Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1764325_0001.png
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2017 - 94
Doknr.
460496
Dato
31-05-2017
Folketingets Social- Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. januar stillet følgende
spørgsmål nr. 184 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen J. Klint (S)
Spørgsmål nr. 184:
”Med
henvisning til §11 i lov om røgfrie miljøer har Ankestyrelsen den 3. januar
2017 truffet afgørelse i en sag om påbud udstedt af Socialtilsyn Nord over for
Blå Kors Center Sydjylland vedr. samtykkeblanket, som en beboer udfylder
ved indflytningen. Afkrydsning om samtykke til, at borgerens værelse er røgfrit,
finder Ankestyrelsen som værende i strid med lov om røgfrie miljøer. Af
samme afgørelse fremgår det, at bosteder heller ikke kan afkræve samtykke
om ikke at indtage alkohol/rusmidler på eget værelse. Ministeren bedes oplyse,
hvordan bosteder efter Servicelovens §§ 107,108 og 110 skal håndtere
at kunne gennemføre behandlingstilbud, såfremt beboerne ikke kan begrænses
i det at ryge på eget værelse, der ofte bruges til samtaler mellem beboer
og medarbejdere, og hvordan personalet skal håndtere en beboer, der indtager
rusmidler, selv om dette er i strid med husordenen på stedet, og selv om
vedkommende måske netop opholder sig på bostedet for at komme ud af et
misbrug eller for at få behandlet eftervirkningerne af et misbrug af rusmidler.”
Svar:
Med henvisning til mit foreløbige svar af 27. januar 2017 på samme spørgsmål, hvoraf
det fremgår, at jeg ville vende tilbage med et endeligt svar på sidste del af spørgsmå-
let, følger her svar på sidste del af spørgsmålet om, hvordan personalet skal håndtere
en beboer, der indtager rusmidler, selv om dette er i strid med husordenen på stedet.
Ankestyrelsens afgørelse af 3. januar 2017 fastslår, at Blå Kors Center Sydjylland ikke
kunne anvende en ensartet samtykkeerklæring for ophold i både §§ 107, 108 og 110
botilbud efter serviceloven, da omfanget af en samtykkeerklærings indhold skal være
proportionalt med formålet med borgerens ophold i det konkrete botilbud. I den kon-
krete sag vurderede Ankestyrelsen således, at de beboere, der er visiteret til et ophold
i et § 108 tilbud hos Blå Kors Center Sydjylland ikke kunne anmodes om at samtykke
til at afholde sig fra at ryge eller indtage alkohol i sit eget hjem, da det vil være i strid
med beboerens selvbestemmelsesret. Beboerens eget hjem er i den sammenhæng
det værelse eller den bolig, der tjener som den enkelte beboers private hjem.
Ankestyrelsen har i afgørelsen ikke taget stilling til samtykkeerklæringernes indhold i
forhold til de beboere, der visiteres til tilbuddene efter servicelovens §§ 107 og 110 på
centeret.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om, hvordan bosteder efter Servicelovens §§ 107,108 og 110 skal håndtere at kunne gennemføre behandlingstilbud, såfremt beboerne ikke kan begrænses i det at ryge på eget værelse, der ofte bruges til samtaler mellem beboer og medarbejdere, til børne- og socialministeren
Ovennævnte afgørelse skal ses i lyset af Ankestyrelsens principafgørelse 12-17 hvor-
af det fremgår, at lederen af et botilbud kan fastsætte generelle regler, som er nød-
vendige for, at institutionen kan fungere i overensstemmelse med formålet. Formålet
kan f.eks. være misbrugsbehandling, hvor der med en husorden kan være brug for at
sikre, at de borgere, der er i behandling, ikke drikker eller indtager stoffer under op-
holdet. Hvordan personalet på et botilbud håndterer en beboer, der indtager rusmidler,
selv om det er i strid med husordenen på stedet, er op til lederen af boformen. Beboe-
rens behov for behandling og formålet med opholdet kan indgå i overvejelserne, når
der fastsættes en husorden og rammer for personalets håndtering af sager, der er i
strid med husordenen på det konkrete sted.
For tilbud efter servicelovens § 107 (midlertidige ophold) vil der således kunne ske
udvisitering, når borgeren ikke længere har behov for det konkrete botilbud, eller hvis
tilbuddet ikke kan imødekomme borgerens behov. Er der således tale om et døgnbe-
handlingstilbud, hvor formålet med borgerens ophold er misbrugsbehandling, og hvor
borgeren ikke ses at kunne honorere de regler, der er på stedet, kan der således være
grundlag for, at kommunalbestyrelsen foretager en ny vurdering af, hvordan borgerens
samlede behov, herunder for misbrugsbehandling, imødekommes bedst muligt frem-
adrettet.
Boformer efter servicelovens § 110 (herberger og forsorgshjem) har til formål at tilby-
de midlertidig ophold til borgere med særlige sociale problemer, som ikke har eller
ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om akti-
verende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp. Målgruppen for § 110 kan have for-
skellige sociale problemer som fx misbrug, psykiske lidelser eller begge dele. Der er
således også tale om en målgruppe med differentierede behov, hvorfor der kan være
variation i, hvor restriktive husreglerne for opholdet på det konkrete sted er. Ved ind-
skrivning på boformen skal borgeren orienteres om de rettigheder og pligter, der gæl-
der for opholdet. Beboere, der trods gentagne påmindelser fortsat tilsidesætter henstil-
linger og bestemmelser for opholdet, kan henvises til anden § 110-boform, hvor f.eks.
reglerne for opholdet passer bedre til deres behov.
Der ses således at være mulighed for at fastsætte fx en husorden, når en sådan er i
overensstemmelse med det formål, der er for målgruppens ophold på det konkrete,
midlertidige botilbud efter servicelovens §§ 107 og 110. Hvis en borger ikke vurderes
at kunne honorere de i husordenen fastsatte rammer for opholdet, kan der i sidste
ende være behov for at foretage en fornyet vurdering af, hvor borgerens behov for fx
misbrugsbehandling bedst kan imødekommes fremadrettet.
Afslutningsvis vil jeg understrege, at det er afgørende for mig, at de sociale tilbud efter
serviceloven, herunder misbrugsbehandlingstilbud som fx Blå Kors Center Sydjylland,
har de rette rammer for at kunne fungere, således at de borgere, som gør brug af
tilbuddene, har de bedste muligheder for at få formålet med deres ophold opfyldt.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2