Fra:
Sendt:
23. november 2016 18:01
Emne:
Re: Svar på henvendelse
tøvring, den 23. november 2016
Tak for mailen angående Banedanmarks svar fra den 22. november.
Banedanmark hæfter sig ved, at mit første forslag fra den 23. maj 2013 om en alternativ placering
af en baneterminal ved Aalborg Lufthavn kun foreslår en traditionel ”lufthavns finger” med
rullende fortov. Dengang havde jeg ikke kendskab til den løsning, de har anvendt i Heathrow
lufthavn, terminal 5. Heathrows løsning er naturligvis langt bedre end det oprindelige forslag. Den
teknologiske udvikling gør det jo blot mere attraktivt med den alternative placering. I Heathrow
anvender de kabiner til kun fire personer, i Aalborg vil det nok være mere anvendeligt med større
kabiner.
Anlægges terminalen i forbindelse med den eksisterende længdebane, kan de der bor i Vendsyssel
også komme til lufthavnen med tog. Parallelsporet ved perronen kan desuden benyttes til
forbipasserende tog, for eksempel godstog til og fra de tre havne i Vendsyssel.
Jeg har tidligere foreslået, at der sammen med den tredje forbindelse anlægges en jernbane. Gør
man det, er det muligt (en gang i fremtiden) at forbinde Århus med hurtigtog. Hvis man ønsker
den mulighed, bør terminalen dog flyttes længere mod nord, mod det sted, hvor den tredje
forbindelse krydser den eksisterende bane. Den lidt længere afstand kan modvirkes, hvis
”elevatorkabinen” kører hurtigere end 30km/time, så transporttiden ind til lufthavnens hoveddør
stadig kun bliver omkring 3 minutter.
Nu, hvor de i Århus endeligt har opgivet at bygge en ny lufthavn, skal Aalborg og Billund
konkurrere om passagererne. En bane til hurtigtog mod syd vil være en god konkurrence
parameter til gavn for hele Nordjylland. En terminal til både hurtigtog og lokaltog vil for Aalborg
have samme funktion, som Høje Tåstrup station har for København.
Banedanmark mener at en ”vandret elevator” i en PRT lignende løsning vil blive opfattet som et
unødigt skift på rejsen. Jeg vil nærmere sammenligne det med de rullende trapper eller elevatorer,
man benytter i de lufthavne, der har underjordiske banelinjer. Jeg forventer derfor ikke, at
passagerer der ankommer fra syd vil fravælge banebetjeningen, jeg mener derimod, at
vendelboerne vil udgøre en forøgelse af kundegrundlaget.
Banedanmark ejer landets banelinjer, det er derfor naturligt, at de foretrækker en stikbane uden
samspil med andre transport systemer, derfor anser jeg ikke dem som en uafhængig rådgiver.
Selv om det er ”dagdrømmeri” håber jeg fortsat, at Trafikudvalget vælger at afsætte penge til en
baneterminal ved Aalborg Lufthavn. Den endelige placering bør bestemmes ud fra et projekt,
udført af en uafhængig rådgiver, en rådgiver, der i projektet tager hensyn til de øvrige
transportformer.
Selv om det således vil forsinke projektet og koste mere end der allerede er brugt, er det min
opfattelse, at det er nødvendigt. I dag projekteres anlægskonstruktioner af beton med en