Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1686855_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 14. oktober 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 57 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Trine Bramsen
(S) til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren oplyse i hvor mange tilfælde, der er rejst tiltale mod asylansøgere for at
have sympatiseret, opfordret eller billiget til terror?
Svar:
1.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet samt spørgsmål nr. 58 (Alm. del) indhentet et bidrag fra Justitsministeriet, der
har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for bidraget til Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet indhentet et bidrag fra Rigsadvokaten, der har oplyst
følgende:
”1. Det bemærkes indledningsvist, at der ikke findes en særskilt
bestemmelse om at sympatisere med terror. Opfordring til og billigelse af
terror kan være strafbart efter straffelovens § 136. Efter stk. 1 i denne
bestemmelse straffes med bøde eller fængsel indtil 4 år den, som uden
derved at have forskyldt højere straf offentlig tilskynder til forbrydelse,
herunder forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13. Efter
straffelovens § 136, stk. 2, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år den,
der offentligt udtrykkeligt billiger en af forbrydelserne i straffelovens kapitel
12 eller 13. Straffelovens kapitel 12 omhandler forbrydelser mod statens
selvstændighed og sikkerhed, mens straffelovens kapitel 13 omhandler
forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder mv.,
herunder blandt andet terrorisme mv.
2.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålene undersøgt muligheden
for ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at
tilvejebringe de ønskede oplysninger.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget
således, at der journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en
lovovertrædelse. I forbindelse med sagens afslutning registreres endvidere
en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS vil således
11. novmber 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 12170
140538
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om, hvilke konsekvenser det har for en asylansøger, såfremt den pågældende bliver dømt efter straffelovens kapitel 12 og 13, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
kunne bruges som et redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange
anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter.
POLSAS indeholder ikke en eller flere gerningskoder, der alene omhandler
opfordring til eller billigelse af terror. Jeg har derfor til brug for besvarelsen
af de 2 spørgsmål trukket data i POLSAS om alle bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13 samt straffelovens § 136.
Når der tilknyttes en person til en sag i POLSAS, skal personens
tilhørsforhold registreres. Det er i den forbindelse muligt at registrere den
pågældende som asylansøger. Disse oplysninger registreres ved
sagsbehandlerens manuelle indtastning af en persons tilhørsforhold. Der
tages derfor forbehold for eventuelle indtastningsfejl og øvrige
fejlregistreringer.
Ifølge data fra POLSAS er der alene registreret én asylansøger, der i 2016 er
tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 114. Efterfølgende undersøgelser
har dog vist, at der er tale om en fejl, idet data ikke har været opdaterede.
Den pågældende har således ikke været tiltalt for overtrædelse af
straffelovens § 114.
Der er ikke i øvrigt i POLSAS registreret sager, hvor asylansøgere i perioden
fra den 1. januar 2011 og til den 23. september 2016 (hvor data senest er
opdateret), er tiltalt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13 eller §
136, ligesom der ikke i perioden er registreret sager, hvor asylansøgere er
dømt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13.
3.
For så vidt angår data fra POLSAS bemærkes det i øvrigt, at data er
analyseret på baggrund af POLSAS, og bearbejdet i QlikView efter
anklagemyndighedens ledelsessystem. Der tages forbehold for
indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages hensyn til rettelser af
indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
Det bemærkes afslutningsvist, at Rigsadvokaten som led i den løbende
udvikling af anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem har ændret
den datamodel, der benyttes i ledelsesinformationssystemet. Politikredsene
har siden medio marts 2016 bearbejdet data i QlikView efter
anklagemyndighedens ledelsessystem med den nye datamodel.
Rigsadvokaten benytter som udgangspunkt den nye datamodel. Det er
imidlertid ikke på nuværende tidspunkt muligt efter den nye datamodel at
trække data om en persons tilhørsforhold, og oplysningerne ovenfor er
derfor undtagelsesvist beregnet ud fra den gamle datamodel. Det betyder,
at data efter den gamle datamodel ikke nødvendigvis er sammenlignelige
med data beregnet ud fra den nye datamodel.””
2.
Det kan i øvrigt oplyses, at en udlænding som udgangspunkt er udelukket fra at få asyl i
Danmark, hvis vedkommende i Danmark idømmes en frihedsstraf og udvises med et
indrejseforbud som følge af kriminalitet begået her i landet, medmindre særlige grunde,
herunder hensynet til familiens enhed, taler for at give asyl.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 58: MFU spm. om, hvilke konsekvenser det har for en asylansøger, såfremt den pågældende bliver dømt efter straffelovens kapitel 12 og 13, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endvidere er en udlænding udelukket fra at få asyl, hvis den pågældende må anses for 1)
en fare for statens sikkerhed, 2) en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed
eller sundhed, eller 3) hvis udlændingen må anses for at være omfattet af
flygtningekonventionens udelukkelsesgrunde (f.eks. som følge af krigsforbrydelser eller
anden alvorlig kriminalitet begået uden for Danmark).
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
3/3