Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 138 Bilag 1
Offentligt
1725185_0001.png
Oversigt over indkomne høringssvar - forslag til lov om lønnede
projektforløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb og praktik
Nummer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Høringsparter
Akademikerne
Copenhagen Business School – Handels-
højskolen
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Erhverv
Dansk Magisterforening
Danske Erhvervsakademier
Danske Professionshøjskoler
Danske Regioner
Danske Studerendes Fællesråd
Danske Universiteter
DI
DJØF
Erhvervsstyrelsen
FA Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening
Finanstilsynet
Frit Forum
FTF
KL
Københavns Universitet
Lærerstuderendes Landskreds, Sam-
menslutningen af Danske Socialrådgi-
verstuderende, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning og Pædagogstu-
derendes Landssammenslutning
Pharmadanmark
Rederiforeningen
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og
Kulturelle Uddannelser (RKU)
SIMAC
Syddansk Universitet
Søfartens Ledere
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Side
1
3
4
5
7
8
10
12
14
15
17
19
21
23
25
26
27
28
29
30
31
33
35
38
40
41
42
44
45
47
Bemærkninger
X
X
X
X
Ingen bemærk-
ninger
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side
1/1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0002.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
Høring over udkast til ændring af universitetsloven og
SU-loven m.fl. (Mulighed for at give en erkendtlighed
under projektorienterede forløb)
Akademikerne har fra Uddannelses- og Forskningsministeriet modtaget
udkast til forslag til ændring af universitetsloven, lov om erhvervsaka-
demiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregå-
ende kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannel-
ser og SU-loven til høring. Akademikerne har udsendt udkastet til høring
i medlemsorganisationerne og skal på den baggrund fremkomme med
bemærkninger.
Bachelor- og kandidatstuderendes mulighed for at komme i projektori-
enterede forløb bidrager til at skabe sammenhæng mellem studie- og
arbejdsliv. Akademikerne er samtidig enig i, at projektorienterede forløb
er del af et uddannelsesforløb, og at studerende følgelig ikke opnår ar-
bejdstagerstatus, men netop fastholdes i en studenterposition.
Men det forhold, at projektorienterede forløb er ulønnet, betyder samti-
dig, at der i dag eksisterer et regulært benspænd, som forhindrer man-
ge studerende af privatøkonomiske årsager fra at benytte sig af mulig-
heden for at komme i projektorienterede forløb.
Derfor hilser Akademikerne det velkomment, at der med lovudkastet
indføres mulighed for, at virksomhederne kan give studerende i projekt-
orienterede forløb en erkendtlighed. Når det er sagt, er der dog en ræk-
ke unødige problematiske forhold i lovudkastet, der bør rettes op på.
Akademikerne finder det problematisk med en begrænsning i erkendt-
lighedens størrelse på 3.000 kr. For når en studerende er i et projektori-
enteret forløb, er der sjældent mulighed for sideløbende også at passe
et studiejob. Begrænsningen af beløbsstørrelse på 3.000 kr. er sat unø-
digt lavt, og vil risikere at betyde, at der fortsat vil være studerende,
der må afholde sig fra projektorienterede forløb.
Akademikerne skal foreslå, at man i stedet sætter en vejledende mini-
mumsstørrelse for erkendtligheden, fx på 3.000 kr. og i øvrigt afstår fra
Den 13. januar 2017
Sag.nr. S-2016-840
Dok.nr. D-2017-598
bba/yk
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK – 1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
1 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
at lave en begrænsning i erkendtlighedens størrelse fra politisk side,
således at det overlades til virksomhederne at fastlægge erkendtlighe-
den.
Dernæst finder Akademikerne det besynderligt og problematisk, at er-
kendtligheden ikke må ydes som ”en på forhånd fastsat indkomst, som
den studerende i lighed med løn kan påregne at modtage”. En sådan
bestemmelse vil netop fortsat risikere at være med til at afholde stude-
rende fra at komme i projektorienterede forløb, når de ikke har mulig-
hed for på forhånd at vurdere, hvorvidt de kan få deres privatøkonomi
til at hænge sammen.
Akademikerne skal i stedet foreslå, at virksomheden og den studerende
indgår en studieopholdsaftale, som blandt andet beskriver størrelsen og
forudsætningen for erkendtligheden på forhånd.
Endelig bør virksomhederne fortsat have mulighed for at refundere do-
kumenterede udgifter den studerende måtte have pådraget sig som
konsekvens af projektforløbet.
Akademikerne hilser det velkomment, at der med lovudkastet er fundet
en løsning på et konkret problem i forhold til studerendes praktikophold
i Tyskland.
Akademikerne skal sluttelig opfordre til, at ordningen med erkendtlighed
i projektorienterede forløb evalueres efter nogle år med det formål at få
en vurdering af, i hvilket omfang virksomhederne har taget muligheden
til sig, og om der er behov for at få justeret ordningen.
Med venlig hilsen
Birgit Bangskjær
D: 22495855
E: [email protected]
Side 2 af 2
2 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0004.png
12. januar 2017
Copenhagen Business School
Dekansekretariatet for
uddannelse
K.1.68
2000 Frederiksberg
ÆNDRING AF UNIVERSITETSLOVEN
(PROJEKTORIENTEREDE FORLØB)
CBS takker for modtagelse af ovenstående høring.
CBS vil vejlede de studerende og virksomheder i henhold til de fremover
gældende bestemmelser vedr. erkendtlighed og mulighed for løn (ved
lovkrav i udlandet). Vi anser det dog ikke for muligt for universitetet at
kontrollere og følge op på, i hvilket omfang de studerende modtager/ ikke
modtager en erkendtlighed i forbindelse med projektorienterede forløb,
herunder størrelsesorden af en sådan erkendtlighed.
Det vil fortsat være CBS, der sikrer den faglige kvalitet af et
projektorienteret forløb, da det er en integreret del af de studerendes
uddannelsesforløb på lige fod med øvrige fag/faglige forløb på vores
uddannelser.
CBS finder, at den forudgående dialog med inddragelse af relevante
interessenter, herunder universiteterne, har været et meget positivt forløb,
hvor Uddannelses- og Forskningsministeriet har udvist lydhørhed og
forståelse for denne komplekse problemstilling.
Michala Tomra
Specialkonsulent
Tlf.: 3815 33 00
[email protected]
www.cbs.dk
Side 1 / 1
Med venlig hilsen,
Michala Tomra
3 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0005.png
Departementet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bredgade 43
1260 København K
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af uni-
versitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professi-
onsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske ud-
dannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-
loven
Sagsnr. 16/060744-01
10. januar 2017
Danmarks
Akkrediteringsinstitution
Ledelsessekretariatet
Bredgade 38
1260 København K
Tel.
3392 6900
Fax
3392 6901
Mail
[email protected]
Web
www.akkr.dk
CVR-nr.
3060 3907
Danmarks Akkrediteringsinstitution har ingen kommentarer til de foreslåede æn-
dringer af lovene.
Med venlig hilsen,
Sagsbehandler
Laurits Ketscher-Olsen
Tel.
72 31 88 25
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
17/002270
________________
Direktør
Anette Dørge
Side
1/1
4 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0006.png
5 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0007.png
6 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0008.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Att:
[email protected]
Høringssvar om ændring af universitetsloven og forskellige
andre love
DA takker for at være blevet hørt i forbindelse med udkast til lovforslag om
ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professi-
onsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinsti-
tutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven.
DA har ingen bemærkninger til udkastet, da de videregående uddannelser som
udgangspunkt ligger uden for DA’s virkefelt. DA henviser til vores medlemsor-
ganisationers eventuelle svar.
Link til vores medlemsorganisationer:
http://www.da.dk/supershowdoc.asp?prid=11100001
12. januar 2017
RAE
Dok ID: 97643
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Rasmus Enemark
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
7 af
48
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0009.png
8 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0010.png
9 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0011.png
 
Uddannelses‐ og Forskningsministeriet 
([email protected]
 
  
 
 
Høringssvar fra Dansk Magisterforening om udkast til lov om ændring af universi‐
tetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannel‐
ser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om mariti‐
me uddannelser og SU‐loven. 
Dansk Magisterforening (DM) vil gerne anerkende, at det med lovændringerne bliver 
muligt at honorere studerende i forbindelse med projektorienterede forløb. 
 
DM mener, at projektorienterede forløb kan være en god mulighed for, at studerende 
får afprøvet deres viden og tilegner sig ny viden i en virkelighed, der minder om den, 
de skal ud i efter endt uddannelse. 
 
For DM er det afgørende, at et projektorienteret forløb er defineret som et uddannel‐
sesforløb, der indgår som en integreret del af et fag i en bachelor‐ eller kandidatud‐
dannelse. Det betyder: a) at forløbet skal godkendes af uddannelsesinstitutionen i 
forhold til gældende studieordning og mål for læringsudbytte; b) at man skal sikre 
muligheden for, at underviserne løbende vejleder den studerende under forløbet; c) 
at forløbet afsluttes efter gældende studieordnings prøveform. 
 
De foreslåede lovændringer ændrer ikke på dette, og drejer sig således alene om, 
hvordan man gennem en form for honorering kan sikre studerende et levegrundlag 
under projektorienterede forløb, hvor det ikke altid er muligt at opretholde et studie‐
job. 
 
Med det in mente har DM følgende konkrete bemærkninger til de foreslåede ændrin‐
ger i lovforslagene. 
 
Tyskland og andre lande med lovfastsat mindsteløn 
DM finder det positivt, at forslaget åbner for, at den studerende kan oppebære løn 
under et projektorienteret forløb i Tyskland, hvor man har en lovpligtig mindsteløn for 
sådanne forløb, og dermed at den studerende i perioden ikke modtager SU. DM er 
varm tilhænger af, at de studerende får mulighed for at tage projektorienterede for‐
løb i Tyskland og dermed også tilegne sig sproget og kulturen. Og DM er tilfreds med, 
13. januar 2017
Sag 17‐00377
 
Side 1/2 
10 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0012.png
at den ordning også udstrækkes til andre lande, der har lignende lovpligtig mindste‐
løn. Dette dog under forudsætning af, at mindstelønnen er på niveau med SU‐
stipendiets størrelse. 
 
Åbning for en erkendtlighed i forbindelse med projektorienterede forløb 
DM vil gerne kvittere for den nye mulighed for, at virksomhederne kan udbetale en 
erkendtlighed til de studerende i forbindelse med et projektorienteret forløb. Det vil 
give endnu flere studerende mod på at tage et sådant forløb som led i deres uddan‐
nelse, da det vil lette deres privatøkonomi, som oftest er baseret på både SU og løn 
fra studiejob.  
 
Erkendtlighedens størrelse 
Som nævnt er DM helt enig i, at et projektorienteret forløb er et uddannelsesforløb, 
og derfor skal de studerende ikke have arbejdstagerstatus. Men DM undrer sig over, 
at erkendtlighedens størrelse på 3.000 kr. fastsættes med henvisning til Ankenævnets 
definition af et arbejdsforhold. DM vil gerne have dette forhold yderligere belyst, ikke 
mindst hvad der ligger til grund for formuleringen: ”Ankenævnet for Statens Uddan‐
nelsesstøtteordninger har en praksis, hvorefter en samlet månedsløn på 3.500‐4.000 
kr. – i kombination med øvrige betingelser – kan være tilstrækkeligt til at påvise et 
egentlig arbejdsforhold”. 
 
DM mener, at det bør være op til virksomhederne selv at afgøre størrelsen på er‐
kendtligheden, fremfor at man fastsætter dette politisk. DM finder det vigtigt, at det 
samtidig med muligheden for at give en erkendtlighed fortsat er muligt for virksom‐
hederne at refundere de ekstraudgifter, som den studerende har i forbindelse med et 
projektorienteret forløb. 
 
Manglende mulighed for forhåndskendskab til erkendtligheden 
DM finder det problematisk, at erkendtligheden ikke må ydes som en på forhånd fast‐
sat indkomst, som den studerende kan påregne at modtage. Dermed bliver det van‐
skeligere for den studerende at vurdere, om privatøkonomien kan hænge sammen 
under et projektorienteret forløb, der kan indebære opgivelse af studiejob. Samtidig 
fratages virksomhederne muligheden for at annoncere med deres gode forhold under 
et projektorienteret forløb og dermed for at tiltrække særlige profiler. 
 
Som med størrelsen af erkendtligheden anbefaler DM, at det overlades til virksomhe‐
derne selv at afgøre, om de vil give den studerende forhåndskendskab til, hvorvidt der 
ydes en erkendtlighed. 
 
Ansvar for fastlæggelsen af de centrale rammer 
DM anbefaler, at formuleringen omkring ansvar for fastlæggelse af rammerne for et 
projektorienteret forløb strammes op, således at ordet ’eventuelt’ udgår. I stedet bør 
det slås fast, at det er universitetets og den studerendes fælles ansvar, netop fordi 
der er tale om et uddannelsesforløb, der skal leve op til studieordning og læringsud‐
bytte. 
Side 2/2
11 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0013.png
Høringssvar angående Lov om erhvervsakademier (erkendt-
lighed)
Danske Erhvervsakademier takker for muligheden for at kommentere ovennævnte
udkast til lov.
Vi hilser muligheden for at kunne yde en erkendtlighed i forbindelse med ulønnede
praktikophold velkomment. Det er vores opfattelse, at det kan blive til glæde for vore
studerende, især fordi langt hovedparten af dem er i ulønnet praktik.
Hidtil har erhvervsakademierne måttet afvise, at virksomhederne gav studerende pen-
ge som erkendtlighed efter en veloverstået praktik. Det har endvidere ikke været mu-
ligt at give virksomhederne noget klart svar omkring, hvor stor en gave, man eventuelt
kunne give de studerende. Forslaget vil løse dette problem, da der vil være helt klare
retningslinjer omkring disse forhold.
Vi er samtidigt opmærksom på, at forslaget ikke må skabe forkerte forventninger hos
aftagere og studerende ift. nuværende praksis. Det drejer sig konkret om følgende to
forhold:
1. Når en virksomhed ønsker at indgå aftale om lønnet praktik:
I dag må der ikke indgås aftaler om lønnet praktik. Det må der heller ikke frem-
adrettet, og der vil helt sikkert være virksomheder, som vil være utilfredse
med, at erkendtligheden ikke kan aftales på forhånd og indskrives i kontrakten.
I forhold til vores dialog med disse virksomheder, vil ændringen ikke have den
store betydning.
2. Når den studerende søger praktikplads:
I dag må studerende ikke bede om løn, når vedkommende søger om praktik-
plads. Det må de heller ikke fremadrettet, men nogle vil givetvis vælge at tolke
muligheden for en erkendtlighed som en tilladelse til at bede om penge i for-
17. januar 2017
Danske
Erhvervsakademier
Danske
Erhvervsakademier
Landemærket 5
1119 København K
www.dkea.dk
Michael Rugaard
Sekretariatschef
Telefon: 23281548
E-post: [email protected]
Side 1 af 2
12 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
bindelse med ansøgninger. Det er derfor vigtigt, at tydeliggøre at der er tale om ikke aftalt erkendt-
ligheder for en allerede ydet indsats.
Såfremt dette høringssvar giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, står vi naturligvis til Deres rå-
dighed.
Venlig hilsen
Niels Egelund
Michael Rugaard
Formand for rektorkollegiet
sekretariatschef
Side 2 af 2
13 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0015.png
J.NR.: 2015-0073/137529
Ref.:
[email protected]
+45 33 38 22 00
11. januar 2017
Styrelsen for Videregående Uddannelse
Att: [email protected].
Høringssvar: Forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre love
Danske Professionshøjskoler takker for indbydelsen som høringspart i høring over udkast til forslag til
ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (Lønnede
projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb og ulønnet praktik).
Vi ser overordnet positivt på lovforslaget, men har følgende betragtninger til §2 i lovforslaget, som vi ønsker
at gøre styrelsen opmærksom på:
En skelnen mellem private og offentlige virksomheder
Ifølge bekendtgørelse om erhvervsakademier og professionshøjskoler §4, stk. 3 er den studerende under
praktikken knyttet til en eller flere private eller offentlige virksomheder.
Danske Professionshøjskoler ønsker at pointere at det er muligt, at offentlige virksomheder ikke er i stand til
eller aktivt ønsker at tilbyde den forslåede erkendtlighed i forbindelse med praktik. I forlængelse heraf
fremstår det i lovudkastet uklart, hvorvidt forslaget alene er tiltænkt private virksomheder. Det anbefales, at
det eksplicit fremgår, at lovændringen gælder for praktik i private virksomheder, såfremt dette er hensigten.
Læring over arbejdskraft
Formålet med praktik er den studerendes læring og ikke arbejdskraft for virksomheden. Det er Danske
Professionshøjskolers opfattelse, at det er helt afgørende for kvaliteten i praktikforløbene, at der fastholdes et
entydigt fokus på de studerendes læring og deres opnåelse af de fastsatte læringsmål for praktikken.
I lovforslaget fremgår en række forventede regler, som skal overholdes førend den studerende kan opnå
erkendtlighed under praktikforløbet. Reglerne tilstræber at fastholde, at praktikkens hovedformål er læring.
Til trods for forbeholdene, frygter Danske Professionshøjskoler, at det kan blive vanskeligt at opretholde en
skelnen mellem læring og arbejdskraft.
Udenlandske studerende
Det fremgår af lovforslaget, at erkendtligheden vil være skattepligtig. Danske Professionshøjskoler ønsker at
vide, hvorvidt dette gør det muligt for udenlandske studerende at benytte erkendtligheden som
dokumentation af indtægtsgrundlag og dermed opnå ret til SU? Dette er relevant i forhold til, at de
studerende netop ikke skal indgå som arbejdskraft under praktikopholdet, selvom de opnår en erkendtlighed.
Med venlig hilsen
Harald Mikkelsen
Formand
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
14 af 48
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0016.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
David Sembach <[email protected]>
13. januar 2017 13:13
UFM-JIF - høringssvar
SV: Høring: Forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre love
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danske Regioner har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
David Sembach
Seniorkonsulent
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 84 51
M
24 98 46 18
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
Fra:
Gertie Lund [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. december 2016 15:24
Til:
[email protected]; [email protected];
Akademikernes Centralorganisation; Info-Akademiraadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
A-AKKR - hovedpostkasse;
[email protected];
Innovationsfonden;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske
Handicaporganisationer;
[email protected]; [email protected];
Det Centrale Handicapråd;
Professionshøjskolernes Rektorkollegium;
[email protected];
FSR - danske revisorer; Danske Studerendes
Fællesråd;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Journalisthøjskolen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Finansrådet; Finanssektorens Arbejdsgiverforening;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
FTF; Ingeniørforeningen;
[email protected];
IT-Universitetet i København;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Københavns Universitet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Professionshøjskolen Metropol;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Torben Holm;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Rådet for Erhvervsakademinuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Syddansk Universitet;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Pernille Trojahn Kristiansen;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Aalborg Universitet;
[email protected];
Aarhus Universitet;
[email protected]; [email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening; Journalisthøjskolen;
[email protected]
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre love
15 af 48
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0017.png
Hermed sender Uddannelses-
og Forskningsministeriet, Styrelsen for Videregående Uddannelser, udkast til forslag til
ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (Lønnede
projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb og
ulønnet praktik) i høring.
Der er vedhæftet: lovudkast, høringsbrev og høringsliste.
Vi beder om svar senest
fredag den 13. januar 2017 kl. 12.00.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected].
Med venlig hilsen
Gertie Lund
Chefkonsulent
Center for Jura
Direkte telefon: + 45 723 18619
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
DK-1260 København K
E-mail:
[email protected]
16 af 48
2
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Ref.-nr. 16/060744-01
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven,
lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven
Helt overordnede er vi tilfredse med, at det fastholdes, at de projektorienterede forløb som en del af
uddannelsesforløbet netop betragtes som uddannelse og
ikke
arbejde. Det er dog væsentligt, at de rette
foranstaltninger er til stede for at sikre, at de projektorienterede forløb
de facto
er uddannelsesforløb og
ikke kun på papiret. Dette indebærer, at der er løbende evaluering og kvalitetssikring af disse.
Vi oplever allerede som det er nu, at der er store problemer med projektorienterede forløb ikke altid er
et reelt uddannelsesforløb. I den ene ekstrem udfører den studerende rent ufaglært eller HK-arbejde, og
dermed tager arbejde fra disse faggrupper. I andre tilfælde er det reelle akademiske opgaver som
udføres uden at den rette mængde faglig sparring er til stede, så den studerende kan opnå de ønskede
læringsmål. Sidstnævnte måtte synes mere relevante for uddannelsen, men er stadig problematiske, da
det med sit manglende fokus på læring ikke er et uddannelsesforløb, hvilket i sig selv er uacceptabelt,
samtidig kommer det til at løntrykke det akademiske arbejdsmarked.
Problemerne med projektorienterede forløb frygter vi bliver forstærket med det lovforslag. Derfor
opfordrer vi til, at dette bliver taget som en mulighed til at få styr på området.
Vi vil gerne påpege, at vi udtaler os på baggrund af de uddannelser, som DSF repræsenterer. På andre
uddannelsesforløb, som disse lovændringer vedrører, er der faldgruber både hvad angår erkendtlighed
og løn under projektorienterede forløb. Disse har vi ikke det fulde overblik og vi vil på det kraftigste
opfordre til, at man her hører de relevante studenterorganisationer.
Løn under projektorienterede forløb i lande, der har minimumslønninger for sådanne
Vedrørende muligheden for at modtage minimumslønnen for projektorienterede forløb i lande, hvor det
er lovkrav, så anerkender vi behovet for lovændring for at kunne muliggøre projektorienterede forløb i
disse lande. Dog stiller vi os meget uforstående overfor, at den studerende skal miste sin SU på den
baggrund. Lovændringen giver ministeren mulighed for at dispensere fra reglen om modtagelse af løn
under projektorienterede forløb, så det muliggøres for studerende at tage i projektorienterede forløb i
lande, hvor der er lovkrav om modtagelse af løn under sådanne forløb. Når denne dispensation er givet
er det ikke længere et problem, at man modtager SU samtidig, da denne dispensation jo netop er givet.
Som lovudkastet med dets nuværende bemærkninger foreligger vil det også betyde, at studerende
endda vil kunne opleve at modtage en mindre ydelse end SU’en, hvis lande sætter en minimumsløn,
der er mindre en SU’en. I den globaliserede verden vi lever i og hvor mange studerende ønsker
internationale erfaringer, er det kontraproduktivt at fratage SU’en fra de studerende.
Ønsker man at begrænse hvor meget de studerende kan tjene ved siden af SU’en behøver man blot at
følge nuværende lovgivning, da der som bekendt allerede findes et sådan loft. Ydermere kan den
studerende allerede som reglerne er nu framelde sig SU, hvis dette ønskes. Det virker derfor
unødvendigt at straffe de studerende, der ønsker at tage i projektorienterede forløb f.eks. i Tyskland.
17 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0019.png
Lovudkastet med dets nuværende bemærkninger vil alt i alt betyde, at det bliver mindre attraktivt at
tage i projektorienterede forløb i lande, hvor der er minimumslønninger i projektorienterede forløb.
Erkendtlighed
Helt overordnet er det godt, at det anerkendes at man ikke kan leve på en SU. Dog frygter vi, at dette
kan lede til usund konkurrence studerende imellem. En sådan uheldig tendens kan modvirkes ved at
lave nogle fælles aftaler om erkendtligheden. I udarbejdelsen af aftalerne bør den akademiske
fagbevægelse samt repræsentanter for studerende deltage. Vi vil selvfølgelig gerne påtage os et ansvar i
den forbindelse. Det er også oplagt, at de offentlige udbydere af projektorienterede forløb går forrest i
at sikre at disse aftaler laves og overholdes.
Det skal også klargøres hvor den studerende skal rette henvendelse til, hvis der opstår problemer i
relation til erkendtligheden.
Det er yderst problematisk, at erkendtligheden udbetales bagudrettet og at man ikke kan påregne den.
Det stiller den studerende generelt i en dårlig forhandlingsposition. En forhandlingsposition, der skal
bruges, hvis udbyderen af det projektorienterede forløb ikke lever op til sine forpligtelser eller stiller
yderligere krav end de, som er beskrevet i praktikkontrakten.
Ydermere er det enormt problematisk for den studerendes privatøkonomi. I projektorienterede forløb
arbejder man typisk i den normale arbejdstid, hvorved det bliver svære at bedrive et studiejob. I
særdeleshed et studierelevant arbejde, hvilket er problematisk da langt de fleste uddannelsesforløb først
muliggør projektorienterede forløb sidst i uddannelsesforløbet, og vi ved fra undersøgelser, at det
typisk er sidst i uddannelsesforløbet, at studierelevant arbejde leder til ansættelse efter endt studie.
Med indførelsen af erkendtlighed forstærkes vigtigheden af, at den studerende kan fortsætte sin
uddannelse i tilfælde af et afbrudt projektorienteret forløb, da der er større risiko for at forventninger
ikke indfries eller forventningerne ændres undervejs i modstrid med praktikkontrakten. Her har
uddannelsesinstitutionerne et øget ansvar for at dette sikres.
Slutteligt vil vi påpege, at det ikke fremgår klart om erkendtligheden betales på månedsbasis eller
udbetales når hele det projektorienterede forløb er slut. Det er selvfølgelig bedst, at det udbetales
løbende, så den studerendes regninger kan betales, samtidig med at risikoen for, at den studerende kan
blive sat noget i sigte, der ikke indfries, mindskes.
Positivt er det dog, at det er arbejdsmiljøloven – frem for undervisningsmiljøloven, der gælder under
virksomhedsopholdet, da den er meget omfattende og har flere sanktionsmuligheder og derfor
beskytter den studerendes studie/arbejdsmiljø bedre.
Endeligt opfordrer vi til, at der løbende evalueres på ordningen og at det tages op til diskussion igen
relativt kort tid efter lovens ikrafttræden.
Man er velkommen til at kontakte undertegnede i tilfælde af spørgsmål eller ønske om at få uddybet
noget.
Kristian Bruun
Næstformand og Levevilkårspolitisk ordfører
Danske Studerendes Fællesråd
Tlf.: 28194502
E-mail:
[email protected]
18 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0020.png
19 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0021.png
20 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0022.png
12. januar 2017
MENI
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att. Specialkonsulent Stine Ewald Larsen
Børsgade 4
1215 København K
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om vi-
deregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser
og SU-loven
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ovenstående lovændringer.
Praktik og projektorienterede forløb styrker de studerendes læring og bidrager til en for-
ståelse af teori i praksis. Derfor skal rammerne for gennemførelse af praktik og projekt-
orienterede forløb være så attraktive og administrerbare for studerende og virksomheder
og uddannelsesinstitutioner som muligt.
DI kvitterer for, at universitetsloven ændres, så studerende kan få løn under projektori-
enterede forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det pågældende land under
sådanne forløb. Når studerende gennemfører projektorienterede forløb i udlandet, får de
– udover et læringsforløb – mulighed for at stifte bekendskab med andre sprog, arbejds-
former og kulturer. Det er en gevinst både for de studerende og for de virksomheder, som
senere skal aftage de studerende. Derfor bør denne type ophold naturligvis fremmes.
DI glæder sig derudover over, at ministeriet har fundet en løsning på problematikken om-
kring muligheden for at honorere studerendes indsats i forbindelse med ulønnede prak-
tikophold og ulønnede projektorienterede forløb.
DI finder, at muligheden for, at studerende kan modtage en erkendtlighed sideløbende
med SU, tilgodeser både studerende og virksomheder. For de studerendes vedkommende
betyder det, at de kan opretholde en vis indtægt under praktikopholdet eller det projekt-
orienterede forløb, og for virksomhedernes vedkommende er det administrativt lettere at
give en erkendtlighed end at honorere den studerendes dokumenterede udgifter.
DI vil derudover gerne kvittere for, at det understreges i lovforslaget, at et praktikophold
eller et projektorienteret forløb er et læringsforløb, og at den studerende ikke indgår som
arbejdskraft. DI finder det i den forbindelse fornuftigt, at der forventes fastlagt en grænse
på 3.000 kr. om måneden, så der ikke kan sås tvivl om, hvorvidt den studerende indgår i
et arbejdsforhold.
*SAG*
*SAGDI-2015-15053*
21 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0023.png
Flere virksomheder har påpeget overfor DI, at de gerne vil anvende muligheden for at give
en erkendtlighed, når de vil tiltrække studerende til praktikophold og projektorienterede
forløb. Det gælder især virksomheder, som ligger uden for de større uddannelsesbyer, og
som kan opleve problemer med at tiltrække studerende. I forhold til projektorienterede
forløb kan udsigten til en erkendtlighed desuden være motiverende for, at de studerende
vælger et projektorienteret forløb frem for et almindeligt undervisningsforløb. For at gøre
det attraktivt for både virksomheder og studerende at indgå i projektorienterede forløb
ser DI derfor gerne, at kriteriet om, at erkendtligheden ikke må ydes som en på forhånd
fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn kan påregne at modtage, udgår.
Med venlig hilsen
Charlotte Rønhof
Underdirektør
Lone Folmer Berthelsen
Erhvervsuddannelseschef
22 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0024.png
Til
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Sendt pr mail til
[email protected]
Ref. WMQ/-
11.01.2017
Høringssvar fra Djøf på forslag til lov om ændring af universitetsloven og
forskellige andre love.
Djøf har via sin hovedorganisation AC modtaget invitation til høringssvar på forslag
til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre love.
Da lovforslagets område, projektorienterede forløb, er af vital interesse for Djøf,
benytter Djøf hermed muligheden for at afgive et selvstændigt høringssvar. Djøf
skal i øvrigt gøre opmærksom på, at mens organisationen C3 er anført på
høringslisten, mangler Djøf som selvstændig høringspart. Da C3 siden 2009 er del
af Djøf, vil Djøf venligst anmode om, at C3 slettes fra fremtidige høringslister, og
Djøf i stedet anføres som selvstændig høringspart.
Djøf har følgende kommentarer til lovforslaget.
Åbning for erkendtlighed i projektorienterede forløb
Djøf byder muligheden for at yde erkendtlighed til studerende i projektorienterede
forløb velkommen. Det modsvarer et udtalt behov hos Djøf studentermedlemmer,
da disse i udstrakt grad baserer deres privatøkonomi på både SU og studiejobs.
Det vilkår, at projektorienteret forløb i stor udstrækning vanskeliggør muligheden
for at varetage et studiejob, har sammen med den hidtidige manglende mulighed
for virksomhederne for at kunne honorere studerende for deres indsats, bevirket, at
udsigten til en reel indkomstindgang har afholdt studerende fra at søge
projektorienterede forløb.
Djøf finder endvidere, at det er formålstjenligt at imødekomme tyske virksomheders
muligheder for at have danske studerende i lønnede projektforløb.
Studerendes status
Det er for Djøf vitalt, at projektorienterede forløb er og anerkendes som del af
uddannelsesforløb. Djøf er derfor også indforstået med, at studerende i
projektorienterede forløb ikke opnår arbejdstagerstatus, men fastholdes i en
studerendeposition, hvor projektforløbet godkendes af uddannelsesinstitutionen,
den studerende kan modtage vejledning under projektforløbet, og det afsluttes
med den prøveform, der knytter sig til det fag eller de fagelementer, projektforløbet
er del af.
Forslag om lov om begrænsning på erkendtlighedens størrelse
Djøf noterer sig, at den studerendes status som studerende og ikke lønmodtager i
23 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
høringsbrevet knyttes tæt sammen med forslag om en beløbsmæssig begrænsning
på erkendtligheden på 3.000 kr. om måneden, idet et indtægtsniveau på 3.500 –
4.000 kr. i regi af Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtte i sig selv godtgør, at
der er tale om et ansættelsesforhold. Djøf finder ikke denne begrundelse for
begrænsningen af vederlagsstørrelsen fyldestgørende. Ankenævnets praksis og
det regelsæt, der ligger til grund herfor, kunne jo også ændres, så det ikke skaber
uhensigtsmæssige begrænsninger for virksomhedernes muligheder for at yde den
erkendtlighed, de selv vurderer som passende. Djøf anbefaler derfor, at man afstår
fra at begrænse erkendtlighedens størrelse fra politisk side, men i stedet overlade
denne vurdering til de enkelte virksomheder.
Tidligere har det været muligt for studerende i projektorienterede forløb at få
refunderet dokumenterede udgifter, den studerende har pådraget sig som direkte
konsekvens af projektforløbet, af virksomheden. Djøf ønsker at denne mulighed
opretholdes således, at virksomheder både kan refundere de ekstraudgifter, den
studerende måtte have pådraget sig som følge af forløbet, og kan vælge at yde en
erkendtlighed.
Manglende afklaring om hvorvidt erkendtlighed ydes
Djøf finder det endvidere problematisk, at lovforslaget angiver, at en evt.
erkendtlighed ikke må ydes som ”en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage”. Dermed mister den enkelte
studerende netop mulighed for at vurdere om et projektorienteret forløb kan
imødekomme dennes basale behov for at få en daglig økonomi til at hænge
sammen. Dette peger på et modsætningsforhold i tankegangen bag lovforslaget,
idet det i bemærkningerne til lovforslagets §2 anføres, at idet studerende i ulønnet
praktik/projektorienterede forløb
”…
kan have vanskeligt ved at have et studiejob ved siden af, gives der med
lovforslaget mulighed for, at en praktikvirksomhed som en frivillig ordning kan give
den studerende en erkendtlighed i form af et pengebeløn ved siden af SU”.
Dette peger netop på, at erkendtligheden i realiteten udgør en erstatning for den
lønindtægt, den studerende ellers ville have opretholdt. Djøf finder det derfor
uholdbart, at lovforslagets forbud mod kende og dermed kunne regne med en
indtægt i form af erkendtlighed fra virksomheden, bevirker, at studerende ikke får
mulighed for at kunne sikre eller disponere sin økonomi. Det stiller reelt stadig
studerende i en situation, hvor behovet for at kunne sikre sin økonomi ved at
vished om et indtægtsniveau under forløbet, kan afholde denne fra at ansøge om
projektorienterede forløb. Djøf vil derfor anbefale, at dette forbud bortfalder, og det i
stedet overlades vil de enkelte virksomheder, om de vil i udgangspunktet vil
tilkendegive en vilje til at yde en erkendtlighed af en given størrelse.
Med venlig hilsen
Wenche Marit Quist
Forsknings- og uddannelsespolitisk chef.
2
24 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0026.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
UFM-JIF - høringssvar
15. januar 2017 21:41
Anders Rømer Kania
VS: Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af
universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, lov om maritime (ERST Sagsnr: 2016 -
esdh-ufm-koncern
AppServerName:
Fra:
1 - ERST Høring [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. januar 2017 08:24
Til:
UFM-JIF - høringssvar
Emne:
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, lov om maritime (ERST Sagsnr: 2016 - 1...
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og
har dermed ikke yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Maja Alicia Petersen
stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
Team Jura
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 3529 1000
Direkte: +45
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
25 af 48
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0027.png
Uddannelses- og forskningsministeriet
Departementet
Bredgade 43
1260 København K
Sendt på mail til
[email protected]
Den 13. januar 2017
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af uni-
versitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professions-
bacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen af 12. decem-
ber 2016 som vi har følgende bemærkninger til.
Det er overordnet FA’s holdning, at projektorienterede forløb og praktikforløb
på de videregående uddannelser fremmer samspillet med erhvervslivet. Pro-
jektorienterede forløb og praktikforløb bidrager derfor positivt til, at uddannel-
serne matcher erhvervslivets kompetencekrav.
På baggrund af ovenstående kan FA støtte, at virksomheder får mulighed for
at påskønne den studerendes indsats under henholdsvis projektorienterede
forløb eller praktikforløb med en erkendtlighed, såfremt den pågældende virk-
somhed finder det formålstjenligt.
FA noterer sig, at der med forslaget ikke er tale om vederlag for en præsteret
arbejdsindsats, som var der tale om et ansættelsesforhold. Der er tale om, at
en virksomhed frivilligt kan beslutte, at anerkende den studerendes indsats i
praktikforløbet eller det projektorienterede forløb med et beløb på op til 3.000
kr. om måneden.
Med forslaget ændres der ikke på den grundlæggende retsstilling for den stu-
derende i projektorienterede forløb eller praktikforløb. Der ændres heller ikke
på det grundlæggende princip om, at studerende og elever ikke kan modtage
løn og SU for samme uddannelsesaktivitet.
Muligheden for løn i projektorienterede forløb i udlandet
Set i lyset af stigende globalisering, hvor der er behov for arbejdskraft med
gode sprogkundskaber og et internationalt udsyn, støtter FA muligheden for,
at studerende fremadrettet kan indgå i projektorienterede forløb i udlandet.
Herunder blandt andet i Tyskland, hvor der er lovkrav om løn, hvormed de
studerende mister retten til at modtage SU under forløbet.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
DOK. NR.:
FAID-6-45928
SAG. NR:
FAID-1282
26 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0028.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Anton Lau Nielsen (FT) <[email protected]>
13. december 2016 09:10
UFM-JIF - høringssvar
Ministerbetjening (FT)
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven,
lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser
og SU-loven
Att.: Gertie Lund
Finanstilsynet har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Anton Lau Nielsen
Fuldmægtig, Cand.Jur
Juridisk Kontor
__________________________________________________
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 41 93 35 20
mailto:[email protected]
www.finanstilsynet.dk
27 af 48
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0029.png
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Att.: Gertie Lund
Mail [email protected]
Bredgade 43
1260 København K
Ref.nr.: 16/060744-01
Frit Forum – Mathias Würtzenfeld
Tlf.nr.: +45 26354455
01-12-2016
Vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitets- loven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsba- cheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddan- nelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven
Frit Forum har ved e-mail af 12. december 2016 modtaget ovenstående i høring med frist for eventuelle
bemærkninger den 13. januar 2017, klokken 12.
Frit Forum tilslutter sig de i lovudkastet præsenterede ændringsforslag, og vi har derfor ikke yderligere
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mathias Würtzenfeld
Landsformand for Frit Forum.
Mads Bak
Foreningssekretær for Frit Forum
28 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0030.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Erik Schmidt <[email protected]>
13. januar 2017 11:05
UFM-JIF - høringssvar
FTF høringssvar vedr. lovforslag om Tysklandsstrategi og erkendtlighed.
FTF sag 16-1197
Til
Uddannelses- og forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående Uddannelser.
FTF har modtaget Styrelsens høring vedrørende lovforslag om lønnede projektorienterede forløb og mulighed for
tildeling af en erkendtlighed til den studerende på en videregående uddannelse. FTF har følgende bemærkninger:
FTF kan støtte den del af lovforslaget, der vedrører projektorienterede forløb i udlandet og hvor der eksisterer et
lovkrav om mindsteløn under sådanne forløb.
I relation til forslaget om muligheden for tildeling af en erkendtlighed finder FTF det vigtigt at understrege, at
ulønnede projektforløb eller ulønnede - men SU baserede praktikker - i videregående uddannelse har et lærings- og
uddannelsesformål. Det er afgørende at dette formål ikke fraviges. Det er derfor også positivt at lovforslagets
bemærkninger understreger dette formål.
Der er tale om en frivillig ordning for virksomheden og den offentlige institution, og der er derfor en mulighed for en
meget forskellig praksis og tilfældighed i tildelingen. I nogle situationer vil ordningen kunne anvendes med en
positiv effekt både for virksomheden og for den studerende. I andre vil der være en risiko for at muligheden for en
erkendtlighed kan lægge et pres på den
studerende for at udføre opgaver, der reelt ikke har et læringsformål. Det er
derfor også positivt, at der bebudes fastsat nærmere regler for hvornår den studerende kan opnå en erkendtlighed
under praktikforløbet, herunder at den studerende ikke kan indgå som arbejdskraft. Det er imidlertid uklart hvad
der menes med at den studerende ”…selv – eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen – fastlægger
rammer for praktikken” (lovforslaget side 5) og at der ikke må være en ”…instruktionsbeføjelse og dermed heller
ikke et ansættelsesforhold” (lovforslagets side 5). Spørgsmålet er hvordan disse regler skal ses i forhold til de
fastlagte praktikelementer i erhvervsakademi- og professionsbacheoruddannelserne, som alle vil være omfattet af
muligheden for tildeling af en erkendtlighed. FTF
finder det vigtig at de af ministeren fastlagte regler som opfølgning
på loven bliver så klare og præcise som muligt.
Endelig vil FTF foreslå at der efter en periode foretages en opfølgning på praksis i forhold til anvendelsen af den
frivillige ordning med tildeling af erkendtligheden –
en opfølgning der bør vurdere behovet for en egentlig regulering
og aftale af ordningen.
Venlig hilsen
Erik Schmidt
Konsulent/Senior advisor
Tlf: +45 33 36 88 14
- Mobil: +45 20 40 88 14 - E-mail:
[email protected]
FTF - Hovedorganisation for 450.000 offentligt og privat ansatte
Niels Hemmingsens Gade 12 - 1153 København K.
Tlf: +45 33 36 88 00 - CVR: 62557419 - E-mail:
[email protected]
-
www.ftf.dk
–––
Denne mail er blevet scannet af
http://www.comendo.com
og indeholder ikke virus!
1
29 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0031.png
Uddannelses- og forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående Uddannelser
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitets-
loven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser m.fl.
Med lovudkastet foreslås det at give universiteterne mulighed for at god-
kende et projektorienteret forløb i en bachelor- og kandidatuddannelse i
tilknytning til en virksomhed i udlandet, f.eks. Tyskland, hvor der er lov-
krav om løn. I udkastet til lovforslag vil en studerende under sådanne for-
løb oppebære løn og kan ikke modtage Statens Uddannelsesstøtte (SU).
Med lovudkastet foreslås det endvidere at gøre det m uligt for en virksom-
hed at give studerende en erkendtlighed - ved siden af deres SU - i for-
bindelse med studerendes virksomhedsophold som led i ulønnede pro-
jektorienterede forløb i bachelor- og kandidatuddannelser ved universite-
terne og som led i ulønnede praktikforløb i andre videregående uddan-
nelser.
KL kan støtte de foreslåede ændringer. KL lægger til grund, at ændrin-
gerne, der vil gøre det muligt at yde en erkendtlighed (ved siden af SU)
også gælder studerendes praktikophold hos kommunale arbejdsgivere og
således ikke alene studerendes praktikophold hos private virksomheder.
Dato: 12. januar 2017
Sags ID: SAG-2016-04560
Dok. ID: 2298073
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3422
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Niels Arendt Nielsen
30 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0032.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Københavns Universitets høringssvar på høring over forslag til lov om
ændring af universitetsloven og forskellige andre love
Københavns Universitet (KU) takker for muligheden for at komme med
bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af universitetsloven
og forskellige andre love.
KU finder det positivt, at der med lovforslaget sker en lempelse af reglerne
for projektorienterede forløb, således at studerende i projektorienterede
forløb har mulighed for at modtage en erkendtlighed fra virksomheden ved
siden af deres SU.
Ligeledes finder KU det positivt, at der med lovforslaget sker en lempelse af
reglerne, således at studerende i projektorienterede forløb kan modtage løn,
hvis de er i en virksomhed i udlandet, hvor der er lovkrav om løn. KU ser
dog gerne, at muligheden for at modtage løn i forbindelse med
projektorienterede forløb i udlandet bliver bredere, således at studerende
også får mulighed for at modtage løn i forbindelse med projektorienterede
forløb i virksomheder i udlandet der har en lokal nedskreven politik om at
aflønne studerende i projektorienterede forløb. Dette vil ikke medføre
meromkostninger for staten, tværtimod da de studerende ikke kan modtage
SU samtidig med, at de modtager løn.
I bemærkningerne til loven fremgår det under afsnit 3.1.2
at
erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage.
KU foreslår, at denne
formulering omformuleres, da det er hensigtsmæssigt for de studerende i
projektorienterede forløb, at være bekendt med hvilke midler f.eks.
erkendtlighed og SU, de kan forvente at have til rådighed under deres
projektorientrede forløb.
5. JANUAR 2017
UDDANNELSESSERVICE
UDDANNELSESSTRATEGISK
SEKRETARIAT
FRUE PLADS 4
1166 KØBENHAVN K
POSTBOKS 2177
TLF
DIR
35322626
35323154
[email protected]
www.us.ku.dk
REF: THLA
31 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Bemærkninger i forhold til SU-loven
KU henstiller til at studerende i lønnet projektorienteret i udlandet sidestilles
med studerende i lønnet praktik hvad angår dobbeltklip i måneden før den
første lønnede projektorienterede forløb i udlandet-periode. Samt får ret til
mellemste fribeløb i måneder med lønnet projektorienterede forløb i
udlandet. Jf. § 20 a og § 24 stk. 2 nr. 4 i SU-loven.
KU gør opmærksom på, at når de studerende starter på en uddannelse med
muligt projektorienterede forløb, vil de typisk ikke vide om de skal i lønnet
eller ulønnet projektorienterede forløb. Således vil de få tildelt maksimalt
støttetid. Hvis det senere konstateres, at den studerende skal i lønnet
projektorienterede forløb vil støttetiden skulle reduceres. Når det studerende
træffer dette valg kan der være brugt mere SU end den nye reducerede
støttetid tillader.
KU antager, at ECTS optjent ved lønnet projektorienterede forløb i udlandet
i lighed med lønnet praktik ikke skal tælle med i opgørelsen af
studieaktivitet ift. SU-bekendtgørelsens § 13. KU henstiller til, at en
fornuftigt systemmæssig håndtering af dette medtænkes i udarbejdelsen af
den nye SU-studieaktivitetskontrol.
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget og tilhørende bemærkninger om
virksomheden fortsat må refundere dokumenterbare udgifter oven i en evt.
erkendtlighed. KU ser gerne, at dette forhold præciseres.
KU har mange studerende i projektorienterede forløb på en af Danmarks
repræsentationer i udlandet. Her kan de efter Udenrigsministeriets gældende
retningslinjer få tilskud til at dække udgifter på mellem 2.500 og 4.000
DKK, afhængigt af prisniveauet i det pågældende land. KU henstiller til, at
der tages højde for dette, for ikke at hindre studerendes mulighed for at
deltage i projektorienteret forløb i lande med højere prisniveau.
Med venlig hilsen
Therese Hyll Bruun
Specialkonsulent
SIDE 2 AF 2
32 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0034.png
MVU-netværket
Høringssvar
-
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven,
lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner,
lov om maritime uddannelser og SU-loven
På vegne af undertegnede organisationer takkes for høringen.
Vi har følgende kommentarer.
Forslaget om at indføre mulighed for at give studerende, som modtager SU og samtidig enten
er i praktik eller i projektorienterede forløb, en erkendtlighed, kan vi ikke støtte.
Praktikken skal være et læringsforløb, hvor den studerende får mulighed for at afprøve og
udvikle sin viden, færdigheder og kompetencer. I praktikken på professionshøjskolerne (dog
undtaget de lønnede praktikker på pædagoguddannelsen) er det ikke hensigten, at
praktikanterne skal indgå som en del af normeringen på praktikstedet.
Vi er bekymret for, at man med forslaget om indførelse af en mulighed for at tildele en
erkendtlighed til praktikanten for de opgaver, man har udført på praktikstedet, fjerner fokus
fra praktikantens læring. Vi ser nemlig en øget risiko for, at dette kan øge presset på den
studerende, for at vedkommende skal gøre sig særligt nyttig for praktikstedet. Det vil kunne
sætte studerende i situationer, hvor det kan være svært at sige nej, hvis en virksomhed beder
om en ekstra indsats. Især hvis det indikeres, at mulighederne for at få en erkendtlighed kan
blive styrket.
Under både praktik og projektorienterede forløb skal der være et uddannelsessigte. Aftaler om
indhold, vejledning, feedback osv. bør være klare, inden forløbet går i gang. I dag ved vi
allerede, at studerende i visse tilfælde udfører opgaver, som egentlig burde være dækket af
arbejdstagere.
I disse tilfælde vil det være uanstændigt at lade det være op til virksomheden, om der skal
kompenseres økonomisk. I stedet for at indføre mulighed for erkendtlighed, bør der kigges
grundigt på mulighederne for at sikre kvaliteten af praktik og de projektorienterede forløb.
Hvis der åbnes op for, at studerende som er i praktik og modtager SU, kan modtage et
økonomisk tilskud. Bør det være op til arbejdsmarkedets parter at lave klare aftaler på
området og ikke blot lade det være op til virksomhederne, om dette er en mulighed.
Som nævnt i bemærkningerne til lovforslaget må studerende ikke have dobbelt
forsørgelsesgrundlag. Selvom lovforslaget snedigt er indrettet så studerende ikke opnår
arbejdstagerstatus, ville selv en indførelse af en reguleret mulighed for erkendtlighed, de
facto, frygter vi, anerkende studerende, som en gruppe der kan udføre en opgave, som rettelig
burde udføres af ansatte.
Der bør nemlig sikres de studerende rimelige og ens vilkår for at gennemføre en uddannelse.
Derfor er det uhensigtsmæssigt at indføre en ureguleret mulighed for at få en erkendtlighed.
For selv med en ny sherif i byen vil det stadig blive det vilde vesten.
Derfor må konklusionen være, at forslaget skrottes helt, og at uddannelseskvaliteten af praktik
og projektorienterede forløb i stedet efterses og styrkes.
Christian Dalby
Formand for Lærerstuderendes Landskreds
[email protected]
30925515
Side 1 af 2
33 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0035.png
MVU-netværket
Signe Donsbæk Jørgensen
Formand for Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende
[email protected]
61225740
Helle Yndgaard Storm
Formand for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning
[email protected]
20777699
Nikoline Viktoria Møller Sørensen
Faglig sekretær i Pædagogstuderendes Landsammenslutning
[email protected]
41653040
Side 2 af 2
34 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0036.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
[email protected]
2. januar 2017
Vores ref.: 16-3067
Jeres ref: 16/060744-01
Høring om udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven
og forskellige andre love (erkendtlighed i forbindelse med
praktik/projektorienterede forløb)
Pharmadanmark
Rygårds Alle 1
2900 Hellerup
Telefon 3946 3600
Direkte 3946 3618
[email protected]
pharmadanmark.dk
Pharmadanmark ønsker hermed at afgive høringssvar om ovennævnte
udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre
love. Vi skal samtidigt anmode om blive sat på høringslisten ved fremtidige
høringer om ændringer af universitetsloven (organisationens hovedpostkasse
har adressen
[email protected]).
Pharmadanmarks overordnede vurdering af lovforslaget
Pharmadanmark finder det endog meget positivt, at det med lovudkastet
bliver muligt for en virksomhed at give studerende en erkendtlighed ved
siden af deres SU i forbindelse med studerendes studieophold på en
virksomhed som led i ulønnede projektorienterede forløb i bachelor- og
kandidatuddannelser ved universiteterne.
Forhåbentlig vil det gøre det økonomisk muligt for flere studerende at tage i
praktik, hvilket vil være med til at skabe sammenhæng mellem studie- og
arbejdsliv. Arbejdsgiverne vægter praktisk erfaring højt, når de skal ansætte
nyuddannede akademikere, så en øget brug af muligheden for at tage i
praktik vil forhåbentlig have en effekt på dimittendledigheden.
Erkendtligheden kan også bruges af virksomhederne til at tiltrække
studerende til praktikpladser, der ligger lidt væk fra studiebyerne. På den
måde kan erkendtligheden muligvis også være med til at højne de
studerendes mobilitet – også efter endt studium.
Pharmadanmark er særligt interesseret i ordningen, fordi
farmaceutstuderende skal bestå et obligatorisk studieophold på apotek (30
ECTS point), hvor de studerende yder et betragteligt og højt kvalificeret
stykke arbejde, mens de er under uddannelse. Det drejer sig om cirka 220
kandidatstuderende om året fra KU og SDU.
Pharmadanmark er en moderne fagforening, som repræsenterer alle akademikere med en lægemiddelfaglig
uddannelse eller andre akademikere ansat på pharma-medicoområdet. Medlemmerne arbejder med lægemidlet i hele
dets livscyklus – fra grundforskning i laboratorier, til produktion, distribution og patientkontakt. Pharmadanmark
arbejder for gode rammevilkår for pharma-medicoområdet generelt og har dagsordener inden for sundhedspolitik,
erhvervspolitik og forskning og uddannelse.
35 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0037.png
Også andre af vores studentermedlemmer gør hyppigt brug af
projektorienterede forløb og må derfor forventes at få glæde af ordningen,
det drejer sig fx om de studerende på Medicin med Industriel Specialisering
på AAU, hvor deltagelse i et projektforløb i samarbejde med virksomheder er
mere reglen end undtagelsen.
Der er dog enkelte forhold i lovforslaget, som vi ønsker at kritisere:
At erkendtligheden ikke kan aftales på forhånd
Vi finder det urimeligt, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
erkendtligheden ikke må ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage.
Hvad er formålet med, at den studerende ikke skal kunne regne med at få
erkendtligheden?
Det er en økonomisk meget vanskelig situation at stille de studerende i, da
det ikke er lommepenge, som blot kan undværes, hvis man er uheldig og
ikke har en praktikplads, som ønsker at honorere ens indsats.
At det ligefrem specificeres i bemærkningerne at erkendtligheden ikke kan
ydes som en på forhånd fastsat indkomst lugter af traditionelle samfunds
gaveøkonomi, hvor udveksling af varer og tjenesteydelser foregår ved hjælp
af gaver, altså uden en udtrykkelig aftale om "noget for noget". Det passer
dårligt til et moderne lovreguleret og aftalebaseret system.
Vi mener i stedet, at der bør opfordres til, at praktiksted og studerende
indgår en studieopholdsaftale, som blandt andet beskriver erkendtlighedens
forudsætninger og størrelse på forhånd.
Det skal også bemærkes, at mange farmaceutstuderende i dag modtager
transport- og boligtilskud, når de er på studieophold. Det er vigtigt at slå fast,
at en frivillig og ikke-aftalt erkendtlighed ikke kan erstatte de eksisterende
transport- og boligtilskud.
Beløbsgrænsen
En meget stor andel af SU-modtagerne på de videregående uddannelser
tjener penge ved siden af SU’en og i mange tilfælde tjener de mere end
3.000 kr. for at få økonomien til at hænge sammen.
En beløbsgrænse på 3.000 kr. kan derfor være en hæmsko, da der vil være
studerende, som ikke har økonomisk mulighed for at undvære den noget
højere indtjening, som et studiejob ville kunne give dem.
Pharmadanmark er en moderne fagforening, som repræsenterer alle akademikere med en lægemiddelfaglig
uddannelse eller andre akademikere ansat på pharma-medicoområdet. Medlemmerne arbejder med lægemidlet i hele
dets livscyklus – fra grundforskning i laboratorier, til produktion, distribution og patientkontakt. Pharmadanmark
arbejder for gode rammevilkår for pharma-medicoområdet generelt og har dagsordener inden for sundhedspolitik,
erhvervspolitik og forskning og uddannelse.
36 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0038.png
Pharmadanmark foreslår derfor at beløbsgrænsen sættes højere.
Vurderingen af omkostninger
Det undrer os, at det af bemærkningerne i lovforslaget fremgår, at man ikke
regner med, at forslaget vil have nogen omkostninger for hverken offentlige
eller private virksomheder.
Er det fordi man ikke forventer, at ordningen vil blive brugt i noget særligt
omfang?
Forestiller vi os et scenarie, hvor samtlige apoteker og sygehusapoteker
vælger at give de farmaceutstuderende en erkendtlighed på 3000 kr. i 3 af
de 6 måneder som studieopholdet varer, vil det betyde en udgift på omkring
2 mio. kr. om året alene for apoteker og sygehusapoteker.
Hvis ordningen, som vi håber, bliver taget i brug i stor stil i alle typer af
offentlige og private virksomheder når bachelor- og kandidatstuderende er i
praktik/udfører projektforløb, vil der være tale om langt større
omkostninger, som virksomhederne forhåbentlig vil betragte som en
investering.
Evaluér lovgivningen
Man kan være i tvivl om, hvorvidt en ordning, som ikke giver de studerende
nogen rettigheder og udelukkende beror på virksomhedernes generøsitet, vil
blive brugt i noget særligt omfang. Vi skal derfor opfordre til at det besluttes
at evaluere lovgivningens konsekvenser efter nogle år.
Pharmadanmark vil følge sagen nøje.
Med venlig hilsen
Iben Treebak
Karriere- og udviklingskonsulent
Pharmadanmark er en moderne fagforening, som repræsenterer alle akademikere med en lægemiddelfaglig
uddannelse eller andre akademikere ansat på pharma-medicoområdet. Medlemmerne arbejder med lægemidlet i hele
dets livscyklus – fra grundforskning i laboratorier, til produktion, distribution og patientkontakt. Pharmadanmark
arbejder for gode rammevilkår for pharma-medicoområdet generelt og har dagsordener inden for sundhedspolitik,
erhvervspolitik og forskning og uddannelse.
37 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0039.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
[email protected]
12. januar 2017
Sagsnr. EMN-2017-00005
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime
uddannelser og SU-loven
Tak for det ved mail 12. december 2016 fremsendte lovudkast.
Rederiforeningerne hilser forslaget og den deri indeholdte mulighed for at yde en
økonomisk erkendtlighed til studerende i forbindelse med ulønnede praktikforløb
på SU velkomment.
Dette gælder såvel for praktikforløb for de bachelorstuderende på International
Shipping & Trade, Copenhagen Business School, som er i internship hos danske
rederier som indenfor de maritime officersuddannelser.
Muligheden vil især for sidstnævnte medvirke til at imødekomme nogle af de
udfordringer, der knytter sig til den af Rederiforeningerne foreslåede Maritime
Uddannelsespakke, hvor der i forbindelse med en garanti om et øget antal
praktikpladser kan forventes et gradvist skift fra lønnet til ulønnet praktik, som den
dominerende praktikform i de maritime officersuddannelser. Hvor det for andre af
lovudkastet omfattede studerende kan være vanskeligt at have et studiejob ved
siden af, lader det sig slet ikke gøre for studerende i sø-praktik. Udover
påskønnelseselementet vil muligheden for at yde en økonomisk erkendtlighed,
38 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
uden at den studerende derved opnår arbejdstagerstatus også kunne medvirke til
at lette overgangen fra lønnet til ulønnet praktik.
Hvad angår de centrale rammer der i henhold til lovforslagets § 4 nr. 2 vil blive
fastsat for de maritime uddannelser, er det vigtigt at disse tager behørigt hensyn til
ikke blot gældende danske maritime regler, men også til relevante forpligtelser
fastsat i maritime konventioner, som skibene risikerer at blive inspiceret op imod
ved anløb af udenlandske havne.
Dette ikke mindst af hensyn til, at den i høringsbrevet refererede EU retlige
vurdering af hvornår der foreligger arbejdstagerstatus, ikke nødvendigvis har
gennemslagskraft i havne udenfor EU.
Rammerne for og arten af de forskellige arbejdsopgaver, der forventes udført i
praktikperioden vil for de maritime uddannelsers vedkommende i det væsentlige
fremgå af egentlige uddannelsesbøger. Disse arbejdsopgaver vil skulle
tilrettelægges og udføres i henhold til de i medfør af søsikkerhedsloven udstukne
arbejdsmiljøforskrifter. Det vil i praksis sige efter arbejdslederens instruktion og
anvisning.
Den manglende arbejdstagerstatus, ændrer efter vores opfattelse ikke herved,
men indebærer blot, at instruktions- eller sanktionsbeføjelse ikke kan udstrækkes
til også at omfatte ansættelsesretlige sanktioner.
Med venlig hilsen
Bertil Hohlmann
2/2
39 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0041.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Torben Holm <[email protected]>
10. januar 2017 16:56
UFM-JIF - høringssvar
Torben Holm; [email protected]
RKU: Høringssvar, mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb og ulønnet praktik m.v.
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att. Chefkonsulent Gertie Lund
Center for Jura.
Høring vedr. lønnede projektforløb og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb og
ulønnet praktik
RKU henviser til høring af 12. december over udkast til lovforslag om ændringer af bl.a. lov for videregående
uddannelsesinstitutioner samt SU-loven (lønnede projektforløb og erkendtlighed under ulønnet praktik).
RKU tilslutter sig med tilfredshed hensigten med lovforslaget. Ændringen vil herunder give en velkommen fleksibilitet til
vores administrationen af praktikophold, såvel i Danmark som i forbindelse med udlandspraktik.
Maksimalbeløbet er dog sat lavt i forhold til praksis på virksomheder i ind- og udland. RKU forslår derfor at den øvre
grænse for erkendtlighed bliver forhøjet til 4.500 – 5.000 kr.
Mange hilsner,
Torben
Torben Holm
Sekretariatschef
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og
Kulturelle Uddannelser (RKU)
c/o KADK, Philip de Langes Alle 10
1435 København K. Mob.nr.: +45 4170 1781
E-mail:
[email protected]
40 af 48
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0042.png
41 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0043.png
Sekretariatet
Danske Universiteter
E-mail:
[email protected]
J.nr. 16/100177/184
Rektorsekretariatet
SDUs høringssvar vedr. forslag til lov om
ændring af universitetsloven og forskel-
lige andre love
SDU har følgende bemærkninger til lovforslaget:
9. januar 2017
SDUs sagsnr. 16/100168
JS/ans/kfm
Vedr. projektorienterede forløb i tilknytning til en virksomhed i udlandet, hvor der
er lovkrav om løn:
SDU bifalder, at der åbnes op for, at studerende kan modtage løn for
projektorienterede forløb i lande, hvor der er lovkrav om løn i forløb i
tilknytning til en virksomhed eksempelvis Tyskland.
Vedr. muligheden for at give studerende en erkendtlighed i form af max. 3.000 kr.
pr måned ifm. et projektorienteret forløb:
Overordnet set er det SDU’s opfattelse, at initiativet vil have en positiv effekt på
motivationen for at gennemføre et projektorienteret forløb.
Der er dog grunde til visse betænkeligheder:
SDU forstår naturligvis, at der i projektorienterede forløb ikke er tale om
egentlige ansættelsesforhold, men kan dog være bekymret for, at
reglerne er unødigt administrativt besværlige.
SDU så gerne en løsning, hvor et fast vederlag for projektorienterede
forløb generelt set tillades, og hvor et vederlag over en vis beløbsgrænse
om måneden vil indebære, at de studerende ikke kan opretholde deres
SU i perioden. En sådan løsning ville gøre det smidigere for såvel
virksomheder, studerende og uddannelsesinstitutionerne og dermed
sikre flere studerende adgang til relevante virksomhedsophold.
42 af 48
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
www.sdu.dk
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Hvis forslaget om erkendtlighed skal føre til, at studerende vælger at
drosle ned på studiejobbet under et projektorienteret forløb, er det
uhensigtsmæssigt, at erkendtligheden ikke kan ydes som en på forhånd
fastsat indkomst, som det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet:
”Ministeren vil herudover fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en
på forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn kan
påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som et
pengebeløb”.
Skulle reglerne blive vedtaget som foreslået, forventer vi – for så vidt
angår studerende, som får mulighed for at oppebære løn fremfor SU i et
projektorienteret forløb i Tyskland – at der findes en hensigtsmæssig
administrativ løsning herpå.
Det bør indskærpes, at erkendtligheden ikke på nogen måde rokker ved
det forhold, at der er tale om et uddannelsesforløb således, at der fra
virksomhedens side ikke er større fokus på virksomhedens behov på
bekostning af den studerendes læring.
SDU har ingen bemærkninger til selve ordlyden af bestemmelserne.
På rektors vegne
Jørgen Schou
Sekretariatschef
43 af 48
Side 2
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0045.png
Anders Rømer Kania
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Peter Friis Jespersen <[email protected]>
12. januar 2017 13:33
UFM-JIF - høringssvar
vedr. høring om forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre
love ref. nr. 16/060744-01
Søfartens Ledere har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Peter Friis Jespersen
Job & Karrierekonsulent
[email protected]
(+45) 33455565
(+45) 33 45 55 73 (direkte)
(+45) 20 89 75 26 (mobil)
Søfartens Ledere
Havnegade 55
1058 København K
44 af 48
1
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0046.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Anne Kielgast Andersen
Danske Universiteters mailbox
humsamf; ADM Teknat/Sund fakultetskontor; Lone Vestergaard; Helle Thomsen; Ann-Pia Valentin
Sørensen; Birgitta Schiørring Madsen; Heidi Linnemann Prehn; Pernille Refstrup; Lone Sander Jensen
Høringssvar vedr. ændring af universitetsloven og forskellige andre love
9. januar 2017 12:23:44
image002.jpg
image001.png
Lovudkast Tysklandsstrategi og erkendtlighed 121216.docx.pdf
Lovudkast Høringsbrev 121216.DOCX.pdf
Lovudkast Høringsliste 121216.DOCX.pdf
DK-UNI jr. nr.: 16/100177/184
AAU jr.nr.: 2016-402-00014
Høringssvar vedr. ændring af universitetsloven og forskellige andre love.
Danske Universiteter har videresendt nedenstående høring vedr. ændring af universitetsloven og
forskellige andre love.
Aalborg Universitet finder det positivt, at det pågældende område reguleres til fordel for de
studerende og har i øvrigt ikke kommentarer til høringen.
Med venlig hilsen
Anne Kielgast Andersen
F ul dm æg tig
|
S tudieser vic e
|
Sek r et ar iat e t
T el efo n : (+4 5) 9940 243 9
|
E m ail : ak a@ adm .a a u. d k
|
We b
: w w w . aa u .d k
A al borg Universite t | F red r i k B aj er s Vej 5, lo ka l e 1 52 |
92 2 0 Aa l b o rg Ø |
Fra:
Tine Klovborg Schou [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. december 2016 10:28
Til:
AU ([email protected]); CBS ([email protected]); DTU ([email protected]); ITU ([email protected]);
Rektorsekretariatet KU ([email protected]); RUC ([email protected]); SDU mailbox;
AAU/ESDH-sekretariatet; Annika Yderstræde; Inie Nør Madsen; Jesper Langergaard; Kira Vinberg;
Lena Scotte; Martin Brølles Frederiksen; Mikkel Zeuthen; Nikolaj Helm-Petersen; Sidsel Esther
Ejrnæs; Sofie Engelbrecht; Sofie Thaagaard Hyllested; Tine Klovborg Schou; Vanesa Jessica Sofia
Vestermark
Emne:
Høring: Forslag til lov om ændring af universitetsloven og forskellige andre love
J.nr. 16/100177/184
Den 13. december 2016
45 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0047.png
TKS
Til universiteterne
Emne: Høring over forslag til ændring af universitetsloven og forskellige andre love
(blandt
andet også vedrørende lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb og ulønnet praktik)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 12. december 2016 via e-mail sendt ovennævnte
i høring.
Vedhæftet følger kopi af det af ministeriet udsendte materiale: Lovudkast Tysklandsstrategi og
erkendtlighed, Lovudkast Høringsbrev og Lovudkast Høringsliste.
Bemærkninger til udkastet bedes sendt til sekretariatet pr. e-mail på adressen:
[email protected]
senest mandag den 9. januar 2017.
Eventuelle spørgsmål til høringen kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Tine Klovborg Schou
Fuldmægtig
Danske Universiteter
Fiolstræde 44, 1. th.
1171 København K
Tlf. 33 36 98 11
[email protected]
www.dkuni.dk
46 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0048.png
47 af 48
L 138 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1725185_0049.png
48 af 48