Til lovforslag nr.
L 138
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 18. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime
uddannelser og SU-loven
(Lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb,
praktik og studieophold)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforlaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2017 og var til
1. behandling den 3. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og uddannelses- og forskningsministeren
sendte den 14. december 2016 dette udkast til udvalget, jf.
UFU alm. del – bilag 39. Den 22. februar 2017 sendte ud-
dannelses- og forskningsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til uddannelses- og
forskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Spørgsmål 1, 2, 5 og 7 og ministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
instiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har den prin-
cipielle betænkelighed, at når der kommer penge mellem
studerende i projektorienterede forløb/praktikforløb og ar-
bejdsgiveren, bliver det sværere at fastholde uddannelses-
perspektivet. Det bliver sværere at sikre, at det ikke skal
handle om at levere noget til virksomheden, men om, at man
skal lære noget, altså at det projektorienterede forløb/prak-
tikforløb er en reel del af studiet. DF noterer sig derfor med
tilfredshed, at det understreges af ministeren i svarene på
spørgsmål 2, 5 og 7, at der vil blive fastsat centrale rammer
for virksomhedernes muligheder for at yde erkendtlighed, at
der ikke må være tale om et arbejdsforhold, og at den stude-
rende ikke er en arbejdskraft, men at den studerende er i et
uddannelsesforløb. Det understreges også i svaret på spørgs-
mål 5, at der vil blive udarbejdet en vejledning om pro-
jektorienterede forløb på universiteterne. DF forventer på
baggrund af svarene, at der fra ministeriets side følges aktivt
op på, at der reelt er tale om uddannelsesforløb. DF forven-
ter også, at det naturligvis må være en del af uddannelsesin-
stitutionernes kvalitetssikring at sikre kvaliteten af pro-
jektorienterede forløb/praktikforløb.
DF noterer sig, at ministeren i sit svar på spørgsmål 1 an-
fører, at både staten og kommunerne fuldt legalt kan yde er-
kendtligheder til studerende i ulønnede projektorienterede
forløb/praktikforløb. Det er vanskeligt at forestille sig, at
studerende i praktik i en kommune (f.eks. sygeplejestude-
rende eller lærerstuderende) skulle få en erkendtlighed. I
kommunerne anses det mange steder for at være uansvarlig
omgang med skattekroner at give medarbejderne en erkendt-
lighed, f.eks. i form af en julegave til 200 kr. Men DF tager
AX019950