Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1772632_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. juni 2017
2017-3507
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. maj 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan Erik Messmann (DF).
Spørgsmål nr. 563:
Kan ministeren bekræfte, at der gælder en dansk fortolkning på luftfartsområ-
det, der betyder, at fly ikke kan lande eller lette på en flyveplads inden for en
kontrolzone, f.eks. Filskov flyveplads (under Billund kontrolzone) eller Køben-
havns Vandflyveplads (under Kastrup kontrolzone), hvis sigtbarheden generelt
i hovedlufthavnen ikke er tilstrækkelig (under minima), uanset at der lokalt ved
den underordnede flyveplads er gode vejrforhold (over minima)?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet og det samtidigt stillede spørgsmål 564 for Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser følgende og som jeg kan henholde mig
til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen har ikke anlagt en særlig dansk fortolkning,
om hvornår fly kan lande eller lette på en flyveplads inden for en kontrolzone i
forhold til kravene om sigtbarhed. Reglerne herfor er angivet i
EU’s SERA-
forordning, jf. Kommissionens gennemførselsforordning (EU) nr. 923/2012
med senere ændringer.
I henhold til disse regler gælder for start og landing på en flyveplads indenfor
en kontrolzone ved flyvning efter såkaldt visuelle flyveregler (VFR-flyvning),
specifikke krav til sigtbarheden ved jorden på den enkelte flyveplads. Den ob-
serverede sigtbarhed ved jorden rapporteres til flyvekontrolenheden, som på
den baggrund evt. kan give tilladelse til start eller landing på flyvepladsen.
Efter SERA-forordningens regler kan flyvekontrolenheden godt give tilladelse
til start eller landing på en flyveplads inden for en kontrolzone, selv om den
rapporterede sigtbarhed ved jorden generelt for kontrolzonen ikke er tilstræk-
kelig, hvis blot den rapporterede sigtbarhed ved jorden for den pågældende
flyveplads er tilstrækkelig.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der gælder en dansk fortolkning på luftfartsområdet, der betyder, at fly ikke kan lande eller lette på en flyveplads inden for en kontrolzone, f.eks. Filskov flyveplads (under Billund kontrolzone) eller Københavns Vandflyveplads (under Kastrup kontrolzone), hvis sigtbarheden generelt i hovedlufthavnen ikke er tilstrækkelig (under minima), uanset at der lokalt ved den underordnede flyveplads er gode vejrforhold (over minima), til transport-, bygnings- og boligministeren
1772632_0002.png
SERA-forordningen kræver dog, at sigtbarheden ved jorden skal være angivet
enten af en godkendt observatør eller via automatiske systemer, jf. artikel 2, nr.
82. Det er således ikke tilstrækkeligt, at piloten selv rapporterer sigtbarheden.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er blevet gjort bekendt med en e-mail-
korrespondance mellem Aircraft Owners and Pilots Association Danmark
(AOPA) og et medlem af Europa-Kommissionens afdeling for Air Traffic Mana-
gement. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen lægger til grund, at det er dette der
henvises til i spørgsmål 564.
I e-mailkorrespondancen giver medlemmet af Europa-Kommissionens afdeling
for Air Traffic Management udtryk for en fortolkning af SERA-forordningen
der rækker ud over ordlyden i forordningen.
Bestemmelsen SERA.5010, har følgende ordlyd:
”…
(c) en flyvekontrolenhed må ikke udstede klarering til specielle
VFR-flyvninger til at starte fra eller lande på en flyveplads in-
den for en kontrolzone eller flyve ind i flyvepladsens trafikzone
eller trafikrunde, når de rapporterede vejrforhold på flyveplad-
sen er dårligere end følgende minima
(1) sigtbarheden ved jorden er mindre end 1500 m
eller, for helikoptere, mindre end 800 m;
(2)
…”
Det følger således af bestemmelsens ordlyd, at flyvekontrolenheden alene kan
udstede en klarering til specielle VFR-flyvninger når der foreligger rapporter
om sigtbarhed ved jorden. Disse kan alene angives af en godkendt vejrobserva-
tør eller af automatiske systemer.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen