Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1693247_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 8095
Doknr.
410973
Dato
28-11-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. november 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 68 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 68:
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes kommunerne skal opfylde deres forsynings-
ansvar i medfør af servicelovens § 4 i den situation, hvor en borger, der har overgivet
arbejdsgiverbeføjelserne i sin BPA-ordning i medfør af servicelovens §§ 95 og 96 til et
privat firma eller forening og efterfølgende får akut brug for en hjælper, f.eks. hvis der
er sygdom i hjælperteamet, og en afløser ikke kan skaffes fra eget hjælperteam? Vil
ministeren desuden oplyse:
- Om kommunen i ovenstående eksempel er forpligtet til at betale for et eksternt vikar-
bureau, eller kan kommunen afvise at betale for et eksternt vikarbureau, og hvis
kommunen kan afvise at betale, hvordan kan en kommune så alternativt opfylde sit
forsyningsansvar i medfør af servicelovens § 4?
- Om kommunen lever op til servicelovens bestemmelser, hvis den i ovenstående
eksempel henviser en borger, der har hjælper-døgndækning, til at kontakte en skade-
stue eller ringe efter en ambulance for at få akut hjælp?
Svar:
Det er som udgangspunkt den, der er arbejdsleder i den enkelte ordning efter service-
lovens §§ 95 eller 96, det være sig borgeren eller en nærtstående, der har til opgave
at sikre vikardækning.
Dette gælder som udgangspunkt også, selvom en forening eller privat virksomhed har
fået overført tilskuddet og dermed fungerer som arbejdsgiver i ordningen.
Det vil dog kunne indgå i aftalen mellem borgeren eller den nærtstående og forenin-
gen/virksomheden, at foreningen/virksomheden også skal yde hjælp i forbindelse med
behov for vikardækning. Det bemærkes herved, at omkostningerne ved i et vist om-
fang at medvirke til at sikre vikardækning indgår i udmålingen af tilskuddet til dækning
af omkostninger ved arbejdsgiveropgaven, jf. § 8, stk. 1, i bekendtgørelse om udmå-
ling af tilskud til borgerstyret personlig assistance efter serviceloven.
Kommunen har dog det endelige ansvar for, at der ydes den nødvendige hjælp efter
serviceloven, herunder også vikardækning. Dette betyder, at kommunen i sidste ende
vil have ansvaret for, at en borger ikke efterlades med et udækket hjælpebehov. Der-
med vil det også i sidste ende påhvile kommunen at dække eventuelle udgifter i denne
forbindelse. Kommunen vil ikke kunne løfte sit ansvar for at yde den nødvendige hjælp
efter serviceloven ved at henvise en borger til at kontakte skadestuen eller ringe efter
en ambulance.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann