Kulturudvalget 2016-17
L 13
Offentligt
1686956_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
11. november 2016
Folketingets Kulturudvalg har den 4. november 2016 stillet mig følgende spørgsmål, nr.
40 (Lov nr. 13), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
I bemærkningernes punkt 3.2.2 anføres, at kommunernes tilsyn bl.a. bør ”tilrettelægges
på baggrund af en risikobaseret tilgang, som sikrer, at tilsynet bliver målrettet de for-
eninger, hvor der er størst risiko for, at loven eller regler fastsat i medfør heraf bliver
overtrådt”. Vil ministeren nærmere redegøre for, hvad risikobaseret tilsyn er, og hvad
der kan udløse risikobaseret tilsyn på folkeoplysningsområdet? (jf. punkt 1, 5. afsnit i
de almindelige bemærkninger).
Svar:
Som i dag vil det fortsat være den enkelte kommunalbestyrelse, der planlægger, hvor-
dan tilsynet skal tilrettelægges. Kommunalbestyrelsen skal tage udgangspunkt i de
lokale forhold og deres konkrete kendskab og erfaringer med de lokale folkeoplysende
foreninger. Hensigten med en risikobaseret tilgang i forhold til tilsyn er også at anven-
de ressourcerne på en målrettet og hensigtsmæssig måde.
Et risikobaseret tilsyn bør tage udgangspunkt i, hvor der lokalt kan være størst risiko
for, at foreninger ikke overholder lovens bestemmelse. Det kan fx være foreninger, der
tidligere har overtrådt lovens betingelser. Det kan også være foreninger, der har til-
knytning fx på grund af personsammenfald eller fælles lokaler, til andre foreninger, der
ikke opfylder lovens betingelser. Det vil efter omstændighederne også kunne lægges
vægt på foreningernes formål, således at tilsyn med foreninger med bl.a. religiøse eller
politiske formål kan prioriteres fremfor fx idrætsforeninger eller aftenskoler.
Bertel Haarder
Dok. nr. 16/03108-65