Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del
Offentligt
1708785_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016-9770
Doknr.
440222
Dato
09-01-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 20. december 2016 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 177 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 177:
”Ministeren bedes oplyse den byrdefordelingsmæssige virkning af at øge udlignings-
procenten i landsudligningen 88 pct. I sit svar bedes ministeren:
Antage at hovedstadsudligningen afskaffes,
Antage at udligningsprocenten for udligning af strukturelt underskud sættes
ned proportionalt til stigningen i landsudligningsprocenten,
Inkludere virkning af indfasningen af de nye refusionssatser og ændring i be-
skæftigelsestilskuddet.
Oplyse effekten i år 1-4 efter omlægningen (baseret på seneste økonomiske
prognose og de vedtagne udgiftslofter for kommuner).
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor stor en del af bloktilskuddet der herefter for-
deles gennem udligningsordningen, og hvor meget der fordeles efter indbyggertal.”
Svar:
Der henvises til bilag 3 i besvarelsen af spørgsmål nr. 176.
Beregningen i bilag 3 viser et regneeksempel hvor:
Udligningsniveauet i landsudligningen er forhøjet fra 61 pct. til 88 pct.
Hovedstadsudligningen er afskaffet.
Udligningsprocenten for ordningen for kommuner med højt strukturelt under-
skud er nedsat fra 32 pct. til 5 pct.
Som forudsat i spørgsmål nr. 176, indgår desuden rent beregningsteknisk en ekstra
finansiering af kommunerne på 10,5 mia.kr. som en forhøjelse af bloktilskuddet, der
ellers ikke vil være stort nok til at finansiere den forhøjede udligning. Det er som frem-
hævet i dette svar ikke et realistisk scenarium.
Beregningen vedrører året 2017, dvs. med de refusionsregler, der er gældende for
dette år. Refusionsomlægningen blev indført med virkning fra 2016, og de nye regler
er således gældende i 2017.
I vedlagte bilag 1 er vist de for 2017 opgjorte byrdefordelingsmæssige konsekvenser
af refusionsomlægningen efter initiale udligningstilpasninger, der har ligget til grund for
det udmeldte tilskud pr. 1. juli 2016 som midlertidig kompensation for konsekvenser af
refusionsomlægningen i 2017. Endvidere fremgår virkningen i 2017 efter den midlerti-
dige kompenstionsordning.
Beregninger af virkningen af indfasningen af de nye refusionsregler over de kommen-
de år indgår som led i Finansieringsudvalgets aktuelle arbejde, som pågår frem til
SOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om den byrdefordelingsmæssige virkning af at øge udligningsprocenten i landsudligningen 88 pct., til økonomi- og indenrigsministeren
1708785_0002.png
udgangen af 2017. Der er i dette svar endvidere ikke søgt at fremskrive tilskuds- og
udligningssystemet med inddragelse af økonomiske prognoser og udgiftslofter for de
kommende år, da der heller ikke er en entydig metode herfor.
Der er endelig spurgt til, hvor stor en del af bloktilskuddet, der i de opstillede regneek-
sempler vil blive fordelt efter indbyggertal. I det nævnte regneeksempel i bilag 3 i svar
på spørgsmål nr. 176 vil hele bloktilskuddet blive fordelt som udligningstilskud. Der er
således ikke i dette eksempel et tilskud til fordeling efter indbyggertal.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
Bilag:
Bilag 1: Opgørelse af de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af refusionsomlæg-
ningen for 2017 til brug for opgørelse af den midlertidige kompensation for 2017.
2