Støvring den 13. juni 2016
Nordjylland og infrastrukturprojekter
Infrastruktur her i landet er for tiden oppe til stor debat. Nordjylland påvirkes både af de anlæg, der skal
gennemføres lokalt her i regionen samt de store nationale planer.
Det er planen, at der skal anlægges en stikbane til Aalborg Lufthavn. Man vil anlægge en banestrækning fra
Lindholm frem til lufthavnens hoveddør. Det er en rigtig god ide med en togforbindelse til lufthavnen, men
det planlagte projekt er en stor fejltagelse. Skal banen føres frem til lufthavnens hoveddør, skal der
anlægges ca. 5 km nye spor. Banen krydser Lindholm å, så der skal også anlægges en bro, der kan føre toget
over åen. Bane krydser tillige Thistedvej, der skal derfor også opføres en vejbro, som kan føre den tunge
vejtrafik over stikbanen. Det bliver værre endnu, når den tredje limfjordsforbindelse skal laves. Stikbanen
er i vejen for den allerede vedtagne linjeføring. Anlægsprisen for den tredje limfjordsforbindelse vil derfor
blive forøget med prisen for en motorvejsbro - også. Endelig kan den planlagte stikbane ikke betjene
passagerer fra Vendsyssel.
Selvfølgelig bør der etableres en baneforbindelse til lufthavnen. En rigtig god placering er dér, hvor
afstanden fra den eksisterende længdebane til lufthavnens hoveddør er kortest. Der hvor den eksisterende
bane er tættest på, er der kun 1700 m til hoveddøren. Der kan man anlægge et vigespor og i forbindelse
med dette spor, kan man opbygge lufthavnens baneterminal. Passagererne skal selvfølgelig helt frem til
lufthavnens hoveddør, det kan løses på samme måde, som man har gjort det i Heathrow lufthavn, terminal
5. Der har man førerløse taxaer, der bringer passagerer til og fra P-pladser. P-pladser som er beliggende 3,8
km fra lufthavnen. Systemet kan sammenlignes med en automatisk, vandret kørende elevator (se PRT
transit på Google). En PRT bane i Aalborg kan betjene både togpassagerer og bilister fra fjernt beliggende P-
pladser. Der skal selvfølgelig etableres en bane til disse PRT køretøjer, den bane må nødvendigvis etableres
som en hævet bane på strækningen fra baneterminalen og frem til Thistedvej er passeret.
Man opnår mange fordele med lufthavnsterminalen placeret i forbindelse med den allerede eksisterende
længdebane. Man sparer hele tre broer. Længden af vigesporet er kun ca. en tredjedel af stikbanens
længde. Til gengæld skal man etablere en bane til de førerløse køretøjer, men i modsætning til broerne i
stikbaneløsningen er denne bane kun belastet af lette køretøjer og dermed billigere at bygge. Modsat
stikbaneløsningen kan stationen også betjene passagerer der kommer fra nord. Desuden kan det nye spor
være et af de vigespor, der mangler, før den nybyggede fragtterminal i Hirtshals kan komme i funktion.
Tracéen for den tredje limfjordsforbindelse er vedtaget. Jeg mener, at man sammen med vejbanerne bør
anlægge en jernbaneforbindelse. På denne forbindelse kan man bringe banegods mellem det europæiske
fastland og havnene i Vendsyssel.
En jernbane over Egholm vil sikkert genere modstanderne af Vestforbindelsen voldsomt. En nærliggende
løsning er at lade tunnelen fortsætte under øen og videre under Ryå. En længere tunnel er selvfølgelig
mere kostbar, men man sparer både lavbro og vejanlæg på øen. Til gengæld bliver Egholm kun påvirket i
byggeperioden. Når tunnelelementerne er anbragt, kan øen igen blive det fredelige åndehul, som
modstanderne af Vestforbindelsen berømmer.