Fremsat den 31. marts 2017 af Peter Kofod Poulsen (DF),
Tilde Bork (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af en ungdomsdomstol for unge fra
12 til og med 17 år og nedsættelse af den kriminelle
lavalder til 12 år
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende kalenderår at fremsætte forslag om at
etablere en ungdomsdomstol for unge lovovertrædere fra 12 til
og med 17 år og at nedsætte den kriminelle lavalder til
12 år.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 19, folketingsåret 2014-15. Der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15,
sektion A, B 19 som fremsat, og sektion F, møde 38 kl. 13.14
og møde 58 kl. 13.01.
Forslagsstillerne finder det nødvendigt
at modernisere forholdene for unge, der begår kriminalitet,
så man ved hjælp af en ungdomsdomstol sikrer, at unge
bliver behandlet som unge, så længe de er under 18
år. På nuværende tidspunkt vil man som
15-årig til og med 17-årig komme for en almindelig
domstol, som ikke nødvendigvis har noget kendskab til unges
forhold eller for den sags skyld egner sig til at sanktionere over
for unge.
Dette ønsker forslagsstillerne at
gøre op med, så alle unge fra 12 år og opefter
bliver behandlet i et system, som tager udgangspunkt i deres alder
og modenhed. Her skal det sikres, at ungdomsdomstolene og de
mennesker, der skal være med til at sanktionere den unge, har
et særligt kendskab til unge og deres forhold.
Forslagsstillerne mener, at den unge, senest 7
dage efter politiet har mistænkt eller sigtet vedkommende,
skal fremstilles for en ungdomsdomstol. I meget alvorlige
tilfælde skal det ske hurtigere. Sanktionerne skal
træde i kraft umiddelbart efter ungdomsdomstolens aftale.
Ungdomsdomstolen skal ikke have lige så
formelle rammer som en almindelig domstol, men behandlingen skal
foregå rundt om et bord i et almindeligt kontor. Dog skal
ungdomsdomstolen have samme formelle beføjelser som en
almindelig domstol.
En lang række EU-lande, f.eks. Belgien,
England, Frankrig, Holland, Irland og Tyskland, har allerede en
eller anden form for ungdomsdomstol og en lavere kriminel lavalder
end Danmarks nuværende 15 år.
Med en ungdomsdomstol og en lavere kriminel
lavalder er det ikke hensigten at ændre på de
sanktions- og anbringelsesmuligheder, det allerede nu er muligt at
benytte sig af. Børn er børn og skal betragtes som
børn. Det vil sige, at ved at nedsætte den kriminelle
lavalder anbringer man ikke børn i fængsel.
Børn, der skal anbringes af den ene eller anden årsag,
skal anbringes på sociale døgninstitutioner med
socialfagligt uddannet personale.
Formålet med en ungdomsdomsstol og en
nedsættelse af den kriminelle lavalder er ikke at straffe,
men at bringe den unge væk fra en kriminel løbebane
på bedst mulige og ansvarsfulde vis.
De unge er nødt til at blive
ansvarliggjort for deres handlinger og er nødt til at
forstå, at handlinger generelt har konsekvenser, uanset
hvilken alder man begår dem i. Ellers vil de blot
fortsætte deres fejludvikling med forøget og
alvorligere kriminalitet senere i livet og med flere ofre til
følge.
Forebyggelse skal der selvfølgelig
satses stort på. Men alt kan desværre ikke
forebygges.
Beslutningsforslag B 19 fra
folketingsåret 2014-15 om at etablere en ungdomsdomstol og at
nedsætte den kriminelle lavalder til 12 år blev fremsat
i af V, DF, LA og KF, men der var ikke flertal for forslaget
på daværende tidspunkt.
Der henvises i øvrigt til kronikken
»Indsatsen skal skærpes for helt unge kriminelle«
af partiformand og nuværende statsminister Lars Løkke
Rasmussen (V), partiformand Kristian Thulesen Dahl (DF), partileder
og nuværende udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) og
politisk leder og nuværende justitsminister Søren Pape
Poulsen (KF), Berlingske den 14. september 2014. Her argumenteres
der for oprettelse af en ungdomsdomstol og nedsættelse af den
kriminelle lavalder til 12 år.
Alle unge kan som udgangspunkt tænke i
konsekvenser, uanset om det handler om kriminalitet eller andre af
livets forhold. Præcis derfor springer unge ikke ud fra
Rundetårn eller lægger sig på en trafikeret
motorvej. På nuværende tidspunkt har det ligeledes
konsekvenser, hvis man begår noget kriminelt. Det kan
være konsekvenser i form af anholdelse, sigtelse,
afhøring hos politiet, samtaler med forældrene,
samtaler med sagsbehandleren, skift af skole, forbud mod at komme
bestemte steder, tildeling af en kontaktperson, eventuelt en
døgnanbringelse væk fra hjemmet eller en afsoning
på en ungdomsafdeling i et fængsel. Derudover har det
direkte konsekvenser for offeret. Unge over den nuværende
kriminelle lavalder kan desuden blive fremstillet for en
dommer.
Nogle unge er på nuværende
tidspunkt ligeglade med disse konsekvenser, netop fordi deres
modenhed og livssituation gør, at de vælger, som de
gør. Det handler ikke om at vide eller ikke vide, hvad der
er rigtigt og forkert. Alle ved, at det ikke er i orden at
slå på andre mennesker, uanset om man er vred,
frustreret eller ked af det. Det er heller ikke i orden at
stjæle. Disse unge er samfundet nødt til at
ansvarliggøre så tidligt og effektivt som muligt. Hvis
man ikke gør det, svigter man dem.
På nuværende tidspunkt vil unge,
som af politiet er blevet mistænkt for noget kriminelt, kunne
blive anbragt på ubestemt tid i den anden ende af landet
på en institution uden skyggen af egentligt bevis. Der vil
ikke skulle fremføres egentlige beviser, som ellers er
normal praksis, når man bliver mistænkt, sigtet og
tiltalt for en kriminel handling. Og hvis den unge nægter sig
skyldig, er der ikke mulighed for at få afprøvet
skyldsspørgsmålet under almindelige former. Den unge
bliver dermed »dømt« uden om retssystemet. Dette
finder forslagsstillerne strider mod den retssikkerhed, borgere,
der lever i et retssamfund, normalt har krav på.
Derfor ønsker forslagsstillerne at
sikre, at unge, som bliver mistænkt eller sigtet for en
kriminel handling, skal have mulighed for at få
afprøvet deres sag ved en domstol på lige vilkår
med resten af borgerne, som lever i et retssamfund.
For unge, der er mistænkt eller sigtet
for at have begået noget kriminelt, bør der efter
forslagsstillernes opfattelse være to muligheder:
En mulighed er for dem, der erkender, hvad de
er mistænkt eller sigtet for, eller kan motiveres til at
deltage i en ungdomstol efter principperne om genoprettende
retfærdighed. Genoprettende retfærdighed baserer sig
på en form for frivillighed fra den unges side og på
inddragelse af den unge og dennes netværk, som alle med deres
kendskab til den unge og sammen med den unge finder en passende
sanktion, som ikke bare skal sikre retsfølelsen hos offeret,
men i lige så høj grad skal sikre, at den unges
sanktion vil have et fornuftigt opdragende sigte og en relation til
kriminaliteten.
I praksis vil den genoprettende
retfærdighed tage udgangspunkt i en aftale, der indgås
mellem den unge og ungdomsdomstolen.
En anden mulighed er for dem, som pure
nægter ethvert kendskab til mistankerne eller sigtelserne, og
som i stedet skal have en sanktion ved hjælp af
bevisførelse af ungdomsdomstolen uden brug af genoprettende
retfærdighed. Dette betyder i praksis, at den unges mulighed
for indflydelse på sanktionen bliver meget ringe, når
den unge ikke arbejder aktivt med.
I ungdomsdomstolen skal der foruden den unge
være en juridisk dommer, en repræsentant fra politiet
og en repræsentant fra kommunen. Derudover skal der, så
vidt det er muligt, være forældre, en lærer fra
den unges skole, pædagoger fra den unges klub, en
fodboldtræner, en god bekendt eller andre, som har godt
kendskab til den unge, og som i fællesskab kan finde frem
til, hvad der er den bedste sanktion over for den enkelte unge. I
særlige tilfælde vil offeret kunne deltage, hvis alle
parter er enige i det.
Sanktionerne skal spænde meget vidt fra
milde tiltag som et pålæg om at passe sin skole, til at
være i hjemmet efter kl. 22.00 på hverdage, til
ugentlige samtaler med en af kommunen udpeget kontaktperson,
udførelse af samfundstjeneste, forskellige
behandlingsforløb og i den hårde ende anbringelse
på døgninstitutioner alt afhængigt af
kriminalitetens art og den unges modenhed.
Forslagsstillerne vil ændre den
nuværende praksis med bøder som strafforanstaltning,
da offeret ikke får noget ud af, at en ung skal betale en
bøde til staten, og fordi den unge sjældent har
råd til at betale en bøde. Derimod vil
forslagsstillerne indføre sanktioner, som retter sig mod den
unge, som skal udføre et stykke arbejde for at rette op
på skaden. Hensigten med en sanktion frem for en bøde
er, at den vil have en direkte opdragende effekt på den unge.
Det kunne f.eks. være at udbedre skaderne efter en
containerbrand og efterfølgende rengøre området
omkring containerne i en periode.
Sanktionen skal have et positivt sigte for at
undgå, at den unges retning mod kriminalitet
fortsætter. Forslagsstillerne ønsker, at forebyggelse
i praksis bliver håndhævet med tydelige krav til den
unge. Det skal samtidig erkendes, når forebyggelsen ikke har
virket, og det skal sikres, at der reelt sker en forandring for den
unge af mere alvorlig karakter gennem sanktioner.
Kriminalforsorgen skal sikre, at de aftaler,
der indgås i ungdomsdomstolen, efterfølgende
overholdes. I fald de ikke gør det, skal den unge igen for
ungdomsdomstolen, og der skal findes nye sanktioner.
Kriminalforsorgen skal samarbejde med de sociale myndigheder og
benytte sig af deres kendskab til den unge. Men selve ansvaret skal
ligge hos kriminalforsorgen.
Der skal endvidere udarbejdes en ny form for
straffeattest, som i praksis skal hedde en ungdomsattest. Den vil
en kommende arbejdsgiver skulle kunne bede en ung, der søger
arbejde, om at få forelagt på linje med den
nuværende straffeattest, som for unge indtil det 18. år
helt udgår.
Ungdomsattesten vil fremstå ren over for
arbejdsgiveren, hvis den unge indgår i genoprettende
retfærdighed og overholder alle de aftaler, der her er
indgået. Selve sanktionen, som den unge har fået eller
er indgået i under genoprettende retfærdighed, vil
fremgå af kriminalforsorgens, politiets og ungdomsdomstolenes
registre, men vil ikke stå i vejen for et arbejde for en
arbejdsgiver. Hvis den unge ikke deltager i genoprettende
retfærdighed, vil sanktionen fremgå af
ungdomsattesten.
Derimod skal kriminalforsorgen, politiet og
ungdomsdomstolene have kendskab til de indgående aftaler ikke
bare for at sikre, at aftalerne bliver overholdt, men også
for at kende til nuværende aftaler, i fald den unge
begår ny kriminalitet, hvilke der skal tages højde for
ved en ny sanktion.
En 15-årig, der for første gang
stjæler et stykke chokolade i supermarkedet, skal ikke
stilles for en ungdomsdomstol, men politiet skal give den unge en
advarsel og inddrage forældrene.
Er det sket en gang før, skal den
15-årige for en ungdomsdomstol, men kriminaliteten skal ikke
registreres på den unges ungdomsattest, fordi det ikke er
personfarlig kriminalitet eller har en særlig alvorlig
karakter. Ungdomsdomstolen skal her sammen med den unge og de andre
aktører finde en passende sanktion, for at den unge ikke
gentager butikstyverierne.
Begår man derimod alvorlig kriminalitet
som f.eks. vold eller har et meget alvorligt kriminelt
mønster med en række biltyverier, indbrud og
besiddelse af euforiserende stoffer, skal man ud over
ungdomsdomstolen og de sanktioner, der her tilkommer, ligeledes
have det registeret på ungdomsattesten, som i første
omgang udelukkende er til kendskab for kriminalforsorgen, politiet
og domsstolene.
Som et vilkår for at få en ren
ungdomsattest skal den unge informere kriminalforsorgen om, at et
arbejde ansøges, for at sikre, at det arbejde kan
udføres uden at stride mod den unges sanktion. Hvis en ung
f.eks. har fået en sanktion for seksuelle krænkelser af
mindreårige, skal den unge selvfølgelig ikke kunne
arbejde i en vuggestue, men derimod godt kunne arbejde som
murearbejdsmand.
Forslagsstillerne finder, at en plettet
straffeattest kan være så besværlig for et ungt
menneskes fremtid, at der derfor bør indføres den
ovenstående ungdomsattest i stedet.
Skriftlig fremsættelse
Peter Kofod
Poulsen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af en ungdomsdomstol for unge fra 12 til og med 17
år og nedsættelse af den kriminelle lavalder til 12
år.
(Beslutningsforslag nr. B 137)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.