Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 131 Bilag 1
Offentligt
1722849_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2016-4329
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
anlæg af nyt Statens Naturhistoriske Museum
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 25. november 2016 en
række myndigheder m.v., jf. vedlagte høringsliste, over udkast til forslag til lov
om anlæg af nyt Statens Naturhistoriske Museum. Høringsfristen udløb den 4.
januar 2017.
1. Følgende myndigheder m.v. har afgivet bemærkninger til lovforslaget:
Københavns Kommune
2. Følgende myndigheder m.v. har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3. Følgende myndigheder m.v. har ikke afgivet høringssvar til lovforslaget:
Finansministeriet, Justitsministeriet, Kulturministeriet, Københavns Universi-
tet og Miljø- og Fødevareministeriet
Høringen har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af det modtagne høringssvar til det
vedlagte lovforslag fra Københavns Kommune samt Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
1.
Beslutning om fremsættelse af anlægslov for projektet
Københavns Kommune bemærker, at de er uforstående overfor beslutningen
om at fremsætte anlægslov for projektet. Københavns Kommune er af den op-
fattelse, at et projekt som Statens Naturhistoriske Museum ikke har en størrel-
L 131 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1722849_0002.png
se, kompleksitet eller karakter, der begrunder, at projektet gennemføres efter
en anlægslov.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at
ministeriet
anvender anlægslove for langt de fleste væsentlige anlægsprojekter inden for
ministeriets ressort. Det gælder både relativt set mindre projekter som om-
fartsveje og større projekter på motorvejene og jernbanenettet. Det er ministe-
riets vurdering, at anlægslove er med til at give en klar, retlig ramme for et pro-
jekt, så man i videst muligt omfang mindsker risici og usikkerheder og undgår
fordyrende forsinkelser.
Det er endvidere ministeriets vurdering, at projektet vedrørende etableringen
af Statens Naturhistoriske Museum er et projekt, der rummer betydelige risici,
henset til projektets unikke karakter, herunder museets volumen, beliggenhed
og kompleksitet.
2. Forholdet til lokalplan 532 ”Statens Naturhistoriske Museum”
Københavns Kommune bemærker, at kommunen finder det betænkeligt, at
ministeren ved at fremsætte forslag til anlægslov for projektet tilsidesætter den
vedtagne lokalplan, der er resultatet af en demokratisk proces. Det er Køben-
havns Kommunes opfattelse, at tilsidesættelsen af den plankompetence, der
tillægges kommunerne ved planlovens § 13 er problematisk henset til planlo-
vens formål om offentlighedens inddragelse i planlægningsarbejde, jf. planlo-
vens § 1.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at det
forudsættes i afsnit 3.3.2. i bemærkningerne til lovforslaget, at anlægsprojektet
udføres i overensstemmelse med den vedtagne lokalplan 532 ”Statens Naturhi-
storiske Museum”. Anlægsloven ikke er tænkt som redskab til at fravige den
allerede vedtagne lokalplan. De hensyn til offentligheden, der er varetaget ved
udarbejdelsen af lokalplanen, vil derfor fortsat blive honoreret i projektet.
Ministeriet skal endvidere for god ordens skyld bemærke, at såfremt anlægslo-
ven vedtages af Folketinget, vil dette tillige være resultatet af en demokratisk
proces.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet deler derfor ikke Københavns Kom-
munes overvejelser, for så vidt angår tilsidesættelsen af kommunens plankom-
petence efter planlovens § 13.
3. Projektets nærmere udformning
Københavns Kommune bemærker, at det er vigtigt for kommunen at være be-
stemmende med hensyn til udformning m.v. af centrale bygningsværker i pro-
jektet. Kommunen fremhæver som eksempel, at der i lokalplanen er lagt vægt
Side 2/4
L 131 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1722849_0003.png
på at sikre den transparente ’Hvalsal’, der skal markere sig over sølvtorvskom-
plekset.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke,
at lov-
forslaget ikke regulerer den konkrete udformning af centrale bygningsværker i
projektet. Anlægslovens § 1 fastlægger projektets beliggenhed, samt at museet
etableres primært som bygninger under jorden. Begge forhold – herunder også
kort over beliggenheden (bilag 1 til lovforslaget) – fremgår af lokalplan 532
”Statens Naturhistoriske Museum”. Anlægsloven fraviger således ikke de
rammer, der er givet i lokalplanen. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
skal herudover bemærke, at ’Hvalsalen’ fremgår af afsnit 7.4. i bemærkninger
til lovforslaget, hvor museets planlagte manifestation i landskabet beskrives.
’Hvalsalen’ er i bemærkninger til lovforslaget benævnt ’Oceansalen’.
Det skal hertil tilføjes, at Københavns Kommune fortsat er bygningsmyndighed
på projektet og vil skulle behandle relevante ansøgninger og tilladelser i relati-
on hertil.
4. Lovforslagets forhold til lov om miljøvurdering af planer og program-
mer
Københavns Kommune bemærker, at det ikke fremgår af lovforslaget, at der er
foretaget vurdering i henhold til lov om miljøvurdering af planer og program-
mer.
Transport- og Bygningsministeriet skal hertil samlet bemærke,
at miljøvurde-
ringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 10. december 2015 om miljøvurde-
ring af planer og programmer gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/42 af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og pro-
grammers indvirkning på miljøet (SMV-direktivet). SMV-direktivet pålægger
myndigheder i medlemsstaterne, der er ansvarlige for udarbejdelse af sådanne
planer og programmer, som omfattes af direktivet, at gennemføre en miljøvur-
dering, inden planen eller programmet godkendes eller vedtages endeligt.
SMV-direktivet fastlægger bestemmelser for en miljøvurdering på et højere,
mere strategisk niveau end VVM-direktivet, som angår konkrete projekter.
Lovforslaget angår et konkret anlægsprojekt for et nyt Statens Naturhistoriske
Museum, og dette projekt er forberedt til at kunne vedtages i enkeltheder af
Folketinget. Anlægsprojektet falder dermed uden for SMV-direktivets formål
om strategisk miljøvurdering af planer og programmer, som er rammesættende
for senere beslutningsprocedurer.
Endvidere skal det bemærkes, at det i Europa-Kommissionens hidtil eneste
rapport om SMV-direktivets anvendelse og virkning er lagt til grund, at hver-
ken love, lovforslag eller politikker omfattes af SMV-direktivets begreber »pla-
Side 3/4
L 131 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1722849_0004.png
ner« og »programmer«, og dermed af direktivets anvendelsesområde, jf.
»Rapport fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om anvendelsen og virk-
ningen af direktivet om strategisk miljøvurdering« (KOM/2009/0469).
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på den baggrund ikke vurderet
det nødvendigt, at lovforslaget indeholder henvisning til eller beskrivelse af
forholdet til lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Side 4/4