Bygningsstyrelsens OPP-projekter
Nutidsværdi af pro-
jektet
1
OPP Rigsarkivet
(Kalvebod Brygge)
OPP Tinglysningsret-
ten i Hobro
OPP retterne i Her-
ning, Holbæk, Hol-
stebro og Kolding
OPP Vestre Landsret
OPS Retten i Roskil-
de
OPP Rigsarkivet i
Viborg
OPP Hovedpolitista-
tionen i Holstebro
OPP Retten i Svend-
borg
147,3 mio. kr. (2014-priser)
446,9 mio. kr. (2013-priser)
367,5 mio. kr. (2012-priser)
Anlæg: 145,6 mio. kr.
Øvrige driftsomkostninger:
57,0 mio. kr. (2012-priser)
4
167,3 mio. kr. (2013-priser)
459,1 mio. kr. (2010-priser)
83,3 mio. kr. (2009-priser)
1.023 mio. kr. (2009-priser)
3
Side 2/3
Anvendt diskon-
teringsrente
4,1 pct.
4,49 pct.
3,87 pct.
Finan-
siering
Privat
Privat
Privat
Kontrol-
beregning
Ja
Ja
Ja
Nutidsværdi af
referenceprojekt
961 mio. kr. (2009-
priser)
85,1 mio. kr. (2009-
priser)
512,1 mio. kr. (2010-
priser)
Effektiviseringsgevin-
ster og risikotillæg
2
Risikotillæg anlæg: 10-15 pct.
Risikotillæg anlæg: 5 pct.
Risikotillæg drift: 2 pct.
Risikotillæg anlæg: 5 pct.
Risikotillæg drift: 5 pct.
Risikotillæg anlæg: 5 pct.
Risikotillæg drift: 5 pct.
N/A
2,36 pct.
N/A
Privat
Offentlig
Ja
Nej
5
372,1 mio. kr. (2012-
priser)
N/A
1,57 pct.
N/A
Privat
Privat
Ja
Ja
160,9 mio.kr. (2013-
priser)
447,9 mio. kr. (2013-
priser)
Risikotillæg anlæg: 10 pct.
Risikotillæg drift: 10 pct.
Risikotillæg anlæg: 5 pct.
Risikotillæg drift: 5 pct.
Risikotillæg forsyning: 5 pct.
Risikotillæg anlæg: 5 pct.
Optimeringstillæg drift, vedlige-
hold, forsyning: 7,5 pct.
Risikotillæg anlæg: 12 pct.
Optimeringstillæg drift, vedlige-
hold, forsyning: 7,5 pct.
1,7 pct.
Privat
Ja
159,3 mio. kr. (2014-
priser)
OPP Kalvebod
Brygge
1.900,1 mio. kr. (2014-priser)
1,7 pct.
Privat
Ja
1,889,0 mio. kr. (2014-
priser)
Anm. 1: Nutidsværdier som beregnet i ”totaløkonomiske sammenligninger” og angivet i de respektive aktstykkers b-stykker.
Anm. 2: Effektiviseringsgevinster er ikke opgjort.
Anm. 3: Af aktstykkets a-stykke fremgår alene kontraktværdien i løbende priser, opgjort til 2.417 mio. kr. (2009-priser).
Anm. 4: De angivne beløb er nutidsværdierne fra det vindende tilbud, som fremgår af aktstykkes a-stykke. Der sondres i dette tilfælde mellem anlægs- og driftsomkostninger, idet der
er tale om et OPS-projekt/OPP-projekt med offentlig finansiering, hvor anlægget ejes af den offentlige part igennem hele perioden.
Anm. 5: Der er ikke lavet kontrolberegning, da det ikke på daværende tidspunkt vurderedes at være et krav, idet der var tale om et OPP med offentligt ejerskab, dengang kaldet OPS.
nm. 1: Det bemærkes, at effektiviseringsgevinst almindeligvis ikke er mulig at opgøre.