Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153 Bilag 6
Offentligt
1747132_0001.png
I
FLYGTNINENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 K.øbenhavn K
Dato:
Sagsbehandler:
10. april 2017
thi
Flygtningenævnet har den 22. februar 2017 afgivet høringssvar til udkast til lov om ændring af
udlændingeloven (Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen).
Den
15.
marts 2017 har udlændinge- og integrationsministeren fremsat lovforslag nr. L
153
om
ændring af udlændingeloven (Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved græn
sen) for Folketinget. Det fremsatte lovforslag indeholder blandt andet en afgørende ændring af
Flygtningenævnets kompetence i forhold til det udkast, hvortil nævnet har afgivet høringssvar.
I den anledning ønsker Flygtningenævnet at fremkomme med følgende yderligere bemærknin
ger.
Det fremgår af lovforslagets
§
1, nr. 1 (forslag til fly
§
28, stk. 8, i udlændingeloven), at Flygt
ningenævnet til brug for en afgørelse om afvisning, vurderer, om betingelserne i 48 a, stk. 1,
3.
§
og 4. pkt., er opfyldt. Denne vurdering lægges til grund ved afgørelsen.
I bemærkningerne til bestemmelsen forudsættes det, at Flygtningenævnet foretager en generel
vurdering af forholdene i det enkelte land og på den baggrund ud fra en generel betragtning vur
derer, om betingelserne i
§
48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., er opfyldt, og om det pågældende land såle
des er at sidestille med et sikkert tredjeland.
Flygtningenævnet skal i den forbindelse bemærke, at hverken ordlyden i udlændingelovens 48
§
a, stk. 1, 4. pkt., praksis ved internationale menneskerettighedsorganer, herunder Den Europæi
ske Menneskerettighedsdomstol, eller nævnets generelle praksis ses at være forenelig med de
pågældende bemærkninger til lovforslaget.
Det er således ikke muligt alene på baggrund af en generel vurdering af forholdene i de enkelte
lande at vurdere, om betingelserne i
§
48 a, stk. 1, 4. pkt., er opfyldt, herunder om udlændingen
vil være i risiko for at blive udsat for umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,
ved en afvisning til det pågældende land. Det vii i disse situationer være nødvendigt at sammen-
holde de konkrete oplysninger i sagen med de generelle forhold i det enkelte land, hvortil der
påtænkes at ske afvisning. Som eksempel herpå kan nævnes Den Europæiske Menneskeret
tighedsdomstols dom i sagen Tarakhel mod Schweiz (sag nr. 292 17/12).
Det forudsættes endvidere med lovforslaget, at der med aktiveringen af den såkaldte nødbrems
e
skal træffes afgørelse hurtigt af i hvert fald politiet og formentlig også i eventuelle klagesager af
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 7226 9920
Telefax: +45 3920 4505
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
1747132_0002.png
Udlændingenævnet. Dette vil medføre, at Flygtningenævnet i en situation, hvor Dublinsystemet
er brudt sammen, ligeledes hurtigt skal foretage en vurdering af forholdene i de enkelte lande,
hvortil der påtænkes at ske afvisning. Dette vil efter nævnets opfattelse næppe være muligt, og i
det mindste give anledning til betydelig tvivl om det vil være muligt, i forhold til en række lande.
Flygtningenævnet henviser herved til, at det vil være nødvendigt at fremskaffe aktuelle oplys
ninger om forholdene i de pågældende lande i en situation, hvor asylsysternet må antages at være
sat under voldsomt pres eller brudt sammen. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at
nævnet normalt træffer afgørelse som ankeinstans og efter en kontradiktorisk proces, hvor blandt
andre Udlændingestyrelsen afgiver indlæg til nævnet på baggrund af de baggrundsoplysninger,
som styrelsen er i besiddelse af.
Flygtningenævnet skal på denne baggrund henstille, at det fremsatte forslag ændres, således at
det sikres, at den nødvendige vurdering i forhold til udlændingelovens
§
48 a, stk. 1, 4. pkt., fore
tages, og således, at det overvejes, at opgaven med at indhente oplysninger og vurdere forholde
ne i de omhandlede lande til brug for politiets afgørelse i 1. instans i stedet henlægges til Udlæn
dingestyrelsen, der i forvejen varetager opgaven med at indhente generelle baggrundsoplysninger
af asylrelevant karakter. Flygtningenævnet vil herefter, mere i overensstemmelse med nævnets
rolle som ankeinstans, kunne afgive udtalelse til brug for Udlændingenævnets afgørelse.
P.N.V.
Bloch Andersen
Side 2
<