Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 15
Offentligt
1690590_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. november 2016
2016 - 4963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. november 2016 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L15 – Forslag til lov om etablering af en ny
jernbane til Aalborg Lufthavn med tilhørende anlæg, som jeg hermed skal be-
svare.
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. november 2016 fra Torben
Leenhart Andersen, Støvring, jf. L 15 – bilag 9.
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Banedanmark, som har følgende bemærk-
ninger:
”Torben Leenhart Andersen foreslog i sin henvendelse af 6. oktober 2016, at
der anlægges en PRT-bane (”Personal Rapid Transit” - førerløse eldrevne vogne
med plads til omkring 4 personer) i stedet for en jernbane til Aalborg Lufthavn.
I forbindelse med svar på TRU L 15 spm. 1 svarede Banedanmark blandt andet,
at en PRT-bane ikke har været del af undersøgelserne af en baneforbindelse til
Aalborg Lufthavn, og at Banedanmark ikke har modtaget høringssvar om en
PRT-bane i nogen af de gennemførte høringsrunder.
Torben Leenhart Andersen henviste herefter i sin henvendelse af 23. oktober
2016 til sit høringssvar af 23. maj 2013. I høringssvaret af 23. maj 2013 foreslog
Torben Leenhart Andersen imidlertid ikke en PRT-bane, men i stedet at der
anlægges et rullefortov mellem Aalborg Lufthavn og en ny station på den eksi-
sterende jernbane. I forbindelse med svar på TRU L 15 spm. 2 svarede Ba-
nedanmark blandt andet, at rejsetiden med et rullefortov ville være ca. 30 mi-
nutter mellem lufthavnen og en ny station.
I sin henvendelse af 12. november 2016 gentager Torben Leenhart Andersen sit
ønske om, at der anlægges en PRT-bane i stedet for en jernbane til Aalborg
Lufthavn.
Jf. svar på TRU L 15 spm. 1, har en PRT-løsning ikke været en del af Banedan-
marks undersøgelser af en baneforbindelse til Aalborg Lufthavn. Formålet med
den undersøgte baneforbindelse er blandt andet, at landstrafikken skal kunne
L 15 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/11-16 fra Torben Leenhart Andersen, Støvring, til transport- og bygningsministeren
1690590_0002.png
køre direkte til lufthavnen, så passagerer undgår skift på rejsen. En PRT-
løsning fordrer skift på rejsen til lufthavnen og vurderes dermed at få færre
passagerer end baneløsningen. Dertil kommer, at en løsning med førerløse
køretøjer i egen bane vil være et væsentligt mere komplekst projekt, som kan
vise sig at være meget dyrere at anlægge end en jernbaneløsning.
For at kunne tilvejebringe et beslutningsgrundlag for en PRT-bane til Aalborg
Lufthavn, skal der igangsættes et større analysearbejde, herunder skal der gen-
nemføres en ny VVM-undersøgelse, da PRT-banen ligger uden for de allerede
undersøgte strækninger. Dette vil samlet set tage op mod 2 år afhængig af,
hvornår undersøgelserne igangsættes. Undersøgelserne vil desuden kræve
yderligere finansiering, da der ikke er afsat midler til at undersøge en PRT-
bane.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt