Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1785355_0001.png
4. september 2017
J.nr. 2017 - 3425
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 437 af 6. juni 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om at redegøre for, hvordan ændringerne i den disponible indkomst i figur 1 og 2 samt gini-koefficienten ville se ud, hvis man i stedet for at sammenligne 2021-systemet for boligskat med gældende regler, sammenligner med en situation, hvor boligskattestoppet blot ophørte, jf. svar på spm. 381, til skatteministeren
1785355_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 381 redegøre for,
hvordan ændringerne i den disponible indkomst i figur 1 og 2 samt Gini-koefficienten
ville se ud, hvis man i stedet for at sammenligne 2021-systemet for boligskat med gæl-
dende regler, sammenligner med en situation, hvor boligskattestoppet blot ophørte.
Svar
Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået et forlig
om boligbeskatningen efter 2020. Forliget skaber tryghed om boligbeskatningen, også ef-
ter 2020, hvor den nuværende aftale om skattestoppet for ejendomsværdiskatten udløber.
Aftalen betyder, at boligskattesatserne i 2021 sænkes markant. De fleste boligejere vil der-
med opleve, at de samlede boligskatter falder i 2021 i forhold til en videreførelse af gæl-
dende regler. Samtidigt aflyses de store stigninger i grundskylden, som boligejerne ellers
havde i udsigt.
Det nye boligskattesystem skønnes at øge de disponible indkomster med 0,9 pct. i 2021 i
forhold til en situation, hvor ejendomsværdiskattestoppet ophæves i 2021 uden en tilsva-
rende nedsættelse af skattesatserne.
1
Stigningen fordeles nogenlunde jævnt på indkomst-
deciler, dog med en mindre forøgelse i 2., 3. og 4. indkomstdecil,
jf. figur 1.
1
I beregningerne er det beregningsteknisk lagt til grund, at en ophævelse af nominalprincippet for ejendomsværdiskatten i
2021 indebærer følgende: 1) Den aktuelle vurdering benyttes som beskatningsgrundlag for ejendomsværdiskatten, dog
med en årlig stigningsbegrænsning (§9a). 2) Alle satser og grænser fastholdes på deres nuværende niveau med undtagelse
af progressionsgrænsen, der reguleres med udviklingen i boligpriserne i perioden (frem til skattestoppet blev progressions-
grænsen fremskrevet med et indeks baseret på udviklingen i ejendomsvurderingerne). 3) Fastfrosne nedslag (§9b), der blev
oprettet i forbindelse med skattestoppet, fjernes. Stigningsbegrænsningsreglen for grundskylden er fastholdt.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om at redegøre for, hvordan ændringerne i den disponible indkomst i figur 1 og 2 samt gini-koefficienten ville se ud, hvis man i stedet for at sammenligne 2021-systemet for boligskat med gældende regler, sammenligner med en situation, hvor boligskattestoppet blot ophørte, jf. svar på spm. 381, til skatteministeren
1785355_0003.png
Figur 1. Ændring i disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler i 2021 ved boligforliget sammen-
lignet med en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet og en fastholdelse af gældende skattesat-
ser
Anm.: Ændringerne i de disponible indkomster er beregnet på baggrund af ændringerne i skattebetalingerne i 2021 inkl.
skatterabat sammenlignet med hv is skattestoppet ophørte. For lejere f orudsættes det, at ændringer i grundsky lden ov er-
v æltes i huslejen ud f ra et beboerprincip. Ændringer i skatterne f or erhv erv sejendomme, der ikke kan henf øres direkte til
personer, er f ordelt ud på bef olkningen på baggrund af f ordelingen af de disponible ækv iv alerede indkomst er. Bef olkningen
er inddelt i indkomstdeciler på baggrund af f amilieækv ivaleret disponibel indkoms t i 2014. Beregningerne er f oretaget på
baggrund af de f oreløbige 2015-ejendomsv urderinger f or ejerboliger f ra Skatteministeriets Implementeringscenter f or Ejen-
domsv urderinger f remskrev et til 2021 samt beregningstekniske f remskrivninger af beskatningsgrundlag f or erhv erv sejen-
domme. Tallene kan dermed ændre sig, når der f oreligger ny e, endelige v urderinger.
Kilde: Skatteministeriet
Målt i forhold til en ophævelse af ejendomsværdiskattestoppet skønnes boligforliget at
medføre en begrænset forøgelse af indkomstforskellene svarende til en stigning i Gini-ko-
efficienten på godt 0,02 pct.-point i 2021. Det skyldes, at ophævelsen af ejendomsværdi-
skattestoppet indebærer højere boligskatter for boligejere, som i større omfang er placeret
i de højere indkomstdeciler.
Ændringen opgjort i kroner og øre er vist i
figur 2.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 437: Spm. om at redegøre for, hvordan ændringerne i den disponible indkomst i figur 1 og 2 samt gini-koefficienten ville se ud, hvis man i stedet for at sammenligne 2021-systemet for boligskat med gældende regler, sammenligner med en situation, hvor boligskattestoppet blot ophørte, jf. svar på spm. 381, til skatteministeren
1785355_0004.png
Figur 2. Ændring i disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler i 2021 ved boligforliget sammen-
lignet med hvis boligskattestoppet ophørte målt i kr. og øre
Anm.: Se anmærkningen til f igur 1. Ændring i kr. og ære er opgjort pr. person og ikke ækv iv aleret.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 4