Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 117
Offentligt
1727350_0001.png
Ministeren
Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Sendt med e-mail til
[email protected]
Kære Thorkild Ingvor Arrild Sørensen
Tak for din henvendelse om forslag til lov om videnskabelig uredelighed m.v.
Du skriver bl.a., at du savner en præcisering af ansvarsforholdet i en forskergruppe,
hvor én begår videnskabelig uredelighed. Lovforslaget fokuserer på rammerne for
håndtering af brud på ansvarlig forskningspraksis ved at fastlægge rammerne for
behandling af sager om videnskabelig uredelighed og tilfælde af tvivlsom forsknings-
praksis. Med respekt for bl.a. den danske kodeks for integritet i forskning lægger
lovforslaget derimod ikke i sig selv op til en regulering af, hvad der er ansvarlig
forskningspraksis. Det forventes således som hidtil, at begrebet ansvarlig forsk-
ningspraksis udvikles over tid i forskningsmiljøerne, og at forskningsinstitutionerne
tager ansvar for løbende at informere deres forskningspersonale om de politikker og
procedurer, som er gældende for institutionen, jf. kodeksen.
Definitionen af videnskabelig uredelighed forventes med lovforslaget at omfatte de
mest alvorlige brud på ansvarlig forskningspraksis. Videnskabelig uredelighed bør
forudsætte en vis grad af bebrejdelsesværdig adfærd. Samtidig er det også vigtigt, at
de grove tilfælde af sjusk falder ind under begrebet, da det grundlæggende hensyn
bag håndteringen af videnskabelig uredelighed er at beskytte forskningens trovær-
dighed og integritet. Forsæt og grov uagtsomhed skal fortolkes efter dansk rets sæd-
vanlige forståelse af begreberne, hvorved der fastholdes et relativt højt skyldkrav ved
videnskabelig uredelighed. Det vil derfor være en konkret vurdering i hver enkelt sag,
om den anmeldte forsker – herunder forskere, som indgår i en forskergruppe – har
udvist en adfærd, der kan karakteriseres som forsæt eller grov uagtsomhed.
For så vidt angår din bemærkning om rent privat forskning kan jeg oplyse, at
spørgsmålet også blev rejst under 1. behandlingen af lovforslaget, og overvejelser
herom vil indgå i det videre arbejde med lovforslaget.
Endeligt nævner du, at loven også bør omfatte unge forskere, der endnu ikke har
opnået ph.d-graden eller tilsvarende, og som heller ikke er indskrevet som ph.d.-
studerende. Du henviser i den forbindelse til bl.a. sundhedsvæsenet, hvor mange
yngre læger udfører forskning. Med lovforslaget lægges op til, at en forsker efter lov-
forslaget er ph.d.-studerende, har en ph.d.-grad eller har tilsvarende kvalifikationer.
Vurderingen af, om en person efter lovforslaget kan anses for forsker, relaterer sig
primært til den pågældendes forskningsmæssige erfaring og således ikke alene til
opnåelse af en bestemt grad eller gennemførelsen af et bestemt uddannelsesforløb.
27. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/006093-03
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1