Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget
Svar på samrådsspørgsmål AX og AY
Sundheds- og Ældreudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Ca. 5 min.
Tirsdag den 31. januar 2017, kl. 16.30-18.00, i FT, lokale
1-133
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-17 om brug af lattergas som rusmiddel, til undervisningsministeren
1728479_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål AX
3. Svar på spørgsmål AY
1. Indledning
Tak for ordet og tak til udvalget for at indkalde til dette samråd om lattergas.
Jeg besvarer enkeltvist den del af spørgsmålene, der relaterer sig til undervis-
ningsområdet, hvorefter vi kan tage en samlet debat.
2. Svar på samrådsspørgsmål AX
”Ministrene bedes redegøre for udbredelsen af brugen af lattergas som rusmiddel blandt unge og
for, hvilket arbejde der sker på skoler og uddannelsesinstitutioner for at forebygge brugen?”
En af de mest effektive måder at forebygge risikoadfærd som stofmisbrug er
viden.
[Grundskolen]
Derfor bliver børn og unge igennem deres grundskoleforløb undervist om
sundhed og trivsel. De bliver klædt
på med viden om konsekvenserne af usund
eller direkte farlig livsstil.
I folkeskolen er sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab et obli-
gatorisk emne fra børnehaveklassen til 9. klasse. På mellemtrinet fokuseres på
bl.a. rygning og alkohol, og i udskolingen fokuseres der derudover på narkoti-
ka, herunder fx lattergas.
[Gymnasiet]
I gymnasiet findes der forskellige muligheder for at forebygge brugen af eufo-
riserende stoffer, herunder lattergas.
Det kan bl.a. ske som led i den daglige undervisning i fag som fx kemi, biologi,
bioteknologi, idræt, psykologi og samfundsfag, hvor emnet naturligt kan spille
sammen med fagenes faglige mål.
Med den nye lov om de gymnasiale uddannelser, som får virkning fra skoleåret
2017/18, vil det blive muligt at fastsætte studie- og ordensregler, der giver in-
stitutionerne adgang til at stof-teste elever, hvis der er en formodning om, at
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31/1-17 om brug af lattergas som rusmiddel, til undervisningsministeren
eleven har tilsidesat et eventuelt forbud mod indtagelse af rusmidler. En test
forudsætter elevens frivillige deltagelse. Ideen med testen er, at denne skal
fungere som led i den forebyggende indsats i hverdagen ved konkret at afholde
eleverne fra at indtage rusmidler, herunder lattergas.
[Erhvervsuddannelserne]
På erhvervsuddannelserne undervises der på grundforløbets 1. del (der er for de
elever, som påbegynder grundforløbet inden for et år efter, at de er gået ud af
grundskolen) i faget ’samfund og sundhed’.
Skolerne har mulighed for igennem deres ordensregler at forbyde forbrug af
stoffer og opstille sanktioner for en eventuel overtrædelse deraf.
For at understøtte lærerne i deres undervisningspraksis omkring sundhed ud-
vikler Undervisningsministeriet løbende inspirationsmateriale til sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab, som er gratis tilgængeligt for landets
undervisere på Danmarks Læringsportal – EMU.dk.
3. Svar på samrådsspørgsmål AY
”Ministrene bedes redegøre for regeringens indsats imod udbredelsen af lattergas som rusmiddel
blandt unge – herunder om regeringen agter at igangsætte yderligere tiltag i forbindelse med fore-
byggelse og besværliggørelse af adgang til lattergas, og om regeringen agter at styrke oplysning
om og fokus på konsekvenserne ved brug af lattergas via skoler og uddannelsesinstitutioner?”
Som jeg har redegjort for, så foregår der allerede i dag – særligt i grundskolen
– megen oplysning om alkohol og narkotika samt de deraf afledte risici.
Undervisningsministeriet planlægger ikke et centralt tiltag med yderligere op-
lysning om konsekvenserne specifikt ved lattergas.
Jeg henviser til det tidligere anførte om, at Sundhedsstyrelsen fraråder særligt
fokus på brug af lattergas pga. risikoen for, at de unge fejlagtigt vil tro, at det er
mere udbredt, end det rent faktisk er (såkaldte flertalsmisforståelser), og at det
vil få den stik modsatte effekt og tjene til inspiration mere end til afskrækkelse.
Det skal også bemærkes, at ministeriet ikke oplever efterspørgsel fra erhvervs-
skoler og gymnasier eller deres organisationer på konkrete tiltag.
Det er naturligvis bekymrende, at det ser ud til, at der sker en stigning i unges
misbrug af lattergas. Jeg er derfor også åben for i dialog med Sundhedsministe-
riet at se nærmere på, om der i den løbende udvikling af inspirationsmateriale
til EMU’en er behov for yderligere oplysning om konsekvenserne ved at bruge
lattergas.
3