indføre beslutning herom
i beslutningsprotokollen.
Jeg kan i den forbindelse henvise til lovforslagets bemærkninger til § 4, stk. 6,
hvor det fremgår:
”Baggrunden for, at ministeren bemyndiges til at fastsætte
frister i forbindelse med forsøg, herunder iværksættelses-
tidspunktet for det enkelte forsøg, er netop, at der kan være
stor forskel på arten af forsøg og dermed på hvilke ansøg-
nings- og godkendelsesfrister, der vil være relevante. Der er
bl.a. forskel på, i hvilket omfang økonomi i forsøg er af-
hængig af budgetprocessen. Der er således forskel på, om
forsøg indebærer, at opgaver placeres hos en anden kirkelig
myndighed eller om forsøg omhandler den interne organise-
ring i menighedsråd. Der vil i den forbindelse med fastsæt-
telsen af frister blive lagt afgørende vægt på hensynet til
budgetprocessen og en sammenhæng mellem ansøgnings-
frist og godkendelsesfrist.
Dokument nr.: 38703/17
Side 3
I de tilfælde, hvor forsøg har væsentlige budgetmæssige kon-
sekvenser, forventes kirkeministeren at træffe afgørelse om
godkendelse af forsøg senest den 1. juni i det pågældende år
og dermed tage højde for menighedsrådenes budgetplanlæg-
ning. Det fremgår således af § 2, stk. 1 og 2, i cirkulære om
kirke- og provstiudvalgskassernes budget, regnskab og revi-
sion m.v., at provstiudvalget skal udmelde de foreløbige
driftsrammer for kirkekasser til menighedsrådene senest
den 15. april. Menighedsrådet behandler senest den 15. juni
budgetbidraget og indfører beslutning herom i beslutnings-
protokollen. Menighedsrådene indberetter budgetbidrag for
L 160 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om baggrunden for, at ikrafttrædelsesdatoen er forslået til den 1. maj, til kirkeministeren
1740467_0004.png
kirkekasserne i Økonomiportalen senest den 15. juni. Det
forudsættes således ved den foreslåede bestemmelse, at kir-
keministeren som udgangspunkt træffer afgørelse om god-
kendelse af forsøg senest den 1. juni i det pågældende år, så-
ledes at menighedsrådene kan indarbejde udgifterne til for-
søget i budgetbidraget.”
Jeg vil orientere menighedsråd, provstiudvalg, biskopper og stiftsøvrigheder
om denne besvarelse, sådan at de får en status på mine overvejelser om, hvilke
forsøgsrammer det er hensigten at udbyde, hvis lovforslaget vedtages.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg efter drøftelse med Lovsekretariatet om
tidspunktet for 2. og 3. behandlingen af lovforslaget agter at fremsætte et æn-
dringsforslag, således at ikrafttrædelsesdatoen udskydes til den 10. maj 2017.
Dokument nr.: 38703/17
Side 4
Mette Bock
/ Christina H. Jacobsen