Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del
Offentligt
1709144_0001.png
10. januar 2017
J.nr. 16-1839014
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 139 af 13. december 2016 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om at redegøre for mindreprovenuet ved at hæve topskattegrænsen (før arbejdsmarkedsbidrag) til henholdsvis 600.000 kr., 750.000 kr. og 1 mio. kr. fra 2018, til skatteministeren
1709144_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for mindreprovenuet ved at hæve topskattegrænsen (før ar-
bejdsmarkedsbidrag) til henholdsvis 600.000 kr., 750.000 kr. og 1 mio. kr. fra 2018.
Svar
Topskattegrænsen efter AM-bidrag ved gældende regler udgør 488.000 kr. i 2018 (2017-
niveau), svarende til ca. 530.400 kr. før AM-bidrag,
jf. tabel 1.
Med aftalen om 2012-
skattereformen mellem SRSF-regeringen og Venstre og Det Konservative Folkeparti
forhøjes topskattegrænsen før AM-bidrag gradvist til 543.200 kr. i 2022.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved at forhøje topskattegrænsen
Mio. kr., 2017-niveau
Gældende regler
Topskattegrænse efter AM-bidrag (kr.)
Topskattegrænse før AM-bidrag (kr.)
488.000
530.400
491.400
534.100
497.100
540.300
498.700
542.100
499.700
543.200
2018
2019
2020
2021
2022
Topskattegrænse før AM-bidrag på 600.000 kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Topskattegrænse før AM-bidrag på 750.000 kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Topskattegrænse før AM-bidrag på 1 mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
10.800
5.800
10.575
5.700
10.225
5.500
10.125
5.450
10.075
5.425
7.750
4.100
7.525
3.975
7.175
3.800
7.075
3.750
7.000
3.700
3.500
1.825
3.275
1.725
2.925
1.525
2.825
1.475
2.750
1.450
Kilde: Egne beregninger med lovmodellen pba.
Økonomisk Redegørelse,
august 2016.
En forhøjelse af topskattegrænsen før AM-bidrag til 600.000 kr. fra 2018 og frem skøn-
nes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 3,5 mia. kr. i 2018, svarende til ca.
1,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2022, hvor forhøjelsen af topskattegrænsen ved
gældende regler er fuldt indfaset, skønnes det umiddelbare mindreprovenu til ca. 2,8 mia.
kr., svarende til ca. 1,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En forhøjelse af topskattegrænsen før AM-bidrag til 750.000 kr. fra 2018 og frem skøn-
nes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 7,8 mia. kr. i 2018, svarende til ca.
4,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2022 skønnes det umiddelbare mindreprovenu til
ca. 7,0 mia. kr., svarende til ca. 3,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
En forhøjelse af topskattegrænsen før AM-bidrag til 1 mio. kr. fra 2018 og frem skønnes
at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10,8 mia. kr. i 2018, svarende til ca. 5,8
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2022 skønnes det umiddelbare mindreprovenu til ca.
10,1 mia. kr., svarende til ca. 5,4 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Side 2 af 2