Europaudvalget 2016-17
B 144
Offentligt
1756796_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-372
EUN
15. maj 2017
FEU svar
svar på spørgsmål 1 ad B144 fra Søren Sønder-
gaard (EL) stillet den 9. maj 2017 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad en midlertidig suspension af optagelses-
forhandlingerne konkret vil
betyde på det formelle plan for EU’s relation
til Tyrkiet, herunder førtiltrædelsesbistand, adgang til det indre marked
og deltagelse i diverse udvalg, komitéer og programmer.
Svar
Den formelle rammeaftale af 3. oktober 2005, der regulerer optagelses-
forhandlingerne med Tyrkiet, indeholder ikke begrebet "midlertidig su-
spension", men kun i artikel 5 ”suspension” i muligvis samme betydning,
idet Kommissionen samtidig med et forslag til en sådan beslutning skal
foreslå betingelser for eventuel genoptagelse. De nærmere omstændighe-
der ved en sådan suspension er ikke i større detalje beskrevet i aftalen.
EU’s relationer til Tyrkiet er mangesidede, hvoraf nogle hænger tæt
sammen med udvidelsesforhandlingerne, mens andre ikke gør. En even-
tuel suspension af udvidelsesforhandlingerne vil derfor ikke nødvendig-
vis have en direkte konsekvens på alle de nævnte områder.
Ifølge artikel 21 i Rådsforordning nr. 1085/2016 af 17. juli 2006, der
vedrører suspensionsmuligheden ift. IPA I, fremgår det, at ”respekt for
principperne om demokrati, retsstaten og for menneskerettigheder og
mindretalsrettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder er et væsent-
ligt element i anvendelsen af denne forordning og tildeling af bistand i
henhold til den” og at ”hvis et modtagerland ikke
respekterer disse prin-
cipper eller forpligtelserne i det relevante partnerskab med EU, eller der
ikke gøres tilstrækkelige fremskridt hen imod opfyldelsen af tiltrædelses-
B 144 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad en midlertidig suspension af optagelsesforhandlingerne konkret vil betyde på det formelle plan for EU’s relation til Tyrkiet, til udenrigsministeren
2
kriterierne, kan Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal på
forslag af Kommissionen, tage passende skridt med hensyn til al bistand,
der ydes til et modtagerland under denne forordning.”
I forhold til IPA II, indeholder Europa Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 231/2014 af 11. marts 2014 ikke en eksplicit henvisning til
muligheden for at suspendere førtiltrædelsesstøtten. Ifølge forordningens
artikel 14 (stk. 2) kan Kommissionen tilpasse tildelingerne af førtiltrædel-
sesstøtten forholdsmæssigt, ”hvis de fremskridt, som et modtagerland
har gjort, eller de resultater, som denne har opnået, forbliver væsentligt
under de aftalte niveauer, der er fastsat i strategidokumenterne...”.
Det vil sige, at en mulig konsekvens af en suspension af tiltrædelsesfor-
handlingerne kunne være en fastfrysning af førtiltrædelsesstøtten eller
dele af den, men dette vil afhænge af en konkret vurdering og beslutning
herom.
Forhold vedrørende Tyrkiets adgang til EU’s indre marked er fastlagt i
aftalen om EU-Tyrkiet toldunionen og den bilaterale præferentielle han-
delsramme fra 1995. Der ses ikke umiddelbart at være noget, der tilsiger,
at en eventuel suspension af EU’s udvidelsesforhandlinger med Tyrkiet
vil medføre ændringer i den henseende. Der henvises på dette område
generelt til besvarelse af FEU-spørgsmål nr. 1-24 stillet af Kenneth Kri-
stensen Berth til udenrigsministeren den 14. marts 2017 om modernise-
ring af EU-Tyrkiet toldunionen og præferencehandelsrelationer.
For så vidt angår Tyrkiets deltagelse i udvalg, komitéer og programmer i
øvrigt er der, så vidt vides, ikke udarbejdet et overblik over, i hvilket om-
fang disse vil kunne påvirkes af en eventuel suspension af tiltrædelses-
forhandlingerne med Tyrkiet. Svaret vil formodentlig i hver enkelt tilfæl-
de afhænge af, om de konkrete udvalg, komitéer og programmer udgør
en integreret del af udvidelsesforhandlingerne.