Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1760752_0001.png
23. maj 2017
J.nr. 2017-1412
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 279 af 8. marts 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvor meget forventes der samlet indbetalt i nettoregistreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing i 2016, sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registreringsafgift, såfremt de samme biler var solgt til den høje listepris, til skatteministeren
1760752_0002.png
Spørgsmål 279
Hvor meget forventes der samlet indbetalt i nettoregistreringsafgift fra biler, der er for-
handlet som leasing i 2016, sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registrerings-
afgift,
såfremt de samme biler var solgt til den høje listepris? Med ”nettoregistreringsaf-
gift” menes den forventede indbetalte registreringsafgift over tre år som leasing fratrukket
refusionen ved den efterfølgende eksport af bilerne, og ud fra den forudsætning, at det
anslås, at 70 pct. af disse biler eksporteres?
Svar
Indledningsvist vil jeg gerne beklage det sene svar.
Der tages i denne besvarelse udgangspunkt i de samme køretøjer, som i besvarelsen af
SAU alm. del spørgsmål - 277.
I spørgsmålet antages, at 70 pct. eksporteres efter afslutning
af deres første leasingkontrakt, og at de resterende 30 pct. dermed betaler restafgift. Rest-
afgiften er beregnet ud fra differencen mellem den fulde registreringsafgift som opgjort i
DMR og den forholdsmæssige betaling af registreringsafgiften, fratrukket rentebetalingen
af den resterende afgift.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre refusionerne til eksporterede køre-
tøjer, der er nyregistreret i 2016, da refusionen foretages på baggrund af køretøjets han-
delspris på eksporttidspunktet. Handelsprisen for køretøjet skønnes ud fra realiserede
salgspriser for tilsvarende brugte køretøjer. For bilerne, der har betalt forholdsmæssig
registreringsafgift i 2016, er den gennemsnitlige leasingperiode ca. 2 år. Derfor må det
antages, at størstedelen af bilerne stadig er registreret i Danmark på nuværende tidspunkt.
På baggrund af det samlede antal værditabsberegninger ved udløb af en leasingkontrakt
og det tilhørende beløb i 2016, er der beregningsteknisk antaget, at de eksporterede biler
opnår en refusion på 10.000 kr. per bil,
jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 273.
Baseret på ovenstående antagelser og spørgsmålets præmis om, at 70 pct. af bilerne ek-
sporteres og 30 pct. betaler restafgift, bliver den beregnede indtægt fra biler i 2016 på
forholdsmæssig registreringsafgift på ca. 4.625 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Var der betalt for-
holdsmæssig registreringsafgift af den højere afgiftspligtige værdi og under uændret ad-
færd i øvrigt, skønnes de samlede indtægter at være ca. 5.200 mio. kr.
Tabel 1. Forventede samlede betalinger for personbiler, der er solgt med forholdsmæssig betaling af
registreringsafgift i 2016
mio. kr.
Samlet registreringsafgift ved salg
Samlet betaling ved leasing
heraf:
- forholdsmæssig betaling af afgift
- renter af resterende afgift
- refusioner ved eksport efter leasing
- betaling af restafgift efter leasing
Kilde: Skatteministeriets beregninger på baggrund af data fra DMR.
Faktiske salgspriser
9.075
4.625
Beregnet ud fra højere
afgiftspligtig værdi
10.075
5.200
2.900
350
-475
1.850
3.225
375
-475
2.050
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om, hvor meget forventes der samlet indbetalt i nettoregistreringsafgift fra biler, der er forhandlet som leasing i 2016, sammenlignet med, hvad staten ville modtage i registreringsafgift, såfremt de samme biler var solgt til den høje listepris, til skatteministeren
1760752_0003.png
Det bemærkes dog,
jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 272,
at andelen af biler, der er solgt til
leasing, og som efter endt leasingperiode eksporteres, skønnes at udgøre 30 pct. frem for
de 70 pct. som forudsat i spørgsmålet. Såfremt det kun er 30 pct., der eksporteres, vil
refusionerne ved eksport udgøre 200 mio. kr. ved en refusion på 10.000 kr. per bil.
Det skal endvidere bemærkes,
jf. besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 274,
at de eksporte-
rede biler vil blive erstattet af importerede biler. Således er regnestykket at betegne som
en partiel betragtning.
Side 3 af 3